Saab 900 AWD 87-93

HenkeHansson
3 januari 2012 ·

Hej!

Tänkte om det finns någon som har några tipps/erfarenheter om att bygga om en saab 900 med T16 motor till AWD? Om det finns några bilder/hemsidor/artiklar eller något annat om detta? och om det finns olika alternativ hur man ska gå till väga, har hört att man kan använda Opel Calibra 4x4 men finns det några andra sätt?
Är tacksam för alla tips jag kan få. Om det är något jag glömt att skriva så fråga smile

MVH

Mattss0n LTJD
3 januari 2012 · 192 Inlägg

Har faktist aldrig hört talas om att något har försökt sig på det, ska följa tråden. smile

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET
Saab 900 Cabriolet "Aero Wannabe" (1994)
Saab Sonett III "4000 mil" (1971)
HenkeHansson
3 januari 2012 ·

Blir nog inte den första som gör det, men så många kan det ju inte finnas tycker jag:) eftersom jag knappt hittar någon info om det någonstans

Mattss0n skrev:
Har faktist aldrig hört talas om att något har försökt sig på det, ska följa tråden. smile

Senast redigerat av HenkeHansson (3 januari 2012)

plankan
3 januari 2012 ·
Spetan
3 januari 2012 · 245 Inlägg

oj aldrig heller hört talas om men måste gå big_smile vet ju att de finns SAAB 99 Med Audi 4x4 wink

tråden ska följas big_smile

If you dont live for something
you die for nothing
Volkswagen T3 "Kommissarien" (1987)
Aero T16
3 januari 2012 · 1 327 Inlägg

Kolla denna projekttråd Saab 99 Quattro på savarturbo.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=11084

Jani Hast
3 januari 2012 · 213 Inlägg

Efter att ha hjälp till att bygga en 4hjulsdriven 9-5 med Calibra delar så kan jag säga att det kommer bli jobbigt i din bil. Har även hjälpt till att bygga P-A's TXR. För du måste till och börja med rakställa motorn vilket kommer bli VÄLDIGT trångt.
Tror det blir väldigt jobbigt med den bilen på grund av hur den ser ut i fronten.

herrsiba Move Your Mind
3 januari 2012 · 164 Inlägg

Jani Hast skrev:
Efter att ha hjälp till att bygga en 4hjulsdriven 9-5 med Calibra delar så kan jag säga att det kommer bli jobbigt i din bil. Har även hjälpt till att bygga P-A's TXR. För du måste till och börja med rakställa motorn vilket kommer bli VÄLDIGT trångt.
Tror det blir väldigt jobbigt med den bilen på grund av hur den ser ut i fronten.

Motorn är rakställd från början i og900. Däremot kan jag tänka mig att han får vända den om för att få kopplingen bakåt, mot torpeden. Kan man göra det på en 99:a bör det gå att göra på 900an då den är längre i fronten. smile

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
plankan
3 januari 2012 ·

Absolut.

Larzzon var jo på G med ett AWD projekt på en 2 drs 900 med drivning från Audi -
med mycket bilder i det gamla 900 klubben forummen.
Så dog det projeket plötsligt ut sad

Jani Hast
3 januari 2012 · 213 Inlägg

herrsiba skrev:

Jani Hast skrev:
Efter att ha hjälp till att bygga en 4hjulsdriven 9-5 med Calibra delar så kan jag säga att det kommer bli jobbigt i din bil. Har även hjälpt till att bygga P-A's TXR. För du måste till och börja med rakställa motorn vilket kommer bli VÄLDIGT trångt.
Tror det blir väldigt jobbigt med den bilen på grund av hur den ser ut i fronten.

Motorn är rakställd från början i og900. Däremot kan jag tänka mig att han får vända den om för att få kopplingen bakåt, mot torpeden. Kan man göra det på en 99:a bör det gå att göra på 900an då den är längre i fronten. smile

Tänkte lite fel.
Man får tvärställa den om man ska ha Calibra drivlina.
Finns nog tyvärr inga genvägar att ta utan det blir mycket som hår byggas om, hur man än gör.

HenkeHansson
3 januari 2012 ·

Tack för alla svar! Fortsätt gärna med fler tankar och ideer! smile

Men 900an användes ju i rallycross med 4x4 om jag inte minns fel? Ingen som har någon aning om hur de löst det? borde ju vara en driftsäker lösning smile

Driftar_N
3 januari 2012 · 227 Inlägg

Då det begav sig i mitten/slutet på 80-talet när det var riktigt hemmapul i bilarna så kördes det bla med ombyggd standardlåda. Kort och kort en pinjong även på bakåt från kronhjulet för att driva bakhjulen.

Stefan Varberg Supraman
3 januari 2012 · 2 300 Inlägg

Hej, förmodar att det är originalkarossen med rakställd motor du kommer bygga på om jag läste rätt.

Enklast blir att använda drivlinan från en audi.
Tror inte att du kommer få någon instruktion hur du ska göra på detta forumet iaf.
Så jagt råder dig till om du verkligen vill göra detta att bara börja göra de, först då kommer du se vad du behöver göra.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
HenkeHansson
3 januari 2012 ·

Kan vara något att tänka på, om man nu lyckas få det att hålla:)

Driftar_N skrev:
Då det begav sig i mitten/slutet på 80-talet när det var riktigt hemmapul i bilarna så kördes det bla med ombyggd standardlåda. Kort och kort en pinjong även på bakåt från kronhjulet för att driva bakhjulen.

HenkeHansson
3 januari 2012 ·

ja det stämmer bra det!
En instruktion är jag inte ute efter, bara tipps och info om olika alternativ som folk känner till. Så drivlina från audi ska jag komma ihåg! smile

Stefan Varberg skrev:
Hej, förmodar att det är originalkarossen med rakställd motor du kommer bygga på om jag läste rätt.

Enklast blir att använda drivlinan från en audi.
Tror inte att du kommer få någon instruktion hur du ska göra på detta forumet iaf.
Så jagt råder dig till om du verkligen vill göra detta att bara börja göra de, först då kommer du se vad du behöver göra.

Driftar_N
3 januari 2012 · 227 Inlägg

HenkeHansson skrev:
Kan vara något att tänka på, om man nu lyckas få det att hålla:)

Driftar_N skrev:
Då det begav sig i mitten/slutet på 80-talet när det var riktigt hemmapul i bilarna så kördes det bla med ombyggd standardlåda. Kort och kort en pinjong även på bakåt från kronhjulet för att driva bakhjulen.

Lådorna är klena original, det blir mycket jobb för halvdan funktion (tillgången på billiga quattolådor var ju obefintlig på 80-talet). 
Skulle jag bygga idag så skulle jag använda audilåda, det är det stabilaste man hittar för vettiga pengar och motorn går ha på någorlunda original plats om än vriden 180 grader.

HenkeHansson
3 januari 2012 ·

jaa en låda som är byggd för awd borde ju ha bättre hållbarhet m.m, får kolla upp va audi lådor ligger på dåsmile

Driftar_N skrev:

HenkeHansson skrev:
Kan vara något att tänka på, om man nu lyckas få det att hålla:)

Driftar_N skrev:
Då det begav sig i mitten/slutet på 80-talet när det var riktigt hemmapul i bilarna så kördes det bla med ombyggd standardlåda. Kort och kort en pinjong även på bakåt från kronhjulet för att driva bakhjulen.

Lådorna är klena original, det blir mycket jobb för halvdan funktion (tillgången på billiga quattolådor var ju obefintlig på 80-talet). 
Skulle jag bygga idag så skulle jag använda audilåda, det är det stabilaste man hittar för vettiga pengar och motorn går ha på någorlunda original plats om än vriden 180 grader.

fadret
4 januari 2012 · 1 125 Inlägg

HenkeHansson skrev:
Tack för alla svar! Fortsätt gärna med fler tankar och ideer! smile

Men 900an användes ju i rallycross med 4x4 om jag inte minns fel? Ingen som har någon aning om hur de löst det? borde ju vara en driftsäker lösning smile

Det är ju Per Eklund som kör SAAB,går ju söka på hans bilar

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
HenkeHansson
4 januari 2012 ·

Har han kört en 900 någon gång då?

fadret skrev:

HenkeHansson skrev:
Tack för alla svar! Fortsätt gärna med fler tankar och ideer! smile

Men 900an användes ju i rallycross med 4x4 om jag inte minns fel? Ingen som har någon aning om hur de löst det? borde ju vara en driftsäker lösning smile

Det är ju Per Eklund som kör SAAB,går ju söka på hans bilar

Jani Hast
4 januari 2012 · 213 Inlägg

Per Eklund kör med Prodrive låda och det är en liknade som Audi. Så motorn håller på att trilla ur grillen. Motorn hamnar väldigt långt fram på det visset.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang