6665
Sök

Den stora extraljus tråden

2 413 Inlägg
8 oktober 2012
Har ni några tips på vad man ska inhadla för extraljus om man har en budget på 2-3k kronor och vill ha iaf någorlunda bra ljus smile  Xenon eller ej spelar ingen roll, huvudsaken är att det blir gött med ljus. Fäste tillverkar jag själv och det ska sitta på en 740.

Max 3k inkl allt förutom fäste smile

261 Inlägg
8 oktober 2012
Jag hade valt 2st NBB 225 inkl reläsats samt 55W Speedstarter
NBB kostar 695:-/st
Reläsats 198:-
55W Speedstartersats 999:-

Summa: 2587:- plus ev. frakter.
Senast redigerat av Peppes Bodega (8 oktober 2012)

Team Breehäng
1 623 Inlägg
8 oktober 2012
Peppes Bodega skrev:
Jag hade valt 2st NBB 225 inkl reläsats samt 55W Speedstarter
NBB kostar 695:-/st
Reläsats 198:-
55W Speedstartersats 999:-

Summa: 2587:- plus ev. frakter.

Billigare på oljebaren då lol

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

261 Inlägg
8 oktober 2012
Ja, reläsatsen  är billigare,men jag vet inte om deras xenonkit är sk. "Speedstarter".
Oljebaren tar 999:- /st för NBB 225  och man kan köpa dom på Lindeholms för 695:-/st. så dom är inte billligare där!

Jag mailade Humanhabit om min felaktiga ballast och kommer få en ny skickad omgående. Snabb och bra service!

9 Inlägg
8 oktober 2012
Har monterat 3st nbb 22 (flod) med 55w xenon på skodan och känner mig rätt nöjd med ljuset så jag skulle föredra att få behålla dom wink.

Visst kan man punkta under muttern men den största risken måste vara att folk tar själva insatsen, hur gör ni?

en droppe superlim på undersidan av xljuset så att det inte syns så tydligt kanske skulle funka?, så man iaf får upp den vid ett ev lamp byte men samtidigt svårt att se limmet(med tanke på vicken tid på dygnet dom "jobbar")

vad säger ni?

214 Inlägg
8 oktober 2012
pinkman skrev:
Har monterat 3st nbb 22 (flod) med 55w xenon på skodan och känner mig rätt nöjd med ljuset så jag skulle föredra att få behålla dom wink.

Visst kan man punkta under muttern men den största risken måste vara att folk tar själva insatsen, hur gör ni?

en droppe superlim på undersidan av xljuset så att det inte syns så tydligt kanske skulle funka?, så man iaf får upp den vid ett ev lamp byte men samtidigt svårt att se limmet(med tanke på vicken tid på dygnet dom "jobbar")

vad säger ni?

Att de bara skulle ta insatsen är ganska höga odds på. Tar de något tar de allt. Kan de inte skruva loss dem så är risken större att de rycker allt från fronten med våld än att de bara tar insatsen. Svågern råkade ut för det utanför Scandic i Luleå... Satt låsmuttrar för säkerhetsskull så då ryckte de hela hållaren från fronten vilket innebar mer skador än det annars blivit (hela grillen totalförstörd).

Vill du vara säker på att inte bli av med extraljusen är det en avtagbar hållare du ska ha. Finns (åtminstone) två modeller. Dels Lighton (lighton.se), dels den som säljs bland annat på merljus.se.

Edit: Du kan givetvis även märka extraljusen. Jag köpte ett kit för att etsa in registreringsnumret på fönstren från stöldskyddsföreningen, tyvärr verkar denna etsningsvätska inte bita på linsen på NBB Alpha 225 utan bara på glas, men du kan ju ta en dremel och rista in någon form av märkning på glasen på så vis. Sen bara måla i skårorna med någon väl synlig färg så att eventuella tjuvar ser att de är märkta.
Senast redigerat av ajokko (8 oktober 2012)

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
8 oktober 2012
fått nya 75w lampor nu....lika snea o vinda som dem första....och brännpunkten på fel ställe!
Nu blir det och gå upp lite i prisklass

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

2 415 Inlägg
8 oktober 2012
kwansa skrev:
fått nya 75w lampor nu....lika snea o vinda som dem första....och brännpunkten på fel ställe!
Nu blir det och gå upp lite i prisklass

snea och vinda? :S vart har du köpt dom?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

Team Breehäng
1 623 Inlägg
8 oktober 2012
Peppes Bodega skrev:
Ja, reläsatsen  är billigare,men jag vet inte om deras xenonkit är sk. "Speedstarter".
Oljebaren tar 999:- /st för NBB 225  och man kan köpa dom på Lindeholms för 695:-/st. så dom är inte billligare där!

Jag mailade Humanhabit om min felaktiga ballast och kommer få en ny skickad omgående. Snabb och bra service!

Okej, ja de vet jag inget om smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

11 Inlägg
8 oktober 2012
ajokko skrev:
pinkman skrev:

vad säger ni?

Att de bara skulle ta insatsen är ganska höga odds på. Tar de något tar de allt. Kan de inte skruva loss dem så är risken större att de rycker allt från fronten med våld än att de bara tar insatsen. Svågern råkade ut för det utanför Scandic i Luleå... Satt låsmuttrar för säkerhetsskull så då ryckte de hela hållaren från fronten vilket innebar mer skador än det annars blivit (hela grillen totalförstörd).

Vill du vara säker på att inte bli av med extraljusen är det en avtagbar hållare du ska ha. Finns (åtminstone) två modeller. Dels Lighton (lighton.se), dels den som säljs bland annat på merljus.se.

Edit: Du kan givetvis även märka extraljusen. Jag köpte ett kit för att etsa in registreringsnumret på fönstren från stöldskyddsföreningen, tyvärr verkar denna etsningsvätska inte bita på linsen på NBB Alpha 225 utan bara på glas, men du kan ju ta en dremel och rista in någon form av märkning på glasen på så vis. Sen bara måla i skårorna med någon väl synlig färg så att eventuella tjuvar ser att de är märkta.

Märk dom med glöd bränn penna för trä

GL77
8 oktober 2012
Trådstartare
Nya xenon lampor 5x75w/4300k wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36462/36462-42bb5b247869203334150b8b1c6ff937.jpg

Nya ballaster, en liten uppgradering smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36462/36462-4a6afbb748ca989bfa6f74c12e0cb7c6.jpg

214 Inlägg
8 oktober 2012

Hmmm, lustigt arrangemang av insatserna, är det någon speciell anledning inför fotosessionerna?

GL77
8 oktober 2012
Trådstartare
ajokko skrev:

Hmmm, lustigt arrangemang av insatserna, är det någon speciell anledning inför fotosessionerna?

Det är så jag har mina insatser, det är så jag alltid har haft dem...

2 415 Inlägg
8 oktober 2012

precis vad jag vill ha!
kanske har frågat innan. men kommer du sälja detta sen när du har filmat och testat alla? eller skickar du tillbaka det?

2 075 Inlägg
8 oktober 2012
Hur kommer du gå till väga när du ska mäta upstartstiden på de olika ballasterna G-TECH?

GL77
8 oktober 2012
Trådstartare
Tryck_o_pys skrev:

precis vad jag vill ha!
kanske har frågat innan. men kommer du sälja detta sen när du har filmat och testat alla? eller skickar du tillbaka det?

Dessa ballaster är mina egna, men jag har lite grejer som jag har lagt upp på mitt TRADERA konto. Ni som har FACEBOOK vet att det finns en GRUPP där som vi kan SÄLJA/KÖPA/BYTA grejer. Så jag hänvisar till den...
Senast redigerat av G-TECH (8 oktober 2012)

2 415 Inlägg
8 oktober 2012
måste fråga dig g-tech.. vad är det för skillad på dessa kitt? förutom ena är 75w o andra 70W...
http://www.humanhabit.se/se/xenonkit/xe … onkit.html

2 415 Inlägg
8 oktober 2012
G-TECH skrev:
Tryck_o_pys skrev:

precis vad jag vill ha!

Dessa ballaster är mina egna, men jag har lite grejer som jag har lagt upp på mitt TRADERA konto. Ni som har FACEBOOK vet att det finns en GRUPP där som vi kan SÄLJA/KÖPA/BYTA grejer. Så jag hänvisar till den...

tack

GL77
8 oktober 2012
Trådstartare
MammDiin skrev:
Hur kommer du gå till väga när du ska mäta upstartstiden på de olika ballasterna G-TECH?

Det får ni se när det är klart wink

Det är Humanahbit.SE som får redigera filmerna samt bilderna när jag har gjort jobbet. Jag gör bara grov jobbet, all redigering gör deras personal.

GL77
8 oktober 2012
Trådstartare
Tryck_o_pys skrev:
måste fråga dig g-tech.. vad är det för skillad på dessa kitt? förutom ena är 75w o andra 70W...

Hör av dig till deras support avdelning ang frågor, jag är "bara" fotograf för dem cool

Sök