Nya Saabar kanske skrotas

reeLay
14 januari 2012 · 443 Inlägg

Malheus skrev:
Varför har inte alla Rover, Austin, Pontiac, Hummer, AMC m.m skrotats då?

Men det kanske inte gör något..pga det inte är Saab?

Nu pratar vi ju om bilar som inte har lämnat fabriken innan Saab gick i konkurs. Sen kanske det är andra lagar som gäller i England och USA

Bjornn skrev:
Kan de inte använda Opelmärke då? De flesta delar är ju GM, samma som Opel.

Så som jag har förstått det ska GM göra det med alla 9-4x som tillverkats i Mexiko(eller vart det nu var). Det kanske är svensk lagstiftning som förhindrar det.

Streeetkadett Volvotrimmare
14 januari 2012 · 323 Inlägg

som volvo älskare är man lite saab hatare, men synd att det blev som det blev med saab, va ju en del av svensk historia..

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
VLN denkz
14 januari 2012 · 323 Inlägg

Synd, då det lilla man såg av nya 9-5 kombi såg ut att bli en riktigt fin bil!

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
Westergren Large Cap
14 januari 2012 · 1 816 Inlägg

Tråkigt

viccoA
14 januari 2012 · 3 110 Inlägg

Är det inte så enkelt att bilarna är långt ifrån kompletta (med undantag för förseriebilar) och därför plockar man isär dem och säljer som reservdelar. Våra konkurslagar reglerar väl inte att man inte får sälja saker efter konkurs, snarare försöker konkursförvaltaren att sälja av så mycket som möjligt av inventarier och lager.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
14 januari 2012 · 6 170 Inlägg

Jag tror personligen att det är bilar som är färdigställda men inte har registrerats in i sverige ännu.

Eftersom biltillverkaren SAAB inte finns kvar juridiskt sett så finns ju heller ingen som kan regga in bilarna och därför kan dom inte säljas och enda nyttan dom kan göra då är att bli demonterade och istället reservdelar till dom bilar som hann ut i världen....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Rquired Allmänt envis
14 januari 2012 · 12 512 Inlägg

jonnielahti skrev:

TBOC_Razor skrev:
Jag tror personligen att det är bilar som är färdigställda men inte har registrerats in i sverige ännu.

Eftersom biltillverkaren SAAB inte finns kvar juridiskt sett så finns ju heller ingen som kan regga in bilarna och därför kan dom inte säljas och enda nyttan dom kan göra då är att bli demonterade och istället reservdelar till dom bilar som hann ut i världen....

detdär stämmer nog, tror Dock att dem plockas ner innan dem skrotas, jävla bytbil och dramatisera allt!

Nu har visserligen inte Bytbil skrivit att bilarna skall krossas kompletta utan skrotar man en bil så tar man hand om värdefulla (Om man vill, användbara) delar oavsett om det är en 25år gammal Toyota Corolla eller en fabriksny SAAB 9-5 och det är vad jag förstått skall ske här?

Och bortsett från ovanstående anledningar så tillhör dessutom 9-5 och 9-4x GM idag, det vill säga även om konkurslagar och problemet med att registrera bilarna kunnat kringgås så hade säkert GM haft något att säga till om att en svensk konkursförvaltare säljer vad som numera juridiskt tillhör dem: Jag tror inte dessa modeller rent juridiskt är en SAAB-produkt längre kort sagt.

Men visst är det synd.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
caromania Forummoderator
15 januari 2012 · 9 296 Inlägg

Malheus skrev:
Får la improvisera lite, Caromania har ju både Rover och Austin? Verkar inte vara problem, hehe..

Nej helt sant. Många är nojjiga värre över att ett bilmärke försvinner. Att däremot ha en ny kan ju betyda att garantier försvinner etc. Men som sagt, jag kan köpa vad som helst till min Rover 820 coupe trots att företaget konkade för flera år sedan och fastän det är en modell som bara finns kvar i ett hundratal ex.  Min Austin, det mesta tillverkas fortfarande nytt! Slidelar, koppling, motordelar, ja allt. Nej pojkar. Lugna er. SAAB kommer nog finnas kvar några solvarv till både vad gäller verkstäderna och reservdelar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DuelBall Seg bôvel
15 januari 2012 · 322 Inlägg

viccoA skrev:
Är det inte så enkelt att bilarna är långt ifrån kompletta (med undantag för förseriebilar) och därför plockar man isär dem och säljer som reservdelar. Våra konkurslagar reglerar väl inte att man inte får sälja saker efter konkurs, snarare försöker konkursförvaltaren att sälja av så mycket som möjligt av inventarier och lager.

