Volvo V40 2.0t -01 Elfel(?)

jonatk Smart chimps talk Swedish
16 januari 2012 · 289 Inlägg

Hej!

Jag har två större problem på min V40. Kanske kan de vara samman länkade, kanske inte.

Det i mina ögon mindre problemet kommer här:

1. Sen i somras så startar den nästan aldrig på första "vridet". Har kollat om yttertemperatur, mängd bensin i tanken eller liknande har spelat någon roll, men icke. Ibland startar den helt enkelt på första vridet, men oftast inte.
Detta gäller endast då jag inte haft igång bilen på några timmar.
Alltså varje morgon och varje eftermiddag när jag åker från jobbet så startar den alltså oftast på andra ibland tredje försöket. Är bilen varm så är det inga problem.

Något man även måste göra för att den skall starta är att lägga den i läge 2 med nyckeln fram till att alla mätare osv har satt sig i rätt läge, om man skall uttrycka sig så(några sekunder). Detta gäller både då bilen är kall och varm.

Någon idé på vad det kan vara?


Nu till det som i mina ögon är ett betydligt värre problem:

2. Sen ca 2 månader tillbaks så har bilen börjat bete sig väldigt konstigt, oftast då jag precis skall sätta på helljuset.
Då jag trycker in spaken och precis när helljuset tänds så dör hela bilen i knappt en halv sekund, motorn och alla ljus. Strömmen försvinner helt enkelt. Sen startar allt upp igen då jag släppt helljus spaken.
Detta har hänt ett par gånger sen dess, men i morse så var det desto värre.

Satte mig i bilen, sätter i nyckeln och inget fungerar. 5-10 sekunder senare så kan jag starta bilen. När jag kör iväg så måste jag slira lite på kopplingen samtidigt som jag gasar lite extra för att hålla igång bilen(endast de första sekunderna).
Väl ute på vägen så testar jag helljuset, och ja, bilen dör 2 gånger och vid tredje försöket så tänds ljuset och jag kör vidare.
Det har vart fuktigt här på västkusten inatt, kan det kanske ha påverkat problemet såpass mycket att dessa problem kom just idag?

Jag och min far spekulerar i olika saker som kan orsaka detta, men det skadar verkligen inte med fler åsikter!



Ursäktar för en väldans massa text, men ville beskriva problemet så bra som möjligt.
Värt att nämna är att batteriet är relativt nytt och att vi för 3-4 år sen fixade alla jordpunkter i motorrummet. Bilen har kanske gått 1500mil sen dess.

Vi tänkte kolla över bilen till helgen och det hade vart grymt med lite tips på vad man kan titta efter!

Glenn9K Montör
16 januari 2012 · 664 Inlägg

Hej Jonathan. Om du tycker att jordpunkterna är fräscha så får vi utgå från att det inte är felet, men annars så brukar ju det oftast vara problemet med elsystemet i bilar, när det väl börjar krångla.

Börja med att testa med ett annat ljusrelä och se om det hjälper.

Bilen är en 01 så det kan hända att den är tillräckligt ny för att ha ett (kan inte V40) tändningslås med transponder (kodade nycklar, startspärr, osv). Kan tänka mig att något av det kan vara problemet med startningen. Att tändsystemet till motorn inte aktiveras pga att bilen inte förstår att det är korrekt nyckel du stoppat i. Tag loss lite runt rattstången och ratten och titta hur det ser ut där. Joxxa med kablar, kolla efter synliga skador osv.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
jonatk Smart chimps talk Swedish
16 januari 2012 · 289 Inlägg

Tjena Jens!

Jag utgår just nu ifrån att jordpunkterna är fräscha, det märker vi först till helgen.
Ett annat ljusrelä? Kan det verkligen orsaka problemet jag hade i morse, då allt i bilen bara dog så fort jag satte i nyckeln?

Angående att den kanske inte läser av nyckeln korrekt. Jag fick i somras tips om att testa den andra nyckeln till bilen för att se om det var problemet(för att se om första nyckeln var "sliten"). Men den andra nyckeln gjorde ingen skillnad.
Men det kan alltså kanske vara kablar eller dylikt som skadats där bakom? Något som är svårt att komma åt?

Jag skall testa till helgen! Tack smile

Glenn9K Montör
17 januari 2012 · 664 Inlägg

Tänkte mer att ljusrelät kanske kan spöka och kortsluts på något sätt så att du får problemet med att saker dör när du slår på helljuset.

Men ja, någonting runtom eller inuti tändningslåset är det ju som känner av vilken nyckel som sitter i. Det är olika på olika bilar, men börja med att skruva loss kåporna runt rattstången där och titta lite. smile

Edit: Det är mycket vanligt på t.ex. vissa Audi att den s.k. "immobilizer-kabeln" blir gammal och sliten, och då får man exakt detta problem.

Senast redigerat av berthelsen (17 januari 2012)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
JohanssonC
17 januari 2012 · 158 Inlägg

Angående startspärren; du har en, och felet behöver inte sitta i nyckeln. kommer ej ihåg riktigt hur det fungerar på volvo. Ring och konsultera en volvo verkstad så an dom berätta. Det jag vet är iaf, har du problem med startspärren försök inte fixa det själv. bättre å lämna in på volvo där dom har alla hjälpmedel för att programmera om startspärren ifall den slår in och man inte får ur den.

Volvo 940 "Turbo goes Sugis and BACK" (1992)
Glenn9K Montör
17 januari 2012 · 664 Inlägg

JohanssonC skrev:
Angående startspärren; du har en, och felet behöver inte sitta i nyckeln. kommer ej ihåg riktigt hur det fungerar på volvo. Ring och konsultera en volvo verkstad så an dom berätta. Det jag vet är iaf, har du problem med startspärren försök inte fixa det själv. bättre å lämna in på volvo där dom har alla hjälpmedel för att programmera om startspärren ifall den slår in och man inte får ur den.

Instämmer. Ser du inga synliga skador, så in med bilen på Volvo/Bilia/Brabil/osv.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
jonatk Smart chimps talk Swedish
21 januari 2012 · 289 Inlägg

Har nu vart ute å fixat med bilen. Det med starten har vi inte brytt oss om alls då det antagligen(enligt min fars kontakt genom jobbet) är något som måste bytas, finner ej namnet på det nu.

Till el-felet.
Vi har kollat alla jordpunkter, även dragit en extra jordkabel. Inget av detta har hjälpt. Hur kan jag veta de?
Jo, för den har ett annat fel som jag inte alls tänkte på när jag skrev om problemen.
När rutorna är uppe helt och du trycker på knappen för att dra upp dom mer(vilket givetvis inte går), så lyser ALLA lampor i bilen svagare, det märks tydligt då det är mörkt ute.

Så något skumt är det fortfarande.. bara att nu har vi ingen aning om vart vi ska leta.

Drönirettab
21 januari 2012 · 21 761 Inlägg

jonatk skrev:
När rutorna är uppe helt och du trycker på knappen för att dra upp dom mer(vilket givetvis inte går), så lyser ALLA lampor i bilen svagare, det märks tydligt då det är mörkt ute.

Hur pass mycket svagare?
Ungefär som när man kör startmotorn eller liknande?

jonatk Smart chimps talk Swedish
21 januari 2012 · 289 Inlägg

Marcus- skrev:

När rutorna är uppe helt och du trycker på knappen för att dra upp dom mer(vilket givetvis inte går), så lyser ALLA lampor i bilen svagare, det märks tydligt då det är mörkt ute.

Så har det varit i dom senast 5-7 stycken X40 bilarna jag har haft.

Med andra ord behöver inte de problemet ha någon koppling till problemet då den dör(ibland) då jag sätter på helljuset?

Drönirettab
21 januari 2012 · 21 761 Inlägg

Med tanke på att du även har startproblem ibland så tycker jag att exempelvis batteriets jordkontakt till karossen/motorn bör kollas upp, det skulle i så fall även kunna förklara att bilens lampor lyser svagare när du aktiverar hissarna fastän rutorna redan är helt uppe. smile

jonatk Smart chimps talk Swedish
21 januari 2012 · 289 Inlägg

Jordpunkterna har vi kollat över och där var det inget konstigt. Tyvärr.
Får se om den dör något mer i framtiden. Det sker ju helt random.

Jo det förstår jag. Men egentligen är det med rutorna inget större problem i sig.  Dock kan de ju vara en del av ett större problem, men vad vet jag inte:-\

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang