Inget laddtryck Saab 9-3 aero, års 00.

_Togga_
23 januari 2012 · 227 Inlägg

Tjena!
Tänkte kolla om någon kan hjälpa mej me lite ideer. De e nämligen som så att jag ha en saab 9-3 aero som inte får upp minsta lilla laddtryck. Inte en grund laddtrycket. Det är nybytt turbo+wastegate i den. Jag har kollat efter läckage men inte hittat nått än. Jag ska köpa startgas o kolla lite nogare me de.
Bilen e orginal så ni vet.

Så finns de någon som kan hjälpa, så ja få lite fart på den.

MVH// Togga

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
_Edin_
23 januari 2012 · 32 Inlägg

Har du kollat gaveln på intercoolern? och kolla tryckröret uppe vid insuget. smile

VirreEriksson
23 januari 2012 · 1 301 Inlägg

Kollat så wg armen sitter på rätt? Gör den inte de blir de inget ladd.

_Togga_
23 januari 2012 · 227 Inlägg

Ja ha kollat den men såg inga sprickor eller så. Nej uppe vid insuget ha ja faktiskt inte kollat. Kan kanske gö de imorn smile Ha kollat wg armen o den sitter där den ska smile Men ja märkte nu att magnetventilen e sten död. Ha testat 3 st, o de skulle ju va helt otroligt om alla 3 skulle va trasig.

Varje gång ja starta bilen står de att ja ska testa bromsljusen. Kan de va mått där som kan spöka??

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
micke-opel
23 januari 2012 · 562 Inlägg

_Togga_ skrev:
Ja ha kollat den men såg inga sprickor eller så. Nej uppe vid insuget ha ja faktiskt inte kollat. Kan kanske gö de imorn smile Ha kollat wg armen o den sitter där den ska smile Men ja märkte nu att magnetventilen e sten död. Ha testat 3 st, o de skulle ju va helt otroligt om alla 3 skulle va trasig.

Varje gång ja starta bilen står de att ja ska testa bromsljusen. Kan de va mått där som kan spöka??

Na det säger SIDen för att det är någon typ av inbyggd säkerhetsgrej så det kan du strunta i smile!

9-5 Aero Sedan -05
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 januari 2012 · 13 742 Inlägg

är verkligen locket till wastegaten stängd?
så den inte står öppen

det känns direkt när man hänger av tryckklockan

annars är det nog något tok läckage på någon slang


bromsljusen ska testas när man startar bilen
så det är nog inget fel är så t.o.m på min gamla 850

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
micke-opel
23 januari 2012 · 562 Inlägg

Spontant så känns det som att ett tokläckage på en slang/intercooler borde ge dålig gång mer utöver att bilen inte laddar något. Iaf enligt de få bilar jag stött på med stora luftläckage.

9-5 Aero Sedan -05
_Togga_
23 januari 2012 · 227 Inlägg

Jo ja både kände o kollade locket på wg:en.
Okej, de va nått ja hade läst:P Men då vet ja att ja kan skita i den teorin smile
En annan märklig sak e att ja inte hör något sus från turbon.

De ja upplever me bilen e bland de märkligaste ja stött på.

För som sagt de e en ny turbo o wg i den, ha testat flera magnetventiler men inget händer.
Jag ha kollat alla vakumslangar runt turbon, sen dom uppe vid insuget, gaveln på IC:n.

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
_Togga_
23 januari 2012 · 227 Inlägg

De e åxå en konstig grej, den gå inte så fruktansvärt dåligt. Men ja skulle inte tippa att de va över 200 hk i den.

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
_Togga_
23 januari 2012 · 227 Inlägg

Ha glömt o skriva att check engine lampan börja blinka när laddtrycket ska komma.
Nån som ha nån ide varför magnetventilen inte klickar?

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
micke-opel
23 januari 2012 · 562 Inlägg

_Togga_ skrev:
Ha glömt o skriva att check engine lampan börja blinka när laddtrycket ska komma.
Nån som ha nån ide varför magnetventilen inte klickar?

Hade en 9-3a inne på jobbet med ovanstående symptom, visade sig då vara en spricka i intercoolern.

9-5 Aero Sedan -05
_Togga_
23 januari 2012 · 227 Inlägg

Jasså? Ska testa me startgas över intercoolern imorn då smile Men varför klickar det inte i magnetventilen då? tongue Ha testa koppla i o ur den men de klickar inte de minsta ifrån den hmm

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
_Edin_
24 januari 2012 · 32 Inlägg

SKruva lös ic och tryck kolla den smile

VirreEriksson
24 januari 2012 · 1 301 Inlägg

_Togga_ skrev:
Ha glömt o skriva att check engine lampan börja blinka när laddtrycket ska komma.
Nån som ha nån ide varför magnetventilen inte klickar?

Kolla vilken felkod du får smile
Kan mycket väl vara ett samband med detta, tvekar på att de är hela problemet.

Tcs-off
24 januari 2012 · 45 Inlägg

Kolla så inte avlastningsventilen läcker!

Saab 9-3 Aero "Genuine Saab Performance" (2002)
_Togga_
24 januari 2012 · 227 Inlägg

Ska ta ner icn o kolla. Om inte annat så kan man ju passa på att köpa nått större ;P hehe. Ska testa en till magnetventil för att va säker på den fronten. Vilken avlastningsventil? tongue Förklara gärna så kolla ja upp den direkt big_smile

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
Tcs-off
24 januari 2012 · 45 Inlägg

"dumpventilen" sitter på plasttryckröret upp till spjället, det går även et rör från den till sugröret. svart plast ventil som har 2st stora anslutningar ovh en liten nippel anslutning.. har varit med om 2 olika fel på denna.. antingen så spricker membranet i dumpen och bilen bygger laddtryck fortfarande men dumpens funktion blir ej korrekt.. eller så lägger sig membrankolven sig snett och inget laddtryck uppnås..

Saab 9-3 Aero "Genuine Saab Performance" (2002)
_Togga_
24 januari 2012 · 227 Inlägg

Fan va dum ja e tongue Nu tänkte ja inte riktigt när ja läste de första gången tongue Den e bytt men de e samma sak ändå sad Ha även testa ta bort vakumslangen så den e stum, men inge bä'ttre då heller sad

Saab 9-3 2,2 Tid "Black Widow" (1999)
Tcs-off
24 januari 2012 · 45 Inlägg

Okej! Men har du laddtrycksmätare i bilen? Alltså en eftermarknad.. Så du kan se om bilen laddar över huvudtaget?
För skulle du inte ha något ladd alls skulle det höras om ett sådant läckage skulle vara aktuellt. T.ex IC, tryckslang.. Om nu en slang skulle ha hoppat bort så skulle det höras väldigt väl.. Det finns en grej.. Men var försiktig.. Släpp slangen till wastegaten och gasa försiktigt upp till en hög växel 4-5.. Sen håller du full gas men se upp med laddtrycket så du inte passerar 0,8kg fungerar det att ladda så är allt okej "mekaniskt" med wastegaten.. Testa då även att koppla in slangen på wastegaten och sug i andra änden så membranet med säkerhet är helt.. Annars har det med laddtrycksstyrning att göra.. Vilket kan komplicera läget lite.

Saab 9-3 Aero "Genuine Saab Performance" (2002)
micke-opel
25 januari 2012 · 562 Inlägg

VirreEriksson skrev:

_Togga_ skrev:
Ha glömt o skriva att check engine lampan börja blinka när laddtrycket ska komma.
Nån som ha nån ide varför magnetventilen inte klickar?

Kolla vilken felkod du får smile
Kan mycket väl vara ett samband med detta, tvekar på att de är hela problemet.

Lägger mina ören på P0300 wink

9-5 Aero Sedan -05
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang