Hur ofta tvättar ni bilen i slaskvädret?

Nagli
19 december 2011 · 104 Inlägg

Hej!
Som rubriken lyder: Hur ofta tvättar ni bilen i slaskvädret?

Nu är det två veckor sen bilen tvättades och eftersom den är vit så syns det ju direkt när den är skitig. Man ser ju fortfarande att den är vit, men jag vill tvätta den hela tiden.

Hur ofta är det bra att tvätta nu när dom saltar vägar och det fastnar så mycket skit? Hur ofta tvättar ni? smile

Volkswagen Golf R "Pebban" (2017)
ekelund88
19 december 2011 · 2 656 Inlägg

Nagli skrev:
Hej!
Som rubriken lyder: Hur ofta tvättar ni bilen i slaskvädret?

Nu är det två veckor sen bilen tvättades och eftersom den är vit så syns det ju direkt när den är skitig. Man ser ju fortfarande att den är vit, men jag vill tvätta den hela tiden.

Hur ofta är det bra att tvätta nu när dom saltar vägar och det fastnar så mycket skit? Hur ofta tvättar ni? smile

tvättar väl varannan var 3dje dag

thelaughingmadman
19 december 2011 · 711 Inlägg

Ska försöka få rutin på en gång i veckan nu.
Blev jobbigt igår då jag inte tvättat den på typ två månader, fan va skiten sitter.

Men nu gäller det att få bort saltet så ofta som möjligt, det ger upphov till rost...

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
RoberthR
19 december 2011 · 345 Inlägg

Sliter det inte på lacken? jag försöker vaxa vid var fjärde tvätt och tvätta en gång i veckan.

Supra Club Sweden
Nagli
19 december 2011 · 104 Inlägg

Då verkar det som att det är dags att tvätta bilen igen då smile

Volkswagen Golf R "Pebban" (2017)
F-Tar
19 december 2011 · 1 335 Inlägg

En gång i veckan/varannan. Även underredet. Avfettning, skrubb, högtryckstvätt, efterskölj smile Allt!

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
soyd
19 december 2011 · 1 853 Inlägg

Vinter bilen tvättas då den är skitig helt enkelt smile men säg 1-3 gånger i månaden beror på hur mycket den går...

/mvh soyd

Jolle
19 december 2011 · 95 Inlägg

Minst en gång i veckan wink

Poulsen462 Långtradarchaufför
19 december 2011 · 282 Inlägg

Bilen man är rädd om kör jag inte vintertid, och vinterbilen tvättas när det bli fint å torrt väder så de känns värt att tvätta, och lastbilen räcker de med typ en gång vart 3e månad eller så

BMW - Det stavas som det låter:)
F-Tar
19 december 2011 · 1 335 Inlägg

Poulsen462 skrev:
och lastbilen räcker de med typ en gång vart 3e månad eller så

Lastbilen ska ju tvättas efter varje körning tongue Om de inte är en gammal Volvo från 95 hehe

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
Poulsen462 Långtradarchaufför
19 december 2011 · 282 Inlägg

F-Tar skrev:

Poulsen462 skrev:
och lastbilen räcker de med typ en gång vart 3e månad eller så

Lastbilen ska ju tvättas efter varje körning tongue Om de inte är en gammal Volvo från 95 hehe

Nä men nära gissat, en Scania från 97:P

BMW - Det stavas som det låter:)
F-Tar
19 december 2011 · 1 335 Inlägg

Poulsen462 skrev:

F-Tar skrev:

Poulsen462 skrev:
och lastbilen räcker de med typ en gång vart 3e månad eller så

Lastbilen ska ju tvättas efter varje körning tongue Om de inte är en gammal Volvo från 95 hehe

Nä men nära gissat, en Scania från 97:P

Haha precis, den ligger under samma kategori tongue Men allt över 07 ska man va rädd om, helst 12or smile

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
Poulsen462 Långtradarchaufför
19 december 2011 · 282 Inlägg

F-Tar skrev:

Poulsen462 skrev:

F-Tar skrev:

Lastbilen ska ju tvättas efter varje körning tongue Om de inte är en gammal Volvo från 95 hehe

Nä men nära gissat, en Scania från 97:P

Haha precis, den ligger under samma kategori tongue Men allt över 07 ska man va rädd om, helst 12or smile

Jovisst, när ja byter in denna så får de bli oftare, långa tvättperioder är mest pga alla de andra pedantåkarna här omkring som tvättar varje vecka, så de är mest på jävelskap hehe

BMW - Det stavas som det låter:)
volvo_245_racing
19 december 2011 · 667 Inlägg

minst 1 gång i veckan. Som mest har det nog varit 3-4gånger på en vecka. Hade diskution med en kompis idag om automattvätt skulle aldrig våga köra in i en sån om det så är mitt i sommaren, rädd för repor är man alltid, spec när man kör en svart bil.

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
F-Tar
19 december 2011 · 1 335 Inlägg

Poulsen462 skrev:

F-Tar skrev:

Poulsen462 skrev:

Nä men nära gissat, en Scania från 97:P

Haha precis, den ligger under samma kategori tongue Men allt över 07 ska man va rädd om, helst 12or smile

Jovisst, när ja byter in denna så får de bli oftare, långa tvättperioder är mest pga alla de andra pedantåkarna här omkring som tvättar varje vecka, så de är mest på jävelskap hehe

De e bra å va pedantisk smile

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
volvo_245_racing
19 december 2011 · 667 Inlägg

gregermeister skrev:
Jag anser att man bör tvätta bilen åtminstonde en gång i veckan. Visst blir bilen snabbt smutsig igen i det här vädret men ser man bara till att tvätta regelbundet så håller man saltet borta och därmed rosten.

En sak att rekommendera om man är noga med sin bil är att lägga en lackskyddsbehandling. Särskilt såhär års gör det en stor skillnad. Bilen blir då bra mycket enklare att tvätta då skiten inte får fäste i lacken utan ligger löst på lackskyddets yta. Tillochmed en regnskur kan räcka för att få bilen i princip ren. Man slipper dessutom helt att använda vax på en lackskyddsbehandlad bil.

Min Audi A4 är lackskyddsbehandlad och jag upplever det som natt och dag mot tidigare att tvätta den.

/ Ditec bilvårdstekniker

Måste bara få klarhet i det där med lackskyddsbehandling vad betyder det? Dem flesta som säljer nyare bilar skriver lackskyddsbehandlad och det kostar ju några tusingar.

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
Poulsen462 Långtradarchaufför
19 december 2011 · 282 Inlägg

F-Tar skrev:

Poulsen462 skrev:

F-Tar skrev:

Haha precis, den ligger under samma kategori tongue Men allt över 07 ska man va rädd om, helst 12or smile

Jovisst, när ja byter in denna så får de bli oftare, långa tvättperioder är mest pga alla de andra pedantåkarna här omkring som tvättar varje vecka, så de är mest på jävelskap hehe

De e bra å va pedantisk smile

Jovisst är de det, men man ska inte överdriva kanske

BMW - Det stavas som det låter:)
F-Tar
19 december 2011 · 1 335 Inlägg

Jo för min del gör inte överdrift nåt alls

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
volvo_245_racing
19 december 2011 · 667 Inlägg

gregermeister skrev:

volvo_245_racing skrev:

gregermeister skrev:
Jag anser att man bör tvätta bilen åtminstonde en gång i veckan. Visst blir bilen snabbt smutsig igen i det här vädret men ser man bara till att tvätta regelbundet så håller man saltet borta och därmed rosten.

En sak att rekommendera om man är noga med sin bil är att lägga en lackskyddsbehandling. Särskilt såhär års gör det en stor skillnad. Bilen blir då bra mycket enklare att tvätta då skiten inte får fäste i lacken utan ligger löst på lackskyddets yta. Tillochmed en regnskur kan räcka för att få bilen i princip ren. Man slipper dessutom helt att använda vax på en lackskyddsbehandlad bil.

Min Audi A4 är lackskyddsbehandlad och jag upplever det som natt och dag mot tidigare att tvätta den.

/ Ditec bilvårdstekniker

Måste bara få klarhet i det där med lackskyddsbehandling vad betyder det? Dem flesta som säljer nyare bilar skriver lackskyddsbehandlad och det kostar ju några tusingar.

Många förväxlar lackskydd med lackkonservering. Det är ungefär samma sak men en lackkonservering är en mer omfattande behandling och den lägger man medans bilen är ny då lacken fortfarande är i ett bra skick, därmed konserverar man lacken. En konservering omfattas dessutom av garanti. En Ditec behandling exempelvis omfattas av 6 års garanti.

Ett lackskydd kan man också lägga på en ny bil men då finns det ingen garanti för hur länge lackskyddets funktion verkar. På vissa lacker kan det hålla i fler år än andra. Hur man sköter bilen och hur man sköter efterbehandlingen av lackskyddet är faktorer som spelar in på lackskyddets livslängd. Behandlingen är dessutom av en enklare typ men likväl effektiv. Ett lackskydd kan man likaså lägga på en äldre bil, och därmed skydda lacken i det då "befintliga" skicket. Dock så rekonditionerar man lacken i den mån det är möjligt innan man lägger lackskyddet.

Vad man då alltid gör först och vad som i högsta grad avgör slutresultatet är en polering av bilen, det såkallade underarbetet. Man polerar bilen i flera omgångar med olika grova polermedel för att få en så bra finish på lacken som möjligt innan man lägger på lackskyddet. Det går aldrig att få en bil helt repfri, olika lacker ger olika förutsättningar då vissa bilmärken är svårare att arbeta med än andra p.g.a lackens egenskaper. Men generellt så går det att få bilen mycket blank.

Lackskyddet lägger man i sista steget. Det kommer då att härda och bilda en stenhård, transparant hinna över hela bilen. Det innebär att glansen i lacken alltid finns där under lackskyddet och därmed behöver man inte ta till vax för att få upp glansen imellanåt.

Lacken blir nu dessutom skyddad mot UV ljus och något mer resistent mot stenskott och repor. Drar man med fingrarna på en lackskydds behandlad bil så kommer man känna att den är absolut silkeslen. Detta innebär också att man får en helt annan vattenavrinning mot tidigare. På vissa lacker så bara studsar vattnet av. Vattnet bildar små pärlor istället för att ligga som stora pölar över bilen.

Äger man en äldre bil som man är noga med och kanske planerar att behålla under en tid framöver så är det starkt rekommenderat att lägga ett lackskydd. Jag själv är mycket nöjd med resultatet på min bil.

Man får dessutom ett certifikat på att en lackskyddsbehandling är utförd vilket i sig är en värdehandling och något man kan visa upp vid försäljning av bilen.

Det var nog lackskyddad min var när jag köpte den, trodde faktiskt dem menade att dem lackade över skador också för efter någon dag hade jag gott runt hela bilen och såg att det var lacksläpp vid handtaget. men dem fixar alltså inte lacksläppen utan dem fixar bara till så lacken blir skyddad.

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
jocke_gronberg
19 december 2011 · 4 586 Inlägg

tvättar nog 1 gång i månaden. det viktigaste är att bilen inte får stå kalt och varm om var annat. Så ni med varm garage låt bilen stå ute. Äter som bara den.

Tror mer på att en bil med ett bra lackskydd inte behövs tvättas alls under hela vintern.

Senast redigerat av jocke_gronberg (19 december 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang