Iden med hela projektet va, att jag vill ha en liten bil, rwd, och turbo, med grym väghållning, började leta efter en liten bil som jag kunde utveckla!! fick då av en kompis en lancia a112, perfekt utgångsobjekt tänkte jag!!... Visa mer
ja det är tjänstevikten klar bil dom räknar på, 15kw/100kg ca 204 hk på 1000kg, och jag har tänkt använda 190hk t5:an, men att få upp bilen till ca 930 kg kan bli svårt, men det går ju alltid ta till lite extra matrial:P
Tycker du ska prata med SFRO för dom kan godkänna mer om bilen är byggd för och klarar effekten! Tror även att dom gärna ser bilen innan bygget kommit för långt så du slipper göra om en massa om dom tycker något är felbyggt!
jo det är klart det är därför jag vill göra byggbesiktningen nu:)
190 hk T5?, den motorn såldes aldrig i sverige och det va heller ingen T5a utan en GLT variant för USA marknaden med lätt trycks turbo, däremot finns ju italien 2,0 liters t5an på 211 hk sånna finns det ju rätt gott om,, men just 190 hästarn kan va svår o få tag på..!! 2,4 T 200/hk hur som hellst hoppas jag innerligt på att du får stoppa i en 5a under huven för det är ju det coolaste och bilen är ju helt klart värd en 5 ;-) MVH/ adde
190 hk T5?, den motorn såldes aldrig i sverige och det va heller ingen T5a utan en GLT variant för USA marknaden med lätt trycks turbo, däremot finns ju italien 2,0 liters t5an på 211 hk sånna finns det ju rätt gott om,, men just 190 hästarn kan va svår o få tag på..!! 2,4 T 200/hk hur som hellst hoppas jag innerligt på att du får stoppa i en 5a under huven för det är ju det coolaste och bilen är ju helt klart värd en 5 ;-) MVH/ adde
ja precis som du säger!!! ja jag hoppas att det kommer fungera, tackar!!!!
Går det inte att svetsa ihop måttanpassade "lådor" i 3mm plåt med fästöron på. Sedan fyller du lådorna först med sand och sist med begagnad motorolja innan du svetsar igen "locket". Sen bultar du bara fast plåtlådorna mellan balkar och på såna ställen där de får plats.
Stolsfästen kan du bygga in i "lådor" borde ju iaf rymma 20-30kg bly. Sen kan du fylla dörran, bygga dubbla torpedväggar, vikter innanför fram - och bakspoiler. Finns många ställen att gömma vikt på
Går det inte att svetsa ihop måttanpassade "lådor" i 3mm plåt med fästöron på. Sedan fyller du lådorna först med sand och sist med begagnad motorolja innan du svetsar igen "locket". Sen bultar du bara fast plåtlådorna mellan balkar och på såna ställen där de får plats.
Den behöver ju bara väga mycket när den står på vågen så du får det skrivet på vågsedeln som du sen ska visa för SBP och SFRO... och väger den gör du förmodligen på STENA metall, tippen eller vart du nu kommer väga den. Så några tips är: vikta på ett par gamla plåtfälgar med div skrot som du svetsar på insidan av fälgen, fyll däcken med vatten, din monster 48kg balk, ett fake avgasrör fyllt med betong, lådor som du fäster stolarna i fulla med blöt sand, tåra till vågsnubben så kanske det blir några kilo till på pappret så borde du ju kunna få upp den några 100 kg iaf. Sen när du har fått vikten svart på vitt så river du bort skiten bara.
Den behöver ju bara väga mycket när den står på vågen så du får det skrivet på vågsedeln som du sen ska visa för SBP och SFRO... och väger den gör du förmodligen på STENA metall, tippen eller vart du nu kommer väga den. Så några tips är: vikta på ett par gamla plåtfälgar med div skrot som du svetsar på insidan av fälgen, fyll däcken med vatten, din monster 48kg balk, ett fake avgasrör fyllt med betong, lådor som du fäster stolarna i fulla med blöt sand, tåra till vågsnubben så kanske det blir några kilo till på pappret så borde du ju kunna få upp den några 100 kg iaf. Sen när du har fått vikten svart på vitt så river du bort skiten bara.
+ några meter axelstål på 5cm hehe!
Kolla min busbilBILEN HÄRLämna en kommentar eller nått
Tyvärr så är det så att nuförtiden åker besiktnings mannen med och väger bilen!! Så är det här i Tranås iaf! Det ska nog gå bra tror jag får äta riktigt mycket och stå med foten på vågen ha ha
Har ägnat morgonens första timme åt att läsa igenom din tråd och måste säga vilket fantastiskt fränt projekt :-) Kommer såklart att fortsätta följa bygget. Och som namnförslag ska du få mitt g;a namn på en Ascona jag byggde i min ungdom som hette Witchwork , vilket jag tycker passar alldeles perfekt på ditt lilla trollbygge.
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Har ägnat morgonens första timme åt att läsa igenom din tråd och måste säga vilket fantastiskt fränt projekt :-) Kommer såklart att fortsätta följa bygget. Och som namnförslag ska du få mitt g;a namn på en Ascona jag byggde i min ungdom som hette Witchwork , vilket jag tycker passar alldeles perfekt på ditt lilla trollbygge.