6976
Sök

Den stora extraljus tråden

214 Inlägg
9 oktober 2012
#4061
Rocknob skrev:
Nån som vet vart man hittar en ledramp typ som röd markeringen? Och under 3000kr?
http://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-6369c217d6bf44ebe058d0724f3aad3c.jpg

http://crazyride.se/extraljus-led-xenon … -234w.html

11 Inlägg
9 oktober 2012
#4062
Rocknob skrev:
TouchOfRed skrev:
Rocknob skrev:
Nån som vet vart man hittar en ledramp typ som röd markeringen? Och under 3000kr?
http://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-6369c217d6bf44ebe058d0724f3aad3c.jpg

Min farbror köpte en sån ramp, typ exakt lika stor som regskylten. Dock kostade den 11k tror jag :S
Du får nog ingen sån ramp under 3000:-, dom är svindyra !

Hmm de var synd. Nån som vet om de går att konvertera en extraljus ramp?

Jag har 51cm lång 60 w just över 2000 spänn

GL77
10 oktober 2012
Trådstartare
#4063
Jag har nu fått ett jobb att bygga ihop ett extraljus system till ett bevaknings företag.

Vad tycker ni vore det bästa?

2 extraljus eller 3 extraljus ?


Jag tänker montera in 55w Xenon i ljusen.

Jag har funderingar på att bygga med NBB ALPHA 225 eller finns det några andra stryktåliga extraljus???

Denna bilen ska fungera som en rond bil...

https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36462/36462-da67f73096b380a2afda3e5e8be59311.jpg
Senast redigerat av G-TECH (10 oktober 2012)

2 415 Inlägg
10 oktober 2012
#4064
G-TECH skrev:
Jag har nu fått ett jobb att bygga ihop ett extraljus system till ett bevaknings företag.

Vad tycker ni vore det bästa?

2 extraljus eller 3 extraljus ?


Jag tänker montera in 55w Xenon i ljusen.

Jag har funderingar på att bygga med NBB ALPHA 225 eller finns det några andra stryktåliga extraljus???

Denna bilen ska fungera som en rond bil...

jag tycker nog att du skulle kanske satsat på dom lyktorna polisen har. kommer ej ihåg va dom heter. men dom lyser ju bra smile

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

GL77
10 oktober 2012
Trådstartare
#4065
Tryck_o_pys skrev:
G-TECH skrev:
Jag har nu fått ett jobb att bygga ihop ett extraljus system till ett bevaknings företag.

Vad tycker ni vore det bästa?

2 extraljus eller 3 extraljus ?


Jag tänker montera in 55w Xenon i ljusen.

Jag har funderingar på att bygga med NBB ALPHA 225 eller finns det några andra stryktåliga extraljus???

Denna bilen ska fungera som en rond bil...

jag tycker nog att du skulle kanske satsat på dom lyktorna polisen har. kommer ej ihåg va dom heter. men dom lyser ju bra smile

NBB 175 ?

2 415 Inlägg
10 oktober 2012
#4066
G-TECH skrev:
Tryck_o_pys skrev:
G-TECH skrev:
Jag har nu fått ett jobb att bygga ihop ett extraljus system till ett bevaknings företag.

Vad tycker ni vore det bästa?

2 extraljus eller 3 extraljus ?


Jag tänker montera in 55w Xenon i ljusen.

Jag har funderingar på att bygga med NBB ALPHA 225 eller finns det några andra stryktåliga extraljus???

Denna bilen ska fungera som en rond bil...

jag tycker nog att du skulle kanske satsat på dom lyktorna polisen har. kommer ej ihåg va dom heter. men dom lyser ju bra smile

NBB 175 ?

Exakt. sen har du även "gamla" modellen dom använde förut på gamla bilarna.

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

1 749 Inlägg
10 oktober 2012
#4067
Ja, sätt på 3 nbb 175 på den tycker jag, 2 flod 1 pencil.
De är ju billiga i inköp de lyktorna med och smälter fint in på den bilen skulle jag tro.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

1 749 Inlägg
10 oktober 2012
#4068
Tyfors skrev:
så nu har ja 6st helt plötsligt big_smile

Vad har det med extraljus att göra då? lol

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Meldem
4 137 Inlägg
10 oktober 2012
#4069
G-TECH skrev:
Jag har nu fått ett jobb att bygga ihop ett extraljus system till ett bevaknings företag.

Vad tycker ni vore det bästa?

2 extraljus eller 3 extraljus ?


Jag tänker montera in 55w Xenon i ljusen.

Jag har funderingar på att bygga med NBB ALPHA 225 eller finns det några andra stryktåliga extraljus???

Denna bilen ska fungera som en rond bil...

http://www1.garaget.org/gallery/images/37/36462/36462-da67f73096b380a2afda3e5e8be59311.jpg

Hella 3003 Compact? Tycker dom är dom snyggaste compact som finns. Men viktigast av allt så har jag hört väldigt bra om dom ! smile
Hella slår aldrig fel !
Senast redigerat av TouchOfRed (10 oktober 2012)


264 Inlägg
10 oktober 2012
#4070
Efter att länge ha lurkat runt i denna tråd så kunde jag inte låta bli att registrera mig i forumet...
Äntligen en tråd för en ljusofil..  big_smile

G-TECH skrev:
Jag har nu fått ett jobb att bygga ihop ett extraljus system till ett bevaknings företag.
Vad tycker ni vore det bästa?
2 extraljus eller 3 extraljus ?

Jag tänker montera in 55w Xenon i ljusen.
Jag har funderingar på att bygga med NBB ALPHA 225 eller finns det några andra stryktåliga extraljus???
Denna bilen ska fungera som en rond bil...

3 st NBB 175 är ett mycket prisvärt alternativ som ger bra resultat. Man får en fin och homogen ljusbild även med xenonkonvertering, ingen skarp centrerad ljusfält som i 225:orna.
Jag har båda lösningarna på mina bilar.
På 175:orna skulle jag gå på i alla fall 60w xenon för att kompensera den mindre reflektorytan.
Men om denna ska gå som någon kontrollbil så skulle jag högst av allt prioritera en mycket bred ljusbild, liknande Bosch navigator..?!

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

3 354 Inlägg
10 oktober 2012
#4071
nån som har tips om hur jag kan koppla in styrströmmen till extraljusen på min fabia?.
Vet hur man letar upp vilken kabel det är. Är bara osäker om hur jag ska koppla in mig.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

GL77
10 oktober 2012
Trådstartare
#4072
JE71 skrev:
Efter att länge ha lurkat runt i denna tråd så kunde jag inte låta bli att registrera mig i forumet...
Äntligen en tråd för en ljusofil..  big_smile

G-TECH skrev:
Jag har nu fått ett jobb att bygga ihop ett extraljus system till ett bevaknings företag.
Vad tycker ni vore det bästa?
2 extraljus eller 3 extraljus ?

Jag tänker montera in 55w Xenon i ljusen.
Jag har funderingar på att bygga med NBB ALPHA 225 eller finns det några andra stryktåliga extraljus???
Denna bilen ska fungera som en rond bil...

3 st NBB 175 är ett mycket prisvärt alternativ som ger bra resultat. Man får en fin och homogen ljusbild även med xenonkonvertering, ingen skarp centrerad ljusfält som i 225:orna.
Jag har båda lösningarna på mina bilar.
På 175:orna skulle jag gå på i alla fall 60w xenon för att kompensera den mindre reflektorytan.
Men om denna ska gå som någon kontrollbil så skulle jag högst av allt prioritera en mycket bred ljusbild, liknande Bosch navigator..?!

Då är det bestämt, då blir det de nya NBB 175 lamporna med 55w xenon i varje. 1 st pencil och 2 st fjärr + stenskotts skydd.

Slänger upp bilder på det hela när det är klart.

Tack grabbar, det är såhär vi ska hjälpa varandra! wink

733 Inlägg
10 oktober 2012
#4073
Seth skrev:
nån som har tips om hur jag kan koppla in styrströmmen till extraljusen på min fabia?.
Vet hur man letar upp vilken kabel det är. Är bara osäker om hur jag ska koppla in mig.

vet inte hur det ser ut på din bil när den är såpass ny men normalt sätt så Mäter man ut vart du har strömkabeln till helljuset när du hittat den borde du bara kunna sätta en "strömtjuv" på kabeln så drar du en kabel därifrån till stift 85 på extraljusreläet.
Senast redigerat av benz_89 (10 oktober 2012)


GL77
10 oktober 2012
Trådstartare
#4074
CANBUS fråga?

Hur är det med bilar med CANBUS, får man någon fel indikering om man kopplar in extraljus på en sådan bil modell?

https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36462/36462-da67f73096b380a2afda3e5e8be59311.jpg

264 Inlägg
10 oktober 2012
#4075
G-TECH skrev:
Då är det bestämt, då blir det de nya NBB 175 lamporna med 55w xenon i varje. 1 st pencil och 2 st fjärr + stenskotts skydd.
Slänger upp bilder på det hela när det är klart.
Tack grabbar, det är såhär vi ska hjälpa varandra! wink

smile

Det verkar finnas två huvudsakliga tillverkare av xenonlampor i kina, den ena tillverkar lampor där basen är lite kortare, (där kablarna går in). Tror tillverkaren heter Tai Chang.
Om du har dessa lampor så behöver du inte ta hål eller modifiera lamphuset på 175:orna, då behövs det bara en stark hand när du ska klämma fast reflektorn för att skruva tillbaks den. Det är trångt, men det går.
175:ornas reflektorhus är som bekant mycket grunt.
Det går nog med den andra varianten också, men då blir det våld och vaselin.. wink
Jag har 2 fjärr och en pencil 60w slim 5000k (vissa ÅF skriver 70w, men verklig uteffekt är 60w) och jag blev överraskad hur pass bra de lyste. Spridningen är över förväntan.
Min erfarenhet är att spridningen alltid blir bättre och mer homogen om glaset står för ljusbilden, inte reflektorn.
Det blir inte den irriterande "ljusbomben" i mitten som det kan bli vid en konvertering.
Med spridningen i reflektorn kan tillverkaren göra ljusbilden mer precis och exakt enligt vad EU-reglerna kräver, men vid en xenonkonvertering så funkar inte längre tillverkarens beräkningar längre som tänkt och ljusa fält börjar dyka upp i ljusbilden.

Ang. lamporna...
Se till att köpa lampor där gummitätningen INTE är av den stora sorten med 4 kablar, ifall du måste ta hål i den lilla strålkastaren blir det fult.
Se till att ha lampor med den lilla gummitätningen där kablarna går ut, d.v.s. 2 hål. Den är avsevärt mindre.  Dessa lampor är avsedda för just extraljus, och inte för inbyggnad i bilens ordinarie strålkastare, vilket tyvärr de flesta är.


- Canbus?
Nej, du får ingen felindikering eftersom det inte finns någon canbus-övervakning av eftermonterade extraljus.
Köp gärna även en färdig reläsats för 3 xenonlampor. Det sparar dig tid och bök.
Senast redigerat av JE71 (10 oktober 2012)

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

230 Inlägg
10 oktober 2012
#4076
st4hl skrev:
Vad tror ni? Tar generatorn stryk på 740'n när man kör 4x100w halogen? smile

Blev precis klar med tillverkningen av fäste, montering och inkoppling av mitt nya set! Bilder kommer på det.

I min 740 GL -88 hade jag 8x100Watt halogen och en 70A generator och det funkade hur bra som helst.

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/408863_333511893357725_1590342503_n.jpg
Senast redigerat av lajvN (10 oktober 2012)


GL77
10 oktober 2012
Trådstartare
#4077
JE71 skrev:
G-TECH skrev:
Då är det bestämt, då blir det de nya NBB 175 lamporna med 55w xenon i varje. 1 st pencil och 2 st fjärr + stenskotts skydd.
Slänger upp bilder på det hela när det är klart.
Tack grabbar, det är såhär vi ska hjälpa varandra! wink

smile

Det verkar finnas två huvudsakliga tillverkare av xenonlampor i kina, den ena tillverkar lampor där basen är lite kortare, (där kablarna går in). Tror tillverkaren heter Tai Chang.
Om du har dessa lampor så behöver du inte ta hål eller modifiera lamphuset på 175:orna, då behövs det bara en stark hand när du ska klämma fast reflektorn för att skruva tillbaks den. Det är trångt, men det går.
175:ornas reflektorhus är som bekant mycket grunt.
Det går nog med den andra varianten också, men då blir det våld och vaselin.. wink
Jag har 2 fjärr och en pencil 60w slim 5000k (vissa ÅF skriver 70w, men verklig uteffekt är 60w) och jag blev överraskad hur pass bra de lyste. Spridningen är över förväntan.
Min erfarenhet är att spridningen alltid blir bättre och mer homogen om glaset står för ljusbilden, inte reflektorn.
Det blir inte den irriterande "ljusbomben" i mitten som det kan bli vid en konvertering.
Med spridningen i reflektorn kan tillverkaren göra ljusbilden mer precis och exakt enligt vad EU-reglerna kräver, men vid en xenonkonvertering så funkar inte längre tillverkarens beräkningar längre som tänkt och ljusa fält börjar dyka upp i ljusbilden.

Ang. lamporna...
Se till att köpa lampor där gummitätningen INTE är av den stora sorten med 4 kablar, ifall du måste ta hål i den lilla strålkastaren blir det fult.
Se till att ha lampor med den lilla gummitätningen där kablarna går ut, d.v.s. 2 hål. Den är avsevärt mindre.  Dessa lampor är avsedda för just extraljus, och inte för inbyggnad i bilens ordinarie strålkastare, vilket tyvärr de flesta är.


- Canbus?
Nej, du får ingen felindikering eftersom det inte finns någon canbus-övervakning av eftermonterade extraljus.
Köp gärna även en färdig reläsats för 3 xenonlampor. Det sparar dig tid och bök.

Tack för infon, jo jag kan en hel del av det här med xenon lampor osv, men just canbus biten är det värre med.

Jag har byggt ett par system nu så det har jag koll på smile

Men tack en än gång smile

2 075 Inlägg
10 oktober 2012
#4078
JE71 skrev:
G-TECH skrev:
Då är det bestämt, då blir det de nya NBB 175 lamporna med 55w xenon i varje. 1 st pencil och 2 st fjärr + stenskotts skydd.
Slänger upp bilder på det hela när det är klart.
Tack grabbar, det är såhär vi ska hjälpa varandra! wink

smile

Det verkar finnas två huvudsakliga tillverkare av xenonlampor i kina, den ena tillverkar lampor där basen är lite kortare, (där kablarna går in). Tror tillverkaren heter Tai Chang.
Om du har dessa lampor så behöver du inte ta hål eller modifiera lamphuset på 175:orna, då behövs det bara en stark hand när du ska klämma fast reflektorn för att skruva tillbaks den. Det är trångt, men det går.
175:ornas reflektorhus är som bekant mycket grunt.
Det går nog med den andra varianten också, men då blir det våld och vaselin.. wink
Jag har 2 fjärr och en pencil 60w slim 5000k (vissa ÅF skriver 70w, men verklig uteffekt är 60w) och jag blev överraskad hur pass bra de lyste. Spridningen är över förväntan.
Min erfarenhet är att spridningen alltid blir bättre och mer homogen om glaset står för ljusbilden, inte reflektorn.
Det blir inte den irriterande "ljusbomben" i mitten som det kan bli vid en konvertering.
Med spridningen i reflektorn kan tillverkaren göra ljusbilden mer precis och exakt enligt vad EU-reglerna kräver, men vid en xenonkonvertering så funkar inte längre tillverkarens beräkningar längre som tänkt och ljusa fält börjar dyka upp i ljusbilden.

Ang. lamporna...
Se till att köpa lampor där gummitätningen INTE är av den stora sorten med 4 kablar, ifall du måste ta hål i den lilla strålkastaren blir det fult.
Se till att ha lampor med den lilla gummitätningen där kablarna går ut, d.v.s. 2 hål. Den är avsevärt mindre.  Dessa lampor är avsedda för just extraljus, och inte för inbyggnad i bilens ordinarie strålkastare, vilket tyvärr de flesta är.


- Canbus?
Nej, du får ingen felindikering eftersom det inte finns någon canbus-övervakning av eftermonterade extraljus.
Köp gärna även en färdig reläsats för 3 xenonlampor. Det sparar dig tid och bök.

Trevligt med en som verkligen har erfarenhet och kunskap inom detta område smile

GL77
10 oktober 2012
Trådstartare
#4079
MammDiin skrev:
JE71 skrev:
G-TECH skrev:
Då är det bestämt, då blir det de nya NBB 175 lamporna med 55w xenon i varje. 1 st pencil och 2 st fjärr + stenskotts skydd.
Slänger upp bilder på det hela när det är klart.
Tack grabbar, det är såhär vi ska hjälpa varandra! wink

smile

Det verkar finnas två huvudsakliga tillverkare av xenonlampor i kina, den ena tillverkar lampor där basen är lite kortare, (där kablarna går in). Tror tillverkaren heter Tai Chang.
Om du har dessa lampor så behöver du inte ta hål eller modifiera lamphuset på 175:orna, då behövs det bara en stark hand när du ska klämma fast reflektorn för att skruva tillbaks den. Det är trångt, men det går.
175:ornas reflektorhus är som bekant mycket grunt.
Det går nog med den andra varianten också, men då blir det våld och vaselin.. wink
Jag har 2 fjärr och en pencil 60w slim 5000k (vissa ÅF skriver 70w, men verklig uteffekt är 60w) och jag blev överraskad hur pass bra de lyste. Spridningen är över förväntan.
Min erfarenhet är att spridningen alltid blir bättre och mer homogen om glaset står för ljusbilden, inte reflektorn.
Det blir inte den irriterande "ljusbomben" i mitten som det kan bli vid en konvertering.
Med spridningen i reflektorn kan tillverkaren göra ljusbilden mer precis och exakt enligt vad EU-reglerna kräver, men vid en xenonkonvertering så funkar inte längre tillverkarens beräkningar längre som tänkt och ljusa fält börjar dyka upp i ljusbilden.

Ang. lamporna...
Se till att köpa lampor där gummitätningen INTE är av den stora sorten med 4 kablar, ifall du måste ta hål i den lilla strålkastaren blir det fult.
Se till att ha lampor med den lilla gummitätningen där kablarna går ut, d.v.s. 2 hål. Den är avsevärt mindre.  Dessa lampor är avsedda för just extraljus, och inte för inbyggnad i bilens ordinarie strålkastare, vilket tyvärr de flesta är.


- Canbus?
Nej, du får ingen felindikering eftersom det inte finns någon canbus-övervakning av eftermonterade extraljus.
Köp gärna även en färdig reläsats för 3 xenonlampor. Det sparar dig tid och bök.

Trevligt med en som verkligen har erfarenhet och kunskap inom detta område smile

Håller verkligen med smile

Xenoholic
2 559 Inlägg
10 oktober 2012
#4080
G-TECH skrev:
Jag har nu fått ett jobb att bygga ihop ett extraljus system till ett bevaknings företag.

Vad tycker ni vore det bästa?

2 extraljus eller 3 extraljus ?


Jag tänker montera in 55w Xenon i ljusen.

Jag har funderingar på att bygga med NBB ALPHA 225 eller finns det några andra stryktåliga extraljus???

Denna bilen ska fungera som en rond bil...

http://www1.garaget.org/gallery/images/37/36462/36462-da67f73096b380a2afda3e5e8be59311.jpg

Vore det inte lämpligt med en led-ramp kanske?!
Det skulle jag kunna tänka mig om man var ute efter bra ljus på inte allt för långt håll. big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D


Sök