Är väl så att bara vissa av reservdelarna kommer att sparas, mestadels de från 9-5 sedan.
Unika delar från 9-5 kombi lär väl inte bli så attraktiva då bilen bara kommer att finnas kvar i ett exemplar.
9-4X finns ju ytterst få i trafik (3 st på Blocket), så inte heller där lär det vara någon större åtgång på delar.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
15 januari 2012 · 3 929 Inlägg

Mattss0n skrev:

OpelP1 skrev:
Dom kan väl ställa dom på banan för en monstertrucktävling om dom ändå ska skrotas.

Tänk att se en monstertruck mosa kanske 25st nya saabar stående på rad, finns nog många som skulle betala bra för det.

Skulle betala bra för att se hjärndöda personer som du offras till gudarna.

1. Skulle vara mer underhållande att mosa dom under en monster truck än i en press som körs av en svettig tjockis
2. Det finns inga gudar

Samt så är det väldigt många Saab älskar här inne.
Många säger att "ååh jag skulle kunna köpa nya kombin" etc.
KUNDE!
Men helt seriöst, hade ni köpt den ny? Jag tvivlar starkt på att ni ens hade funderingen på det eller ekonomin.
Ni menade ju självklart efter några år när den var begagnad och billig.

Verkar vara många Saab älskare som vill det mesta med företaget och säger väldigt mycket om att dom skulle vela köpa bilen men när det kommer till kritan har ni ju inte ens ekonomi för det. Varför tjata så jävligt om det då? "ååh det skulle vara så bra om Saab finns kvar. Skäms för er som inte köper Saabs nya bilar!" och personen som gör sånt uttalande är en 20 åring som precis köpt sin första bil, en Saab 9000 och inte har råd med att köpa en sprillans ny Saab.
Sett sånt tjat i alla Saab trådar på detta forum men få som faktiskt ens har köpt en Saab nyare än -08 eller har ens råd eller tanke på att köpa en sprillans ny Saab.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Pim_Pim
15 januari 2012 ·

Thunderbird88 skrev:

Mattss0n skrev:

OpelP1 skrev:
Dom kan väl ställa dom på banan för en monstertrucktävling om dom ändå ska skrotas.

Tänk att se en monstertruck mosa kanske 25st nya saabar stående på rad, finns nog många som skulle betala bra för det.

Skulle betala bra för att se hjärndöda personer som du offras till gudarna.

1. Skulle vara mer underhållande att mosa dom under en monster truck än i en press som körs av en svettig tjockis
2. Det finns inga gudar

Samt så är det väldigt många Saab älskar här inne.
Många säger att "ååh jag skulle kunna köpa nya kombin" etc.
KUNDE!
Men helt seriöst, hade ni köpt den ny? Jag tvivlar starkt på att ni ens hade funderingen på det eller ekonomin.
Ni menade ju självklart efter några år när den var begagnad och billig.

Verkar vara många Saab älskare som vill det mesta med företaget och säger väldigt mycket om att dom skulle vela köpa bilen men när det kommer till kritan har ni ju inte ens ekonomi för det. Varför tjata så jävligt om det då? "ååh det skulle vara så bra om Saab finns kvar. Skäms för er som inte köper Saabs nya bilar!" och personen som gör sånt uttalande är en 20 åring som precis köpt sin första bil, en Saab 9000 och inte har råd med att köpa en sprillans ny Saab.
Sett sånt tjat i alla Saab trådar på detta forum men få som faktiskt ens har köpt en Saab nyare än -08 eller har ens råd eller tanke på att köpa en sprillans ny Saab.

Hetsa inte upp dig nu. lol

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
15 januari 2012 · 3 929 Inlägg

Pim_Pim skrev:

Thunderbird88 skrev:

Mattss0n skrev:

Skulle betala bra för att se hjärndöda personer som du offras till gudarna.

1. Skulle vara mer underhållande att mosa dom under en monster truck än i en press som körs av en svettig tjockis
2. Det finns inga gudar

Samt så är det väldigt många Saab älskar här inne.
Många säger att "ååh jag skulle kunna köpa nya kombin" etc.
KUNDE!
Men helt seriöst, hade ni köpt den ny? Jag tvivlar starkt på att ni ens hade funderingen på det eller ekonomin.
Ni menade ju självklart efter några år när den var begagnad och billig.

Verkar vara många Saab älskare som vill det mesta med företaget och säger väldigt mycket om att dom skulle vela köpa bilen men när det kommer till kritan har ni ju inte ens ekonomi för det. Varför tjata så jävligt om det då? "ååh det skulle vara så bra om Saab finns kvar. Skäms för er som inte köper Saabs nya bilar!" och personen som gör sånt uttalande är en 20 åring som precis köpt sin första bil, en Saab 9000 och inte har råd med att köpa en sprillans ny Saab.
Sett sånt tjat i alla Saab trådar på detta forum men få som faktiskt ens har köpt en Saab nyare än -08 eller har ens råd eller tanke på att köpa en sprillans ny Saab.

Hetsa inte upp dig nu. lol

Jag gör det inte big_smile Bara förklarar för alla som säger "om jag kunde så skulle jag" big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang