4298
Sök

Audi a6 -96 sur eller har motorn skurit?

17 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Funderar på varför inte audin startar. Den vill tända men gör inte riktigt det.
Bytt tändstift och jag få gnista.
När jag bytte tändstiften så var det mycket olja längst ner på tändstiftet. (har precis haft olje läckage i en packning och den är lagad nu. Men sedan dess har inte bilen startat, jag körde några 100 meter med oljelampan tänd när det rann ur olja )
Nu när jag skruvar upp tändstiften så är oljan borta men dom är lite blöt av bensin.

Jag har laddat batteriet fullt och försökt starta men den hinner inte riktigt innan batteriet dör (tar ganska länge det är en bra batteri) då har jag laddat upp det igen och provat igen, ca 4 ggr...
Bilen puffar till lite ibland (hostar) och det luktar mer och mer bensin om bilen ju fler gånger jag försökt starta.

Jag skall koppla via startkablar till en annan bil så att battterier har obegränsad el, hur länge kan jag köra startmotorn och hoppas att den startar? och när måste jag börja inse att något allvarligt har hänt?
Och vad kan det vara som hänt iså fall?

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 januari 2012
Kör startmotorn i korta intervall, max 20 sek åt gången, låt den sedan svalna minst 1 minut, ja om du inte känner för att elda upp den...Låter som om din motor är tvärsur. Det man behöver göra är att "lufta ur" cylindrarna från bensin så att säg...Att nöta på starten matar bara på ännu mer bensin. Ett alternativ är att rycka säkringen till bränslepumpen o köra på starten säg 10-12 20 sekunders intervall. Ett alternativ är att bogsera bilen med nyckeln i radioläge endast (dvs inget rattlås), ger samma, om inte bättre, "torkande" effekt. Tittade på en M5 en gång som tvärvägrade att starta, slutade med att vi bogserade den i 300-400m med nyckeln i radioläge, sedan stannade vi vred på tändningen o bogserade lite till o den hoppa igång. Efter en 5-10 min på tomgång stängde vi av den o den startade fint utan bogserings-hjälp.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

17 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Ok då blir det nog att vi provar bogsera igång den.
Vi har provat att köra startmotorn korta intervaller först sedan läste jag att man skall köra den länge till den startar. (därav att jag tänkte koppla den till en annan bil så jag kan köra länge)

Den börjar ju puffa oftare nu än den gjorde förut, bra tecken?

Hur fort ska jag bogsera den med nyckeln i radio läge?
och hur fort och med vilken växel ska jag bogsera när vi vill provstarta den?

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
420 Inlägg
15 januari 2012
Kolla kompressionen på bilen. Min 200a vill inte heller starta o när vi rev ur motorn o plockade isär den såg vi att jag inte hade haft kompression i några cylindrar, fanns rostbeläggning pga trasig topp packning o dålig kompression till följd varvid bilen inte ville gå. Har du gjort väldigt många försöka att starta utan att bilen tänder råder jag dig att byta olja på motorn då bensinen som sprutas in rinner rakt genom ner i tråget när den inte förbränns, på min 200a var det väldigt mycket bensin i oljan.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

17 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Bytte olja och filter igår. 2 startförsök sedan dess.
Den låter mer som att den vill starta efter det. Bytte även tändstiften i samma veva.

Kan kompressionen helt plötsligt blivit dålig iom olje läckan? innan har det aldrig varit problem att starta nämligen..

Får nog felsöka i det om den inte startar efter att vi försöker bogsera igång den. Då måste jag lämna in den, inget jag kan klara känner jag.
Skulle vara onekligen skönt om den är sur...

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 januari 2012
Radioläge=Inget rattlås och ingen tändning. Vi bogserade i ca 30km/h, 2:ans växel, ca 300-400 m räckte i vårt fall, men bättre o bogsera lite längre för att vara på den säkra sidan. Bogserar du med nyckeln i "tändningsläge" kommer det matas in ännu mer bränsle under bogseringen, kan kanske starta men jag skulle råda dig att "torka" cylindrarna först. Byta oljan som Fladder skriver är bra, men endast ett oljebyte kommer INTE göra så att bilen startar, oljan byter när du fått igång den o varmkört den ordentligt... Att det puffar oftare är ett OK tecken, jag gissar på att den är tvärsur, det kan tänkas att den hoppar igång på starten till slut, men sen är ju frågan hur startmotorn mår efter detta, bli inte förvånad om nu startmotorn behagar att ge upp inom den närmsta tiden...
Man kan kanske "torka" cylindrarna genom att rycka säkringen till bränslepumpen, skruva ur stiften o köra på starten i 20sek max, typ 10-12 gånger, sliter i vart fall mindre på startmotorn än att nöta tills den kanske hoppar igång, utan kompression spinner starten motorn lätt:)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
420 Inlägg
15 januari 2012
Vad var det för packning som det läckte olja genom?
Nej jag tycker inte att en oljeläcka skall påverka kompressionen såvida ringar/cylindrar inte har skadats då du körde utan oljetryck men det skulle nog väldigt mycket till innan detta händer.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

17 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
ok vi provar att bogsera igång den och hoppas det funkar.

17 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Fladdermusen skrev:
Vad var det för packning som det läckte olja genom?
Nej jag tycker inte att en oljeläcka skall påverka kompressionen såvida ringar/cylindrar inte har skadats då du körde utan oljetryck men det skulle nog väldigt mycket till innan detta händer.

Jo packningen var helt av så det var deffenitivt därför den läkte/rann olja..
Körde den inte alls långt medan olje lampan var tänd så det känns bra då. Hoppas bara den är sur skall försöja bogsera igång den.

3 235 Inlägg
15 januari 2012
Dina ventillyftare ar säkert helt tomma för olja, därav ingen kompresion. Bogsera igång den är nog den bästa lösningen.

17 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Har nu provat bogsera igång den.
Den startade och kunde köra ikapp bilen dom drog den (i uppförsbacke så den gick deffenitivt) men sen dog den och startade inget igen.. (gick i några sekunder)
Provat kabla igång den efter bogsering och använt startgas utan effekt...

Skall på Tisdag lämna in den så får vi se hur dyrt det blir! jävla skit.

8 921 Inlägg
15 januari 2012
Dubbelpost, låser och hänvisar till den här
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=235742

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

Sök