Problem med E85 bränslet?

AndreasPlars
16 mars 2012 · 1 062 Inlägg

Mazdakillen--> Dina inlägg är så långa och fulla av sakfel och bristande förståelse att jag inte orkar kommentera allt. Tyvärr sad
Även om du visar trålande insikt i vissa delar! Som tex vad själva lambdasonden har för uppgift (dvs enbart att mäta) etc.

Motortillverkarna programmerar/väljer hur stor avdrift från "normvärdena" som tillåts och det ligger oftast mellan 10-25%. Så självklart räcker det inte för att kompensera för när man går från bensin till E85 utan att programmera om! Är väl ingen som har påstått det. Att blandtanka upp till 50% går dock väldigt ofta bra.
Men den klarar galant att justera mellan E85 och E75 på en etanolkonverterad bil!
Tändningen klarar den inte alls av att justera utan just då det spika och då går man mot sämre verkningsgrad, speciellt med sprit i tanken som behöver mycket förtändning på låg last/varv!

M.V.H.

Saab 900i (1989)
J_W
17 mars 2012 · 74 Inlägg

Är det någon här som rengjort sina grejer och fått bort den röda boven?
Vad använde ni för medel?

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
Tomas_H
17 mars 2012 · 486 Inlägg

Vanligt varmvatten fungerar förvånansvärt bra.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Mazdakillen Motormontör
17 mars 2012 · 437 Inlägg

Richtenb skrev:
fast du är lite ute och cyklar. Som Webrex säger så ändrar sig aldrig luftmängden in till motorn utan bara mängden bränsle som skjuts in. Som Webrex säger så kan en vanlig ny motor kompensera mängden bränsle till sprutet beroende på vilka rapporter smalbandslambdan ger till viss del. 1.0 är optimalt lambda oavsett bränsle även om man gärna har en fetare blandning högre upp i varvtalet med toppen vid vridmomentstopp. AFR däremot är 14,7:1 för bensin 9,76:1 för E85 och 9:1 för E100. Den högsta siffran står för mängden syre till motorn vilket kanske kan lura någon om att syremängden då varierar. Motorn kompenserar dock endast bränslet och det går blixtsnabbt beroende på lambda och mängden syre (syremängden är dock likadan oavsett bränsle). MHA detta kan ECU:n justera STFT och sker tillräckliga förändringar i STFT åt något håll så nollställs den och ändrar LTFT som i sin tur påverkar spridarna till att ge mer eller mindre bränsle. STFT börjar sin mätning igen efter input från sensorer och når den sin gräns nollställs den igen och ökar eller minskar LTFT. Till sin hjälp för att detta inte ska gå åt helvete så finns det förutbestämda tabeller inprogrammerade i ECU:n annars skulle ju motorn gå sönder om ex LMM eller lambdasonden var trasig. LTFT har dock en max justeringsgräns och det är den som nås när man tankar för mycket E85, detta tänder oftast motorlampan på bilen att den går lean. I vissa fall maxar spridarna ut innan LTFT. Att ett styrsystem kan kompensera för lågoktanigt bränsle stämmer, dock sker detta endast i form av tändningskurvan. dvs tändningen är lägre.


Generellt sett är det dock väldigt korkat att köra med E85 på ett omappat styrsystem, jag kan sträcka mig till att 33% brukar vara ok.

Hmm jag var nog lite otydlig, klart jag vet att luftmängden inte kan ändras såtillvida att man inte matar på mera luft genom typ överladdning.
MEn vad jag vill få sagt är att vissa bilar kan få problem då programvaran inte klarar av att kompensera för etanolkörning.
Är programvaran bara programmerad för att köras på bensin så kan den aldrig någonsin få för sig att ställa sig om för etanol tillfredsställande av sig själv utöver sina maximalt tillåtna gränser.
Svar ja den kan köras men du får lixom aldrig ut full effekt av det för styrenheten har sina begränsningar utöver hur mycket den kan kompensera bränslet tillförhållande mot det lägre energi innehållet.

Passar på svara i ett å samma inlägg till AndreasPlars.

Satt och läste igenom det du skrev... sakfel tja det beror ju på vart man själv har fått sin egna info ifrån kanske?? wink
Sant att de programmerar så att den kan driva av från "normvärden"
Men att köra 50/50 är aldrig en garanti. Eftersom olika bilar klarar olika mycket inblandning.
Prakt exempel, min förra bil en 323F med BP motorn klarade av 100% E85 tills pumpen packade ihop pga etanolen.
Medan motorn jag har i nuvarande bilen, en 2.5 liters V6a från Mazda klarar inte ens av 50% E85, det kanske kan innebära då att programvaran i förra bilen kunde kompensera bättre för den mängden lägre energiinnehåll etanolen innebar.
Någon annan logisk förklaring kan man ju inte direkt hitta, tittar man även på hur mycket andra har provat så skillner restultaten från motor modell till motor modell.
Tändningen justeras utav ECU enheten (styrenheten) det är samma sak med tändparametrar som med bränsleparametrar, finns olika mappar beroende på bränslekvalitet det är därför bilar är utrustade med knacksensorer.
Vid prakt exempel vid start så kan tändingen justeras upp till 25 grader FÖD innan den ställs till normala gradtalet.
Vissa älsdre insprutningssytem hade en speciell reglage om du körde i länder där bränslekvaliten är lägre tex Toyota AE92 med A4-GE hade sådant vred för när du vrider på den så ställde den om sig för lägre bränslekvalitet.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Webrex
17 mars 2012 · 379 Inlägg

Mazdakillen skrev:

Tomas_H skrev:

Mazdakillen skrev:
Visst ska lambdan känna av och korreigera mot sur motor problemet men det man samtidigt ska ha i beaktning är att etanol innehåller lägre energimängd per liter än bensin så för att korrigera effektförust så måste insprutningen "fetta" på mera och har du då en blandning av etanol och bensin i tanken så kan effekten bli ändå att den fettar på mindre än med E85 men eftersom du fortfarande har 75% etanol (E75) så måste den fetta på mera än med bara bensin och då skulle effekten bli att det blir för mycket bensin till förhålande med syre i cylindrarna. Den perfekta blandingsförhållandet på en förbränningsmotor (bensin) är 1:14 men säg att du har i mera bensin med etanolen så kanske du kommer upp i 1.75:14 och då blir det för fett eftersom bensinen brinner segare än etanolen. medan du kanske när du har E85 kanske ligger på 0.9 delar bensin :14 luft.

Jag förstår inte resonemanget hmm

En lambdasond känner ju bara av avgaserna oavsett vilken bränsleblandning motorn får just för tillfället, och justerar
bränslemängd för att få ett önskat lamdavärde, t.ex 1.0. Det spelar ingen roll om motorn får E85 eller E75.
Ändras bensinhalten i etanolen mäter sonden en magrare eller fetare bränsleblandning och justerar bränslemängd för att nå, eller försöka nå samma önskade värde som innan.

Jag förstår inte hur du menar att det kan bli fel om bensinhalten i etanolen ändras. Eller menar du att lambdasomden kan bli lurad på något sätt?

Du har absolut rätt i att lamdasonden känner av värdena i avgaserna och ger raporteringar till ECU boxen som då reglerar blandning, tändning, eventuellt duration för att optimera motorn efter hur blandningen kontra belastningen ser ut för stunden.
Sant absolut men.
Styrenheten alltså ECU/EGI boxen eller vad du vill kalla den för har begränsningar.
Motortillverkaren programerar motorn med en huduvsetup och med kompensations setups.
Alltså till exempel om en motor slits ner så kan styrenheten ställa om sig så den kan kompensera upp til ca 10 hästars effekt förlust varierande från motortillverkare till motortillverkare men snitt 10 häst.
Motorn anpassar givetvis insprutningen efter vad du har i tanken men den kan bara göra det till en viss mängd, den mängd motor ingenjörerna har programerat styrenheten för.
När du kör tex etanol (E85) så måste styrenheten fetta på mer pga etanolens lägre energi innehåll men däremot så kan den även automatiskt anpassa tändningen men.... inom sina gränser vad tillverkaren har programerat styrenheten för.
Optimala blandningen ligget på de flesta motorer 1:14 alltså 14 delar luft till 1 del bränsle.
Problemet som uppstår om man börjar blanda är att motorn fettar upp för att klara etanolen men följer det då för mycket bensin med som är mera trögbrinnande så kan du sura ner motorn.
Händer det så kan motorn ställa ner blandningen men risken är då att du får in förlite bensin istället och då kompenserar motorn upp det inom (sina gränsvärden).
Men eftersom det följer då med något annat då... Etanol så kan effekten bli att det fortfarande blir för torrt pga etanolen och den måste fetta på ännu mer och då blir den sur istället.
Eller att du får i såpass förmycket bränsle så du sotar ner runt insugsventlier, avgasventiler osv.
Visst etanol håller rent men det är som allting annat, till en viss mängd.
Hurpass bra en motor går på olika blandningar beror på hur styrenheten är programerad.
Lambdasonden är ingen beslutsavgörande komponent utan bara en värdesgivare, helmigheten om en bil ska funka på bra eller ej på E85-E75 ligger på två ställen.
Styrenheten och förbränningsrummens utformning.

Nej tyvärr, du är helt ute och cyklar. Vet inte vart jag skall börja förklara så du förstår ens sad

Webrex
17 mars 2012 · 379 Inlägg

Richtenb skrev:
fast du är lite ute och cyklar. Som Webrex säger så ändrar sig aldrig luftmängden in till motorn utan bara mängden bränsle som skjuts in. Som Webrex säger så kan en vanlig ny motor kompensera mängden bränsle till sprutet beroende på vilka rapporter smalbandslambdan ger till viss del. 1.0 är optimalt lambda oavsett bränsle även om man gärna har en fetare blandning högre upp i varvtalet med toppen vid vridmomentstopp. AFR däremot är 14,7:1 för bensin 9,76:1 för E85 och 9:1 för E100. Den högsta siffran står för mängden syre till motorn vilket kanske kan lura någon om att syremängden då varierar. Motorn kompenserar dock endast bränslet och det går blixtsnabbt beroende på lambda och mängden syre (syremängden är dock likadan oavsett bränsle). MHA detta kan ECU:n justera STFT och sker tillräckliga förändringar i STFT åt något håll så nollställs den och ändrar LTFT som i sin tur påverkar spridarna till att ge mer eller mindre bränsle. STFT börjar sin mätning igen efter input från sensorer och når den sin gräns nollställs den igen och ökar eller minskar LTFT. Till sin hjälp för att detta inte ska gå åt helvete så finns det förutbestämda tabeller inprogrammerade i ECU:n annars skulle ju motorn gå sönder om ex LMM eller lambdasonden var trasig. LTFT har dock en max justeringsgräns och det är den som nås när man tankar för mycket E85, detta tänder oftast motorlampan på bilen att den går lean. I vissa fall maxar spridarna ut innan LTFT. Att ett styrsystem kan kompensera för lågoktanigt bränsle stämmer, dock sker detta endast i form av tändningskurvan. dvs tändningen är lägre.


Generellt sett är det dock väldigt korkat att köra med E85 på ett omappat styrsystem, jag kan sträcka mig till att 33% brukar vara ok.

Just precis. Mappade faktiskt om min styrenhet i min BMW 325 e36 igår kväll för att gå på E85. Pga bensinpriset faktiskt.

Fungerade prima upp till ca 5000rpm, då spridarna var maxade och den började snåla ur. dock så lyckades vi få den att inte gå under lambda 1 fören vid 6500, så de är helt ok i mina ögon när man kör E85, å växlar innan det ändå tongue

Verkar dessutom bara dra 1 dl milen mer vid lugn körning. Låter kommer med genomsnitsförbrukning om nån tycker de kan va intressant

Webrex
17 mars 2012 · 379 Inlägg

Mazdakillen skrev:

Richtenb skrev:
fast du är lite ute och cyklar. Som Webrex säger så ändrar sig aldrig luftmängden in till motorn utan bara mängden bränsle som skjuts in. Som Webrex säger så kan en vanlig ny motor kompensera mängden bränsle till sprutet beroende på vilka rapporter smalbandslambdan ger till viss del. 1.0 är optimalt lambda oavsett bränsle även om man gärna har en fetare blandning högre upp i varvtalet med toppen vid vridmomentstopp. AFR däremot är 14,7:1 för bensin 9,76:1 för E85 och 9:1 för E100. Den högsta siffran står för mängden syre till motorn vilket kanske kan lura någon om att syremängden då varierar. Motorn kompenserar dock endast bränslet och det går blixtsnabbt beroende på lambda och mängden syre (syremängden är dock likadan oavsett bränsle). MHA detta kan ECU:n justera STFT och sker tillräckliga förändringar i STFT åt något håll så nollställs den och ändrar LTFT som i sin tur påverkar spridarna till att ge mer eller mindre bränsle. STFT börjar sin mätning igen efter input från sensorer och når den sin gräns nollställs den igen och ökar eller minskar LTFT. Till sin hjälp för att detta inte ska gå åt helvete så finns det förutbestämda tabeller inprogrammerade i ECU:n annars skulle ju motorn gå sönder om ex LMM eller lambdasonden var trasig. LTFT har dock en max justeringsgräns och det är den som nås när man tankar för mycket E85, detta tänder oftast motorlampan på bilen att den går lean. I vissa fall maxar spridarna ut innan LTFT. Att ett styrsystem kan kompensera för lågoktanigt bränsle stämmer, dock sker detta endast i form av tändningskurvan. dvs tändningen är lägre.


Generellt sett är det dock väldigt korkat att köra med E85 på ett omappat styrsystem, jag kan sträcka mig till att 33% brukar vara ok.

Hmm jag var nog lite otydlig, klart jag vet att luftmängden inte kan ändras såtillvida att man inte matar på mera luft genom typ överladdning.
MEn vad jag vill få sagt är att vissa bilar kan få problem då programvaran inte klarar av att kompensera för etanolkörning.
Är programvaran bara programmerad för att köras på bensin så kan den aldrig någonsin få för sig att ställa sig om för etanol tillfredsställande av sig själv utöver sina maximalt tillåtna gränser.
Svar ja den kan köras men du får lixom aldrig ut full effekt av det för styrenheten har sina begränsningar utöver hur mycket den kan kompensera bränslet tillförhållande mot det lägre energi innehållet.

Passar på svara i ett å samma inlägg till AndreasPlars.

Satt och läste igenom det du skrev... sakfel tja det beror ju på vart man själv har fått sin egna info ifrån kanske?? wink
Sant att de programmerar så att den kan driva av från "normvärden"
Men att köra 50/50 är aldrig en garanti. Eftersom olika bilar klarar olika mycket inblandning.
Prakt exempel, min förra bil en 323F med BP motorn klarade av 100% E85 tills pumpen packade ihop pga etanolen.
Medan motorn jag har i nuvarande bilen, en 2.5 liters V6a från Mazda klarar inte ens av 50% E85, det kanske kan innebära då att programvaran i förra bilen kunde kompensera bättre för den mängden lägre energiinnehåll etanolen innebar.
Någon annan logisk förklaring kan man ju inte direkt hitta, tittar man även på hur mycket andra har provat så skillner restultaten från motor modell till motor modell.
Tändningen justeras utav ECU enheten (styrenheten) det är samma sak med tändparametrar som med bränsleparametrar, finns olika mappar beroende på bränslekvalitet det är därför bilar är utrustade med knacksensorer.
Vid prakt exempel vid start så kan tändingen justeras upp till 25 grader FÖD innan den ställs till normala gradtalet.
Vissa älsdre insprutningssytem hade en speciell reglage om du körde i länder där bränslekvaliten är lägre tex Toyota AE92 med A4-GE hade sådant vred för när du vrider på den så ställde den om sig för lägre bränslekvalitet.

Aldrig nån som sagt nått om nån garanti. Vissa styrsystem har väldigt små marginalet, medans andra (tex toyoyas och bmw har jag märkt) fixar 50/50 kalas, tom ännu mer E85 iblanding.
Medans vissa andra börjar gnälla å gå illa redan vid 20% E85.

Skulle vilja veta om nån provat på en nyare VAG som har bredbandslamdba orginal. å se va dom tycker om e85 iblandning?

AndreasPlars
17 mars 2012 · 1 062 Inlägg

Webrex skrev:
Just precis. Mappade faktiskt om min styrenhet i min BMW 325 e36 igår kväll för att gå på E85. Pga bensinpriset faktiskt.

Fungerade prima upp till ca 5000rpm, då spridarna var maxade och den började snåla ur. dock så lyckades vi få den att inte gå under lambda 1 fören vid 6500, så de är helt ok i mina ögon när man kör E85, å växlar innan det ändå tongue

Verkar dessutom bara dra 1 dl milen mer vid lugn körning. Låter kommer med genomsnitsförbrukning om nån tycker de kan va intressant

Intressant!  Låter vad som jag har gjort i min Saab, ändrat bränsle och tänding m.m. och kör på E85 pga priset på det bränslet idag.
Hur mycket ökade du tändningen? Tex mellan 2-3000rpm under "normal cruise" förhållanden? På fullast?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Webrex
17 mars 2012 · 379 Inlägg

AndreasPlars skrev:

Webrex skrev:
Just precis. Mappade faktiskt om min styrenhet i min BMW 325 e36 igår kväll för att gå på E85. Pga bensinpriset faktiskt.

Fungerade prima upp till ca 5000rpm, då spridarna var maxade och den började snåla ur. dock så lyckades vi få den att inte gå under lambda 1 fören vid 6500, så de är helt ok i mina ögon när man kör E85, å växlar innan det ändå tongue

Verkar dessutom bara dra 1 dl milen mer vid lugn körning. Låter kommer med genomsnitsförbrukning om nån tycker de kan va intressant

Intressant!  Låter vad som jag har gjort i min Saab, ändrat bränsle och tänding m.m. och kör på E85 pga priset på det bränslet idag.
Hur mycket ökade du tändningen? Tex mellan 2-3000rpm under "normal cruise" förhållanden? På fullast?

M.V.H.

Jag hade redan ett trimchip i den som jag utgick ifrån. ochh jag redan vart inne å pillat i den tändkurvan själv förut oxå :p
De e svårt att säga hur mycket jag ökade den, för det är inte vanliga grader i värdena, utan ett värde som grån från 40 till 90.. där jag misstänker att 90 är ca 40 grader förtänding. Gissar på ca 35g förtänding över hela registret, med en 5-10 grader ökning över hela.

Men vi noterade att det redan va ordentligt avancerad tänding på de trimchippet redan, ca 20% över hela registret, så jag polerade bara å höjde några procent runt vridmax. där man kunde se att de sänkt för spikningar lixom.
Och ja den går vidrigt bra för att va en liten 2.5a tongue  Bottenvridet som dessa maskiner saknar från början vart enormt mycket bättre. Mycket trevligare maskin att köra över lag!

AndreasPlars
17 mars 2012 · 1 062 Inlägg

Ok, låter du sunt att inte öka jättemycket på en mjukvara som redan har rätt påställd tändning.
Om jag fattade dig rätt så lade du på några % över hela registret/mappen/matrisen eller vad du vill kalla det och så "jämnade du  ut" där man kan ana att de sänkt för herr spik?

Jag kör som mest 37° men ligger runt 35° annars som mest.
På 2000-4000varv vid måttliga undertryck, normal "cruisefart" ligger den mest kring 30-35°.
Så ökningen är % mest på låga insugstryck (högt vakum). På höga varv och fullast fegade jag lite, bara ökat ca 5° men precis som du ökade jag mera där man kan ana att det är backat pga spikning.
Är mer än måttligt nöjd över att förbrukningen bara har ökat med ca 17% mät vid pumpen, kan iof spela in att jag kan ha kört lite lugnare men vi är ändå långt ifrån 30-40%. Men så är det väl E75 nu på macken.
Kraftigt ökad tändningen och det att jag kör ca Lambda 1,15 (som E85 svarar bättre på) tror jag gör sitt smile

(Ska precis ut och testa en justerad tomgångsbränsle samt kallstartsmapp wink )

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Webrex
17 mars 2012 · 379 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Ok, låter du sunt att inte öka jättemycket på en mjukvara som redan har rätt påställd tändning.
Om jag fattade dig rätt så lade du på några % över hela registret/mappen/matrisen eller vad du vill kalla det och så "jämnade du  ut" där man kan ana att de sänkt för herr spik?

Jag kör som mest 37° men ligger runt 35° annars som mest.
På 2000-4000varv vid måttliga undertryck, normal "cruisefart" ligger den mest kring 30-35°.
Så ökningen är % mest på låga insugstryck (högt vakum). På höga varv och fullast fegade jag lite, bara ökat ca 5° men precis som du ökade jag mera där man kan ana att det är backat pga spikning.
Är mer än måttligt nöjd över att förbrukningen bara har ökat med ca 17% mät vid pumpen, kan iof spela in att jag kan ha kört lite lugnare men vi är ändå långt ifrån 30-40%. Men så är det väl E75 nu på macken.
Kraftigt ökad tändningen och det att jag kör ca Lambda 1,15 (som E85 svarar bättre på) tror jag gör sitt smile

(Ska precis ut och testa en justerad tomgångsbränsle samt kallstartsmapp wink )

M.V.H.

Precis!

Du kör turbo eller? Men jag tror man kan va så frisk att man går på upp emot 30 - 35 över hela registret upp till fullgas.
Med en turbo blir de ju lite svårare, men även där så skall 30-35grader med E85 och lambda 0.85 in te vara några problem. big_smile Har provat sjäv på en Volvo 8a spis me orginal sugkomp 10:1 och 1 kilo överladd med liten turbo (14T), och den snålade ut till lambda 1.15 vid 4500 och inte ens då under de extrema förhålladena så spikade det! Blev orkeslös bara.

Kör man utan katt på vissa maskiner, tex 6or me 4ventilteknik kan man snåla ned till lambda 1.20 tom på cruisingen.
Min mecha med m103 motorn är extreme, den går fint på 1.26 på lambda på 5an i 90. Inga misständningar. Vart det blir som lägst förbrukning hade vart kul å forska i. för den blir ju ganska orgeslös på 1.26 tongue kanske kan nått därilemman vara den gyllende snålåkar zonen? tongue

Min bmw går med lambda reglering mot lambda 1 som vanligt. drar inte närmvärt mer heller. man får ju spå mycket mer vrid att man sparar in sås på kortare accelerationer, och att man behöver gasa mindre helt enkelt även för att hålla fart. Ska man lita på BMW orginal förbrukningsmätare så har den gått från 0.75 i 90 till 0.85L/mil ungefär.

J_W
17 mars 2012 · 74 Inlägg

Ok... Jag tappade ur all E85 jag hade kvar i min röda Nissan ikväll. Ca 9 liter.

Sedan hällde jag det i min Ford escort XR3i bara för att testa. Det var ca 10 liter vanlig 95 oktanig bensin
i den innan.

Vad tror ni hände???

Jo den gick inte prima direkt.  Småryckigt och konstigt hela vägen hem.

Jag undrar vad som hänt med etanolen....

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
AndreasPlars
18 mars 2012 · 1 062 Inlägg

J_W skrev:
Ok... Jag tappade ur all E85 jag hade kvar i min röda Nissan ikväll. Ca 9 liter.

Sedan hällde jag det i min Ford escort XR3i bara för att testa. Det var ca 10 liter vanlig 95 oktanig bensin
i den innan.

Vad tror ni hände???

Jo den gick inte prima direkt.  Småryckigt och konstigt hela vägen hem.

Jag undrar vad som hänt med etanolen....

Kör nån mil! Har den lambdasond så kommer den adaptera om den inte blev för mycket nu bara.
Saknar den sond så får du byta spridare eller höja soppatrycket för en "fulkonvertering" smile

M.V.H.

Saab 900i (1989)
AndreasPlars
18 mars 2012 · 1 062 Inlägg

Webrex skrev:
Precis!

Du kör turbo eller?

Nope smile  Turbon är mappad i rototest så den har en ultraoptimerad mapp för 98okt. Orkar inte försöka få till nån bättre med E85 på den eftersom jag då åker på spridarbyte, ny pump m.m. m.m. Kör inte flera tusen mil per år med den heller.
Det är min gröna 2,3i sugis jag leker med som har skapligt högt komp. Pendlarbilen som rullar varje dag.

Webrex skrev:
Men jag tror man kan va så frisk att man går på upp emot 30 - 35 över hela registret upp till fullgas.
Med en turbo blir de ju lite svårare, men även där så skall 30-35grader med E85 och lambda 0.85 in te vara några problem. big_smile Har provat sjäv på en Volvo 8a spis me orginal sugkomp 10:1 och 1 kilo överladd med liten turbo (14T), och den snålade ut till lambda 1.15 vid 4500 och inte ens då under de extrema förhålladena så spikade det! Blev orkeslös bara.

Kör man utan katt på vissa maskiner, tex 6or me 4ventilteknik kan man snåla ned till lambda 1.20 tom på cruisingen.
Min mecha med m103 motorn är extreme, den går fint på 1.26 på lambda på 5an i 90. Inga misständningar. Vart det blir som lägst förbrukning hade vart kul å forska i. för den blir ju ganska orgeslös på 1.26 tongue kanske kan nått därilemman vara den gyllende snålåkar zonen? tongue

Min bmw går med lambda reglering mot lambda 1 som vanligt. drar inte närmvärt mer heller. man får ju spå mycket mer vrid att man sparar in sås på kortare accelerationer, och att man behöver gasa mindre helt enkelt även för att hålla fart. Ska man lita på BMW orginal förbrukningsmätare så har den gått från 0.75 i 90 till 0.85L/mil ungefär.

Jo, att optimera tändningen ger mycket har jag märkt! Tror det har gett mera besparing än högt Lambda...
Hur bra motorer klarar magerkörning har jag förstått bero mycket på hur mycket turbulens de skapar och hur jämnt de blandar bränsleblandningen för att skapa jämn antändbar "lamda" vid tändstiftet med små cykelavvikelser.
4v toppar är extra bra på det men inga motorer (med några undantag) idag kör på mager blandning så behovet av att designa förbränningsrumm och insug som möjliggör magerkörning försvann iom att katten och lambda 1 kraven kom.
Min gröna 2,3i (4v per cyl) klarar upp till drygt 1,2 precis som du skriver innan den börjar smårycka men den tillhör den "nyare" motorgenerartionen som jag gissar är mera optimerad för att gå Lambda ett.
De äldre -80talarna med 16v toppar ska visst klara av mager blandning betydligt bättre, de då utan katt gick original lite magert på låg/mellanlast.
Din MB motor är nästan säkert en konstruktion som  är skapad för att klara magerkörning bättre, kattkrav i Tyskland var väl typ 1992..?

Angående turbo och E85 så tror jag att man får öka på tändningen ännu mera på låg/mellanlast på de med tanke på lägre komp. Medan man på fullast och med laddtryck får vara lite försiktigare...

Min gröna sugis mappades i Rototest på E85 för 3år sedan med "sportkammar" monterade och fick tändningen optimerad bara för fullast, dellast osv optimerades bara för bränsle. De hittade de tändtidpunker som gav max effekt(moment), backade de mera så sjönk det. Dessutom så spikade den aldrig i bänken.
Så jag tror det vart väldigt rätt just på fullast och där ligger den som mest på 24° vid typ 6500rpm har jag för mig och typ 15-18° vid 2-3000rpm. Varierar där emellan.
Men den blev VÄL törstig med de kammarna och inklockningen av de (2,0/2,2). Kör originalkammar nu och mera tändning på mellanvarv+last och den drar typ 2,5dl mindre per mil!  Alltid kul att jämföra lite mellan olika fabrikat!

M.V.H.

Senast redigerat av AndreasPlars (18 mars 2012)

Saab 900i (1989)
Richtenb
18 mars 2012 · 1 359 Inlägg

Intressant, skulle gärna göra det på min BMW också. Soppapriset är ju snuskigt högt och 328:an mår bra av V-power. tyvärr har jag bara mapputrustning till Pontiacen... surt sa räven. Du har fått till det riktigt bra om den bara drar 1 dl mer, Vill ha smile


Webrex skrev:

Richtenb skrev:
fast du är lite ute och cyklar. Som Webrex säger så ändrar sig aldrig luftmängden in till motorn utan bara mängden bränsle som skjuts in. Som Webrex säger så kan en vanlig ny motor kompensera mängden bränsle till sprutet beroende på vilka rapporter smalbandslambdan ger till viss del. 1.0 är optimalt lambda oavsett bränsle även om man gärna har en fetare blandning högre upp i varvtalet med toppen vid vridmomentstopp. AFR däremot är 14,7:1 för bensin 9,76:1 för E85 och 9:1 för E100. Den högsta siffran står för mängden syre till motorn vilket kanske kan lura någon om att syremängden då varierar. Motorn kompenserar dock endast bränslet och det går blixtsnabbt beroende på lambda och mängden syre (syremängden är dock likadan oavsett bränsle). MHA detta kan ECU:n justera STFT och sker tillräckliga förändringar i STFT åt något håll så nollställs den och ändrar LTFT som i sin tur påverkar spridarna till att ge mer eller mindre bränsle. STFT börjar sin mätning igen efter input från sensorer och når den sin gräns nollställs den igen och ökar eller minskar LTFT. Till sin hjälp för att detta inte ska gå åt helvete så finns det förutbestämda tabeller inprogrammerade i ECU:n annars skulle ju motorn gå sönder om ex LMM eller lambdasonden var trasig. LTFT har dock en max justeringsgräns och det är den som nås när man tankar för mycket E85, detta tänder oftast motorlampan på bilen att den går lean. I vissa fall maxar spridarna ut innan LTFT. Att ett styrsystem kan kompensera för lågoktanigt bränsle stämmer, dock sker detta endast i form av tändningskurvan. dvs tändningen är lägre.


Generellt sett är det dock väldigt korkat att köra med E85 på ett omappat styrsystem, jag kan sträcka mig till att 33% brukar vara ok.

Just precis. Mappade faktiskt om min styrenhet i min BMW 325 e36 igår kväll för att gå på E85. Pga bensinpriset faktiskt.

Fungerade prima upp till ca 5000rpm, då spridarna var maxade och den började snåla ur. dock så lyckades vi få den att inte gå under lambda 1 fören vid 6500, så de är helt ok i mina ögon när man kör E85, å växlar innan det ändå tongue

Verkar dessutom bara dra 1 dl milen mer vid lugn körning. Låter kommer med genomsnitsförbrukning om nån tycker de kan va intressant

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
18 mars 2012 · 1 359 Inlägg

Jag tror Webrex var inne på detta också men anledningen till att du kunde köra 100% E85 på din gamla Mazda var för att grundmappen i den var kass. DVS den gick alldeles för fett från fabrik. Styrsystemet i sig kunde troligtvis inte adaptera sig mer men eftersom du redan hade en jättefet mapp så finns det större toleranser att blanda ut med E85. Gamla Volvo 740 mm kan ofta köra på 100% också just pga skitdålig grundmapp från fabrik. med höjda avgaskrav och dyrare bränsle så har fabrikerna blivit tvungen att förbättra sina inställningar. Därför kan du aldrig hitta en nyare bensinbil som du kan tanka i 100% E85


Mazdakillen skrev:

Richtenb skrev:
fast du är lite ute och cyklar. Som Webrex säger så ändrar sig aldrig luftmängden in till motorn utan bara mängden bränsle som skjuts in. Som Webrex säger så kan en vanlig ny motor kompensera mängden bränsle till sprutet beroende på vilka rapporter smalbandslambdan ger till viss del. 1.0 är optimalt lambda oavsett bränsle även om man gärna har en fetare blandning högre upp i varvtalet med toppen vid vridmomentstopp. AFR däremot är 14,7:1 för bensin 9,76:1 för E85 och 9:1 för E100. Den högsta siffran står för mängden syre till motorn vilket kanske kan lura någon om att syremängden då varierar. Motorn kompenserar dock endast bränslet och det går blixtsnabbt beroende på lambda och mängden syre (syremängden är dock likadan oavsett bränsle). MHA detta kan ECU:n justera STFT och sker tillräckliga förändringar i STFT åt något håll så nollställs den och ändrar LTFT som i sin tur påverkar spridarna till att ge mer eller mindre bränsle. STFT börjar sin mätning igen efter input från sensorer och når den sin gräns nollställs den igen och ökar eller minskar LTFT. Till sin hjälp för att detta inte ska gå åt helvete så finns det förutbestämda tabeller inprogrammerade i ECU:n annars skulle ju motorn gå sönder om ex LMM eller lambdasonden var trasig. LTFT har dock en max justeringsgräns och det är den som nås när man tankar för mycket E85, detta tänder oftast motorlampan på bilen att den går lean. I vissa fall maxar spridarna ut innan LTFT. Att ett styrsystem kan kompensera för lågoktanigt bränsle stämmer, dock sker detta endast i form av tändningskurvan. dvs tändningen är lägre.


Generellt sett är det dock väldigt korkat att köra med E85 på ett omappat styrsystem, jag kan sträcka mig till att 33% brukar vara ok.

Hmm jag var nog lite otydlig, klart jag vet att luftmängden inte kan ändras såtillvida att man inte matar på mera luft genom typ överladdning.
MEn vad jag vill få sagt är att vissa bilar kan få problem då programvaran inte klarar av att kompensera för etanolkörning.
Är programvaran bara programmerad för att köras på bensin så kan den aldrig någonsin få för sig att ställa sig om för etanol tillfredsställande av sig själv utöver sina maximalt tillåtna gränser.
Svar ja den kan köras men du får lixom aldrig ut full effekt av det för styrenheten har sina begränsningar utöver hur mycket den kan kompensera bränslet tillförhållande mot det lägre energi innehållet.

Passar på svara i ett å samma inlägg till AndreasPlars.

Satt och läste igenom det du skrev... sakfel tja det beror ju på vart man själv har fått sin egna info ifrån kanske?? wink
Sant att de programmerar så att den kan driva av från "normvärden"
Men att köra 50/50 är aldrig en garanti. Eftersom olika bilar klarar olika mycket inblandning.
Prakt exempel, min förra bil en 323F med BP motorn klarade av 100% E85 tills pumpen packade ihop pga etanolen.
Medan motorn jag har i nuvarande bilen, en 2.5 liters V6a från Mazda klarar inte ens av 50% E85, det kanske kan innebära då att programvaran i förra bilen kunde kompensera bättre för den mängden lägre energiinnehåll etanolen innebar.
Någon annan logisk förklaring kan man ju inte direkt hitta, tittar man även på hur mycket andra har provat så skillner restultaten från motor modell till motor modell.
Tändningen justeras utav ECU enheten (styrenheten) det är samma sak med tändparametrar som med bränsleparametrar, finns olika mappar beroende på bränslekvalitet det är därför bilar är utrustade med knacksensorer.
Vid prakt exempel vid start så kan tändingen justeras upp till 25 grader FÖD innan den ställs till normala gradtalet.
Vissa älsdre insprutningssytem hade en speciell reglage om du körde i länder där bränslekvaliten är lägre tex Toyota AE92 med A4-GE hade sådant vred för när du vrider på den så ställde den om sig för lägre bränslekvalitet.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
J_W
18 mars 2012 · 74 Inlägg

AndreasPlars skrev:

J_W skrev:
Ok... Jag tappade ur all E85 jag hade kvar i min röda Nissan ikväll. Ca 9 liter.

Sedan hällde jag det i min Ford escort XR3i bara för att testa. Det var ca 10 liter vanlig 95 oktanig bensin
i den innan.

Vad tror ni hände???

Jo den gick inte prima direkt.  Småryckigt och konstigt hela vägen hem.

Jag undrar vad som hänt med etanolen....

Kör nån mil! Har den lambdasond så kommer den adaptera om den inte blev för mycket nu bara.
Saknar den sond så får du byta spridare eller höja soppatrycket för en "fulkonvertering" smile

M.V.H.

Vanlig k-jetronic i kärran...

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
AndreasPlars
18 mars 2012 · 1 062 Inlägg

J_W skrev:
Vanlig k-jetronic i kärran...

Finns ju K-jetronic, K-jetronic Lambda och KE-jetronic. De två sista har lambdasond.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
J_W
19 mars 2012 · 74 Inlägg

Utan lambda.... Gammal bil... smile

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang