Volkswagen VW Oval Bubbla - bygge från grunden...

Detta är ett bygge från scratch - d.v.s. en icke-komplett bil köpt helt nedplockad - som jag genomför tillsammans med min son Andreas. Det som gjorts hittills i stora drag är att laga rost, modifiera karossfästen, byta instrumentbräda, fälla in soltak och inte minst att renovera bottenplattan. Återstår motorrenovering/trimning, lackering och inredning. Målet är att få bilen körklar så snart som det går med tanke att vi har ställt ganska höga krav på finish och kvalitet på det arbete vi genomför - förhoppningsvis får vi ut bilen på vägarna till våren 2013 om allt flyter på bra...
  • 280 Följare
  • 854 423 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 februari 2013
-MATS- VWetgirig hobbymekare
27 februari 2012 · 1 917 Inlägg

epafolle skrev:
Asså jag blir så sugen på att skaffa mig en bubbla nu när du gör ett så underbart arbeta och för att snygga bubblor som andra lägger in.
Blir nog fan en bubbla nästa alltså!

YES - go for it cool !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
27 februari 2012 · 1 917 Inlägg

Byta instrumentpanel - Del 2:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746914.jpg
Borrar en massa hål i bagagerumsgolvet så att det ska gå smidigt att punkta fast brädan på plats.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746915.jpg
Här ser man lite närmare hur det är skuret på vänster...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746916.jpg
...och höger sida.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746917.jpg
Första loppan på plats yikes - ingen återvändo wink !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746918.jpg
Vi loppar lite i överkant också och håller hela tiden koll på passformen mot karossen överallt.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746919.jpg
Här ses tekniken: Andreas loppar från ovansidan medan jag har ett kopparrör som mothåll från undersidan. Fördelen är att man kan ha rätt bra kräm på svetsen utan någon större risk att bränna igenom även om man har för stor spalt på sina ställen.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746920.jpg
Även plåten mot luftutblåsen borras...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746921.jpg
...för att vi ska kunna punktsvetsa här med big_smile . Här ser man dock att det är en stooor glipa i ovankant sad

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746922.jpg
Här är punktsvetsarna inne i bagaget...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/746923.jpg
...och några fler i rutramen. Det är väl rätt onödigt att ta fler bilder på svetsloppor nu va? Jag tror den eventuellt intresserade fattar galoppen ändå wink !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/747254.jpg
Sist på kvällen stoppar vi in en hastighetsmätare från en gammal splitbus (dessa är bara graderade upp till 100 km/h) som ligger och skräpar i garaget bara för att se hur det kommer att ta sig ut big_smile

Men fortfarande är allt bara punktat på plats … så häng med på fortsättningen big_smile !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
28 februari 2012 · 1 917 Inlägg

JohnWayne skrev:
Intressant läsning. Javisst hänger man med. Tricket med kopparplåten hade jag glömt bort. Tack för att du friskade upp minnet på mej cool

Jojo - jag delar gärna med mig wink ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
28 februari 2012 · 1 917 Inlägg

JofooN skrev:
ser riktigt bra ut. Intressant smile kommer följas

Tackar - kul att du hänger med big_smile !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
28 februari 2012 · 1 917 Inlägg

-stoffe- skrev:
Mätaren som bara går till hundra är väll rätt lagom :p

Nae, det vet jag inte om jag kan hålla med om riktigt ... Jag tror att det gick att pressa upp dessa med original 30-hästare i nära 105 km/h tongue ...

