Hur många mil är OK när man köper bil?

BudgetDunkaren Osponsrad
20 december 2011 · 1 631 Inlägg

Jag räknar med 2000mil/år sedan ny och service gjorda. Kollar även framrutan och efter rost.
Är det mindre än te.x 20K mil på 10 år så är det helt okej enligt mig.
Folk köper ju inte bil för att den skall stå i garaget. (okej vissa bilar gör man så med smile

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
racefan
20 december 2011 · 1 059 Inlägg

min allroad har gått 31 000 ,inga större rep eller fel. bytte 1 dörr o lacka om den .hade gått 29 i sommras när jag köpte den. 1 ägare och fullservad på samma audi verkstad hela tiden.
Full historik:)

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Volvo_Mannen Volvoskadad
20 december 2011 · 6 017 Inlägg

Emilius skrev:
Tänk dock på en sak som många inte tänker på, har bilen gått 15 tusen mil så har motorn gått 20-25 säkert om man nu ska räkna i typ miltal, för hur ofta står inte bilen vid ett rödlyse eller på tomgång utan att milen tickar på?

När motorn är varm och går på tomgång är slitaget ytterst minimalt. Det är ju när man kör och belastar motorn och drivlinan som är det intressanta

Jonas
Noxxer
22 december 2011 · 1 482 Inlägg

Beror från bil till bil också lite.
Min 540 e34 hade gått 23000mil och var i sämre skick än polarns 540 som gått 32 000mil.

BLT Service
Theracords Music Label
Atchoprosit
22 december 2011 · 193 Inlägg

Malheus skrev:
Ju längre bilen gått, ju mer små saker får man tåla
Oavsett skötsel men kan säga
"Nästan ny" -5k mil
Medel - 10k mil
Lång - 20k +

Jag har precis köpt mig en V70 -06 som gått 17 000mil, den är "nästan ny".

Jag skulle säga kolla upp föregående ägare istället, vv, ratsit, facebook etc. (Jag har lyckats rätt bra med denna metod genom åren.) Kolla upp föregående ägare med VV, slå upp dom på ratsit och sök upp dom på fb. Genom att kolla igenom bilder/information så ser lätt iaf jag hur den personen är som person och hur han sköter sina grejer. Inte alltid, men ofta.

Kan även tillägga när du kollar på bilen, be ägaren köra och visa bilen lite själv innan du själv provar, så får du se hur han hanterar koppling, broms, gas etc. smile

Senast redigerat av Stennert (22 december 2011)

RD_87 Skrotsamlare
23 december 2011 · 4 031 Inlägg

En bils skick är ju mer beroende på tidigare ägare än något annat, jag menar det finns bilar som passerat 40k, går klockrent & ser skapliga ut. Men det finns bilar som är skrotfärdiga vid 10-15k också, det behövs bara EN idiot för att förstöra en bil. smile
Det är också därför ägarantalet är intressant, för varje ägarbyte så ökar ju risken för en idiot...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Munkis
23 december 2011 · 1 636 Inlägg

När jag var in på bilprovningen idag så berättade besiktningsgubben att dom tidigare i veckan hade besiktigat en 740 GL -90 som hade gått 157000mil! Bilen var tydligen i riktigt bra skick maskinellt men även karossmässigt. Ägaren hade berättat att motor,låda samt bakaxel var orginal men förarstolen var utbytt mot en helt ny 3ggr.

Bilen var ägd av någon kille som körde den som varningsbil åt lastbilstransporter.


Så visst kan en bil gå långt utan problem med rätt underhåll smile

Germax
23 december 2011 · 12 086 Inlägg

Munkis skrev:
När jag var in på bilprovningen idag så berättade besiktningsgubben att dom tidigare i veckan hade besiktigat en 740 GL -90 som hade gått 157000mil! Bilen var tydligen i riktigt bra skick maskinellt men även karossmässigt. Ägaren hade berättat att motor,låda samt bakaxel var orginal men förarstolen var utbytt mot en helt ny 3ggr.

Bilen var ägd av någon kille som körde den som varningsbil åt lastbilstransporter.


Så visst kan en bil gå långt utan problem med rätt underhåll smile

Inte en chans att något av nämnda delar håller 157tmil.

Nybergrobin
24 december 2011 · 2 378 Inlägg

JapMax skrev:

Munkis skrev:
När jag var in på bilprovningen idag så berättade besiktningsgubben att dom tidigare i veckan hade besiktigat en 740 GL -90 som hade gått 157000mil! Bilen var tydligen i riktigt bra skick maskinellt men även karossmässigt. Ägaren hade berättat att motor,låda samt bakaxel var orginal men förarstolen var utbytt mot en helt ny 3ggr.

Bilen var ägd av någon kille som körde den som varningsbil åt lastbilstransporter.


Så visst kan en bil gå långt utan problem med rätt underhåll smile

Inte en chans att något av nämnda delar håller 157tmil.

Jag är jävligt skeptiskt till detta jag också

Edit: Det står att det är orginalmotor med mera men det framstår inte om motorn blivit renoverad 100 ggr :smile

Senast redigerat av Nybergrobin (24 december 2011)

Munkis
24 december 2011 · 1 636 Inlägg

JapMax skrev:

Munkis skrev:
När jag var in på bilprovningen idag så berättade besiktningsgubben att dom tidigare i veckan hade besiktigat en 740 GL -90 som hade gått 157000mil! Bilen var tydligen i riktigt bra skick maskinellt men även karossmässigt. Ägaren hade berättat att motor,låda samt bakaxel var orginal men förarstolen var utbytt mot en helt ny 3ggr.

Bilen var ägd av någon kille som körde den som varningsbil åt lastbilstransporter.


Så visst kan en bil gå långt utan problem med rätt underhåll smile

Inte en chans att något av nämnda delar håller 157tmil.

Inte alls omöjligt om det är rätt skött. Irv Gordon tog sig till guinnes rekordbok med sin P1800 som har gått 400,000mil med samma motor! smile

http://www.worldcarfans.com/10606206840 … nniversary

Senast redigerat av Munkis (24 december 2011)

Nybergrobin
24 december 2011 · 2 378 Inlägg

Munkis skrev:

JapMax skrev:

Munkis skrev:
När jag var in på bilprovningen idag så berättade besiktningsgubben att dom tidigare i veckan hade besiktigat en 740 GL -90 som hade gått 157000mil! Bilen var tydligen i riktigt bra skick maskinellt men även karossmässigt. Ägaren hade berättat att motor,låda samt bakaxel var orginal men förarstolen var utbytt mot en helt ny 3ggr.

Bilen var ägd av någon kille som körde den som varningsbil åt lastbilstransporter.


Så visst kan en bil gå långt utan problem med rätt underhåll smile

Inte en chans att något av nämnda delar håller 157tmil.

Inte alls omöjligt om det är rätt skött. Irv Gordon tog sig till guinnes rekordbok med sin P1800 som har gått 400,000mil med samma motor! smile

http://www.worldcarfans.com/10606206840 … nniversary

Det står att han körde 250000 miles de första 5 åren vilket motsvarar ca 40 000mil om min uträkning stämmer. Helt otroligt att köra 40k mil på 5 år....
Nu låter jag lite skeptisk men en p1800 ska vara slut efter 40k... (och enligt denna så har den gått 400k mil utan större renovering)

BOLIN_
24 december 2011 · 2 763 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Munkis skrev:

JapMax skrev:

Inte en chans att något av nämnda delar håller 157tmil.

Inte alls omöjligt om det är rätt skött. Irv Gordon tog sig till guinnes rekordbok med sin P1800 som har gått 400,000mil med samma motor! smile

http://www.worldcarfans.com/10606206840 … nniversary

Det står att han körde 250000 miles de första 5 åren vilket motsvarar ca 40 000mil om min uträkning stämmer. Helt otroligt att köra 40k mil på 5 år....
Nu låter jag lite skeptisk men en p1800 ska vara slut efter 40k... (och enligt denna så har den gått 400k mil utan större renovering)

Allt handlar om hur man sköter den och servar man bilen jätte ofta och kör den snällt så kanske den håller för de milen!

Volvo - For Life
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
24 december 2011 · 3 404 Inlägg

Nybergrobin skrev:

JapMax skrev:

Munkis skrev:
När jag var in på bilprovningen idag så berättade besiktningsgubben att dom tidigare i veckan hade besiktigat en 740 GL -90 som hade gått 157000mil! Bilen var tydligen i riktigt bra skick maskinellt men även karossmässigt. Ägaren hade berättat att motor,låda samt bakaxel var orginal men förarstolen var utbytt mot en helt ny 3ggr.

Bilen var ägd av någon kille som körde den som varningsbil åt lastbilstransporter.


Så visst kan en bil gå långt utan problem med rätt underhåll smile

Inte en chans att något av nämnda delar håller 157tmil.

Jag är jävligt skeptiskt till detta jag också

Edit: Det står att det är orginalmotor med mera men det framstår inte om motorn blivit renoverad 100 ggr :smile

Visst låter det otroligt när man ser milen men räknar man om det i tid blir det ungefär 22 500 gångtimmar och det låter inte helt omöjligt faktiskt. Är service skött och man inte kör som ett as så finns det komponenter som klarar av dom timmarna utan problem.

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
fish Allfixare
24 december 2011 · 1 475 Inlägg

Här har ni en gubbe i england som kört 80,000 mil med sin A6,a med originaln motor låda och allt. http://www.northdevongazette.co.uk/news … _1_1140976 Och då har han ändå en bil med Audis kanske sämsta motor någonsin!

xXSammy
24 december 2011 · 6 569 Inlägg

TenZer skrev:

Nybergrobin skrev:

JapMax skrev:

Inte en chans att något av nämnda delar håller 157tmil.

Jag är jävligt skeptiskt till detta jag också

Edit: Det står att det är orginalmotor med mera men det framstår inte om motorn blivit renoverad 100 ggr :smile

Visst låter det otroligt när man ser milen men räknar man om det i tid blir det ungefär 22 500 gångtimmar och det låter inte helt omöjligt faktiskt. Är service skött och man inte kör som ett as så finns det komponenter som klarar av dom timmarna utan problem.

Kör man med mineral olja och byter varje 500mil/1år så kommer motorn må toppskick.. Mineral har bättre vidhäftning än syntetisk men kortare livslängd.

Inte omöjligt för de miltalen då

De/Dem
Emilius Avstängd
24 december 2011 · 1 714 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Munkis skrev:

JapMax skrev:

Inte en chans att något av nämnda delar håller 157tmil.

Inte alls omöjligt om det är rätt skött. Irv Gordon tog sig till guinnes rekordbok med sin P1800 som har gått 400,000mil med samma motor! smile

http://www.worldcarfans.com/10606206840 … nniversary

Det står att han körde 250000 miles de första 5 åren vilket motsvarar ca 40 000mil om min uträkning stämmer. Helt otroligt att köra 40k mil på 5 år....
Nu låter jag lite skeptisk men en p1800 ska vara slut efter 40k... (och enligt denna så har den gått 400k mil utan större renovering)

Våran firmabil på förrförra jobbet hade gått 6000 mil på 4 månader eller vad det nu var sen den va ny,
den kördes 40 mil om dagen räknade vi ut, och inte konstigt om den körs hela tiden smile

Gomez
25 december 2011 · 179 Inlägg

Kolla skicket på bilen först och sedan miltal. Vad det står för siffror i instrumenthuset är igentligen helt ointressant för bilens skick utan det är skötseln som är viktig.

Jag har sett och kört bilar med 30000mil+ som har varit i bättre skick både motor och karossmässigt än bilar med 15000mil.

En bil med massor av mil på nacken har säkert slitnare ratt och förarstol vilket är oundvikligt men kan vara väldigt välskött kaross och motormässigt. En stol och ratt går att byta utan problem om man vill.....

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
Presidento Of World
25 december 2011 · 3 326 Inlägg

skicket, och service många har redan påpekat detta men som sagt kolla läget med service och ägarantal sen att ta en titt på bilens invändiga skick skulle inte alls skada tongue

köpte bil utan att tänka på dessa saker för ca 2år sedan slutade med att jag fick byta det mesta.

nu köpte jag en merca hade gått ca 13600mil för mindre än ett år sedan har nu gått snart 18000mil har inte behövt byta nåt mer än nya sommardäck men då för att resa genom europa! gubbkörd kan vara bra ochså tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Wicca
28 december 2011 · 886 Inlägg

Vanligtvis brukar väl bilar gå runt 1500-2500 mil per år så om det ligger nånstans runt där när man slår ut det på bilens ålder så tänker jag inte mer på det, har den gått mer så blir jag såklart fundersam, men det är bara att vara mer noggrann vid kontroll av service och slitdelar.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Busgrabb Rejsa ?
28 december 2011 · 2 959 Inlägg

En sak som inte nämnt här tror jag är ju HUR har bilen rullat sina mil. Inte alltid lätt att säga men tex en bil som gått 8000 mil i centrala Göteborg endast eller en som gått 20 000 mil mellan Göteborg och Stockholm kommer ju garanterat vara mindre sliten överallt. Inte i närheten av lika många kallstarter och hjulupphägningar osv kommer ju slitas så mycket mindre på den som bara gått på motorvägen.
Kallstarter är det som käkar motorer, därför en taxibil brukar vara i mycket bra skick i motorn för den är varm nästan dygnet runt.
Sitter motorvärmare på bilen så är det ju ett stort plus.

Senast redigerat av Busgrabb (28 december 2011)

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang