Köpråd till kille 19 bast

Rquired Allmänt envis
16 januari 2012 · 12 512 Inlägg

Polara skrev:

TheDeadDorkster skrev:
En bil för 3000 kr i månaden är svår att hitta, om du inte tittar i Golf-klassen eller mindre.

Anledningen är enkel om man tar en liten kalkyl:
-Skatt: 1500-2000 kr (tar bara något i golfklassen) (per år)
-Försäkring för ungdom: 4-10000 kr beroende på motorn)
-Bränsle 1500 mil (0,8L/mil) bensin: 18000kr.
Om man räknar på billigast blir det 23500 kr per år eller: 1958,3 kr/månad.
Om man räknar på dyrast blir det 30000 kr per år eller: 2500kr/månad.

Stor marginal har du inte om du måste fixa saker och ting på bilen. Tror att du kommer bli ganska förvånad över hur dyrt det är att ha bil, speciellt om du har det som intresse. Räkna minst med 5000 kr i månaden om också köper nya sommarfälgar och däck, sänker bilen, och gör lite andra modifikationer.

ja åter igen...varför inte skaffa en äldre bil...-82 el äldre...kostnader:
bes:300 varannat år dvs 150kr/år
skatt: 0kr/år
försäkring: veteran ca 1000-2000kr/år även för en 18åring...
bränsle efter hur möe du kör...oslagbart! samt mycke mer roligt för pengarna...wink

Att krocksäkerhet och komfort (Vilket även inkluderar saker som Klimatanläggning, Elhissar etc.) är helt obefintliga och att markant högre förbrukning tar igen en stor bit av "besparingen" kan också vara värt att nämna.

Det är också värt att tänka över att vad som för 30år sedan ansågs vara en riktigt pigg bil med moderna mått betraktas som nästan besvärande slött, Golf GTI ingav respekt med en tid för 0-100km/h på tio sekunder. Kort sagt kommer en veteran att dricka förhållandevis mycket bränsle trots bristen på prestanda.

Kan man meka själv är det en sak, men kan eller orkar du inte detta upptäcker man att de flesta verkstäder kommer att bemöta dig genom att titta förvirrat på bilen med sin diagnosdator i hand när du kommer in och frågar varför bilen inte går som den skall som ett exempel.

Veteranbilar i all ära som entusiastfordon, men till en yngre förare som haft körkort i ett år känns krocksäkerheten ensamt som en självklar anledning till varför TS skall köpa en modernare och även med moderna mått hyfsat säker bil. Plus ovanstående nackdelar då...

Senast redigerat av Rquired (16 januari 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Polara
16 januari 2012 · 430 Inlägg

dahlens skrev:
försäkring: veteran ca 1000-2000kr/år även för en 18åring...

stämmer inte så bra för mig, min gamla 240 -79 skulle kosta mig runt 4-6 000 i trafikförsäkring per år.. medans den på mor min skulle kosta 1200 helförsäkrad..

ok, möjligt beror väl lite grand på hur och var man bor osv...min första bil var en cheva caprice -77 den kostade 850kr/år...då var jag 17år gammal, parkering på gatan osv, skiljer ju från ställe till ställe och personer...

Mopar or no car!
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
Polara
16 januari 2012 · 430 Inlägg

Rquired skrev:

Polara skrev:

TheDeadDorkster skrev:
En bil för 3000 kr i månaden är svår att hitta, om du inte tittar i Golf-klassen eller mindre.

Anledningen är enkel om man tar en liten kalkyl:
-Skatt: 1500-2000 kr (tar bara något i golfklassen) (per år)
-Försäkring för ungdom: 4-10000 kr beroende på motorn)
-Bränsle 1500 mil (0,8L/mil) bensin: 18000kr.
Om man räknar på billigast blir det 23500 kr per år eller: 1958,3 kr/månad.
Om man räknar på dyrast blir det 30000 kr per år eller: 2500kr/månad.

Stor marginal har du inte om du måste fixa saker och ting på bilen. Tror att du kommer bli ganska förvånad över hur dyrt det är att ha bil, speciellt om du har det som intresse. Räkna minst med 5000 kr i månaden om också köper nya sommarfälgar och däck, sänker bilen, och gör lite andra modifikationer.

ja åter igen...varför inte skaffa en äldre bil...-82 el äldre...kostnader:
bes:300 varannat år dvs 150kr/år
skatt: 0kr/år
försäkring: veteran ca 1000-2000kr/år även för en 18åring...
bränsle efter hur möe du kör...oslagbart! samt mycke mer roligt för pengarna...wink

Att krocksäkerhet och komfort (Vilket även inkluderar saker som Klimatanläggning, Elhissar etc.) är helt obefintliga och att markant högre förbrukning tar igen en stor bit av "besparingen" kan också vara värt att nämna.

Det är också värt att tänka över att vad som för 30år sedan ansågs vara en riktigt pigg bil med moderna mått betraktas som nästan besvärande slött, Golf GTI ingav respekt med en tid för 0-100km/h på tio sekunder. Kort sagt kommer en veteran att dricka förhållandevis mycket bränsle trots bristen på prestanda.

Kan man meka själv är det en sak, men kan eller orkar du inte detta upptäcker man att de flesta verkstäder kommer att bemöta dig genom att titta förvirrat på bilen med sin diagnosdator i hand när du kommer in och frågar varför bilen inte går som den skall som ett exempel.

Veteranbilar i all ära som entusiastfordon, men till en yngre förare som haft körkort i ett år känns krocksäkerheten ensamt som en självklar anledning till varför TS skall köpa en modernare och även med moderna mått hyfsat säker bil. Plus ovanstående nackdelar då...

nja, de är väl inte riktigt sant men, du får nog åka lite jänk innan du kan kommentera sådana saker...
dålig komfort i en jänk??!! hallå eller, de flesta jänkare jag haft har legat på 1l/mil så där väldigt mycket mer än en normal svensson är det väl inte...ang verkstäder så är tex alla mekonomen utbildade på jänkfordon då mekonomen har försäljning för hansen racing samt att det finns flera hundra speciallist verkstäder runt om i sverige...
ang utr i bilar så lär du få leta länge om du ska hitta en jänk utan ac och elhissar, det är ju standard i jänkare sedan 40talet!

och slutligen ang säkerhet, kolla med försäkringsbolagen när de hade en allvarlig olycka el tom dödsolycka med en veteranbil senast...händer jävligt sällan...och detta trots att många kör veteranbil året runt...hmmm

nä hem och hör med grannar och vänner som åker jänk så lär du nog ändra uppfattning...detta är ju en vanlig vanföreställning av folk som bara sett jänkare på raggen, de e lätt att glömma fördelarna med dessa bilar.../micke

Mopar or no car!
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
Rquired Allmänt envis
16 januari 2012 · 12 512 Inlägg

Polara skrev:

Rquired skrev:

Polara skrev:
ja åter igen...varför inte skaffa en äldre bil...-82 el äldre...kostnader:
bes:300 varannat år dvs 150kr/år
skatt: 0kr/år
försäkring: veteran ca 1000-2000kr/år även för en 18åring...
bränsle efter hur möe du kör...oslagbart! samt mycke mer roligt för pengarna...wink

Att krocksäkerhet och komfort (Vilket även inkluderar saker som Klimatanläggning, Elhissar etc.) är helt obefintliga och att markant högre förbrukning tar igen en stor bit av "besparingen" kan också vara värt att nämna.

Det är också värt att tänka över att vad som för 30år sedan ansågs vara en riktigt pigg bil med moderna mått betraktas som nästan besvärande slött, Golf GTI ingav respekt med en tid för 0-100km/h på tio sekunder. Kort sagt kommer en veteran att dricka förhållandevis mycket bränsle trots bristen på prestanda.

Kan man meka själv är det en sak, men kan eller orkar du inte detta upptäcker man att de flesta verkstäder kommer att bemöta dig genom att titta förvirrat på bilen med sin diagnosdator i hand när du kommer in och frågar varför bilen inte går som den skall som ett exempel.

Veteranbilar i all ära som entusiastfordon, men till en yngre förare som haft körkort i ett år känns krocksäkerheten ensamt som en självklar anledning till varför TS skall köpa en modernare och även med moderna mått hyfsat säker bil. Plus ovanstående nackdelar då...

nja, de är väl inte riktigt sant men, du får nog åka lite jänk innan du kan kommentera sådana saker...
dålig komfort i en jänk??!! hallå eller, de flesta jänkare jag haft har legat på 1l/mil så där väldigt mycket mer än en normal svensson är det väl inte...ang verkstäder så är tex alla mekonomen utbildade på jänkfordon då mekonomen har försäljning för hansen racing samt att det finns flera hundra speciallist verkstäder runt om i sverige...
ang utr i bilar så lär du få leta länge om du ska hitta en jänk utan ac och elhissar, det är ju standard i jänkare sedan 40talet!

och slutligen ang säkerhet, kolla med försäkringsbolagen när de hade en allvarlig olycka el tom dödsolycka med en veteranbil senast...händer jävligt sällan...och detta trots att många kör veteranbil året runt...hmmm

nä hem och hör med grannar och vänner som åker jänk så lär du nog ändra uppfattning...detta är ju en vanlig vanföreställning av folk som bara sett jänkare på raggen, de e lätt att glömma fördelarna med dessa bilar.../micke

Jag tycker inte det är någon direkt komfort i äldre amerikanare och då menar jag egentligen inte fjädringskomfort och liknande då det är härligt på sitt vis utan andra aspekter. En rolig vintersyssla att värma upp en kupé i hangarstorlek om inget annat, ta sedan en titt på utrustningslistan från en 90-tals bil och en veteranbil i samma klass (Det vill säga inte Hyundai Atos mot en Cadillac...) och säg att där inte saknas utrustning? Rejäl stereo, navigator, färddator, farthållare (Finns på jänk jag vet, men med samma finess?), stolsvärme, regnsensor, eluppvärmd bakruta samt backspeglar. Ja det är svårt att ge exempel faktiskt, för den utrustning man använder sig av mest är nog den man inte tänker på. Antisladdsystem (Aktivt eller passivt) är ett annat ovärderligt exempel som inte finns i någon veteran.

1L/mil säger ingenting, vad är det då för modell? Knappast en V8 och inte ens dem har varken någon hög litereffekt eller några direktt imponerande prestanda, men ok då vi säger att dem dricker 1L/mil: Det är inga problem att hitta en pigg nyare bil som klarar sig på 0.7L/mil så länge man inte buskör (Och 1L/mil i en jänkare är knappast buskörning). 3dl/mil mer blir 7000:- per år enligt ovanstående exempel, hur billigt var det att köra veteranbil sa du? Räknar vi istället på det jag har upplevt, en förbrukning på närmre 1.5L/mil för en veteran med någon form av resurs under huven blir det istället drygt 15.000:- extra i bränsle på 1500mil/år...

