1912
Sök

Volvo 945 Turbo -94 startproblem

62 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
va ute på isen å körde ca kvart, körde sedan upp på land, lät bilen stå ca 5-10min innan den stängdes av, skulle sedan igång igen, men vill inte starta,

vevaxelgivaren (impulsgivare) bytt (NY)
Nya stift
bränsle kommer fram
bytt tändmodul
även provat med annan spole  (Gnista finns)
jordat motorn på olika vis batteri-chassi-motor - chassi- motor ... ja på alla håll som kan tänkas

kamrem kontrollerad så den ej kuggat över

även plockat katten för att säkerställa att den inte brunnit upp å satt igen, den va fylld av bränsle när den plockades ner.

vad är problemet??

någon som är kunnig på detta? hjälpen vore till stor tacksamhet

MVH Mattias

Sportcar for Life
315 Inlägg
15 februari 2012
Tänkte precis lägga in en tråd om samma problem med min 740 turbo.... men en sak du kan kolla som jag upptäckt i min men dock vet jag ej vad felet är än.

När jag försöker starta så börjar varvmätaren hoppa lite, så som den ska göra.... men bara typ 1-2 sek o då får han gnista o går nästan igång men så slutar varvräknaren röra sig och då finns ingen gnista längre....

Jag har fått rådet att byta ut databoxen men vet inte om det hjälper eller ej, skulle ju gärna låna en av nån o testa innan man köper en för de är ju inte gratis direkt....

För övrigt så har jag gjort precis som du förutom bytt impulsgivare och tändmodul då jag inte änns hittar någon...hmm

262 Inlägg
15 februari 2012
Har ni gnista vid rätt tillfälle? Kollar fördelarlock? Vanligt på dom maskinerna med fukt i locket, kanske fått in snö i lufttillförslen så motorn har en massa vatten i sig, dumma svar kanske men svårt att säga vad felet är då de kan finnas miljoner svar smile

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

Sportcar for Life
315 Inlägg
15 februari 2012
323micke skrev:
Har ni gnista vid rätt tillfälle? Kollar fördelarlock? Vanligt på dom maskinerna med fukt i locket, kanske fått in snö i lufttillförslen så motorn har en massa vatten i sig, dumma svar kanske men svårt att säga vad felet är då de kan finnas miljoner svar smile

Alla svar är bra svar.. men för min del har jag kollat allt sånt, bytt tändkablar, fördelar lock m.m. dock får jag bra gnista första gnistan som kommer men sen blir den bara sämre sen ingen alls..hmm har kollat bränsle, tillomed spridarna så de funkar... o allt är som de ska....:-O

262 Inlägg
15 februari 2012
Okey och du har provat byta spole? Till en du vet funkar? smile

Btw vilken års på din bil?
Senast redigerat av 323micke (15 februari 2012)

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

Sportcar for Life
315 Inlägg
15 februari 2012
323micke skrev:
Okey och du har provat byta spole? Till en du vet funkar? smile

Btw vilken års på din bil?

japp.. körde in en kompis 740 o testade hans.. o han körde därifrån med den spolen så den funka... min är en -86:a b230 ET

262 Inlägg
15 februari 2012
Okey men de låter ju som tändmodul (vart de sitter på dom kan jag inte nu i huvet) eller databox hmm kollar alla relä och säkringar? Även givaren som läser svänghjulet? smile

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

169 Inlägg
15 februari 2012
testa och byta motortempratur givaren:)

Black Shadow Racing @ FaceBook
---------------------

Sportcar for Life
315 Inlägg
15 februari 2012
Jexpert skrev:

vad har den med tändningen att göra?

Sportcar for Life
315 Inlägg
15 februari 2012
323micke skrev:
Okey men de låter ju som tändmodul (vart de sitter på dom kan jag inte nu i huvet) eller databox hmm kollar alla relä och säkringar? Även givaren som läser svänghjulet? smile

Säkringar check. relä halv check... vanligtvis sitter tändmodulen brevid batteriet (höger sida om du står framför bilen) men där finns ingen modul, dock sitter det en box där som jag inte riktigt är helt 100 på vad den är till för...

169 Inlägg
15 februari 2012
Rallon skrev:
Jexpert skrev:

Stiften surar ner sig för att motorn tror den är kall så de inte klarar av att tända, Läste bara att katten var full med soppa.

---------------------

Sportcar for Life
315 Inlägg
15 februari 2012
Jexpert skrev:
Rallon skrev:
Jexpert skrev:

Stiften surar ner sig för att motorn tror den är kall så de inte klarar av att tända, Läste bara att katten var full med soppa.

aha ja de kan du ha rätt i kanske, dock va de inte min bil som katten va full med soppa, jag har ju lyx att inte behöva katt..smile men min blir väldigt blöt på stiften efter jag försökt starta den, fast de kan ju också vara förståligt eftersom den inte går igång o förbränner någon soppa...... men min försvinner ju gnistan på efter typ 1-2 sek och varvräknaren slutar hoppa....hmm

169 Inlägg
15 februari 2012
Rallon skrev:
Jexpert skrev:
Rallon skrev:

aha ja de kan du ha rätt i kanske, dock va de inte min bil som katten va full med soppa, jag har ju lyx att inte behöva katt..smile men min blir väldigt blöt på stiften efter jag försökt starta den, fast de kan ju också vara förståligt eftersom den inte går igång o förbränner någon soppa...... men min försvinner ju gnistan på efter typ 1-2 sek och varvräknaren slutar hoppa....hmm

jaha du skrev också ett problem tongue tänkte inte påt svarade på första inlägget.
Senast redigerat av Jexpert (15 februari 2012)

---------------------

Sportcar for Life
315 Inlägg
15 februari 2012
Jexpert skrev:
Rallon skrev:
Jexpert skrev:

jaha du skrev också ett problem tongue tänkte inte påt svarade på första inlägget.

haha..tongue ja jag har ju i stort sätt samma problem..smile

62 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
Tackar för svar som kommit in dock redan testat de mesta. Utom boxen och motortemp. Hörde även att det kan vara vacumklockan som sitter på spridarbryggan. Så den dränker sig själv.

62 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
Men motortemp givarn ?? Nu ha min bil stått i en vecka snart så den är kall å då borde inte den givaren lura motorn tyckt den skulle puffat igång då. Fel kod avläsning för bränsle OK men för tändning så lyser diagnoslampan svagt hela tiden. Men blinka 1-1-1 vilket ger fel fri kod om jag inte missuppfattat.

Sportcar for Life
315 Inlägg
16 februari 2012
Mattias89 skrev:
Men motortemp givarn ?? Nu ha min bil stått i en vecka snart så den är kall å då borde inte den givaren lura motorn tyckt den skulle puffat igång då. Fel kod avläsning för bränsle OK men för tändning så lyser diagnoslampan svagt hela tiden. Men blinka 1-1-1 vilket ger fel fri kod om jag inte missuppfattat.

Jag ska försöka få tag i en annan databox o testa med... Jag hör sv mig när jag testat..smile

169 Inlägg
16 februari 2012
Mattias89 skrev:

1-1-1 blinkar den när det inte är några felkoder! På sladdarna till motortemp kan du sätta en switch på, Testa bryta när du ska starta och när den är igång så tar du bort brytningen med att röra på switchen bara. Funkar inte motortempen kan den ju spåra ur på alla möjliga sätt, Som att den tror bilen är varm och ger mindre bränsle eller tvärt om. (Givaren sitter under insuget bakom den svarta vevhusvent.

Kom även på att du kan kolla luftmassemätaren för dom tar lätt livet av sig pga smuts vatten osv med tanke på att du kört på isen, Funkar den inte kanske motorn inte startar alls eller så startar den och går kasst. Att bränsletrycksregulatorn gett upp låter lite skumt men kan ju vara det, man vet alldrig men den borde starta endå, Kolla vakuum slangen så den inte har massa hål i sig.

Byt även tändstift efter motorn surat ner sig. Tändstiften kan ge upp då, Eller så kan du ta och göra rent dom med hjälp av en gassvets om du har det, Annars går det ibland att stå med tändaren så man verkligen får bort allt.
Senast redigerat av Jexpert (16 februari 2012)

---------------------

Sök