Jag tycker inte det är någon direkt komfort i äldre amerikanare och då menar jag egentligen inte fjädringskomfort och liknande då det är härligt på sitt vis utan andra aspekter. En rolig vintersyssla att värma upp en kupé i hangarstorlek om inget annat, ta sedan en titt på utrustningslistan från en 90-tals bil och en veteranbil i samma klass (Det vill säga inte Hyundai Atos mot en Cadillac...) och säg att där inte saknas utrustning? Rejäl stereo, navigator, färddator, farthållare (Finns på jänk jag vet, men med samma finess?), stolsvärme, regnsensor, eluppvärmd bakruta samt backspeglar. Ja det är svårt att ge exempel faktiskt, för den utrustning man använder sig av mest är nog den man inte tänker på.
1L/mil säger ingenting, vad är det då för modell? Knappast en V8 och inte ens dem har varken någon hög litereffekt eller några direktt imponerande prestanda, men ok då vi säger att dem dricker 1L/mil: Det är inga problem att hitta en pigg nyare bil som klarar sig på 0.7L/mil så länge man inte buskör (Och 1L/mil i en jänkare är knappast buskörning). 3dl/mil mer blir 7000:- per år enligt ovanstående exempel, hur billigt var det att köra veteranbil sa du? Räknar vi istället på det jag har upplevt, en förbrukning på närmre 1.5L/mil för en veteran med någon form av resurs under huven blir det istället drygt 15.000:- extra i bränsle på 1500mil/år...
Säkerhetsargumentet känns helt urvattnat, för det första borde du kanske ge källhänvisning och inte överlåta på mig att bekräfta argumentet och för det andra ser åtminstone inte jag som tillbringar en hel del tid på vägarna veteranbilar särskilt ofta, nyare Porsche är en betydligt vanligare syn än veteranbilar är min erfarenhet åtminstone. Tror det är ytterst få som brukskör en veteranbil.
På Youtube.com kan du själv söka upp klipp på hur äldre bilar, allt från stora fina jänkare till mindre europeiska bilar, klarar av en krock. Följande klipp är rätt talande trots att nya amerikanska modeller knappast leder utvecklingen inom området: http://www.youtube.com/watch?v=joMK1WZjP7g
Det hände inte några mirakel inom krocksäkerheten förens 80-talet och inte ens pionjärer på sin tid som SAAB 9000 eller Volvo 700 (Bägge från 1984) kan matcha en vettig bilmodell från ~2000.
Och "specialistverkstäder", det låter dyrt? Att Mekonomen kan ta hand om alla veteranbilar eller ens alla jänkare tror jag inte på, har aldrig stött på en anställd som haft någon utbildning på amerikanare och den Mekonomen-bundna verkstad jag har besökt någon gång har visserligen en kunnig och pratglad föreståndare men någon utbildning på amerikanare eller ens någon specifik bilmodell har han inte.
Men framför allt, nämn en enda rolig veteranklassad amerikanare som du kan köpa för den budget en 19år gammal kille kan tänka sig att spendera på ett bilköp. Skall veteranbilar vara aktuellt i detta fallet ligger sannolikt Volvo, Mercedes eller eventuellt någon gammal Opel närmre till hands.
ja, vart ska man börja?, ok jag håller med finessen i all utrustning som en modern bil har kan ju naturligtvis inte jämföras med en bil som är 50år gammal, men de e ju en del av charmen med de också...kan bara ta som exempel min första jänk, en cheva caprice hgv-77 års modell, plats för 8pers i bilen och ändå stor skuff för baslådor och allehanda ting, 350cui v8(5l) gick utan problem att köra på 1l/mil och 100liters tank, varje gång kom man 100mil mellan tankningarna, ok inga vansinniga fartresurser i den men den funka alldeles perfekt, och värmen är riktigt bra mest pga förvämning från grenrör, tar ca 5min från start tills man har riktigt bra värme i bilen...
vet givetvis att säkerheten i en gammal bil inte är bra, den är usel! men grejen är också att förare att äldre bilar har ett annorlunda körsätt än förare av nyare bilar, vilken gör att dessa bilar och dess förare är betydligt mindre representerad i olycksstatistiken...
ang verkstäder så är det ett faktum att de mekonomen verkstäder som är autoriserade för hansen ska kunna montera och serva alla grejer som finns i sortimentet...lidköping tex har 4st sådana verkstäder som jag känner till samt 3st "normala" verkstäder som kan allt om gamla fordon och samtliga ligger under timlönen som en vanlig märkesverkstad tar...
Olika i delar av landet då uppenbart då jag känner många som åker veteranbil på vintern, jag själv tex åker buick le sabre cab-71 med kanonvärme och mycket bra vinteregenskaper, åker till å från jobb och till affären etc, tvekar aldrig att använda mina bilar närsomhelst på året...dock inte min charger pga att den ä lite svårkörd vintertid samt är en ganska dyr investering numer...
exempel då på klart köpbara veteranbilar för en 19åring på begränsad budget: cheva caprice, cheva camaro, dart, valiant, eller varför inte europeiska bilar såsom amazon, 142, 240, saab v4, 99, 900, ford taunus, granada, opel kapitän, admiral, rekord, ascona, manta etc etc etc finns många allehanda sköna bilar och enligt MIN smak roligare att åka i och roligare för andra att se rullande på gatan. DETTA ÄR MIN HÖGST PERSONLIGA ÅSIKT folk får göra precis som dem vill, mvh/micke