6679
Sök

Den stora extraljus tråden

214 Inlägg
6 november 2012
MammDiin skrev:
ajokko skrev:
MammDiin skrev:

Ja det är de där extraljusen jag menar.
Ja det är väl främst NBB Alpha 225 som det går att montera D2S istället för H1.
Om jag monterar 2 stycken så ska de helst vara runt 225mm i diameter. Och om jag kör med fyra så skulle de inte få ha diameter på mer än 17-18cm (för att få dem att rymmas på rad mellan bilens strålkastare).

Går utmärkt att montera D2S i Highlight (de finns även som NBB har jag sett, men det var ett tag sen och minns inte var. Även i Bosch Navigator kan du montera D2S, skulle gissa att det är samma sak med Hella Luminator. Egentligen alla extraljus som finns både som halogen och xenon bör man kunna montera D2S i.

Edit: Vill påpeka att jag inte konverterat något av Bosch-alternativen till D2S själv, däremot har jag sett att det i båda dessa sitter en adapter från D1/2 -> H1. Skruvad i navigator, tror den var skruvad även i Highlight.

Hm, kanske det. Men lite konstigt när det skiljer mellan reflektorerna på åtminstone Highlight.
Funderar på att gå och kolla in Highlight lite närmarei affär och eventuellt köpa dem.

Vad skiljer?

2 075 Inlägg
6 november 2012
TouchOfRed skrev:
MammDiin skrev:
JE71 skrev:

Ganska nära, ca 5-7 meter skulle jag tro.
175:orna är bästa valet om man vill ha mindre strålkastare, enligt mitt tycke.

Ja de lyser väl rätt så brett och fint, åtminstone med halogen. men ljusbilden ändras väl lite på höjden med xenon.
Men får se om det blir fyra Alpha 175 eller två Bosch Rallye 225 highlight. Om inte jag eller någon annan kommer på något bättre smile

Vad har du för budget? smile

Helst något för runt 200€...

2 075 Inlägg
6 november 2012
ajokko skrev:
MammDiin skrev:
ajokko skrev:

Går utmärkt att montera D2S i Highlight (de finns även som NBB har jag sett, men det var ett tag sen och minns inte var. Även i Bosch Navigator kan du montera D2S, skulle gissa att det är samma sak med Hella Luminator. Egentligen alla extraljus som finns både som halogen och xenon bör man kunna montera D2S i.

Edit: Vill påpeka att jag inte konverterat något av Bosch-alternativen till D2S själv, däremot har jag sett att det i båda dessa sitter en adapter från D1/2 -> H1. Skruvad i navigator, tror den var skruvad även i Highlight.

Hm, kanske det. Men lite konstigt när det skiljer mellan reflektorerna på åtminstone Highlight.
Funderar på att gå och kolla in Highlight lite närmarei affär och eventuellt köpa dem.

Vad skiljer?

Highlight Xenon är godkända och har Ref 40 och halogen har ref 37.5, så konverterade halogen lyser troligtvis nästan dubbelt så långt som original Xenon.
I NBB så är ju reflektorn den samma i både xenon och halogen.

303 Inlägg
6 november 2012
munkenpetersen skrev:
tja har 3st lightforce 240 blitz som jag går i funderingarna att xenonkonvertera. Har hört att det ska vara svårt att göra detta, stämmer de big_smile ?

Har köpt nå nya fästen via Ebay 288kr för 2st

Meldem
4 137 Inlägg
6 november 2012
MammDiin skrev:
TouchOfRed skrev:
MammDiin skrev:

Ja de lyser väl rätt så brett och fint, åtminstone med halogen. men ljusbilden ändras väl lite på höjden med xenon.
Men får se om det blir fyra Alpha 175 eller två Bosch Rallye 225 highlight. Om inte jag eller någon annan kommer på något bättre smile

http://www.bilupplysningen.se/wesem-15- … het/1286-0

Sätter du 4 st får du ju cirka 40m bredd. Om man ska lita på ljusbilden.
Har dock ingen erfarenhet av dom. Aldrig hört något om det märket heller. Men dom kan säkert lysa bra. tongue

288 Inlägg
6 november 2012
finns det något företag som producerar nummerskyltshållare te extra ljus gjorda för 5 lampor istället för 3, eller får man bygga sj?

214 Inlägg
6 november 2012
MammDiin skrev:
ajokko skrev:
MammDiin skrev:

Vad skiljer?

Highlight Xenon är godkända och har Ref 40 och halogen har ref 37.5, så konverterade halogen lyser troligtvis nästan dubbelt så långt som original Xenon.
I NBB så är ju reflektorn den samma i både xenon och halogen.

Det har du ju onekligen rätt i. Hmmmsi.

Meldem
4 137 Inlägg
6 november 2012
munkenpetersen skrev:
finns det något företag som producerar nummerskyltshållare te extra ljus gjorda för 5 lampor istället för 3, eller får man bygga sj?

Lighton? tror dom har för 2,3 och 5.

2 075 Inlägg
6 november 2012
TouchOfRed skrev:
MammDiin skrev:
TouchOfRed skrev:

http://www.bilupplysningen.se/wesem-15- … het/1286-0

Sätter du 4 st får du ju cirka 40m bredd. Om man ska lita på ljusbilden.
Har dock ingen erfarenhet av dom. Aldrig hört något om det märket heller. Men dom kan säkert lysa bra. tongue

Nja, håller mig ifrån billiga extraljus om man inte först sett hur de lyser på riktigt...
Men man vet aldrig, ibland kan billigt vara rätt så bra.

288 Inlägg
6 november 2012
TouchOfRed skrev:
munkenpetersen skrev:

va inne och kolla och fattade för att deras båge är gjord för att skruvas fast uppeifrån på kofångaren och det är inte riktigt vad jag hade tänkt mig

Meldem
4 137 Inlägg
6 november 2012
munkenpetersen skrev:
TouchOfRed skrev:
munkenpetersen skrev:

va inne och kolla och fattade för att deras båge är gjord för att skruvas fast uppeifrån på kofångaren och det är inte riktigt vad jag hade tänkt mig

Hmm ok.
Vad jag vet så finns det nog ingen annan som gör för 5 extraljus.
Bygg själv smile

Forummoderator
26 573 Inlägg
6 november 2012
munkenpetersen skrev:
TouchOfRed skrev:
munkenpetersen skrev:

Vadå uppifrån?
Man monterar på öglor bakom regplåten som man sen drar fast bågen i. Så enkelt är det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

414 Inlägg
7 november 2012
TouchOfRed skrev:
JE71 skrev:
Ankmeister skrev:
Såg att dom vart lite billigare en dem jag köpte men typ samma http://www.ebay.co.uk/itm/2pcs-Black-15 … 27c4565f68

Man blir ju en aning sugen... tongue
Hade du turen att slippa moms och tull på totalkostnaden?

Dåligt.. Om man går in på Ebay.co.uk så förväntar man sig att grejorna ska vara från UK också.
Men tydligen inte..

Jag har beställt massor från Kina,USA, Och massa andra länder. Knivar,Ficklampor,Xenonkit.
Har aldrig åkt på Tull eller Moms. Visst, det är en chansning. Men frågan är hur stor chansen är?

Jag vette fan om jag kommer få betala tull, men tror inte det smile

Paketet kom från Taiwan eller nått åt det hållet

Xenoholic
2 559 Inlägg
7 november 2012
Ankmeister skrev:
TouchOfRed skrev:
JE71 skrev:

Man blir ju en aning sugen... tongue
Hade du turen att slippa moms och tull på totalkostnaden?

Dåligt.. Om man går in på Ebay.co.uk så förväntar man sig att grejorna ska vara från UK också.
Men tydligen inte..

Jag har beställt massor från Kina,USA, Och massa andra länder. Knivar,Ficklampor,Xenonkit.
Har aldrig åkt på Tull eller Moms. Visst, det är en chansning. Men frågan är hur stor chansen är?

Bara så att ni vet. JAG fick mitt brev från tullen så långt som TRE veckor efter jag fått min försändelse från DHL.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

* Voff voff *
11 113 Inlägg
7 november 2012
Ankmeister skrev:
Brådhis skrev:
Ankmeister skrev:

Såg att dom vart lite billigare en dem jag köpte men typ samma http://www.ebay.co.uk/itm/2pcs-Black-15 … 27c4565f68

Kanon! Tack! smile

//Brådhis

Inga problem smile

Du får gärna slänga in en bild när du monterat dom så man ser lite bättre hur dom ser ut. Även gärna nå´n bild på hur dom lyser. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Meldem
4 137 Inlägg
7 november 2012
Aerocombi skrev:
Ankmeister skrev:
TouchOfRed skrev:

Men tydligen inte..

Bara så att ni vet. JAG fick mitt brev från tullen så långt som TRE veckor efter jag fått min försändelse från DHL.

100kr i Speditionsavgift också va?

414 Inlägg
7 november 2012
Brådhis skrev:
Ankmeister skrev:
Brådhis skrev:

Kanon! Tack! smile

//Brådhis

Inga problem smile

Du får gärna slänga in en bild när du monterat dom så man ser lite bättre hur dom ser ut. Även gärna nå´n bild på hur dom lyser. smile

//Brådhis

Absolut måste bara komma på en lösning att fästa dom i stötfångaren och balken samtidigt smile

Xenoholic
2 559 Inlägg
7 november 2012
TouchOfRed skrev:
Aerocombi skrev:
Ankmeister skrev:

100kr i Speditionsavgift också va?

Minns faktiskt inte. Är ett par år sen nu.
Blev i alla fall jävligt snopen när man trodde man klarat sig tongue

Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Xenoholic
2 559 Inlägg
7 november 2012
Ingen mer än jag som funderatkring att montera en led-ramp bakom reg skylten? Typ nån snurrbar Bond-grej.
Vore väl klockrent. big_smile

Meldem
4 137 Inlägg
7 november 2012
Aerocombi skrev:
Ingen mer än jag som funderatkring att montera en led-ramp bakom reg skylten? Typ nån snurrbar Bond-grej.
Vore väl klockrent. big_smile

Kan nog inte vara så himla svårt att göra nåt liknande. smile
Det svåra är väl att man måste ha en motor som klarar tyngden av Led-Rampen. Kan tänka mig att den väger endel?
Aluminium hölje och allt.
Plus att den ska låsas på nåt sätt så den sitter riktigt fast. Inte nödvändigtvis låsas fast, men så att den sitter hårt.
Sen så måste man ju egentligen fixa nåt så att den ska sitta fast där och kunna blända av.
Alltså att Led-Rampen slipper vikas in för varje gång man ska blända av/på.
Det går väl egentligen att göra som så att man har en knapp för motorn som viker upp den separat. Och sen så bara blända på och av. Skulle funka smile
Senast redigerat av TouchOfRed (7 november 2012)

Sök