Saab 9-3 aero 2002, dålig tändning

Skrotfors
17 december 2011 · 53 Inlägg

Hej!

Min Saab går inte som den ska. Den tänder illa och har ingen tomgång (ibland väldigt ojämn tomgång). Tändstiften vittnar om alldeles för tjock blandning, de är kolsvarta!

Hur som haver. Eftersom enda svaret man får av Saab själva är att man ska ta in bilen till dem och plugga in den i datorn tog jag saken i egna händer och inhandlade en felkodläsare, en Autel maxiscan gs500. Jag pluggade in den och fick felkod P0300 som betyder att den tänder ojämnt på fler än en cylinder.

Är det någon som har en aning om vilken komponent som det kan vara som det är fel på?

/M

honda1 Isoleringsplåtslagare
17 december 2011 · 173 Inlägg

tändkasetten är en trolig kandidat

stefffee Volvo och V8! :D
18 december 2011 · 3 Inlägg

Har fått denna kod med en spricka i intercooler. Gör en ordentlig felsökning!

Audi Coupé "Sommar åket" (1989)
A_Karlsson
18 december 2011 · 537 Inlägg

"Kolla:
a) Fel i bränslesystemet t.ex. lågt bränsletryck,kontinuerligt öppen urluftningsventil, felaktig spänning från syresensor 1, felaktiga insprutningsventiler

b) Fel i tändsystemet t.ex. felaktiga tändstift, felaktig tändkassett

c) Fel i grundmotorn t.ex. dålig kompression , kärvande ventiler

d) Fel på gemensamma komponenter tryckgivare huvudrelä kylvätsketemperaturgivare

e) Kolla ledningarna till T5 stift 17 o 18 så att de inte dummar sig."

Från en på STCS forum med samma felkod.

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
micke-opel
18 december 2011 · 562 Inlägg

Luftläcka kan ju vara en kandidat!

9-5 Aero Sedan -05
Skrotfors
18 december 2011 · 53 Inlägg

Tack för alla tankar! Jag får kolla runt lite. Intercoolern har faktiskt spruckit men den är bytt (på en verkstad) kanske det kan vara en slang till intercoolern?

SAAB-Karlsson, jag ska kolla allt det du skriver. skönt att ha nåt att sätta igång med!

Hör gärna av er om ni har fler tankar. Jag lovar att uppdatera tråden så fort jag testat lite grejer.

/M

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang