Vilken Saab man välja?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
7 februari 2012 · 6 170 Inlägg

Juvakka skrev:
Om jag minns rätt fick väl 9000 uppdaterad drevsast slutet 97 början 98? Vet inte skillnaden men kan vara värt att kolla ändå wink

Men sen å andra sidan sett så är dom tidigare bilarna bättre byggda i inredningen. Nyare bilar har tex baksäte med bara en skumkudde under klädseln medans äldre har en riktig resårbotten från dux under klädseln wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
trippelturbo Trucker
7 februari 2012 · 2 710 Inlägg

whoiswho skrev:

whoiswho skrev:
i närheten av skövde, Så det blir ju skaraborg i västra götaland:) De var ju inte så riktigt på blocket kan ja säga.

Rikligt ska de ståbig_smile

Ne, sa ju de wink

Är du däremot beredd o åka en bit så finns de fler alternativ. Fortfarande inget wow..

Fart missbrukare
robban_eddie
7 februari 2012 · 58 Inlägg

whoiswho skrev:

Juvakka skrev:

whoiswho skrev:

Jag är ute efter komfort och körglädjen och självklart att den är billig i drift:) Men samtidigt vill jag att den ska vara hyffsat "modern" och sist men inte minst snygg! big_smile tycker att 9000 och 9-3 är riktigt snygga:)

Då skulle jag föreslå att du siktar på en t5 motor om du satsar på en tidiga 9-3:an.

ooh det måste jag kika efter:D

när vi pratar t5 i saabsammanhang så är det fortfarande en 4:a, men t5motorn är ju lika skottsäker på 9-3 som på 9000 smile

Saab 99 Gl "svensktysken" (1983)
Navkapsel
7 februari 2012 · 4 637 Inlägg

Sami-B skrev:

Navkapsel skrev:

Sami-B skrev:
15-25000:- är mycket att kasta ut på en tråkig fwd bil. Det finns en anledning till att saab konkade :p

Saab var för bra och för egna, folk vill ha samma själlösa bil som grannen...

Saab har ingen själ, bara fanatiker som värderar "charm" framför körklädje.

Nej, Köp något bakhjulsdrivet, Tex bmw 325 e36. Nästan 200hk och under litern/milen.
100 gånger roligare att köra

Jag är ingen fanatiker alls... Kör inte ens någon. Men Saab är fantastiska på alla sätt!

xXGalXx
7 februari 2012 · 63 Inlägg

enligt mig så är ng900 riktigt skön o köra och ganska billiga i drift och underhåll
de enda är växel lådorna som kan bli kassa lätt om man inte uppgraderat dom smile

whoiswho
24 februari 2012 · 445 Inlägg

Hej har inte haft dator på länge så har inte kunnat skriva men tror mig nu ha hittat en fin saab, Rättare sagt en saab 9-3 aero -00. den är chippad till 280hk den har tydligen svart kassett, låda och turbo kanske är utbytt och om vevhusventilation är uppgraderad får jag snart reda på. bilens förra ägare är lagerchef på speedparts så det känns lite skönt. Men tror ni att den kan vara bra? kan köpa den för 20 000:- vid snabb affär, Får den isof Nybes men skatten får jag betala själv. Kan länka annonsen: http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_9_ … 13&w=1

//Rasmus

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 februari 2012 · 17 486 Inlägg

whoiswho skrev:
Hej har inte haft dator på länge så har inte kunnat skriva men tror mig nu ha hittat en fin saab, Rättare sagt en saab 9-3 aero -00. den är chippad till 280hk den har tydligen svart kassett, låda och turbo kanske är utbytt och om vevhusventilation är uppgraderad får jag snart reda på. bilens förra ägare är lagerchef på speedparts så det känns lite skönt. Men tror ni att den kan vara bra? kan köpa den för 20 000:- vid snabb affär, Får den isof Nybes men skatten får jag betala själv. Kan länka annonsen: http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_9_ … 13&w=1

//Rasmus

Hm. Enligt vv heter bilen "SAAB 9-3 2.0TS DX55K-SR" för er som kan modellerna. Vet i princip inget om Saab utom hur man byter bränslepump :-)

280Hk låter mycket tvivelaktigt och om nu bilen är trimmad/chippad så kan den kräva rätt mycket underhåll i framtiden vilket man bör vara beredd på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Esak
24 februari 2012 · 24 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

whoiswho skrev:
Hej har inte haft dator på länge så har inte kunnat skriva men tror mig nu ha hittat en fin saab, Rättare sagt en saab 9-3 aero -00. den är chippad till 280hk den har tydligen svart kassett, låda och turbo kanske är utbytt och om vevhusventilation är uppgraderad får jag snart reda på. bilens förra ägare är lagerchef på speedparts så det känns lite skönt. Men tror ni att den kan vara bra? kan köpa den för 20 000:- vid snabb affär, Får den isof Nybes men skatten får jag betala själv. Kan länka annonsen: http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_9_ … 13&w=1

//Rasmus

Hm. Enligt vv heter bilen "SAAB 9-3 2.0TS DX55K-SR" för er som kan modellerna. Vet i princip inget om Saab utom hur man byter bränslepump :-)

280Hk låter mycket tvivelaktigt och om nu bilen är trimmad/chippad så kan den kräva rätt mycket underhåll i framtiden vilket man bör vara beredd på.

280 hk håller i en Saab, särskilt med t5. Ser ingen anledning att betvivla den effektsiffran hellre. Om bilen är regelbundet servad till dags dato, och du har för avsikt att fortsätta med det så ser jag inte varför det inte skulle hålla. Visst slits grejorna mer med det högre laddet, men så är det på alla bilar och turboagget ska väl vara bytt redan.

Du får skona lådan lite grann så kommer det hålla. Se även över alla vacuumslangar och byt dom även fast du inte ser några sprickor. Min förra Viggen gick som en påse nötter och ganska många hästar var på rymmen via vacuumslangarna.

Just ´cause you ain´t paranoid, don´t mean they ain´t out to get you - Steve Earle
Juvakka
24 februari 2012 · 1 697 Inlägg

Fast svart tändkasett innebär väl t7? Och den klarar inte mycket mer innan det blir byte av kolvar.

Saab 900 "T16" (1992)
Esak
24 februari 2012 · 24 Inlägg

Juvakka skrev:
Fast svart tändkasett innebär väl t7? Och den klarar inte mycket mer innan det blir byte av kolvar.

Hjärnsläpp, du har rätt. Men likafullt, det bör hålla för effekten. Det kritiska är underhållet fram tills nu och framöver.

Just ´cause you ain´t paranoid, don´t mean they ain´t out to get you - Steve Earle
Aerodynamik ...
24 februari 2012 · 7 120 Inlägg

Jag har en 93 -00 som bruksbil och är grymt nöjd med den, man får sjukt mycket utrustning och goa saker för pengarna smile

Echonator Köpingsbo i exil
24 februari 2012 · 507 Inlägg

whoiswho skrev:
Hej har inte haft dator på länge så har inte kunnat skriva men tror mig nu ha hittat en fin saab, Rättare sagt en saab 9-3 aero -00. den är chippad till 280hk den har tydligen svart kassett, låda och turbo kanske är utbytt och om vevhusventilation är uppgraderad får jag snart reda på. bilens förra ägare är lagerchef på speedparts så det känns lite skönt. Men tror ni att den kan vara bra? kan köpa den för 20 000:- vid snabb affär, Får den isof Nybes men skatten får jag betala själv. Kan länka annonsen: http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_9_ … 13&w=1

//Rasmus

Det kan vara ett bra köp! Men som någon tidigare nämnde så kräver ju bilen bra mycket mer underhåll med tanke på effekten. Iom att den har T7 så ligger den och nosar på vad som kan anses lagom innan det måste bytas kolvar osv. Men om du bara kan, vill, orkar att serva och vårda så kör på smile

Sen behöver man ju inte leka Per Eklund varje dag, så det lär la fungera för dig!

Senast redigerat av Echonator (24 februari 2012)

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Mattsson_91 Självlärd
24 februari 2012 · 3 083 Inlägg

Lånar tråden lite. Är den här modellen av 900 nått att ha?
http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_90 … 18&w=3

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Mack Forum- och sitemoderator
24 februari 2012 · 26 155 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Lånar tråden lite. Är den här modellen av 900 nått att ha?
http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_90 … 18&w=3

Beror på vad du ska ha den till?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 februari 2012 · 6 170 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Lånar tråden lite. Är den här modellen av 900 nått att ha?
http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_90 … 18&w=3

GM-bil rakt igenom, ett riktigt problembarn i saabfamiljen....

Rostar som ett as i bakluckans nedre kant, plåtskarven vid bakdörrarnas bakre kant och sen även i dörrar om man inte är försiktig.

Huvudinstrumentet har fullt med kallödningar så instrumentet dör till och från, fixas genom att ta isär skiten och löda om det på lödpunkterna som felar.

Allmänt ful, trång och slö bil. Fast iofs bättre än en 740 tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Mattsson_91 Självlärd
24 februari 2012 · 3 083 Inlägg

Mack, som slit o släng bil hade jag tänkt. Typ till o från jobbet så man slipper använda och skita ner familjebilen när man kör en massa blandat gods i bilen

Tboc, okej det låter ju allmänt pissdåligt faktiskt. Jag kommer då aldrig äga en 740. I så fall behåller jag hellre min golf eller köper en gammal BMW big_smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 februari 2012 · 6 170 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Mack, som slit o släng bil hade jag tänkt. Typ till o från jobbet så man slipper använda och skita ner familjebilen när man kör en massa blandat gods i bilen

Tboc, okej det låter ju allmänt pissdåligt faktiskt. Jag kommer då aldrig äga en 740. I så fall behåller jag hellre min golf eller köper en gammal BMW big_smile

Behåll golfen eller köp en 9000 wink

Finns en anledning att nyare 900 är billigare än gamla 9000...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Rquired Allmänt envis
24 februari 2012 · 12 512 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Volvo142_73a skrev:
Lånar tråden lite. Är den här modellen av 900 nått att ha?
http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_90 … 18&w=3

GM-bil rakt igenom, ett riktigt problembarn i saabfamiljen....

Rostar som ett as i bakluckans nedre kant, plåtskarven vid bakdörrarnas bakre kant och sen även i dörrar om man inte är försiktig.

Huvudinstrumentet har fullt med kallödningar så instrumentet dör till och från, fixas genom att ta isär skiten och löda om det på lödpunkterna som felar.

Allmänt ful, trång och slö bil. Fast iofs bättre än en 740 tongue

Jag håller inte med, trång är väl det sista man kan kalla den modellen av 900 och framför allt bagaget rymmer en hel del för att finnas i en mellanklassbil? Ful tycker jag inte heller att den är, klart ett snik-exemplar med stötfångare i svart plast inte är det vackraste men hur vacker är en 9000 eller någon bil i standardutförande?

Det är så en SAAB skall se ut i mina ögon, dessutom sitter nyckeln på (i en SAAB) rätt plats och instrumentbrädan är logisk och känns modern jämfört med 9000 som framstår som ett tio år äldre hemmabygge med plottriga små knappar överallt. Å andra sidan är handbromsen på 900ng också en svag punkt, spänn den dagen innan besiktningen och håll tummarna för att den håller ett helt dygn verkar vara vad 900-ägare gör...

Sedan är både kvalitén samt väghållningen helt hopplös som du skrev och 9000 är en bättre bil, men rätt skall vara rätt! wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 februari 2012 · 6 170 Inlägg

Rquired skrev:

TBOC_Razor skrev:

Volvo142_73a skrev:
Lånar tråden lite. Är den här modellen av 900 nått att ha?
http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_90 … 18&w=3

GM-bil rakt igenom, ett riktigt problembarn i saabfamiljen....

Rostar som ett as i bakluckans nedre kant, plåtskarven vid bakdörrarnas bakre kant och sen även i dörrar om man inte är försiktig.

Huvudinstrumentet har fullt med kallödningar så instrumentet dör till och från, fixas genom att ta isär skiten och löda om det på lödpunkterna som felar.

Allmänt ful, trång och slö bil. Fast iofs bättre än en 740 tongue

Jag håller inte med, trång är väl det sista man kan kalla den modellen av 900 och framför allt bagaget rymmer en hel del för att finnas i en mellanklassbil? Ful tycker jag inte heller att den är, klart ett snik-exemplar med stötfångare i svart plast inte är det vackraste men hur vacker är en 9000 eller någon bil i standardutförande?

Det är så en SAAB skall se ut i mina ögon, dessutom sitter nyckeln på (i en SAAB) rätt plats och instrumentbrädan är logisk och känns modern jämfört med 9000 som framstår som ett tio år äldre hemmabygge med plottriga små knappar överallt. Å andra sidan är handbromsen på 900ng också en svag punkt, spänn den dagen innan besiktningen och håll tummarna för att den håller ett helt dygn verkar vara vad 900-ägare gör...

Sedan är både kvalitén samt väghållningen helt hopplös som du skrev och 9000 är en bättre bil, men rätt skall vara rätt! wink

Jo den är trång som en ungmö, jag får iaf knappt plats i morsans 900 -97 och sitter det någon annan i passagerarsätet så sitter man nästan på varandra. Ganska ofta slår man till den andra personen på vänsterknät när man ska lägga i femman eller backen också...

Bagaget är väl ok, jag syftade mest på hur den är att sitta i.


Och jo, modellen är skitful. Det enda som kan göra den någorlunda snygg är 9-3 aero/viggen paket.

Jag skulle tom hellre köpa en BMW än en NG 900 och det säger inte lite det...



BTW, handbromsen är obefintlig på hennes bil också...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Rquired Allmänt envis
24 februari 2012 · 12 512 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Rquired skrev:

TBOC_Razor skrev:

GM-bil rakt igenom, ett riktigt problembarn i saabfamiljen....

Rostar som ett as i bakluckans nedre kant, plåtskarven vid bakdörrarnas bakre kant och sen även i dörrar om man inte är försiktig.

Huvudinstrumentet har fullt med kallödningar så instrumentet dör till och från, fixas genom att ta isär skiten och löda om det på lödpunkterna som felar.

Allmänt ful, trång och slö bil. Fast iofs bättre än en 740 tongue

Jag håller inte med, trång är väl det sista man kan kalla den modellen av 900 och framför allt bagaget rymmer en hel del för att finnas i en mellanklassbil? Ful tycker jag inte heller att den är, klart ett snik-exemplar med stötfångare i svart plast inte är det vackraste men hur vacker är en 9000 eller någon bil i standardutförande?

Det är så en SAAB skall se ut i mina ögon, dessutom sitter nyckeln på (i en SAAB) rätt plats och instrumentbrädan är logisk och känns modern jämfört med 9000 som framstår som ett tio år äldre hemmabygge med plottriga små knappar överallt. Å andra sidan är handbromsen på 900ng också en svag punkt, spänn den dagen innan besiktningen och håll tummarna för att den håller ett helt dygn verkar vara vad 900-ägare gör...

Sedan är både kvalitén samt väghållningen helt hopplös som du skrev och 9000 är en bättre bil, men rätt skall vara rätt! wink

Jo den är trång som en ungmö, jag får iaf knappt plats i morsans 900 -97 och sitter det någon annan i passagerarsätet så sitter man nästan på varandra. Ganska ofta slår man till den andra personen på vänsterknät när man ska lägga i femman eller backen också...

Bagaget är väl ok, jag syftade mest på hur den är att sitta i.


Och jo, modellen är skitful. Det enda som kan göra den någorlunda snygg är 9-3 aero/viggen paket.

Jag skulle tom hellre köpa en BMW än en NG 900 och det säger inte lite det...



BTW, handbromsen är obefintlig på hennes bil också...

Håller inte riktigt med nu heller, utan upplever att åtminstone fyra personer av medellängd sitter bra i 900ng men är man av det lite längre slaget blir det kanske problem?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang