5460
Sök

Temperatur i motorutrymme?

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
Finns det någon som har mätt eller vet ungefär hur varmt det blir i ett motorutrymme?
Skulle även vara intressant att veta temperaturen i godset på topplocket (ungefär där tändkassetten sitter mellan kammarna) på en vanlig aluminiummotor.

Vill inte få några dryga svar nu som: "det borde vara ungefär..." eller "jag skulle tro att det är cirka..." utan jag vill veta det ifrån någon som verkligen har svaret.

Vi kan ju tänka oss att det är på sommaren vi mäter och att motorn har körts ganska hårt utan att man direkt har plågat motorn.

Både temperaturer för turbo och sugmotorer kan vara intressant.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

583 Inlägg
27 december 2011
Jag vet inte ifall frågan inte är korrekt specificerad det det finns oändligt med variabler.

Yttertemperatur?
Körandes eller stillaståendes?
Köras normalt eller destruktivt?
Luftfuktighet?
Turbo körs på fullt ös?
Skall AC'n vara igång?
Bränsle?
Motorvolym?
....
Listan kan göras oändligt lång.

Ifall du vill ha ett exakt svar bör testet göras i en labbmiljö.

För att göra en oexakt gissning skulle jag säga bilens Nödkylfläkts aktiverings temperatur -+ dess temperaturgivares noggranhet

Min 5,7liters gjutjärns V8 så startar sista kylfläkt på 115C +-2 grader. Allt över 120-125C börjar smörjoljan ta skada.

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (27 december 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
27 december 2011
Har inte testat men har funderat på att göra det.

Tänkte köpa mig en vanlig digital termometer för utomhusbruk och sätta givaren i motrummet.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

930 Inlägg
27 december 2011
MagnumR skrev:
Finns det någon som har mätt eller vet ungefär hur varmt det blir i ett motorutrymme?
Skulle även vara intressant att veta temperaturen i godset på topplocket (ungefär där tändkassetten sitter mellan kammarna) på en vanlig aluminiummotor.

Vill inte få några dryga svar nu som: "det borde vara ungefär..." eller "jag skulle tro att det är cirka..." utan jag vill veta det ifrån någon som verkligen har svaret.

Vi kan ju tänka oss att det är på sommaren vi mäter och att motorn har körts ganska hårt utan att man direkt har plågat motorn.

Både temperaturer för turbo och sugmotorer kan vara intressant.

Eftersom att du inte har specifiserat vilken bil det gäller så kommer du inte att få något svar heller! Eftersom att det inte är tillåtet att göra antagande.
Men jag VET att kylvattnet har en temperatur på 100grader +/- ca10 grader.
Oljetempen är beroende på körförhållande mellan 100-120 grader.
Men som sagt, det har ingenting med din fråga att göra, det har bara med min bil att göra :-)

Mats

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
ajonasson skrev:
Jag vet inte ifall frågan inte är korrekt specificerad det det finns oändligt med variabler.

Yttertemperatur? - Varm sommardag
Körandes eller stillaståendes? - Vi kan räkna på hur det blir stillastående
Köras normalt eller destruktivt? - Som sagt stillastående men vi kan säga efter att ha kört ganska hårt utan att för den skull ha varit destruktivt
Luftfuktighet? - Mitt på sommaren = ganska hög luftfuktighet
Turbo körs på fullt ös? - Har ingen turbo men funderar på att sätta dit kompressor någon gång i framtiden (dock med relativt tamt laddtryck)
Skall AC'n vara igång? - Finns ingen AC på det fordonet jag syftar på
Bränsle? - Bensin nu, i framtiden troligtvis E85 eller liknande
Motorvolym? - 3,3 liter boxersexa
....
Listan kan göras oändligt lång.

Ifall du vill ha ett exakt svar bör testet göras i en labbmiljö. - Vill inte ha ett exakt svar utan mer mellan tummen och pekfingret (+/- 10°C) vad högstatemperaturen blir

För att göra en oexakt gissning skulle jag säga bilens Nödkylfläkts aktiverings temperatur -+ dess temperaturgivares noggranhet - Finns ju ingen fläkt för ventilationen i motorrummet i denna bil

Min 5,7liters gjutjärns V8 så startar sista kylfläkt på 115C +-2 grader. Allt över 120-125C börjar smörjoljan ta skada. - Är lufttemperaturen så hög i ett motorutrymme så lär ju kylvattnet ha börjat koka för länge sen och då gissar jag att man har kört allt annat än normalt (om det är en CSB350 som borde ha en hel del material att värma upp innan den kokar).

Mvh
Anders

Grejen är den att jag har tänkt att gjuta en kåpa i kolfiber som ska sitta över motorn och jag vill inte att den blir matt och ful utav värmen.

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
myran skrev:
Har inte testat men har funderat på att göra det.

Tänkte köpa mig en vanlig digital termometer för utomhusbruk och sätta givaren i motrummet.

Det där borde man ju faktiskt kunna låna ett temperaturmätinstrument (termoelement typ K) ifrån jobbet till för att kolla, tänkte inte på det själv ens en gång.
Men allra smidigast är ju om någon redan vet eftersom att det är långt till sommaren och jag helst skulle vilja tillverka kåpan redan nu.

583 Inlägg
27 december 2011
Tänk på att det finns 3 olika temperaturer.

1. Temperaturen i godset som transporteras vid kontaktytor.
2. Temperaturen i luften under huven.
3. Strålningsvärme ifrån exempelvis turbo aggregat.

Enda sättet att att sätta temperaturmätnings utrustning sedan utsätta den för sämsta tänkbara scenario.
Glödande turbo & grenrör, stillaståendes i solen.

Mvh
Anders

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
mats757 skrev:
Eftersom att du inte har specifiserat vilken bil det gäller så kommer du inte att få något svar heller! Eftersom att det inte är tillåtet att göra antagande.
Mats

Bilen är en VW-buss från 1988 (med andra ord så sitter motorn bak där det kanske är lite sämre med ventilationen än på en normal bil).

Motorn är en 3,3-liters Subarumotor som är en sexcylindrig boxermotor i aluminium.

Därför kan det kanske vara lite svårt att veta temperaturen iomed att jag troligtvis är ensam om denna bil/motorkombination i Sverige.

Vad jag menar med "inte är tillåtet att göra antagande" är att folk som inte har nån aning ska hålla på att förstöra tråden utan mer att de som har mätt temperaturen eller vet på annat vis kan uppskatta hur mycket högre temperaturen borde hamna på i mitt fall.
Senast redigerat av MagnumR (27 december 2011)

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
ajonasson skrev:
Tänk på att det finns 3 olika temperaturer.

1. Temperaturen i godset som transporteras vid kontaktytor.
2. Temperaturen i luften under huven.
3. Strålningsvärme ifrån exempelvis turbo aggregat.

Enda sättet att att sätta temperaturmätnings utrustning sedan utsätta den för sämsta tänkbara scenario.
Glödande turbo & grenrör, stillaståendes i solen.

Mvh
Anders

Det är ju mer summan av alla dessa jag är ute efter, dock tror jag man mer eller mindre kan utesluta strålningsvärmen iomed att kolfiberkåpan kommer att sitta över insuget och någon glödande turbo ska jag inte ha och grenrören sitter en bra bit därifrån. Dock så kommer ju hela avgassystemet att avge en hel del mer värme än vad som är normalt eftersom att allt sitter under motorn (motorn längst bak i bilen).

Synd att det är så långt till sommaren bara annars kanske man skulle ha gjort det.

612 Inlägg
27 december 2011
Gör testet nu, lägg på 30 grader eller hur mycket varmare du räknar med att det är sommartid. Inte idiotsäkert, men lär inte avvika så extremt mycket.

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
Det får väl bli att göra testet när motorn är på plats sen, så det får bli att vänta i alla fall ett par veckor till.
Har ingen aning om hur mycket utomhustemperaturen påverkar faktiskt, om det är linjärt med motortempen och så vidare.

583 Inlägg
27 december 2011
Jag har för mig att vanliga kolfiberlimmet börjar mjukna vid ca 90-95C

Ett tips är att fråga säljaren / tillverkaren

Mvh
Anders

Sök