Säkerhetsargumentet känns helt urvattnat, för det första borde du kanske ge källhänvisning och inte överlåta på mig att bekräfta argumentet och för det andra ser åtminstone inte jag som tillbringar en hel del tid på vägarna veteranbilar särskilt ofta, nyare Porsche är en betydligt vanligare syn än veteranbilar är min erfarenhet åtminstone. Tror det är ytterst få som brukskör en veteranbil.

På Youtube.com kan du själv söka upp klipp på hur äldre bilar, allt från stora fina jänkare till mindre europeiska bilar, klarar av en krock. Följande klipp är rätt talande trots att nya amerikanska modeller knappast leder utvecklingen inom området: http://www.youtube.com/watch?v=joMK1WZjP7g
Det hände inte några mirakel inom krocksäkerheten förens 80-talet och inte ens pionjärer på sin tid som SAAB 9000 eller Volvo 700 (Bägge från 1984) kan matcha en vettig bilmodell från ~2000.

Och "specialistverkstäder", det låter dyrt? Att Mekonomen kan ta hand om alla veteranbilar eller ens alla jänkare tror jag inte på, har aldrig stött på en anställd som haft någon utbildning på amerikanare och den Mekonomen-bundna verkstad jag har besökt någon gång har visserligen en kunnig och pratglad föreståndare men någon utbildning på amerikanare eller ens någon specifik bilmodell har han inte. 

Men framför allt, nämn en enda rolig veteranklassad amerikanare som du kan köpa för den budget en 19år gammal kille kan tänka sig att spendera på ett bilköp. Skall veteranbilar vara aktuellt i detta fallet ligger sannolikt Volvo, Mercedes eller eventuellt någon gammal Opel närmre till hands.

Senast redigerat av Rquired (16 januari 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Polara
16 januari 2012 · 430 Inlägg

Jag tycker inte det är någon direkt komfort i äldre amerikanare och då menar jag egentligen inte fjädringskomfort och liknande då det är härligt på sitt vis utan andra aspekter. En rolig vintersyssla att värma upp en kupé i hangarstorlek om inget annat, ta sedan en titt på utrustningslistan från en 90-tals bil och en veteranbil i samma klass (Det vill säga inte Hyundai Atos mot en Cadillac...) och säg att där inte saknas utrustning? Rejäl stereo, navigator, färddator, farthållare (Finns på jänk jag vet, men med samma finess?), stolsvärme, regnsensor, eluppvärmd bakruta samt backspeglar. Ja det är svårt att ge exempel faktiskt, för den utrustning man använder sig av mest är nog den man inte tänker på.

1L/mil säger ingenting, vad är det då för modell? Knappast en V8 och inte ens dem har varken någon hög litereffekt eller några direktt imponerande prestanda, men ok då vi säger att dem dricker 1L/mil: Det är inga problem att hitta en pigg nyare bil som klarar sig på 0.7L/mil så länge man inte buskör (Och 1L/mil i en jänkare är knappast buskörning). 3dl/mil mer blir 7000:- per år enligt ovanstående exempel, hur billigt var det att köra veteranbil sa du? Räknar vi istället på det jag har upplevt, en förbrukning på närmre 1.5L/mil för en veteran med någon form av resurs under huven blir det istället drygt 15.000:- extra i bränsle på 1500mil/år...

Säkerhetsargumentet känns helt urvattnat, för det första borde du kanske ge källhänvisning och inte överlåta på mig att bekräfta argumentet och för det andra ser åtminstone inte jag som tillbringar en hel del tid på vägarna veteranbilar särskilt ofta, nyare Porsche är en betydligt vanligare syn än veteranbilar är min erfarenhet åtminstone. Tror det är ytterst få som brukskör en veteranbil.

På Youtube.com kan du själv söka upp klipp på hur äldre bilar, allt från stora fina jänkare till mindre europeiska bilar, klarar av en krock. Följande klipp är rätt talande trots att nya amerikanska modeller knappast leder utvecklingen inom området: http://www.youtube.com/watch?v=joMK1WZjP7g
Det hände inte några mirakel inom krocksäkerheten förens 80-talet och inte ens pionjärer på sin tid som SAAB 9000 eller Volvo 700 (Bägge från 1984) kan matcha en vettig bilmodell från ~2000.

Och "specialistverkstäder", det låter dyrt? Att Mekonomen kan ta hand om alla veteranbilar eller ens alla jänkare tror jag inte på, har aldrig stött på en anställd som haft någon utbildning på amerikanare och den Mekonomen-bundna verkstad jag har besökt någon gång har visserligen en kunnig och pratglad föreståndare men någon utbildning på amerikanare eller ens någon specifik bilmodell har han inte. 

Men framför allt, nämn en enda rolig veteranklassad amerikanare som du kan köpa för den budget en 19år gammal kille kan tänka sig att spendera på ett bilköp. Skall veteranbilar vara aktuellt i detta fallet ligger sannolikt Volvo, Mercedes eller eventuellt någon gammal Opel närmre till hands.

ja, vart ska man börja?, ok jag håller med finessen i all utrustning som en modern bil har kan ju naturligtvis inte jämföras med en bil som är 50år gammal, men de e ju en del av charmen med de också...kan bara ta som exempel min första jänk, en cheva caprice hgv-77 års modell, plats för 8pers i bilen och ändå stor skuff för baslådor och allehanda ting, 350cui v8(5l) gick utan problem att köra på 1l/mil och 100liters tank, varje gång kom man 100mil mellan tankningarna, ok inga vansinniga fartresurser i den men den funka alldeles perfekt, och värmen är riktigt bra mest pga förvämning från grenrör, tar ca 5min från start tills man har riktigt bra värme i bilen...
vet givetvis att säkerheten i en gammal bil inte är bra, den är usel! men grejen är också att förare att äldre bilar har ett annorlunda körsätt än förare av nyare bilar, vilken gör att dessa bilar och dess förare är betydligt mindre representerad i olycksstatistiken...
ang verkstäder så är det ett faktum att de mekonomen verkstäder som är autoriserade för hansen ska kunna montera och serva alla grejer som finns i sortimentet...lidköping tex har 4st sådana verkstäder som jag känner till samt 3st "normala" verkstäder som kan allt om gamla fordon och samtliga ligger under timlönen som en vanlig märkesverkstad tar...
Olika i delar av landet då uppenbart då jag känner många som åker veteranbil på vintern, jag själv tex åker buick le sabre cab-71 med kanonvärme och mycket bra vinteregenskaper, åker till å från jobb och till affären etc, tvekar aldrig att använda mina bilar närsomhelst på året...dock inte min charger pga att den ä lite svårkörd vintertid samt är en ganska dyr investering numer...
exempel då på klart köpbara veteranbilar för en 19åring på begränsad budget: cheva caprice, cheva camaro, dart, valiant, eller varför inte europeiska bilar såsom amazon, 142, 240, saab v4, 99, 900, ford taunus, granada, opel kapitän, admiral, rekord, ascona, manta etc etc etc finns många allehanda sköna bilar och enligt MIN smak roligare att åka i och roligare för andra att se rullande på gatan. DETTA ÄR MIN HÖGST PERSONLIGA ÅSIKT folk får göra precis som dem vill, mvh/micke wink

Mopar or no car!
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
loow Jävel
16 januari 2012 · 2 018 Inlägg

Köp en s40 t4, sån ja har.. Fick min svinbilligt, och är billigare i skatt och försäkring än min volvo 240. Kostar under 2 i månaden att äga.

glömde skriva att den går som fan, sånt är kul smile

Senast redigerat av Plankpojk (16 januari 2012)

You got to risk it, to get the biscuit :)
SportPilot Ubåtsingenjör
16 januari 2012 · 7 232 Inlägg

Polara skrev:

dahlens skrev:
försäkring: veteran ca 1000-2000kr/år även för en 18åring...

stämmer inte så bra för mig, min gamla 240 -79 skulle kosta mig runt 4-6 000 i trafikförsäkring per år.. medans den på mor min skulle kosta 1200 helförsäkrad..

ok, möjligt beror väl lite grand på hur och var man bor osv...min första bil var en cheva caprice -77 den kostade 850kr/år...då var jag 17år gammal, parkering på gatan osv, skiljer ju från ställe till ställe och personer...

jag betalar ca 2000 kr om året på corradon smile står på mig helförsäkrad

och alla som snackar om krocksäkerhet och komfort osv ... inget man bryr sig om som 19 åring, man vill ut och köra lite bara och krocka kan man ju ge fan i bara smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Rquired Allmänt envis
16 januari 2012 · 12 512 Inlägg

Polara skrev:
ja, vart ska man börja?, ok jag håller med finessen i all utrustning som en modern bil har kan ju naturligtvis inte jämföras med en bil som är 50år gammal, men de e ju en del av charmen med de också...kan bara ta som exempel min första jänk, en cheva caprice hgv-77 års modell, plats för 8pers i bilen och ändå stor skuff för baslådor och allehanda ting, 350cui v8(5l) gick utan problem att köra på 1l/mil och 100liters tank, varje gång kom man 100mil mellan tankningarna, ok inga vansinniga fartresurser i den men den funka alldeles perfekt, och värmen är riktigt bra mest pga förvämning från grenrör, tar ca 5min från start tills man har riktigt bra värme i bilen...
vet givetvis att säkerheten i en gammal bil inte är bra, den är usel! men grejen är också att förare att äldre bilar har ett annorlunda körsätt än förare av nyare bilar, vilken gör att dessa bilar och dess förare är betydligt mindre representerad i olycksstatistiken...
ang verkstäder så är det ett faktum att de mekonomen verkstäder som är autoriserade för hansen ska kunna montera och serva alla grejer som finns i sortimentet...lidköping tex har 4st sådana verkstäder som jag känner till samt 3st "normala" verkstäder som kan allt om gamla fordon och samtliga ligger under timlönen som en vanlig märkesverkstad tar...
Olika i delar av landet då uppenbart då jag känner många som åker veteranbil på vintern, jag själv tex åker buick le sabre cab-71 med kanonvärme och mycket bra vinteregenskaper, åker till å från jobb och till affären etc, tvekar aldrig att använda mina bilar närsomhelst på året...dock inte min charger pga att den ä lite svårkörd vintertid samt är en ganska dyr investering numer...
exempel då på klart köpbara veteranbilar för en 19åring på begränsad budget: cheva caprice, cheva camaro, dart, valiant, eller varför inte europeiska bilar såsom amazon, 142, 240, saab v4, 99, 900, ford taunus, granada, opel kapitän, admiral, rekord, ascona, manta etc etc etc finns många allehanda sköna bilar och enligt MIN smak roligare att åka i och roligare för andra att se rullande på gatan. DETTA ÄR MIN HÖGST PERSONLIGA ÅSIKT folk får göra precis som dem vill, mvh/micke wink

Ditt huvudargument för en veteranbil var att det blir billigt, vi har ovan konstaterat att det går att köra i alla fall en BMW 323Ci och en 328i på 2500:-/månaden även inklusive lån och parkering i Steifan´s fall.

Om en förbrukning på 1L/mil verkligen är realistiskt blir det 1900:-/månad i bränsle. Jag är dock väldigt tveksam och tror det blir markant högre, varje deciliter ökar kostnaden med 190:-/månad...

Till detta skall ett flertal andra kostnader räknas, försäkring 2000:-/år (Din siffra), besiktning 150:-/år, däck (Livslängd 4500mil och styckpris 1500:-) 2000:-/år och underhåll 4000:-/år (Lågt räknat). Totalsumma 680:-/år.

1900+680=2580:-/år, det vill säga även om man räknar med en åtminstone i mina ögon orimligt låg förbrukning för en drygt 30år gammal och en låg kostnad för underhåll (Bara den årliga servicen bör ta halva budgeten, olja för 1000:- sedan tändstift, filter, vindrutetorkare etc) blir en veteranbil lika dyr att driva som en modern, bekväm och framför allt säker bil.

Jag har full förståelse för varför veteranbilar är roliga, men jag ser inget bra argument till varför en förare som har haft körkort i maximalt ett år skall sätta sig bakom ratten på en gammal veteran som i de flesta fall har ytterst tveksamma vinteregenskaper, avsaknad av förarhjälp som ABS och Antisladd och som du själv skrev usel krocksäkerhet. Särskilt inte när en modern och säker bil kostar lika mycket eller mindre i drift. Men det är, som du skrev, min personliga åsikt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
warne
18 januari 2012 · 78 Inlägg

mycket intressant tankar! Har faktiskt snöat inne lite på en 850 glt smile tycker dom är förhållandevis snygga och billiga i inköptongue någon som har några erfarheter? Lätta och mecka med? Bränsleförbruking?
Har även hört att en bmw 525 är ett bättre val? Någon som håller med? smile tack för att alla svarar och finns till där ute i intranätet!cool

SportPilot Ubåtsingenjör
19 januari 2012 · 7 232 Inlägg

warne skrev:
mycket intressant tankar! Har faktiskt snöat inne lite på en 850 glt smile tycker dom är förhållandevis snygga och billiga i inköptongue någon som har några erfarheter? Lätta och mecka med? Bränsleförbruking?
Har även hört att en bmw 525 är ett bättre val? Någon som håller med? smile tack för att alla svarar och finns till där ute i intranätet!cool

kan svara på varför jag tycker det är ett dåligt val: fula slöa och törstiga sen är det inte speciellt billigt med delar heller.

Varför är då bmwn ett bättre köp ? bakhjulsdriven snyggare bekvämare snabbare dricker ungefär lika mycket som en 850 + att de i många fall är billigare reservdelar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Grantomta
19 januari 2012 · 216 Inlägg

Rquired skrev:

Polara skrev:
ja, vart ska man börja?, ok jag håller med finessen i all utrustning som en modern bil har kan ju naturligtvis inte jämföras med en bil som är 50år gammal, men de e ju en del av charmen med de också...kan bara ta som exempel min första jänk, en cheva caprice hgv-77 års modell, plats för 8pers i bilen och ändå stor skuff för baslådor och allehanda ting, 350cui v8(5l) gick utan problem att köra på 1l/mil och 100liters tank, varje gång kom man 100mil mellan tankningarna, ok inga vansinniga fartresurser i den men den funka alldeles perfekt, och värmen är riktigt bra mest pga förvämning från grenrör, tar ca 5min från start tills man har riktigt bra värme i bilen...
vet givetvis att säkerheten i en gammal bil inte är bra, den är usel! men grejen är också att förare att äldre bilar har ett annorlunda körsätt än förare av nyare bilar, vilken gör att dessa bilar och dess förare är betydligt mindre representerad i olycksstatistiken...
ang verkstäder så är det ett faktum att de mekonomen verkstäder som är autoriserade för hansen ska kunna montera och serva alla grejer som finns i sortimentet...lidköping tex har 4st sådana verkstäder som jag känner till samt 3st "normala" verkstäder som kan allt om gamla fordon och samtliga ligger under timlönen som en vanlig märkesverkstad tar...
Olika i delar av landet då uppenbart då jag känner många som åker veteranbil på vintern, jag själv tex åker buick le sabre cab-71 med kanonvärme och mycket bra vinteregenskaper, åker till å från jobb och till affären etc, tvekar aldrig att använda mina bilar närsomhelst på året...dock inte min charger pga att den ä lite svårkörd vintertid samt är en ganska dyr investering numer...
exempel då på klart köpbara veteranbilar för en 19åring på begränsad budget: cheva caprice, cheva camaro, dart, valiant, eller varför inte europeiska bilar såsom amazon, 142, 240, saab v4, 99, 900, ford taunus, granada, opel kapitän, admiral, rekord, ascona, manta etc etc etc finns många allehanda sköna bilar och enligt MIN smak roligare att åka i och roligare för andra att se rullande på gatan. DETTA ÄR MIN HÖGST PERSONLIGA ÅSIKT folk får göra precis som dem vill, mvh/micke wink

Ditt huvudargument för en veteranbil var att det blir billigt, vi har ovan konstaterat att det går att köra i alla fall en BMW 323Ci och en 328i på 2500:-/månaden även inklusive lån och parkering i Steifan´s fall.

Om en förbrukning på 1L/mil verkligen är realistiskt blir det 1900:-/månad i bränsle. Jag är dock väldigt tveksam och tror det blir markant högre, varje deciliter ökar kostnaden med 190:-/månad...

Till detta skall ett flertal andra kostnader räknas, försäkring 2000:-/år (Din siffra), besiktning 150:-/år, däck (Livslängd 4500mil och styckpris 1500:-) 2000:-/år och underhåll 4000:-/år (Lågt räknat). Totalsumma 680:-/år.

1900+680=2580:-/år, det vill säga även om man räknar med en åtminstone i mina ögon orimligt låg förbrukning för en drygt 30år gammal och en låg kostnad för underhåll (Bara den årliga servicen bör ta halva budgeten, olja för 1000:- sedan tändstift, filter, vindrutetorkare etc) blir en veteranbil lika dyr att driva som en modern, bekväm och framför allt säker bil.

Jag har full förståelse för varför veteranbilar är roliga, men jag ser inget bra argument till varför en förare som har haft körkort i maximalt ett år skall sätta sig bakom ratten på en gammal veteran som i de flesta fall har ytterst tveksamma vinteregenskaper, avsaknad av förarhjälp som ABS och Antisladd och som du själv skrev usel krocksäkerhet. Särskilt inte när en modern och säker bil kostar lika mycket eller mindre i drift. Men det är, som du skrev, min personliga åsikt. smile

tycker att de kan väl vara nyttig för en förare i början av sin karriär att köra bil utan alla hjälp medel är nyttigt att prova på likadant som att de är nyttigt att testa sladda osv för att få nåt hum va man ska göra om de uppstår en kris lr nåt

Sen ja tycker de är mycket värt att slippa låna till en bil då blir dom ju automatiskt lite äldre, spec första bil är ju skönt att inte läna till eftersom sannolikheten att de händer nåt är större i början av karriären å tråkigt då å sitta på lån om du gör stor fadäs å inte får ut va du lånat på försäkringen

Senast redigerat av Grantomta (19 januari 2012)

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
Volvo 940 "voc" (1991)
OpelP1
19 januari 2012 · 1 412 Inlägg

Någon bil från 65-75 kanske vore lagom, tillräckligt ny för att ha bra mekanik men tillräckligt gammal för att slippa all el-skit m.m.

Dom flesta före 69 (?) är ju dessutom bältesbefriade vilket ju kan ses som ett plus.
Någon jänk eller kanske en opel i bra skick kan ju vara bra alternativ.
Skicket är nog viktigare än modell vill jag påstå.

IceEyes Varningar: För många..
19 januari 2012 · 2 552 Inlägg

CHEEVA skrev:

warne skrev:
mycket intressant tankar! Har faktiskt snöat inne lite på en 850 glt smile tycker dom är förhållandevis snygga och billiga i inköptongue någon som har några erfarheter? Lätta och mecka med? Bränsleförbruking?
Har även hört att en bmw 525 är ett bättre val? Någon som håller med? smile tack för att alla svarar och finns till där ute i intranätet!cool

kan svara på varför jag tycker det är ett dåligt val: fula slöa och törstiga sen är det inte speciellt billigt med delar heller.

Varför är då bmwn ett bättre köp ? bakhjulsdriven snyggare bekvämare snabbare dricker ungefär lika mycket som en 850 + att de i många fall är billigare reservdelar

Varför är 850 ett bättre köp? Framhjulsdrift, bättre säkerhet, fräsigare motorljud och bättre komfort wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Andromeda Rumpmas
19 januari 2012 · 3 860 Inlägg

Polara skrev:
Jag tycker inte det är någon direkt komfort i äldre amerikanare och då menar jag egentligen inte fjädringskomfort och liknande då det är härligt på sitt vis utan andra aspekter. En rolig vintersyssla att värma upp en kupé i hangarstorlek om inget annat, ta sedan en titt på utrustningslistan från en 90-tals bil och en veteranbil i samma klass (Det vill säga inte Hyundai Atos mot en Cadillac...) och säg att där inte saknas utrustning? Rejäl stereo, navigator, färddator, farthållare (Finns på jänk jag vet, men med samma finess?), stolsvärme, regnsensor, eluppvärmd bakruta samt backspeglar. Ja det är svårt att ge exempel faktiskt, för den utrustning man använder sig av mest är nog den man inte tänker på.

1L/mil säger ingenting, vad är det då för modell? Knappast en V8 och inte ens dem har varken någon hög litereffekt eller några direktt imponerande prestanda, men ok då vi säger att dem dricker 1L/mil: Det är inga problem att hitta en pigg nyare bil som klarar sig på 0.7L/mil så länge man inte buskör (Och 1L/mil i en jänkare är knappast buskörning). 3dl/mil mer blir 7000:- per år enligt ovanstående exempel, hur billigt var det att köra veteranbil sa du? Räknar vi istället på det jag har upplevt, en förbrukning på närmre 1.5L/mil för en veteran med någon form av resurs under huven blir det istället drygt 15.000:- extra i bränsle på 1500mil/år...

Säkerhetsargumentet känns helt urvattnat, för det första borde du kanske ge källhänvisning och inte överlåta på mig att bekräfta argumentet och för det andra ser åtminstone inte jag som tillbringar en hel del tid på vägarna veteranbilar särskilt ofta, nyare Porsche är en betydligt vanligare syn än veteranbilar är min erfarenhet åtminstone. Tror det är ytterst få som brukskör en veteranbil.

På Youtube.com kan du själv söka upp klipp på hur äldre bilar, allt från stora fina jänkare till mindre europeiska bilar, klarar av en krock. Följande klipp är rätt talande trots att nya amerikanska modeller knappast leder utvecklingen inom området: http://www.youtube.com/watch?v=joMK1WZjP7g
Det hände inte några mirakel inom krocksäkerheten förens 80-talet och inte ens pionjärer på sin tid som SAAB 9000 eller Volvo 700 (Bägge från 1984) kan matcha en vettig bilmodell från ~2000.

Och "specialistverkstäder", det låter dyrt? Att Mekonomen kan ta hand om alla veteranbilar eller ens alla jänkare tror jag inte på, har aldrig stött på en anställd som haft någon utbildning på amerikanare och den Mekonomen-bundna verkstad jag har besökt någon gång har visserligen en kunnig och pratglad föreståndare men någon utbildning på amerikanare eller ens någon specifik bilmodell har han inte. 

Men framför allt, nämn en enda rolig veteranklassad amerikanare som du kan köpa för den budget en 19år gammal kille kan tänka sig att spendera på ett bilköp. Skall veteranbilar vara aktuellt i detta fallet ligger sannolikt Volvo, Mercedes eller eventuellt någon gammal Opel närmre till hands.

ja, vart ska man börja?, ok jag håller med finessen i all utrustning som en modern bil har kan ju naturligtvis inte jämföras med en bil som är 50år gammal, men de e ju en del av charmen med de också...kan bara ta som exempel min första jänk, en cheva caprice hgv-77 års modell, plats för 8pers i bilen och ändå stor skuff för baslådor och allehanda ting, 350cui v8(5l) gick utan problem att köra på 1l/mil och 100liters tank, varje gång kom man 100mil mellan tankningarna, ok inga vansinniga fartresurser i den men den funka alldeles perfekt, och värmen är riktigt bra mest pga förvämning från grenrör, tar ca 5min från start tills man har riktigt bra värme i bilen...
vet givetvis att säkerheten i en gammal bil inte är bra, den är usel! men grejen är också att förare att äldre bilar har ett annorlunda körsätt än förare av nyare bilar, vilken gör att dessa bilar och dess förare är betydligt mindre representerad i olycksstatistiken...
ang verkstäder så är det ett faktum att de mekonomen verkstäder som är autoriserade för hansen ska kunna montera och serva alla grejer som finns i sortimentet...lidköping tex har 4st sådana verkstäder som jag känner till samt 3st "normala" verkstäder som kan allt om gamla fordon och samtliga ligger under timlönen som en vanlig märkesverkstad tar...
Olika i delar av landet då uppenbart då jag känner många som åker veteranbil på vintern, jag själv tex åker buick le sabre cab-71 med kanonvärme och mycket bra vinteregenskaper, åker till å från jobb och till affären etc, tvekar aldrig att använda mina bilar närsomhelst på året...dock inte min charger pga att den ä lite svårkörd vintertid samt är en ganska dyr investering numer...
exempel då på klart köpbara veteranbilar för en 19åring på begränsad budget: cheva caprice, cheva camaro, dart, valiant, eller varför inte europeiska bilar såsom amazon, 142, 240, saab v4, 99, 900, ford taunus, granada, opel kapitän, admiral, rekord, ascona, manta etc etc etc finns många allehanda sköna bilar och enligt MIN smak roligare att åka i och roligare för andra att se rullande på gatan. DETTA ÄR MIN HÖGST PERSONLIGA ÅSIKT folk får göra precis som dem vill, mvh/micke wink

För det första; Kan jag få din adress så att jag kan posta en Enter- tangent till dig?

För det andra är inte 19-åriga grabbar ansedda som speciellt riskmedvetna förare, eller hur? Ett mycket märkligt argument, att det inte gör något att en gammal jänk inte är krocksäker så länge man kör säkert själv. Som att vägra använda bilbälte för att man tycker det går lika bra att köra försiktigt. Shit happen's, oavsett hur försiktigt man än kör, och du kan aldrig påverka huruvida din mottrafikant kommer över på din sida...

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
SportPilot Ubåtsingenjör
19 januari 2012 · 7 232 Inlägg

IceEyes skrev:

CHEEVA skrev:

warne skrev:
mycket intressant tankar! Har faktiskt snöat inne lite på en 850 glt smile tycker dom är förhållandevis snygga och billiga i inköptongue någon som har några erfarheter? Lätta och mecka med? Bränsleförbruking?
Har även hört att en bmw 525 är ett bättre val? Någon som håller med? smile tack för att alla svarar och finns till där ute i intranätet!cool

kan svara på varför jag tycker det är ett dåligt val: fula slöa och törstiga sen är det inte speciellt billigt med delar heller.

Varför är då bmwn ett bättre köp ? bakhjulsdriven snyggare bekvämare snabbare dricker ungefär lika mycket som en 850 + att de i många fall är billigare reservdelar

Varför är 850 ett bättre köp? Framhjulsdrift, bättre säkerhet, fräsigare motorljud och bättre komfort wink

ja jag tycker ju framhjulsdrift är ett - ... sen tycker jag 6an har ett härligare motorljud än volvos 5a... komforten tycker jag är bättre i bmwn

så åk och prova båda ... men volvon ser fortarande ut som en skolåda

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Rquired Allmänt envis
19 januari 2012 · 12 512 Inlägg

warne skrev:
mycket intressant tankar! Har faktiskt snöat inne lite på en 850 glt smile tycker dom är förhållandevis snygga och billiga i inköptongue någon som har några erfarheter? Lätta och mecka med? Bränsleförbruking?
Har även hört att en bmw 525 är ett bättre val? Någon som håller med? smile tack för att alla svarar och finns till där ute i intranätet!cool

Jag håller med, 525i är roligare att köra än 850 med ett mer spänstigt chassi och man får bättre respons från en BMW om vad bilen har för sig och hur nära gränsen bilens grepp är vilket gör att den känns tryggare att köra. BMW är även en större bil som är stadigare och bekvämare att åka långt i och har lägre ljudnivå.

En 525i på 192hk dricker dessutom lika mycket, eller enligt min erfarenhet snarare mindre än en 850 med sugmotor (144/170hk). Den är också lika enkel att skruva med, men till exempel service är mycket enklare på en 6cyl. BMW på grund av mer genomtänka lösningar än vad Volvo har.

Ett exempel: BMW´s oljefilter sitter till exempel upptill på motorn i en behållare man enkelt öppnar, när man öppnat burken lyfter man filtret rakt upp och oljan droppar eller rinner rakt ner i behållaren igen. En helt annan sak att byta än att krypa under en Volvo 850 och försöka ta loss oljefiltret som sitter upp och ner undertill och alltid blir genomskitigt. Att det sitter upp och ner innebär dessutom att olja rinner/droppar ner överallt när man lossar det och det blir kladdigt.

Reservdelarna har samma priser till BMW och Volvo och bägge bilarna är lika säkra att krocka i. Jag upplever att E34, som anses vara en av BMW´s mest välbyggda modeller, har både bättre upplevd och bättre faktiskt kvalité än Volvo 850.

Så bekvämare, mycket roligare och något "bättre". Jag tycker BMW är det bästa valet. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Eddy Galen, inte dum.
19 januari 2012 · 1 324 Inlägg

http://www.blocket.se/stockholm/Fiat_12 … amp;last=1

1400:- i försäkring på förälder och drar kanske max 0.6

Avslutad tråd! big_smile

Emilius Avstängd
19 januari 2012 · 1 714 Inlägg

PartilleMalm skrev:
Jänk är ju helt klart ett bra förslag.... men eftersom du frågar här så antar jag att du inte är så insatt?smile

SAAB och Volkswagen tycker jag är bra alternativ! då båda är skapligt billiga i inköp och i delar:)

Golfarna drar ju givetvis lite mindre än en större Saab.
Men en lite senare Saab 9000 2,3T ( 200hk) är en jäkla pigg och förhållandevis snål och billig bil. sedan är de väldigt bekväma och stabila bilar:)

Golfarna ( läs lite äldre, II och III:or) är ju betydligt slöare ( om det inte är en vr6 men de drar mer) och inte lika sköna att åka långt i, men tyskstuk är ju fränt om man nu vill det....smile

Vänta nu. Betydligt slöare än vad? Saab 9000?

Vad väger den där Saab 9000? Minst 1500kg ungefär?

Golf II G60: 160hk, 1080kg

Är du helt säker på att din 200hk Saab inte skulle bli frånkörd av en Golf II?

SportPilot Ubåtsingenjör
19 januari 2012 · 7 232 Inlägg

Emilius skrev:

PartilleMalm skrev:
Jänk är ju helt klart ett bra förslag.... men eftersom du frågar här så antar jag att du inte är så insatt?smile

SAAB och Volkswagen tycker jag är bra alternativ! då båda är skapligt billiga i inköp och i delar:)

Golfarna drar ju givetvis lite mindre än en större Saab.
Men en lite senare Saab 9000 2,3T ( 200hk) är en jäkla pigg och förhållandevis snål och billig bil. sedan är de väldigt bekväma och stabila bilar:)

Golfarna ( läs lite äldre, II och III:or) är ju betydligt slöare ( om det inte är en vr6 men de drar mer) och inte lika sköna att åka långt i, men tyskstuk är ju fränt om man nu vill det....smile

Vänta nu. Betydligt slöare än vad? Saab 9000?

Vad väger den där Saab 9000? Minst 1500kg ungefär?

Golf II G60: 160hk, 1080kg

Är du helt säker på att din 200hk Saab inte skulle bli frånkörd av en Golf II?

men g60 är ju lite utav en värsting golf hehe
men övriga golfarna är bra köp för en 19åring tycker jag smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Emilius Avstängd
19 januari 2012 · 1 714 Inlägg

CHEEVA skrev:

Emilius skrev:

PartilleMalm skrev:
Jänk är ju helt klart ett bra förslag.... men eftersom du frågar här så antar jag att du inte är så insatt?smile

SAAB och Volkswagen tycker jag är bra alternativ! då båda är skapligt billiga i inköp och i delar:)

Golfarna drar ju givetvis lite mindre än en större Saab.
Men en lite senare Saab 9000 2,3T ( 200hk) är en jäkla pigg och förhållandevis snål och billig bil. sedan är de väldigt bekväma och stabila bilar:)

Golfarna ( läs lite äldre, II och III:or) är ju betydligt slöare ( om det inte är en vr6 men de drar mer) och inte lika sköna att åka långt i, men tyskstuk är ju fränt om man nu vill det....smile

Vänta nu. Betydligt slöare än vad? Saab 9000?

Vad väger den där Saab 9000? Minst 1500kg ungefär?

Golf II G60: 160hk, 1080kg

Är du helt säker på att din 200hk Saab inte skulle bli frånkörd av en Golf II?

men g60 är ju lite utav en värsting golf hehe
men övriga golfarna är bra köp för en 19åring tycker jag smile

Värstinggolf? Det är en 8 ventilare med en liten kompressor påhängd, i övrigt ingen skillnad från Gti 8v.
Och Partillemalm påstod att äldre golfar var slöa, han nämnde ingen specifik modell utan alla var slöa,
utom VR6, som troligtvis dock inte går lika bra som G60..

Handlar väl som vanligt om okunskap, då det enda man sett är tanter i CL'er med navkapslar.

För övrigt så ligger min 8v Gti jämnt med S40 T4 av någon anledning, fan behövs varken överladd, fyrventilsteknik eller crossflow-topp för att köra ifrån såna jävla slöhasbilar lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang