Köpråd: 9-5 vs A4

ZedO
15 februari 2012 · 3 Inlägg

Hej!
Dags för första bilen, står i valet mellan A4:an och 9-5:an.
Har en budget på ca 15 000 - 20 000 kr. Under vilken bil ni tycker jag bör välja och varför.
Undrar även lite på om det är några stora skillnader på skatten.
Audi har ju rätt dyra reservdelar, undra lite hur det är med saab, speciellt eftersom de gått i kk.

MVH Z

PartilleMalm
15 februari 2012 · 318 Inlägg

Angående reservdelar till Saab så finns det mesta, några delar kan vara svåra att få tag i så som tex låscylindrar ( vet av erfarenhet) och xenon nivåreglering. Plåtdelar kanske kan vara svårare också.....

Men annars är det inga större problem än iaf:)

Saabarna ligger fruktansvärt bra i pris just pga detta.... smile så det är köparens marknad om man är ute efter Saab....

Skatten kan du kolla upp genom att slå på ett regnr här :https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Kolla så att vevhusventilationen är uppgraderad och att den är välservad samt inte drar olja, motorerna i 9-5 98-02 kan ha vissa problem med sk. oilsludge, därför är det viktigt att kolla just det här. 

Annars är det en väldigt stabil och bekväm bil smile

Får du tag i en 2,3T är de skapligt med krut under huven ocksåsmile

Senast redigerat av PartilleMalm (15 februari 2012)

Gilgamesh TI AMO INTER PER SEMPRE
15 februari 2012 · 224 Inlägg

Du får nog mer bil för pengarna om du väljer en SAAB i detta läge.. dock hade jag försökt höja budgeten en aning, 15-20k är underkant

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=sa … &md=th

Senast redigerat av Gilgamesh (15 februari 2012)

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is
saab_tompa Älskar Emelie<3
15 februari 2012 · 339 Inlägg

jag äger en a4 1,8 quattro -98
min flickvän äger saab 9-5 2,3t -99

beror helt på vad du ska ha den till.

fördelar a4:
*bättre väghållning
*snabbare ladd

nackdelar a4:
*dyra reservdelar
*drar mycket bensin för 1,8
*ofta glapp i framvang
*liten cupé och bagage

fördelar 9-5:
*drar mindre bensin än min
*"nyare" inredning
*fruktansvärt bekväma att åka
*stort bagage stor cupé

nackdelar 9-5:
*inte regelbunden service leder till turbohaveri
*eventuellt byte av vehusvenilation
*pixelfel i SID (oxå på audi)

fråga gärna om du vill veta mer smile

Audi A4 TS Quattro "GT35" (1998)
ZedO
15 februari 2012 · 3 Inlägg

Kan skjuta till 5000 extra om det krävs.
Hur är det med turbon i saabarna?
Har hört att de mellan 98 - 03? har problem med haveri?

SibbSon Mr. AUDI !
15 februari 2012 · 642 Inlägg

Om du har en budget på 15-20 o inte vill råka ut för oförutsedda utgifter, spara 5-10k till!
Du hittar knappast en Saab 9-5 ELLER Audi A4 i BRA skick.. har ägt både 9-5or samt en drös A4or, skulle nog vilja påstå att Alla mina audis hållt betydligt bättre än ngn av alla 5 Saabar jag ägt, o jag e rätt noga med att kolla på vad som e gjort på bilarna jag köper..
Av erfarenhet kan ja säga att Saabarna kostar en hel del mer att äga än en Audi just pga av att Saabarna har bra mkt sämre kvalitet på reservdelarna.. motor o låda är en STOR öm punkt på Saab's Turbomodeller.. A4 har framvagn, men o andra sidan kostar ett komplett framvagnskit 2500-3500 beroende på kvalitet, då blir den som en ny bil i princip bara alla stötfångare o fjädrar mår bra..

Mvh Sibba smile

Four Rings To Rule Them All!
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
robban_eddie
15 februari 2012 · 58 Inlägg

köp en 9-5:a! jag har haft 3st 9-5;or  och du kommer inte ångra dig,. en otroligt skön bil att åka i.. och skulle du stöta på problem så får du lätt tag på reservdelar. Lyssna inte på dom som säger att det inte finns. Dom har inte letat bra nog isf smile

Saab 99 Gl "svensktysken" (1983)
saab_tompa Älskar Emelie<3
16 februari 2012 · 339 Inlägg

ZedO skrev:
Kan skjuta till 5000 extra om det krävs.
Hur är det med turbon i saabarna?
Har hört att de mellan 98 - 03? har problem med haveri?

är absolut inget fel på turbosarna, felet är ägarna, dom sköter inte service som dom ska eller kör med billig skit olja
därav blir turbon kass sad

Audi A4 TS Quattro "GT35" (1998)
PartilleMalm
16 februari 2012 · 318 Inlägg

saab_tompa skrev:
jag äger en a4 1,8 quattro -98
min flickvän äger saab 9-5 2,3t -99

beror helt på vad du ska ha den till.

fördelar a4:
*bättre väghållning
*snabbare ladd

nackdelar a4:
*dyra reservdelar
*drar mycket bensin för 1,8
*ofta glapp i framvang
*liten cupé och bagage

fördelar 9-5:
*drar mindre bensin än min
*"nyare" inredning
*fruktansvärt bekväma att åka
*stort bagage stor cupé

nackdelar 9-5:
*inte regelbunden service leder till turbohaveri
*eventuellt byte av vehusvenilation
*pixelfel i SID (oxå på audi)

fråga gärna om du vill veta mer smile

Najs:)

det är mellan 98-02 som oilsludge kan uppstå ( oljan bildar kox i motorn) 03 kom nya motorn, utan sådana problem:)

Angående turbosarna i de motorerna är det ganska vanligt att man får byta de när bilen gått några mil:/
även välskötta bilar kan råka ut för det även om risken givetvis är mindre gentemot en bil med långa service intervaller....

Angående lådorna anser jag att det är mycket rykte att lådorna är kassa, kör man med hjärnan och lådan känns fräsch ( kolla att backen är lätt att lägga i) så är det absolut inga problem:)

Senast redigerat av PartilleMalm (16 februari 2012)

Andromeda Rumpmas
16 februari 2012 · 3 860 Inlägg

Jag skulle vilja räkna in 03:an till problemmotorerna. 04 och framåt har den uppdaterade motorn.

De tidiga 9-5:orna (98-03) lider av precis samma risk för motorhaveri som Audi A4 med turbo, men Audi har varit duktigare på att tysta ned det. Hos båda modellerna beror det på att motorerna är av lågfriktionstyp med klena kolvringar. Blir oljan dålig pga t ex Longlife-service utan tillräckligt långa körsträckor eller som i 9-5:ans fall en undermålig vevhusventilation, kan kolvringarna koksa fast och börja släppa igenom olja.

Motor- och turbohaveri är minst lika vanligt på A4 1,8t som på 9-5:an, så ville jag vara helt säker skulle jag faktiskt inte skaffa någon av dom föutsatt att du inte kan få tag på en 9-5 -04 eller nyare.

Ett förslag kan vara att sikta in sig på en 9-3 98-00 med T5-motor (ej lågfriktionskolvringar). Den finns som 2,0t 154 hk och 2,0T 185 eller 200 hk med ett turboaggregat som håller mycket bättre än 9-5:ans gt17 agg.

Senast redigerat av Andromeda (16 februari 2012)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
robban_eddie
16 februari 2012 · 58 Inlägg

Andromeda skrev:
Jag skulle vilja räkna in 03:an till problemmotorerna. 04 och framåt har den uppdaterade motorn.

De tidiga 9-5:orna (98-03) lider av precis samma risk för motorhaveri som Audi A4 med turbo, men Audi har varit duktigare på att tysta ned det. Hos båda modellerna beror det på att motorerna är av lågfriktionstyp med klena kolvringar. Blir oljan dålig pga t ex Longlife-service utan tillräckligt långa körsträckor eller som i 9-5:ans fall en undermålig vevhusventilation, kan kolvringarna koksa fast och börja släppa igenom olja.

Motor- och turbohaveri är minst lika vanligt på A4 1,8t som på 9-5:an, så ville jag vara helt säker skulle jag faktiskt inte skaffa någon av dom föutsatt att du inte kan få tag på en 9-5 -04 eller nyare.

Ett förslag kan vara att sikta in sig på en 9-3 98-00 med T5-motor (ej lågfriktionskolvringar). Den finns som 2,0t 154 hk och 2,0T 185 eller 200 hk med ett turboaggregat som håller mycket bättre än 9-5:ans gt17 agg.

Skulle vela påpeka att jag varit med om turbohaverier på både 04:or och 05:or smile i dagens läge skulle jag vela påpeka att man köper en saab som har senaste vevhusvent och är välservad, eller siktar på 9-3 med t5-motor som tidigare sagt, så hade jag tänkt om jag köpte en saab efter 98 idag smile

Saab 99 Gl "svensktysken" (1983)
Andromeda Rumpmas
16 februari 2012 · 3 860 Inlägg

robban_eddie skrev:

Andromeda skrev:
Jag skulle vilja räkna in 03:an till problemmotorerna. 04 och framåt har den uppdaterade motorn.

De tidiga 9-5:orna (98-03) lider av precis samma risk för motorhaveri som Audi A4 med turbo, men Audi har varit duktigare på att tysta ned det. Hos båda modellerna beror det på att motorerna är av lågfriktionstyp med klena kolvringar. Blir oljan dålig pga t ex Longlife-service utan tillräckligt långa körsträckor eller som i 9-5:ans fall en undermålig vevhusventilation, kan kolvringarna koksa fast och börja släppa igenom olja.

Motor- och turbohaveri är minst lika vanligt på A4 1,8t som på 9-5:an, så ville jag vara helt säker skulle jag faktiskt inte skaffa någon av dom föutsatt att du inte kan få tag på en 9-5 -04 eller nyare.

Ett förslag kan vara att sikta in sig på en 9-3 98-00 med T5-motor (ej lågfriktionskolvringar). Den finns som 2,0t 154 hk och 2,0T 185 eller 200 hk med ett turboaggregat som håller mycket bättre än 9-5:ans gt17 agg.

Skulle vela påpeka att jag varit med om turbohaverier på både 04:or och 05:or smile i dagens läge skulle jag vela påpeka att man köper en saab som har senaste vevhusvent och är välservad, eller siktar på 9-3 med t5-motor som tidigare sagt, så hade jag tänkt om jag köpte en saab efter 98 idag smile

Det har säkert varit 9-5 2,0t eller 2,3t (observera litet t, 150/185 hk). Det GT17-agg de bilarna har är verkligen inget under av hållbarhet och går gärna sönder utan oilsludge, speciellt i trimmade bilar. Det anses inte hållbart ens för originaleffekt på 2,0t på STCS.

2,3T och Aero har Mitsubishi 15t#5 som anses skottsäkert förutsatt att man byter olja som man ska och inte trimmar över 300 hk.
Chippar man t ex en 2,0t till 227 hk eller vad det blir på steg 1 får man snart leta nytt agg, och många uppgraderar till Aero-turbon i förebyggande syfte.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
robban_eddie
16 februari 2012 · 58 Inlägg

Andromeda skrev:

robban_eddie skrev:

Andromeda skrev:
Jag skulle vilja räkna in 03:an till problemmotorerna. 04 och framåt har den uppdaterade motorn.

De tidiga 9-5:orna (98-03) lider av precis samma risk för motorhaveri som Audi A4 med turbo, men Audi har varit duktigare på att tysta ned det. Hos båda modellerna beror det på att motorerna är av lågfriktionstyp med klena kolvringar. Blir oljan dålig pga t ex Longlife-service utan tillräckligt långa körsträckor eller som i 9-5:ans fall en undermålig vevhusventilation, kan kolvringarna koksa fast och börja släppa igenom olja.

Motor- och turbohaveri är minst lika vanligt på A4 1,8t som på 9-5:an, så ville jag vara helt säker skulle jag faktiskt inte skaffa någon av dom föutsatt att du inte kan få tag på en 9-5 -04 eller nyare.

Ett förslag kan vara att sikta in sig på en 9-3 98-00 med T5-motor (ej lågfriktionskolvringar). Den finns som 2,0t 154 hk och 2,0T 185 eller 200 hk med ett turboaggregat som håller mycket bättre än 9-5:ans gt17 agg.

Skulle vela påpeka att jag varit med om turbohaverier på både 04:or och 05:or smile i dagens läge skulle jag vela påpeka att man köper en saab som har senaste vevhusvent och är välservad, eller siktar på 9-3 med t5-motor som tidigare sagt, så hade jag tänkt om jag köpte en saab efter 98 idag smile

Det har säkert varit 9-5 2,0t eller 2,3t (observera litet t, 150/185 hk). Det GT17-agg de bilarna har är verkligen inget under av hållbarhet och går gärna sönder utan oilsludge, speciellt i trimmade bilar. Det anses inte hållbart ens för originaleffekt på 2,0t på STCS.
Sorry läste slarvigt, trodde vi pratade årsm där aggregaten rasade smile men har för mig att jag bytte en med dom stora banjoskruvarna på turbon och på den bilen monterade jag td04 smile vilken då måste ha varit en 2,3T

2,3T och Aero har Mitsubishi 15t#5 som anses skottsäkert förutsatt att man byter olja som man ska och inte trimmar över 300 hk.
Chippar man t ex en 2,0t till 227 hk eller vad det blir på steg 1 får man snart leta nytt agg, och många uppgraderar till Aero-turbon i förebyggande syfte.

Saab 99 Gl "svensktysken" (1983)
Andromeda Rumpmas
16 februari 2012 · 3 860 Inlägg

robban_eddie skrev:

Andromeda skrev:

robban_eddie skrev:
Skulle vela påpeka att jag varit med om turbohaverier på både 04:or och 05:or smile i dagens läge skulle jag vela påpeka att man köper en saab som har senaste vevhusvent och är välservad, eller siktar på 9-3 med t5-motor som tidigare sagt, så hade jag tänkt om jag köpte en saab efter 98 idag smile

Det har säkert varit 9-5 2,0t eller 2,3t (observera litet t, 150/185 hk). Det GT17-agg de bilarna har är verkligen inget under av hållbarhet och går gärna sönder utan oilsludge, speciellt i trimmade bilar. Det anses inte hållbart ens för originaleffekt på 2,0t på STCS.
Sorry läste slarvigt, trodde vi pratade årsm där aggregaten rasade smile men har för mig att jag bytte en med dom stora banjoskruvarna på turbon och på den bilen monterade jag td04 smile vilken då måste ha varit en 2,3T

2,3T och Aero har Mitsubishi 15t#5 som anses skottsäkert förutsatt att man byter olja som man ska och inte trimmar över 300 hk.
Chippar man t ex en 2,0t till 227 hk eller vad det blir på steg 1 får man snart leta nytt agg, och många uppgraderar till Aero-turbon i förebyggande syfte.

Lugnt, men det var svårt att hitta ditt svar wink

Då har du alltså kanske en TD04 du vet rasat som satt på en motor nyare än -04. Vet du om han bytte olja som han skulle och att han inte körde fullgas med kall motor eller hårdkörde strax innan han parkerade någon gång? tongue

Det låter lite tveksamt att basera en sanning på, och jag är inte ett fan av anekdotiska bevis wink

Senast redigerat av Andromeda (16 februari 2012)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
SportPilot Ubåtsingenjör
16 februari 2012 · 7 234 Inlägg

hade personligen letat efter en a4 istället, då jag absolut inte gillar 9-5an

Tycker inte de är speciellt bekväma, sen är de enligt mig apfula. En polare till mig äger en och den står ganska ofta på verkstad tycker jag

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
robban_eddie
16 februari 2012 · 58 Inlägg

Andromeda skrev:

robban_eddie skrev:

Andromeda skrev:

Det har säkert varit 9-5 2,0t eller 2,3t (observera litet t, 150/185 hk). Det GT17-agg de bilarna har är verkligen inget under av hållbarhet och går gärna sönder utan oilsludge, speciellt i trimmade bilar. Det anses inte hållbart ens för originaleffekt på 2,0t på STCS.
Sorry läste slarvigt, trodde vi pratade årsm där aggregaten rasade smile men har för mig att jag bytte en med dom stora banjoskruvarna på turbon och på den bilen monterade jag td04 smile vilken då måste ha varit en 2,3T

2,3T och Aero har Mitsubishi 15t#5 som anses skottsäkert förutsatt att man byter olja som man ska och inte trimmar över 300 hk.
Chippar man t ex en 2,0t till 227 hk eller vad det blir på steg 1 får man snart leta nytt agg, och många uppgraderar till Aero-turbon i förebyggande syfte.

Lugnt, men det var svårt att hitta ditt svar wink

Då har du alltså kanske en TD04 du vet rasat som satt på en motor nyare än -04. Vet du om han bytte olja som han skulle och att han inte körde fullgas med kall motor eller hårdkörde strax innan han parkerade någon gång? tongue

Det låter lite tveksamt att basera en sanning på, och jag är inte ett fan av anekdotiska bevis wink

jag jobbade på saabverkstad då smile vet inte riktigt hur dom hade lyckats för den var välservad och den va realtivt fin i oljesilen också,. har bytt bra många mer gt17 iaf, det är ju sant som du säger! Och något galet måste det ha varit eftersom att många åker med närmare 300hk med td04 iaf smile

Saab 99 Gl "svensktysken" (1983)
Andromeda Rumpmas
16 februari 2012 · 3 860 Inlägg

CHEEVA skrev:
hade personligen letat efter en a4 istället, då jag absolut inte gillar 9-5an

Tycker inte de är speciellt bekväma, sen är de enligt mig apfula. En polare till mig äger en och den står ganska ofta på verkstad tycker jag

n=1 är inte statistiskt signifikant. Och smaken är som baken. Jag pratade med en kille igår som var inne på sin tredje motor i sin BMW t ex.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Rquired Allmänt envis
16 februari 2012 · 12 512 Inlägg

Det är viss brist på delar till SAAB, Teknikens Värld skrev en artikel om ämnet för några veckor sedan där det konstaterades att bland annat strålkastare och Xenon-tillbehör är svåra att komma över. Den auktoriserade SAAB-verkstad TV tog kontakt med rådde skribenten att leta på skroten med motiveringen att "Så har vi lyckats hitta delar ibland".

En bekant driver dessutom en liten bilverkstad, egentligen inriktad på BMW och viss del Mercedes men tar förstås mot alla bilmärken. Senast berättade han att han hade tre kunder som väntar på att han skall få tag på delar, och han har letat men dem går inte att få tag på i Europa överhuvudtaget. Varken som originaldel eller piratdel.

Han påstod också att på de SAAB han får in på verkstad är olika former av tjuvluft eller trasiga vakuumslangar det vanligaste felet, och det i sig är nog inget konstigt gammalt gummi spricker, men delar är mycket svåra att komma över. Dessa kunder kan dock oftast köra vidare i väntan på delar alternativt har det tätats provisoriskt.

Det säger egentligen sig självt, att om ett företag ställer in sina betalningar och senare går i konkurs samt dess underleverantörer lägger tillverkningen på is, lägger ner tillverkningen eller till och med själva går i konkurs så blir tillgången på reservdelar lidande.

I fallet SAAB är fortfarande reservdelsbolaget "SAAB Parts" i drift, så chansen finns att tillgången blir delvis eller helt återställd, men om du köper en SAAB kan du antingen vara beredd på att delar kan krångla eller så litar du på att de entusiaster som försvarar SAAB blint verkligen har rätt i att "delar är inget problem".

En 9-5 eller A4 för max 20.000:- kan dock vara en liten chansning som förklarats ovan, du tror inte att en riktigt fin 9000 vore ett bättre köp om du är sugen på SAAB?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Andromeda Rumpmas
16 februari 2012 · 3 860 Inlägg

Rquired skrev:
Det är viss brist på delar till SAAB, Teknikens Värld skrev en artikel om ämnet för några veckor sedan där det konstaterades att bland annat strålkastare och Xenon-tillbehör är svåra att komma över. Den auktoriserade SAAB-verkstad TV tog kontakt med rådde skribenten att leta på skroten med motiveringen att "Så har vi lyckats hitta delar ibland".

En bekant driver dessutom en liten bilverkstad, egentligen inriktad på BMW och viss del Mercedes men tar förstås mot alla bilmärken. Senast berättade han att han hade tre kunder som väntar på att han skall få tag på delar, och han har letat men dem går inte att få tag på i Europa överhuvudtaget. Varken som originaldel eller piratdel.

Han påstod också att på de SAAB han får in på verkstad är olika former av tjuvluft eller trasiga vakuumslangar det vanligaste felet, och det i sig är nog inget konstigt gammalt gummi spricker, men delar är mycket svåra att komma över. Dessa kunder kan dock oftast köra vidare i väntan på delar alternativt har det tätats provisoriskt.

Det säger egentligen sig självt, att om ett företag ställer in sina betalningar och senare går i konkurs samt dess underleverantörer lägger tillverkningen på is, lägger ner tillverkningen eller till och med själva går i konkurs så blir tillgången på reservdelar lidande.

I fallet SAAB är fortfarande reservdelsbolaget "SAAB Parts" i drift, så chansen finns att tillgången blir delvis eller helt återställd, men om du köper en SAAB kan du antingen vara beredd på att delar kan krångla eller så litar du på att de entusiaster som försvarar SAAB blint verkligen har rätt i att "delar är inget problem".

En 9-5 eller A4 för max 20.000:- kan dock vara en liten chansning som förklarats ovan, du tror inte att en riktigt fin 9000 vore ett bättre köp om du är sugen på SAAB?

Men du, Saabs vaakumslangar är inte tillverkade av något unikt grundämne i en fabrik i tomteland wink
Det går alldeles utmärkt att köpa 6 eller 4 mm gummislang eller vad det ska vara och klippa till längden själv. Backventiler och sådant finns det ett flertal andra fabrikat som passar, bl a Opel. Dina bekanta jobbar ju nu visserligen med BMW och Merca, så det är fullt förståeligt att de kanske inte kan göra så mycket annat med Saabar än att försöka beställa på artikelnumret. Men då kanske man ska neka jobben istället.

Xenonljus har du rätt i att man bör undvika, men på STCS säger dom att verkstäder och leverantörer börjat få in nivågivare och strålkastare igen. Men det är ju fortfarande inte kul att få lägga ut en massa pengar på nivågivare, för det är ju ett problem i sig att de går sönder även om reservdelar finns nu.

I fallet Saab 9000 är problemet mer att det är svårt att hitta en riktigt fin. Tycker nästan att de flesta 97-98 ser värre ut i skärmar och dörrar än de något äldre. Sen är de i regel några år äldre och har gått uppåt 30k mil så man får räkna med en del problem i alla fall.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Rquired Allmänt envis
16 februari 2012 · 12 512 Inlägg

Jo visst kan man använda vanlig gummislang, det är blanda annat precis det som gjorts provisoriskt ! Men när delar går att komma över vill man förstås ha det ordentligt gjort med originaldelar, så hade jag känt åtminstone? Att beställa delar skall väl inte vara så svårt, kan jag med en Google-sökning hitta X antal ställen som säljer SAAB-delar borde han kunna göra detsamma? wink

Det enda jag vill få fram är att det inte är så bensäkert att det alltid kommer finnas full tillgång på delar till SAAB, det kanske finns folk som känner sig säkra men jag ser hellre att trådskaparen får höra argument både för och emot framtida tillgång istället för att få höra att "Det kommer alltid finnas delar, lyssna inte på dem som påstår annorlunda"!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang