Dummaste förslaget någonsin

matteeee Ingen himmel är så blå som min
19 januari 2012 · 2 973 Inlägg

Andromeda skrev:
Jag håller inte med helt, men om vi låtsas att du har rätt i att nyblivna körkortstagare är farligare i mörkret för att de saknar planeringsförmåga i trafiken. Ännu mer framförhållning och säkerhetstänk krävs för körning i halt väglag. Ska man förbjuda ungdomar att köra under vinterhalvåret också?

Jag stödjer inte förslaget att man ska förbjuda alla män i åldern 18-24 att köra när det är mörkt, så jag stödjer naturligtvis inte att de inte ska få köra när det är halt heller. Jag tycker inte heller att man kan generalisera det till endast män eller endast 18-24. Vissa mognar redan vid 15, andra inte förrän låååångt efter pensionen.
Men man kan snabbt konstatera, t ex genom att kika igenom bilder och forum här på garaget.org, att yngre män är en grupp som utgör en högre risk i trafiken. Därmed kan man också anta att statistiken inte är överdriven eller ljuger - och att diskutera fram åtgärder för att minska problemet är enligt mig tvunget (dock inte nödvändigtvis här på garaget.org - för det leder som bekant ingenstans).

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Besserwisser
19 januari 2012 ·

Alkolås, spärr som inte gör det möjligt att starta utan att säkerhetsbältet sitter på och hastighetsspärr som inte gör det möjligt att köra fortare än tillåtet på den aktuella sträckan. Det är tre förslag som tveklöst skulle minska antalet skadade i trafiken. De två första har jag absolut inget emot om de införs, det sista skulle bli svårare och jag kan faktiskt med högburet huvud erkänna att jag brutit mot hastighetsgränserna vid vissa tillfällen då jag haft bråttom och under säkra omständigheter litat på min egen förmåga. Att inte ta för stora risker i trafiken är a och o.

Navkapsel
19 januari 2012 · 4 637 Inlägg

Andromeda skrev:
Ska man förbjuda ungdomar att köra under vinterhalvåret också?

Synd med kollektiv bestraffning. Men med tanke på alla insändare i tidningar mm så skulle många, framförallt småbarnsföräldrar uppskatta om de slapp sladdande bilar mellan villorna...

xXSammy
19 januari 2012 · 6 584 Inlägg

Måste dock specialutveckla en spärr på Italienska bilar.. Har "Seriekopplat" datorsystem.
Är det värt de~?

De/Dem
RD_87 Skrotsamlare
20 januari 2012 · 4 031 Inlägg

Jag är klart för alkolås, speciellt vid nyregistrering!
Men andra idiotier som förbud mot mörkerkörning är bara korkat. Att unga oerfarna killar kan vara idioter är väl inget som går att bota, jag kan villigt erkänna att jag inte alltid tänkt med huvudet i trafiken.
Hur man bäst botar detta vet jag inte men fler korkade restriktioner är väl inget vi behöver i Sverige, känns som att lagboken är tjock nog redan.
Ska de börja fjanta såhär så tycker jag att vi inför körprov med femårsintervall för alla över 50 också. wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
volvo_245_racing
20 januari 2012 · 667 Inlägg

Ser inga nackdelar med att sätta något av det i en bil!! Dem kan mer än gärna få sätta det i min bil om dem vill.

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
OpelP1
20 januari 2012 · 1 412 Inlägg

matteeee skrev:
Det var dyrare att utrusta bilar med bälte än böterna för att köra utan också en gång i tiden, men ändå blev det standard efter ett tag. Vissa har till och med eftermonterat det i äldre bilar.

Skulle bli dyrt för mig, först betala ett bälte och sedan få böter för att det inte används. lol

Germax
20 januari 2012 · 12 086 Inlägg

Hastighetsbegränsning och det sen tidigare beprövade alkolåset är väl det enda som känns moraliskt försvarbart. Men sist jag tänkte efter så kör unga killar i regel inte nya bilar där sådana finesser skulle kunna installeras.

Tur att jag passerat den åldern smile

Masquerade Aldrig nöjd
20 januari 2012 · 804 Inlägg

gostajan skrev:
Det här är så dumt att man nästan inte tror att det är sant:

http://svt.se/2.33919/1.2679064/vill_sp … mans_bilar


Vad tycker ni?

Nu är det ju för det första inte ett seriöst förslag utan en trafikpolis åsikter baserat på statistik. För det andra så skulle förslaget inte gå igenom eftersom det innehåller både ålders-och könsdiskriminering i stor utsträckning.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Muttley
20 januari 2012 ·

Kom på en sak som vi också borde ha för att få äga ett körkort. Hälsokoll var 10e år, varför skulle inte en privatförare göra de ?? Och då med full check på diabetes och alla värden som kan vara dåliga. Ja precis som yrkesförare måste genomgå.

Mattsson_91 Självlärd
20 januari 2012 · 3 083 Inlägg

tkd_rille skrev:
Kom på en sak som vi också borde ha för att få äga ett körkort. Hälsokoll var 10e år, varför skulle inte en privatförare göra de ?? Och då med full check på diabetes och alla värden som kan vara dåliga. Ja precis som yrkesförare måste genomgå.

Eller hur. Typ i samband med att man förnyar körkortet. Ingen dum idé

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Muttley
20 januari 2012 ·

Volvo142_73a skrev:

tkd_rille skrev:
Kom på en sak som vi också borde ha för att få äga ett körkort. Hälsokoll var 10e år, varför skulle inte en privatförare göra de ?? Och då med full check på diabetes och alla värden som kan vara dåliga. Ja precis som yrkesförare måste genomgå.

Eller hur. Typ i samband med att man förnyar körkortet. Ingen dum idé

Väldigt smart. Om man läser notiser om olyckor, i vissa fall med dödlig utgång så kan man ju läsa att de troligen var pga sjukdom.
Tänk alla som kör med ostadig diabetes och ostadigt blodtryck. För dålig syn är också ett fall.  De är hårt slag i ansiktet på individen men varför ska de vara ute och riskera våra andras liv egentligen.

Mattsson_91 Självlärd
20 januari 2012 · 3 083 Inlägg

tkd_rille skrev:

Volvo142_73a skrev:

tkd_rille skrev:
Kom på en sak som vi också borde ha för att få äga ett körkort. Hälsokoll var 10e år, varför skulle inte en privatförare göra de ?? Och då med full check på diabetes och alla värden som kan vara dåliga. Ja precis som yrkesförare måste genomgå.

Eller hur. Typ i samband med att man förnyar körkortet. Ingen dum idé

Väldigt smart. Om man läser notiser om olyckor, i vissa fall med dödlig utgång så kan man ju läsa att de troligen var pga sjukdom.
Tänk alla som kör med ostadig diabetes och ostadigt blodtryck. För dålig syn är också ett fall.  De är hårt slag i ansiktet på individen men varför ska de vara ute och riskera våra andras liv egentligen.

Ja eller hur. Jag har åkt mycket med en äldre herre som såg dåligt och såg ännu sämre när det var mörkt. Och dessutom hade han parkinson. Det var en upplevelse varje gång

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
granadadr
20 januari 2012 · 7 300 Inlägg

Volvo142_73a skrev:

tkd_rille skrev:

Volvo142_73a skrev:
Eller hur. Typ i samband med att man förnyar körkortet. Ingen dum idé

Väldigt smart. Om man läser notiser om olyckor, i vissa fall med dödlig utgång så kan man ju läsa att de troligen var pga sjukdom.
Tänk alla som kör med ostadig diabetes och ostadigt blodtryck. För dålig syn är också ett fall.  De är hårt slag i ansiktet på individen men varför ska de vara ute och riskera våra andras liv egentligen.

Ja eller hur. Jag har åkt mycket med en äldre herre som såg dåligt och såg ännu sämre när det var mörkt. Och dessutom hade han parkinson. Det var en upplevelse varje gång

precis ganska ofta Äldre är inblandade i olyckor,, såg en dödsolycka för några veckor sen på NÄRA håll, jag låg bakom Ambulansen, ett par i 80års åldern som svängde vä framför en långtradare,, behöver jag säga mer??

Senast redigerat av granadadr (20 januari 2012)

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Navkapsel
20 januari 2012 · 4 637 Inlägg

granadadr skrev:
precis ganska ofta Äldre är inblandade i olyckor,, såg en dödsolycka för några veckor sen på NÄRA håll, jag låg bakom Ambulansen, ett par i 80års åldern som svängde vä framför en långtradare,, behöver jag säga mer??

Tyvärr väldigt vanlig syn med äldre som kör t ex kör rakt ut utan minsta marginal där det är kanonsikt. En gång var de så farliga att jag åkte bakom dem och tutade ett bra tag. Hade jag kört lite fortare och inte haft koll på dem hade det nog smällt. Rätt eller fel agerat kan diskuteras men så reagerade jag...

N0rdqvist
20 januari 2012 · 72 Inlägg

Alkholås var ingen dum idé, men då ska det fan vara för ALLA parter!
Och läkarundersökning borde vara för alla också, synd att det bara är yrkesförare som gör det, för det är ju vanliga människor också precis som vi andra..

Volvo 960 (1996)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
21 januari 2012 · 1 594 Inlägg

granadadr skrev:
då tror jag hällre på att montera kameror i bilar,, är faktiskt lite sugen på det redan nu smile för vi har endel bussar som har förkärlek att svänga ut mittframför en på 70-90väg wink

skulle vara roligt att stoppa en sådan chaufför å bara säga att du borde tänka dig lite för,, å garanterat skulle man få nått spydigt tillbaka,, då kan man bara lugnt å sansat säga,, ja men jag har allt på film wink vill du se???

Ja va "bra" för fler privatpoliser vill vi ju verkligen ha på våra vägar.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
21 januari 2012 · 1 594 Inlägg

Navkapsel skrev:
Så kanske är det lösningen om nu kvinnor kör bättre än män?

Många gånger gör de faktiskt det. Kvinnor är i regel mycket mindre riskbenägna, tänker efter före och tar det mycket lugnare än oss killar.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
T_Duell Audi nörd
21 januari 2012 · 26 Inlägg

Det är ju fortfarande förbannat dyrt för ungdomar att försäkra bilar, speciellt om du vill ha någon roligare o finare, räcker inte det som straff?

Volkswagen Golf GTI MK1 "1.8 K-Jet" (1983)
Mattsson_91 Självlärd
21 januari 2012 · 3 083 Inlägg

T_Duell skrev:
Det är ju fortfarande förbannat dyrt för ungdomar att försäkra bilar, speciellt om du vill ha någon roligare o finare, räcker inte det som straff?

Trygghansa ville ha 11 tusen för min 142a. Och den är varken rolig eller särskilt fin just nu. Vill inte ens veta va en Nissan 200 SX S14 skulle kosta

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang