G-TECH skrev:
Då är det bestämt, då blir det de nya NBB 175 lamporna med 55w xenon i varje. 1 st pencil och 2 st fjärr + stenskotts skydd.
Slänger upp bilder på det hela när det är klart.
Tack grabbar, det är såhär vi ska hjälpa varandra!


Det verkar finnas två huvudsakliga tillverkare av xenonlampor i kina, den ena tillverkar lampor där basen är lite kortare, (där kablarna går in). Tror tillverkaren heter Tai Chang.
Om du har dessa lampor så behöver du inte ta hål eller modifiera lamphuset på 175:orna, då behövs det bara en stark hand när du ska klämma fast reflektorn för att skruva tillbaks den. Det är trångt, men det går.
175:ornas reflektorhus är som bekant mycket grunt.
Det går nog med den andra varianten också, men då blir det våld och vaselin..

Jag har 2 fjärr och en pencil 60w slim 5000k (vissa ÅF skriver 70w, men verklig uteffekt är 60w) och jag blev överraskad hur pass bra de lyste. Spridningen är över förväntan.
Min erfarenhet är att spridningen alltid blir bättre och mer homogen om glaset står för ljusbilden, inte reflektorn.
Det blir inte den irriterande "ljusbomben" i mitten som det kan bli vid en konvertering.
Med spridningen i reflektorn kan tillverkaren göra ljusbilden mer precis och exakt enligt vad EU-reglerna kräver, men vid en xenonkonvertering så funkar inte längre tillverkarens beräkningar längre som tänkt och ljusa fält börjar dyka upp i ljusbilden.
Ang. lamporna...
Se till att köpa lampor där gummitätningen INTE är av den stora sorten med 4 kablar, ifall du måste ta hål i den lilla strålkastaren blir det fult.
Se till att ha lampor med den
lilla gummitätningen där kablarna går ut, d.v.s. 2 hål. Den är avsevärt mindre. Dessa lampor är avsedda för just extraljus, och inte för inbyggnad i bilens ordinarie strålkastare, vilket tyvärr de flesta är.
- Canbus?
Nej, du får ingen felindikering eftersom det inte finns någon canbus-övervakning av eftermonterade extraljus.
Köp gärna även en färdig reläsats för 3 xenonlampor. Det sparar dig tid och bök.