4211
Sök

Byta högtalare eller köpa slutsteg?

12 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
Hjälp en novis på området....snälla smile
Jag har en mondeo 2011 med Fords original cd och högtalare.
Ljudet är inte jättedåligt men jag skulle vilja ha det bättre.
Jag har läst i forum att många bytt högtalarna för att lyfta ljudet (t.ex. till pioneer).
Men i butiker har jag istället fått rådet att behålla original högtalarna och istället satsa på ett 4-kanal slutsteg.
Det känns som att det är en mycket större (dyrare) grej att installera ett slutsteg eftersom jag inte känner att jag klarar av det själv.
Sedan tycker jag att slutstegen jag fått rekommenderat är väldigt dyra, 3500-4000 kr.
Behöver det verkligen kosta så mycket, jag vill ju "bara" uppgradera original systemet.
Jag förstår att pris<->kvalitet hänger ihop men det finns ju ganska många slutsteg i 1500-2000 klassen.
Skulle i och för sig kunna tänka mig att lägga 4000 på uppgraderade högtalare, men installationen skulle jag nog kunna fixa själv, så det blir ju billigare.
Slutsteg+installation skulle kosta ca 8000....puh!!

Vad tycker/tror ni?
Högtalare eller slutsteg, vad ger mest ljudmässigt?

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
15 februari 2012
sajberman skrev:
Hjälp en novis på området....snälla smile
Jag har en mondeo 2011 med Fords original cd och högtalare.
Ljudet är inte jättedåligt men jag skulle vilja ha det bättre.
Jag har läst i forum att många bytt högtalarna för att lyfta ljudet (t.ex. till pioneer).
Men i butiker har jag istället fått rådet att behålla original högtalarna och istället satsa på ett 4-kanal slutsteg.
Det känns som att det är en mycket större (dyrare) grej att installera ett slutsteg eftersom jag inte känner att jag klarar av det själv.
Sedan tycker jag att slutstegen jag fått rekommenderat är väldigt dyra, 3500-4000 kr.
Behöver det verkligen kosta så mycket, jag vill ju "bara" uppgradera original systemet.
Jag förstår att pris<->kvalitet hänger ihop men det finns ju ganska många slutsteg i 1500-2000 klassen.
Skulle i och för sig kunna tänka mig att lägga 4000 på uppgraderade högtalare, men installationen skulle jag nog kunna fixa själv, så det blir ju billigare.
Slutsteg+installation skulle kosta ca 8000....puh!!

Vad tycker/tror ni?

personligt tror jag att slutsteg ger mer än att byta högtalare, då orginalhögtalarna inte brukar va fy skam i nyare bilar smile

att installera ett slutsteg är inte mycket svårare än att byta högtalare:) finns väldigt mycket hjälp att få här på forumet !
Senast redigerat av CHEEVA (15 februari 2012)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 februari 2012
Det kan nog helt klart göra nytta att byta högtalarna, men då kommer det även behövas ett slutsteg för att verkligen utnyttja dom. Så det vettigaste du kan göra är nog att koppla in ett slutsteg, det behöver inte ens vara särskilt svårt, finns ofta färdiga adapterkablage att köpa och sen är det bara lite kabeldragning som behövs. Om du sen känner att du ändå inte får det ljud du vill ha så kan du kika på nya högtalare. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

685 Inlägg
15 februari 2012
Jag hade satsat på ett slutsteg!

Angående installationen av ett slutsteg så tror jag nog att det finns en del folk här på forumet som hade kunnat ställa upp och hjälpa dig med det om du frågar. Många av oss här bygger för att vi tycker det är roligt och tycker bara det är roligt att få ett lite mindre "projekt" som omväxling från dom stora projekten man håller på med smile

12 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Det kan nog helt klart göra nytta att byta högtalarna, men då kommer det även behövas ett slutsteg för att verkligen utnyttja dom. Så det vettigaste du kan göra är nog att koppla in ett slutsteg, det behöver inte ens vara särskilt svårt, finns ofta färdiga adapterkablage att köpa och sen är det bara lite kabeldragning som behövs. Om du sen känner att du ändå inte får det ljud du vill ha så kan du kika på nya högtalare. smile

Tack för svaret ChriZtoffer
Men det är just det där med "bara lite kabeldragning" som gör att man blir lite osäker. Jag är som sagt ganska novis på området och dom installatörer jag snackat med påstår att det tar minst en dag att installera (för ett proffs!) och det är väl anledningen att det blir rejält mycket dyrare att lägga in ett slutsteg. Men jag vad jag förstår då så lyfter inte ljudet utan ett steg oavsett?

1 631 Inlägg
15 februari 2012
sajberman skrev:
Vad tycker/tror ni?

Allt är ju relativt. Titta på vad Ford själva vill ha betalt för att "bara" uppgradera ljudet när du köper bilen ny! Jag tycker tex inte det är dyrt att kosta på en bil av 2011 års modell några tusen i bättre ljud. Bilen kostar väl ändå närmare 200.000? Och förmodligen ett antal tusen i månaden i driftkostnad?

Nog om det.

Problemet med att byta högtalare i en ny bil är att de inte är anpassade till vad som finns i bilen original. Det betyder i klartext att de till och med kan låta sämre! En uppgradering handlar alltså om att antingen

- byta ut befintliga grejor mot bättre. Notera "bättre", alltför ofta byts det till något som egentligen är "likvärdigt" när man ser på helheten.

- komplettera med mer grejor. Ett vanlig val i tron om att fler högtalare ger bättre ljud.

- ge befintliga grejor bättre förutsättningar. Ett underskattat val!

Så vad föreslår jag med din budget? Den är för liten för att ett byte av grejor ska motiveras.

- Ge dina högtalare bättre förutsättningar. Investera ca 1.000 kronor i dämpmaterial till dina framdörrar och gör jobbet själv.  Du kommer få bättre och djupare bas och ett mycket bättre ljud totalt sett. Högtalarna kommer prestera betydligt bättre än de gör idag. När du väl gjort detta är det dags för en ny utvärdering!

PS: Dämpa dörrar ska du göra oavsett uppgradering så börja där!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Dahlgren
450 Inlägg
15 februari 2012
Hittade ett billigt steg.
Har själv ett nytt hemma fast har ej kopplat in det än..

http://www.fyndborsen.se/bil-navigation … ekt?stat=1

Hollywood HXA 45 på 500RMS

Effekt RMS (2ohm): 125w x 4
Effekt RMS (4ohm): 75w x 4
Effekt RMS (4ohm): 250w x 2 (Bryggkopplat)

Det kostar 890kr och det gör nog skillnad..

Fast att byta ut original högtalare vore inte fel det heller.. och det behöver inte kosta allt för mycket..

För 8000kr kan du få dig ett grymt ljudpaket....

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
15 februari 2012
sajberman skrev:
ChriZtoffer skrev:

Tack för svaret ChriZtoffer
Men det är just det där med "bara lite kabeldragning" som gör att man blir lite osäker. Jag är som sagt ganska novis på området och dom installatörer jag snackat med påstår att det tar minst en dag att installera (för ett proffs!) och det är väl anledningen att det blir rejält mycket dyrare att lägga in ett slutsteg. Men jag vad jag förstår då så lyfter inte ljudet utan ett steg oavsett?

minst en dag för att installera ett slutsteg ?!? brukar ta ca en timme ibland kortare tid

1 631 Inlägg
15 februari 2012
A-Dahlgren skrev:
Hittade ett billigt steg.
Har själv ett nytt hemma fast har ej kopplat in det än..

Det kostar 890kr och det gör nog skillnad..

Fast att byta ut original högtalare vore inte fel det heller.. och det behöver inte kosta allt för mycket..

Fel och fel igen. Billiga steg gör INTE skillnad. Byte av högtalare till något annat billigt är INTE en uppgradering.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

12 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
Snoogiloo skrev:
Jag hade satsat på ett slutsteg!

Angående installationen av ett slutsteg så tror jag nog att det finns en del folk här på forumet som hade kunnat ställa upp och hjälpa dig med det om du frågar. Många av oss här bygger för att vi tycker det är roligt och tycker bara det är roligt att få ett lite mindre "projekt" som omväxling från dom stora projekten man håller på med smile

Tack Snoogiloo, vilket härligt forum jag hamnat i, erbjudande om gratis installation för att det är sköj!!, hehe.
Många tack för det men jag skulle nöja mig med bra tips smile och kanske lite hjälp på traven om jag vågar ta steget att installera själv. Blir lite osäker att börja röja i en splirrans ny bil...jag har mycket bättre koll på hemmabio och hemma HiFi men inte bil.
Låter det rimligt att det skulle ta minst en dag för ett proffs att installera slusteg?

370 Inlägg
15 februari 2012
sajberman skrev:
...dom installatörer jag snackat med påstår att det tar minst en dag att installera (för ett proffs!)

Nu ska jag inte vara sån, men "proffsinstallatörer" tar väl betalt i timmen? wink Att installera ett slutsteg ska inte ta mer än ett par timmar. Som sagts tidigare: hör med någon på g.org om hjälp smile

Håller även med tidigare skribent: dämpa gör enorm skillnad!

Dahlgren
450 Inlägg
15 februari 2012
CHEEVA skrev:
minst en dag för att installera ett slutsteg ?!? brukar ta ca en timme ibland kortare tid

Tänk på att han ska dra kablar och byta ut kontakt i sin stereo..
Det är inte som på en 240 då det bara är att dra ut stereon och koppla vidare..

Skulle vilja se dig riva isär panelen runt stereo och koppla om rätt många kablar för att sedan dra ström/lågnivå genom hela bilen för att sedan koppla på steg.

Och mja ibland dra högtalar kablar genom hela bilen till steget..

en timmes tid och jag bjuder dig på en bulle!

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
15 februari 2012
A-Dahlgren skrev:
CHEEVA skrev:

Tänk på att han ska dra kablar och byta ut kontakt i sin stereo..
Det är inte som på en 240 då det bara är att dra ut stereon och koppla vidare..

Skulle vilja se dig riva isär panelen runt stereo och koppla om rätt många kablar för att sedan dra ström/lågnivå genom hela bilen för att sedan koppla på steg.

Och mja ibland dra högtalar kablar genom hela bilen till steget..

en timmes tid och jag bjuder dig på en bulle!

jo kan säkert ta längre tid än en timme, nyaste bilen jag monterat i är en passat från 04...

men att de tar minst en dag är rent skit snack !

685 Inlägg
15 februari 2012
sajberman skrev:
Tack Snoogiloo, vilket härligt forum jag hamnat i, erbjudande om gratis installation för att det är sköj!!, hehe.
Många tack för det men jag skulle nöja mig med bra tips smile och kanske lite hjälp på traven om jag vågar ta steget att installera själv. Blir lite osäker att börja röja i en splirrans ny bil...jag har mycket bättre koll på hemmabio och hemma HiFi men inte bil.
Låter det rimligt att det skulle ta minst en dag för ett proffs att installera slusteg?

En dag tar det inte.

Att montera själva slutsteget och dra strömkablar till detta tar nog ca 1 timme - Kanske lite längre med tanke på att du antagligen får lista ut hur du skall montera ner lite inredning för att gömma kabeln på ett snyggt sätt.

Det som kan ta lite längre tid är att få ut högtalarkablar i dörrarna. Jag vet inte hur det ser ut på den bilen så jag kan inte säga exakt hur enkelt/svårt det är. Dock så kan man göra en ful lösning och skarva original kablarna och då slippa dra nya kablar ut i dörren. Detta är ju dock en nödlösning då jag antar att du inte vill skarva kablar i en helt ny bil smile

Dahlgren
450 Inlägg
15 februari 2012
gurenius skrev:
Fel och fel igen. Billiga steg gör INTE skillnad. Byte av högtalare till något annat billigt är INTE en uppgradering.

Och du vet självklart vad det sitter original i den? vilket jag inte har tittat upp.. mitt fel...

Att byta högtalare i en bil anser jag vara rätt billigt.. kan få högtalare runt om från allt mellan 1500-5000,
Och även 5000kr skulle jag anse vara billigt för en bil av årgång 2011...

12 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
gurenius skrev:
sajberman skrev:
Vad tycker/tror ni?

Allt är ju relativt. Titta på vad Ford själva vill ha betalt för att "bara" uppgradera ljudet när du köper bilen ny! Jag tycker tex inte det är dyrt att kosta på en bil av 2011 års modell några tusen i bättre ljud. Bilen kostar väl ändå närmare 200.000? Och förmodligen ett antal tusen i månaden i driftkostnad?

Japp bilen kostade nog snarare 300.000 men jag köpte direkt från hallen och kunde inte direkt välja att uppgradera ljudet. Och självklart är jag beredd att lägga några tusenlappar på bra ljud, men jag vill veta vad som ger mest för ca 6000-8000 tusen. Dom som uppgraderat högtalarna har använt dom pioneer som Ford själva säljer som premium högtalare så det blir nog inte sämre, förhoppningsvis.

1 631 Inlägg
15 februari 2012
CHEEVA skrev:

Du måste vara fantastiskt snabb!

- In med bilen i monteringshallen
- Skruva fast steget på lämpligt ställe (ibland: tillverka monteringsfästen)
- Demontera inredning och huvudenhet för kabeldragning (ibland: ny kabeldragning till dörrar)
- Dra kablage från batteri, huvudenhet och högtalare (krävs canbuss-adapter?)
- Justera inställningar, kontrollera eventuella störningar
- Montera tillbaka all inredning
- Leverera bilen till kund

Tidsåtgång: 1 timme? Wow.

// Gurra

1 631 Inlägg
15 februari 2012
A-Dahlgren skrev:
gurenius skrev:

Och du vet självklart vad det sitter original i den? vilket jag inte har tittat upp.. mitt fel...

Att byta högtalare i en bil anser jag vara rätt billigt.. kan få högtalare runt om från allt mellan 1500-5000,
Och även 5000kr skulle jag anse vara billigt för en bil av årgång 2011...

Om du läser vad trådskaparen anser vara billigt/dyrt hamnar du nog mer rätt i dina svar.

Jag vidhåller att byta mot alltför billiga grejor INTE är en uppgradering utan just ett BYTE. Aktuellt i de fall något gått sönder, ej annars.

// Gurra

1 631 Inlägg
15 februari 2012
sajberman skrev:
Och självklart är jag beredd att lägga några tusenlappar på bra ljud, men jag vill veta vad som ger mest för ca 6000-8000 tusen. Dom som uppgraderat högtalarna har använt dom pioneer som Ford själva säljer som premium högtalare så det blir nog inte sämre, förhoppningsvis.

Det är en vanlig nivå att lägga sig på. Det som är viktigt att förstå är din uppfattning av "bra ljud". Det är högst individuellt vad man prioriterar och gillar. Budgeten är full av kompromisser så därför ska insatsen läggas på rätt ställe!

Oavsett så ska dörrarna dämpas. Därefter är det mer öppet vad som prioriteras! Exempel: Den som vill ha lite mer tyngd i ljudet väljer kanske en aktiv baslåda som komplement. Den som är mer HiFi-inriktad väljer kanske ett nytt mellanregister/diskant. 

Det underlättar därför att du beskriver hur du upplever ljudet just nu och hur du ville det skulle låta?

// Gurra

12 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
gurenius skrev:
Oavsett så ska dörrarna dämpas. Därefter är det mer öppet vad som prioriteras! Exempel: Den som vill ha lite mer tyngd i ljudet väljer kanske en aktiv baslåda som komplement. Den som är mer HiFi-inriktad väljer kanske ett nytt mellanregister/diskant. 

Det underlättar därför att du beskriver hur du upplever ljudet just nu och hur du ville det skulle låta?

tack för svaren gurenius !
Ljudet just nu är lite mesig bas och lite för skräning diskant/mellanreg, men absolut inte "kakburk"
Alltid svårt att beskriva krav på ljud, men ljud typ "kakburk" går ju bort direkt smile men samtidigt skall jag ju inte bo i bilen så det får väl hamna någonstans på lagom bra, hehe. Hade du frågat om hemmaljud så är jag mer kräsen. Jag är ju mer för bra ljud än att spela för hela kvarteret om det nu säger så mycket, bilen behöver inte direkt flytta sig när man drar på basen, även om det hade varit ganska kul smile.
Bilen är ju ingen direkt Hifi miljö så jag kan väl säga bas som hörs och mellanregister som inte skär sönder öronen skulle väl vara det jag är ute efter.

Att dämpa dörrarna låter ju intressant om man ändå skulle plocka bort dörrsidorna, vad använder ni att dämpa med?

Sök