Dessutom kommer det sannolikt att hamna en nyare (och piggare) 1600cc motor i bilen - om inte ett planerat Okrasa-inspirerat motorbygge hinner bli klart tills bilen är färdigt cool !

http://beetle.cabriolets.online.fr/tuning/okrasa2.jpg
Min grabb är nämligen helt såld på nostalgitrimmade VW-motorer som denna roll

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
28 februari 2012 · 1 917 Inlägg

Byta instrumentpanel - Del 3:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/748177.jpg
Här är svetsen under vindrutan i överkant färdig.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/748808.jpg
Här på högersidan är passformen som sämst. Vi sticker in ett kopparrör i spalten och punktar fast mot A-stolpen.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/748809.jpg
Bild från en annan vinkel. Här fattas det mycket material hmm ...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/748810.jpg
...men eftersom brädan även är för smal (!) på denna sida kan vi lösa problemet genom att sätta dit en plåtbit i ytterkanten...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/748811.jpg
...som vi sedan smärglar ner till bra passform...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/748812.jpg
...och slutligen helsvetsar.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/748813.jpg
Det fattas även material vid övre dörrgångjärnet, så vi lägger dubbel plåt också där.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/748814.jpg
På denna bild syns det tydligt hur stort spalten är som vi nu åtgärdar neutral .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/748815.jpg
Efterhand så har vi helsvetsat rubbet...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749054.jpg
..och ”simsalabim” så är äntligen höger sida färdigslipad big_smile !

Vänster sida har betydligt bättre passform och mindre spalt. Här blir det en ”vanlig” 3-stegs procedur:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/748816.jpg
1. Inpassning

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/748817.jpg
2. Svetsning

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749055.jpg
3. Slipning

Nu tror jag äntligen vi är färdiga och nöjda med bytet av instrumentbrädan big_smile .

Nästa moment blir slipning och mer slipning - samt troligen ett försök till ombyggnad av ramhuvudet från kultbult- till länkpinneinfästning hmm : Vi har nämligen upptäckt att vår inköpta länkpinneframvagn inte passar direkt på ramhuvudet till en modernare kulbultsframvagn från 60-talet hmm , men vi får lura ut någon egen lösning där …

… ni hänger väl med big_smile ?!?!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
28 februari 2012 · 1 917 Inlägg

Och som om inte svetsövningarna i förra inlägget skulle räcka ...

... här kommer dagens ANDRA yikes uppdatering som handlar om hur man kan montera en länkpinneframvagn (link- & kingpin) på en bottenplatta avsedd för kulbultsframvagn (balljoint) utan att byta ramhuvud smile . Detta kan kanske betraktas som ett omotiverat företag, men med en fin nyrenoverad bottenplatta som utgångspunkt kände vi att vi inte vill börja om på nytt, om ni fattar…

Lite fakta då (och en bild säger mer än tusen ord wink ):

http://img295.imageshack.us/img295/6417/beampicssj4.jpg

Den nyare varianten (kulbult) tar absolut större plats. Det så kallade cc-måttet på de båda torsionsrören skiljer 30mm, hålen för fastskruvningen mot ramhuvudet är lika breda men skiljer 20mm i cc-mått. Det kommer att bli ett ordentligt pusslande för oss med andra ord hmm !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749681.jpg
(Ramhuvudet på vår bottenplatta, liggandes uppochner)

Genom jämförande studier har jag kommit fram till att det övre fästet är identiskt för alla typ-1 modeller med båda typer av framvagn, däremot bygger ramhuvudet för kulbult 30mm längre ner än på motsvarande länkpinneförsedda bilar.

Baja-/offroad-byggare kan köpa/tillverka en sådan här adapter för sina byggen:

http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/medium/2690090.jpg
Men eftersom den flyttar hela framvagnen framåt så fungerar det ju inte på en gatbil sad

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749682.jpg
(Vår uppochnervända bottenplatta med 3” kortad länkpinne som inte alls passar – dvs. inte passar ännu wink )

Två lösningar återstår: antingen att byta ut ramhuvudet helt och hållet eller att anpassa det befintliga – vi kör på det senare…

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
29 februari 2012 · 1 917 Inlägg

…och sätter kaptrissan i ramhuvudet med friskt mod big_smile !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749683.jpg
Det känns lite grymt på plattan som ju är riktigt fin – men der är ju nödvändigt om man vill kunna toksänka sin Bubbla, eller hur smile ? (Det är faktiskt så att nyare Bubblor inte går att sänka lika mycket som äldre tack vare konstruktionen på kulbultsframvagnen…)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749684.jpg
Så här ser den utskurna undre biten ut från insidan. Hålsågen har skadat tappen som håller framvagnen på plats sad .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749685.jpg
Vi borrar ut tappen som håller framvagnsbulten med en vanlig hålsåg som vi kyler med WD40 enligt denna metod. Det är även enligt denna metod vi borrar nya hål 20mm närmare det översta hålet – ja, plattan ligger ju uppochner wink .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749686.jpg
Eftersom skillnaden i cc-mått inte är densamma på infästning som på framvagn måste även tappen flyttas…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749687.jpg
…och tänka sig – ett litet test mot framvagnen visar att det blev riktigt bra big_smile !!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749688.jpg
Den skadade tappen får nytt material påsvetsat runt om.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749689.jpg
Enligt ögonmåttet ser detta bra ut – MEN det finns ännu en faktor att ta hänsyn till nämligen…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749690.jpg
castervinkeln, vilken vi mäter upp med hjälp av ett vattenpass…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749691.jpg
…som är försedd med en gradskiva. 80° på den okapade sidan…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749692.jpg
…överförs till motsvarande lutning på sidan som vi skurit i. Det måste väl blir rätt då hmm ?

Ni hänger väl med på den ”olidligt spännande” fortsättningen yikes ?!?!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
1 mars 2012 · 1 917 Inlägg

Streetfreak skrev:
skoj se att bygger går framåt, kommer bli fint! Har du nåra foton eller länkar till garagepolaren Stefans Ford -50 shoebox bygge??

Tack smile !

Länk till Stefans Shoeboxbygge: http://www.jalopyjournal.com/forum/show … p?t=410348. Men du ser nog inga bilder om du inte är reggad medlem där så jag postar lite här i tråden istället cool

http://www.jalopyjournal.com/forum/picture.php?albumid=2247&pictureid=44249
Han tog över bilen efter min brorsa som i sin tur köpt bilen av Göran Karlsson (GeKås i Ullared)

http://www.jalopyjournal.com/forum/picture.php?albumid=11778&pictureid=119892
Han har kapat loss taket

http://www.jalopyjournal.com/forum/picture.php?albumid=11778&pictureid=119895
Hoppsan - här kom några VW:s med wink

http://www.jalopyjournal.com/forum/picture.php?albumid=11778&pictureid=120448
Har sedan choppat vindrutan, kapat det gamla taket i sektioner och tänker bygga hardtop

http://www.jalopyjournal.com/forum/picture.php?albumid=11778&pictureid=121091
Pyssel & knåp

http://www.jalopyjournal.com/forum/picture.php?albumid=11778&pictureid=127133
Lagat rost i skuffen och fällt in en bensintank från en Volvo 140

http://www.jalopyjournal.com/forum/picture.php?albumid=11778&pictureid=127636
Byggt ett eget Engelskt hjul...

http://www.jalopyjournal.com/forum/picture.php?albumid=11778&pictureid=128023
... så att han kan forma plåt

Just nu är golvet och taket färdigsvetsat. Stefan arbetar mest med chassi och motor för tillfället - det är TRÅNGT i vårt garage som framgår av bilderna roll ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
1 mars 2012 · 1 917 Inlägg

-MATS- skrev:
Länk till Stefans Shoeboxbygge: http://www.jalopyjournal.com/forum/show … p?t=410348. Men du ser nog inga bilder om du inte är reggad medlem där så jag postar lite här i tråden istället cool

Sitter på jobbet nu vid en annan dator - bilderna syns inte?! Är det så för er andra också hmm ?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
1 mars 2012 · 1 917 Inlägg

JohnWayne skrev:
Vilken energi ni har big_smile

Hade ni några problem med att plåten ville slå sig när ni helsvetsade?

Jo, det kan tyckas så smile ! Men tänk på att det är många bilder på varje moment - så därför framstår det nästan som mer arbete än vad som verkligen blivit gjort wink

Helsvetsningen gjordes ett par-tre centimeter åt gången och vi kylde hela tiden med tryckluft. Vi svetsade dessutom på olika ställen så att det skulle hinna svalna ordentligt innan vi fortsatte där vi slutat förra gången - så svaret är "nej - plåten slog sig inte" cool ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
1 mars 2012 · 1 917 Inlägg

Streetfreak skrev:

-MATS- skrev:

-MATS- skrev:
Länk till Stefans Shoeboxbygge: http://www.jalopyjournal.com/forum/show … p?t=410348. Men du ser nog inga bilder om du inte är reggad medlem där så jag postar lite här i tråden istället cool

Sitter på jobbet nu vid en annan dator - bilderna syns inte?! Är det så för er andra också hmm ?

Nää ser tyvärr inga foton av hans shoebox!

Okej - trodde det. Jag får ta några egna bilder och ladda upp här senare i kväll då wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
1 mars 2012 · 1 917 Inlägg

JohnWayne skrev:

-MATS- skrev:

JohnWayne skrev:
Vilken energi ni har big_smile

Hade ni några problem med att plåten ville slå sig när ni helsvetsade?

Jo, det kan tyckas så smile ! Men tänk på att det är många bilder på varje moment - så därför framstår det nästan som mer arbete än vad som verkligen blivit gjort wink

Helsvetsningen gjordes ett par-tre centimeter åt gången och vi kylde hela tiden med tryckluft. Vi svetsade dessutom på olika ställen så att det skulle hinna svalna ordentligt innan vi fortsatte där vi slutat förra gången - så svaret är "nej - plåten slog sig inte" cool ...

Fast jag kyler en svetspunkt åt gången så vill plåten slå sig sad Vet inte varför........

Ajaj -vad har du för utrustning och material hmm ?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
1 mars 2012 · 1 917 Inlägg

Bygga om ramhuvud, del 2:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749892.jpg
Jag glömde posta bild igår på hur det nya fästet ter sig ut från baksidan roll

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749693.jpg
Träning ger färdighet smile och den andra biten vi skär ut blir dels inte alls lika skamfilad av hålsågen…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749694.jpg
…dels blir snitten när vi skär ut också betydligt snyggare smile .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749695.jpg
Äntligen! Vi kan nu för första gången provmontera framvagnen big_smile !!

Eftersom arbetet igår var ett första försök kan vi nu med vår erfarenhet mer i detalj visa hur vi går tillväga när vi fixar även andra sidan wink .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749893.jpg
Ur den urkapade biten ska vi som ett första steg kapa bort 30mm…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749894.jpg
…för att sedan kapa runt…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749895.jpg
…och slutligen lossa tappen som håller framvagnen…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749896.jpg
…eftersom denna måste ”återställas” något – närmare bestämt 10mm.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749897.jpg
Efter fixering med svetstång…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749898.jpg
…svetsas biten fast – och som vanligt är kopparbiten med oss där spalten känns för bred wink !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749899.jpg
Så är blir resultatet på baksidan…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/749900.jpg
…och så här ter det sig ut framifrån big_smile .

Ett uppenbart problem i detta läget är att ramhuvudet kommer att bli lägre än framvagnen, och det känns ju knappast helt ok. Lösningen måste bli att knacka ner detta område och så att säga jämna ut det, men det ber jag att få återkomma till.

Det ska bli kul att återvända ut i garaget i morgon och se om vi inte kan få till det här riktigt bra till slut!!

Ni hänger väl med på fortsättningen wink ?!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
1 mars 2012 · 1 917 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Klart vi hänger med. Ni gör ju ett otroligt jobb.

Och få INTE hjärtattack nu bara!!!! Men tänka förstöa allas våran glädje lite genom att berätta att någon på byggfirman på andra sidan vägen åker en bubbla som folkracebil och en som rallybil.

Tack cool !

Men du - det är lugnt med racebilarna ... jag är rätt gammal och har väl blivit rätt luttrad med åren roll

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
1 mars 2012 · 1 917 Inlägg

Streetfreak skrev:

-MATS- skrev:

Streetfreak skrev:
Nää ser tyvärr inga foton av hans shoebox!

Okej - trodde det. Jag får ta några egna bilder och ladda upp här senare i kväll då wink

Jaa ta massa foton på skolådan smile

http://fruitfulista.lifetransplanet.com/wp-content/uploads/2012/01/Ask-and-You-Shall-Receive.jpg

Här kommer en liten laddning shoeboxbilder tagna i kväll - inte min bil, inte mitt projekt - men bygget sker hemma hos mig cool :

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-6d0c2a3e70674ef75238e7b56f2487f9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-0f5a8480b602dfebc6e143eef63a3498.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-6f45a863a5aa533b54719b77241e301d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-84cf437e94511a66126ba58460e9141f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-70ae86cae3972f704898f26816638577.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-1c89376c05db1a6f8136bde9673dd5cc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c0554ae2a25d31848b11344da5c692cb.jpg

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
2 mars 2012 · 1 917 Inlägg

Efter denna avstickare ute i 'Fordträsket' är det dags för "Bygga om ramhuvud", del 3:

Ramhuvudet är i nuläget som sagt väsentligt lägre än framvagnen. Detta måste åtgärdas.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750350.jpg
Vi börjar med att skära av främre plåten i jämnhöjd med undre plåten och smärglar ner de sista millimetrarna för att få bättre precision…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750351.jpg
…eftersom vi vill att svetsarna ska släppa hela vägen utan att fördenskull skada hasplåten.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750352.jpg
Sedan lägger vi diagonala snitt på båda sidor…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750353.jpg
…och även på de båda pressningarna mitt under ramhuvudet…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750354.jpg
...samt trycker ner plåten och fixerar med en skruvtving innan vi svetsar fast den i framkant igen.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750355.jpg
Ytterligare några snitt görs med vinkelslipen...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750356.jpg
...och när detta är färdigt så knackar vi ner de yttre pressningarna mot mitten.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750357.jpg
Här ser man bättre hur vi valt att lägga de olika snitten, och vi har efter diverse tillskärning och anpassning av flikarna som blev kvar börjat punkta bitarna på plats igen.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750358.jpg
Här är högra sidan helsvetsad…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750359.jpg
…och här är hela undersidan helsvetsad.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750360.jpg
En kontroll mot vattenpasset visar att vi ’slimmat’ ramhuvudet ordentligt big_smile !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750361.jpg
Efter en omgång med smärgelskiva…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750362.jpg
…så är undersidan färdig för grundmålning.

Nu återstår det att laga och lappa där det fattas bitar i framkant, samt att svetsa fast tapparna som håller framvagnen på baksidan av ramhuvudet.

Vi kan väl knappast sluta här, utan det måste väl bli en fortsättning?! Och ni hänger med hoppas jag smile !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
3 mars 2012 · 1 917 Inlägg

Streetfreak skrev:
Härlig  Ford 50! Blir fint custombygge, men som coupe nu? Med trimmad sida?

Den var två-dörrars redan från början, men taket är sänkt vilket gör att det även blir något kortare. Därför måste även sofforna i bilen göras lägre för att man ska kunna sitta i sätena utan att förstöra frisyrerna tongue . Och stolpen är som sagt borta, så det blir en hardtop.

Sidventilaren kommer att bli trimmad - yes cool . Nu är det så att motortrimning är något som min garagepolare Stefan verkligen brinner för, så bygget kommer sannolikt bli av det mer extrema slaget - bl.a. med kompressormatning yikes ! Stefan har ytterligare två gamla jänkare som han kör med, där den ena motorn är en trimmad Chrysler Hemi med fuel injection och den andra en Oldsmobile 455" med sixpack-insug roll ...

Ja, ja - man lever ju bara en gång hmm ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
3 mars 2012 · 1 917 Inlägg

JohnWayne skrev:
Klart man hänger med lol Ni sätter mycket jobb på bilen, det lyfter man på hatten för big_smile big_smile big_smile

Haha - tack cool

JohnWayne skrev:
Svetstråden torde vara 0,8 och gasen en argonblandning. Svetsen är en Wallius 220.

Jag ska diskutera lite med mina garagekompisar och höra om de har några synpunkter på din utrustning eller så... Jag återkommer wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
3 mars 2012 · 1 917 Inlägg

Bygga om ramhuvud, del 4:

Vi har nu i stort sett lagt sista handen vid arbetet att bygga om bottenplattan från 60-talets kultbult till 50-talets länkpinne big_smile . Men lite arbete återstår.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750788.jpg
Eftersom det första snittet vi gjorde på denna operation blev i yxigaste laget, överväger vi att smärgla ner hela kanten ett par-tre millimeter.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750789.jpg
Sagt och gjort – vi ritar en linje från höger till vänster och släpper loss tongue !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750790.jpg
En kontroll med vattenpasset visar att vi klarat hålla en relativt rät linje åtminstone…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/750791.jpg
Här är undersidan nästan färdig – ”bara” slipning återstår hmm .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/751318.jpg
När vi grundat plattan och vänder på den så upptäcker vi …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/751319.jpg
...mer rost sad .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/751320.jpg
Och här är det svårt att komma åt och slipa hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/751321.jpg
...men vi svetsar ändå...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/751322.jpg
...och efter slipning så blir resultatet så här smile !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752562.jpg
När vi nu har vänt på bottenplattan kommer vi åt att åtgärda hålet efter den gamla bultningen.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752563.jpg
Plåten i ramhuvudet är här 5mm tjock, och tyvärr har vi inget material liggandes i samma dimension…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752564.jpg
…så vi använder oss av de bitar vi skurit ut ur framsidan som mäter 3mm i grovlek istället. neutral

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752565.jpg
Vi formar till en bit som ska passa…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752566.jpg
…i hålet och sparar en flik som ett ”gångjärn”…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752567.jpg
…vilket vi enkelt bryter loss när vi väl punkat biten på plats wink .

I detta läge monterar vi även framvagnen för att vara helt säkra på att den passar innan

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752568.jpg
… vi helsvetsar runt bulthålet (men då med bulten urskruvad igen). Vi väljer att lägga rejält med svets för att i någon mån kompensera för den klenare dimensionen av plåt jämfört med originalet.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752569.jpg
Eftersom vi svetsar med hög styrka så finns det risk att gängorna tagit skada varför vi drar igenom gängorna med en gängtapp (OBS 1,5 fingänga!).

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752570.jpg
Efter slipning…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/752571.jpg
…monterar vi framvagnen och lägger även på karossen. Här har vi en höjd på 14cm obelastad fram, men vi skruvar sedan ner den till 11cm. Vi får se vilken höjd vi väljer till slut. Det beror lite grann på var vi hamnar på bakvagnen också ju.

PUH ! – detta blev en uppdatering med ovanligt många bilder … Nu vet vi plötsligt inte vad vi ska ta itu med härnäst: Fortsätta med chassit, räta ut ett par bulor vi upptäckt på karossen eller snygga till växellåda och motor.
(OBS – en riktig ’cliffhanger’, eller hur? wink )

Men ni hänger med hoppas jag big_smile !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang