Hur ofta tvättar ni bilen i slaskvädret?

Galic_Andro Sthlm(s)low Familia
20 december 2011 · 1 177 Inlägg

För det jag jobbar med och för hur petig jag är har jag chockerande nog inte tvättat bilen på snart 3 (TRE!!!) veckor yikes börjar bli dags

| Sthlm(s)low @ facebook | | wescrape |
BMW 518i E28 "Respect Your Elders" (1988)
M7an oo=00=oo
20 december 2011 · 374 Inlägg

Bruksbilen tvättades senast dagen när den köptes, september 2011. Nästa tvätt blir när det är dags att lägga på sommardäcken.

Jag filosoferar som så att ett smutslager med lite smått och gott innan vintern blir ett skyddslager under vintern.

Det har funkat fint på alla bilar jag haft hittills. Bara spreja på rejält med Herobiol Extra och sen gå lös med högtryckstvätten så ser bilen lika fin ut som när den tvättades sist.

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
klimpan
20 december 2011 · 2 600 Inlägg

handtvättar med vax schampo 1 gång i veckan efter som min bil är lackförseglad så går det mycket fint att tvätt smile

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Nagli
20 december 2011 · 104 Inlägg

Galic_Andro skrev:
För det jag jobbar med och för hur petig jag är har jag chockerande nog inte tvättat bilen på snart 3 (TRE!!!) veckor yikes börjar bli dags

Haha, slarvigt Andro smile

Volkswagen Golf R "Pebban" (2017)
Pim_Pim
20 december 2011 ·

Har inte tvättat bilen än.. får nog göra det snart smile

pukan2
20 december 2011 · 3 182 Inlägg

då jag kan tvätta bilen i garaget jag hyr (ensamt garage 25kvm) så blir det va 3 dag ungefär.

Lyngmo
20 december 2011 · 466 Inlägg

slaskväder? vart då? vi har 1+ och helt tort ute så det blir kanske 1 gång varje månad

Recovery
20 december 2011 · 7 Inlägg

Känns som att jag vanvårdar bilarna när jag nu skriver att jag kanske under vintertid tvättar dom ja 1gång kanske...dock så har vi int så mkt slask här uppe, men den senaste tiden har det vart det faktiskt. Vaxar bilen kanske 1gång/år.

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
21 december 2011 · 4 418 Inlägg

Tvättar en gång i veckan för det mesta.

gregermeister skrev:

volvo_245_racing skrev:

gregermeister skrev:
Jag anser att man bör tvätta bilen åtminstonde en gång i veckan. Visst blir bilen snabbt smutsig igen i det här vädret men ser man bara till att tvätta regelbundet så håller man saltet borta och därmed rosten.

En sak att rekommendera om man är noga med sin bil är att lägga en lackskyddsbehandling. Särskilt såhär års gör det en stor skillnad. Bilen blir då bra mycket enklare att tvätta då skiten inte får fäste i lacken utan ligger löst på lackskyddets yta. Tillochmed en regnskur kan räcka för att få bilen i princip ren. Man slipper dessutom helt att använda vax på en lackskyddsbehandlad bil.

Min Audi A4 är lackskyddsbehandlad och jag upplever det som natt och dag mot tidigare att tvätta den.

/ Ditec bilvårdstekniker

Måste bara få klarhet i det där med lackskyddsbehandling vad betyder det? Dem flesta som säljer nyare bilar skriver lackskyddsbehandlad och det kostar ju några tusingar.

Många förväxlar lackskydd med lackkonservering. Det är ungefär samma sak men en lackkonservering är en mer omfattande behandling och den lägger man medans bilen är ny då lacken fortfarande är i ett bra skick, därmed konserverar man lacken. En konservering omfattas dessutom av garanti. En Ditec behandling exempelvis omfattas av 6 års garanti.

Ett lackskydd kan man också lägga på en ny bil men då finns det ingen garanti för hur länge lackskyddets funktion verkar. På vissa lacker kan det hålla i fler år än andra. Hur man sköter bilen och hur man sköter efterbehandlingen av lackskyddet är faktorer som spelar in på lackskyddets livslängd. Behandlingen är dessutom av en enklare typ men likväl effektiv. Ett lackskydd kan man likaså lägga på en äldre bil, och därmed skydda lacken i det då "befintliga" skicket. Dock så rekonditionerar man lacken i den mån det är möjligt innan man lägger lackskyddet.

Vad man då alltid gör först och vad som i högsta grad avgör slutresultatet är en polering av bilen, det såkallade underarbetet. Man polerar bilen i flera omgångar med olika grova polermedel för att få en så bra finish på lacken som möjligt innan man lägger på lackskyddet. Det går aldrig att få en bil helt repfri, olika lacker ger olika förutsättningar då vissa bilmärken är svårare att arbeta med än andra p.g.a lackens egenskaper. Men generellt så går det att få bilen mycket blank.

Lackskyddet lägger man i sista steget. Det kommer då att härda och bilda en stenhård, transparant hinna över hela bilen. Det innebär att glansen i lacken alltid finns där under lackskyddet och därmed behöver man inte ta till vax för att få upp glansen imellanåt.

Lacken blir nu dessutom skyddad mot UV ljus och något mer resistent mot stenskott och repor. Drar man med fingrarna på en lackskydds behandlad bil så kommer man känna att den är absolut silkeslen. Detta innebär också att man får en helt annan vattenavrinning mot tidigare. På vissa lacker så bara studsar vattnet av. Vattnet bildar små pärlor istället för att ligga som stora pölar över bilen.

Äger man en äldre bil som man är noga med och kanske planerar att behålla under en tid framöver så är det starkt rekommenderat att lägga ett lackskydd. Jag själv är mycket nöjd med resultatet på min bil.

Man får dessutom ett certifikat på att en lackskyddsbehandling är utförd vilket i sig är en värdehandling och något man kan visa upp vid försäljning av bilen.

Lackskydd, lackförsegling, lackkonservering, glansförsegling... Olika namn. Samma sak.
Det beror på vilket medel du lägger som avgör hållbarhet och garanti.

Å nej ... det finns inget skydd som skyddar mot stenskott!

mr_green
21 december 2011 · 847 Inlägg

Båser av bilen minst en gång i veckan med enbart högtryck o milt medel. Var 6:e vecka kör jag rejäl tvätt med prick bort och shampo och svampning såklart. Sen lägger jag på ett lager med Lahega nr33 bananvax. På så sätt behövs det inte svampas på cirka 6 veckor. Skiten rinner av ändå med högtrycken o mild avfettning (ok naturavfettning)

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Rojpen
21 december 2011 · 2 230 Inlägg

aldrig i slakväder väntar tills slasken är borta. endra att det torkat upp eller fryse på och snön komme.. dvs om det är vår eller höst ^^ annars är den ju lika skitig så fort man kommer ut från tvätt-hallen(GDS)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
AndreasBlidsberg Äktab Transport - USSR
22 december 2011 · 175 Inlägg

Eftersom att jag har vit bli så brukar det bli tvätt 2 till 3 gånger i veckan

Saab 9-3 TTid Aero -09
Volvo 164e -72
Chevrolet 210 2d stolpe blower -55
Alltid Retar Det Någon....
Volvo 164e "E" (1972)
Westher
22 december 2011 · 139 Inlägg

Jag tar och enbart spolar bilen varje dag efter jobbet så länge det inte är minus ute, men riktig tvätt blir det inte så ofta hmm kanske är dags snart..
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62565/62565-1f14e062e87eab62d148b1446893f544_tn.jpg

Volvo XC60 D4 AWD "PlastTraktorn" (2013)
sniddi
22 december 2011 · 15 Inlägg

Tvättade senast i maj 2011...

DBergstrom Mr B
22 december 2011 · 29 Inlägg

varje dag spolar ja av den innan ja går in

Är man inte Dalmas får man försöka komma upp sig på annat sätt....
BMW 320da (2009)
rough_boy
22 december 2011 · 811 Inlägg

Eftersom jag är förskonad från salt och annat skit behöver jag inte tvätta bilen på vinter big_smile

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
22 december 2011 · 4 418 Inlägg

Westher skrev:
Jag tar och enbart spolar bilen varje dag efter jobbet så länge det inte är minus ute, men riktig tvätt blir det inte så ofta hmm kanske är dags snart..
http://www1.garaget.org/gallery/images/63/62565/62565-1f14e062e87eab62d148b1446893f544_tn.jpg

Grattis till årets repigaste ass!

Westher
23 december 2011 · 139 Inlägg

Jill skrev:

Westher skrev:
Jag tar och enbart spolar bilen varje dag efter jobbet så länge det inte är minus ute, men riktig tvätt blir det inte så ofta hmm kanske är dags snart..
http://www1.garaget.org/gallery/images/63/62565/62565-1f14e062e87eab62d148b1446893f544_tn.jpg

Grattis till årets repigaste ass!

Får jag en anledning att byta till annat kjolpaket senare. Det va första och ända gången detta gjordes.

Volvo XC60 D4 AWD "PlastTraktorn" (2013)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
23 december 2011 · 4 418 Inlägg

Westher skrev:

Jill skrev:

Westher skrev:
Jag tar och enbart spolar bilen varje dag efter jobbet så länge det inte är minus ute, men riktig tvätt blir det inte så ofta hmm kanske är dags snart..
http://www1.garaget.org/gallery/images/63/62565/62565-1f14e062e87eab62d148b1446893f544_tn.jpg

Grattis till årets repigaste ass!

Får jag en anledning att byta till annat kjolpaket senare. Det va första och ända gången detta gjordes.

Har en kund som på skoj skrev sitt namn ... Jätte kul o visa kunden efter tvätten att man fortfarande såg namnet wink

Westher
23 december 2011 · 139 Inlägg

Jill skrev:

Westher skrev:

Jill skrev:

Grattis till årets repigaste ass!

Får jag en anledning att byta till annat kjolpaket senare. Det va första och ända gången detta gjordes.

Har en kund som på skoj skrev sitt namn ... Jätte kul o visa kunden efter tvätten att man fortfarande såg namnet wink

Haha det va som fan...ja man lär sig av sina misstag! Jag lär ju märka snart om det har gått åt fanders.

Volvo XC60 D4 AWD "PlastTraktorn" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang