Slits ett däck i mitten med högt lufttryck?

Aero T16
21 februari 2012 · 1 327 Inlägg

Har letat lite men hittat olika fakta.

Slits ett däck i mitten med högt lufttryck?

Vad är max lufttryck till Opel Astra F - 1997 med 185/65-14 och Skoda Octavia - 1998 med 195/65 - 15?

Kör just nu med 2.5 bar i båda bilarna.

Drönirettab
21 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Vad jag vet så kan det slitas på mitten om man har betydligt högre tryck än rekommenderat. Moderna däck har tydligen svagare däckstomme än äldre generationer av däck (nu snackar vi 15-20 år gamla), vilket gör att däcket även kan slitas på mitten när man har för lågt tryck.

Orsaken är (som jag har förstått av diverse fakta) att eftersom däckstommen är svagare så "flyter" däcksidorna ihop mot mitten av centrifugalkraften (?), då nöts alltså mitten på däcket pga att däcksidorna inte orkar hålla sin form med det låga trycket. Detta märks väl mest vid landsvägskörning, dvs vid hög rotationshastighet hos däcken.

Men om detta fenomen är generellt för alla däckdimensioner och profiler är jag osäker på, det jag vet är att förhållandevis höga profiler (som på min 240 med 185/70) så märks det tydlig skillnad om jag utgår ifrån originalrekommendationerna som står i tankluckan och i instruktionsboken. Jag hann nöta ut några däck i onödan innan jag fick ordning på lufttrycket. smile

Darkus
21 februari 2012 ·

Svar ja

norpan1
21 februari 2012 · 1 043 Inlägg

Läs i instruktionsboken men jag tror att du har rätt tryck, ev ska det vara lite mer i 15".
Jag kör själv med 2.8-3.0 i mina 195/65-15 på en V70 och dom slits normalt.

Cyklop
21 februari 2012 · 1 277 Inlägg

2.5 är bra tryck, vi kör med 2.3 till 2.5 på verkstan.

tonimakaroni
21 februari 2012 · 747 Inlägg

Skulle tippa på att du har ca 2,2 fram o 2,1 bak på Skodan, annars har du ju vad du ska ha om du öppnar tankluckan.

/ Toni Larsson
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
21 februari 2012 · 901 Inlägg

norpan1 skrev:
Läs i instruktionsboken men jag tror att du har rätt tryck, ev ska det vara lite mer i 15".
Jag kör själv med 2.8-3.0 i mina 195/65-15 på en V70 och dom slits normalt.

det samma här

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
KHRacing
21 februari 2012 ·

Enligt trafikskoleläraren som talade under min utbildning som övningskörare för en kompis, så finns ej detta fenomenet alls längre :-)

F4S4N CAD-konstruktör
22 februari 2012 · 1 392 Inlägg

Detta kunde ske på äldre däck. Nyare vettiga däck(läs märkesdäck) kan nästan omöjligt bli så runda eftersom däckstommen är sjukt mycket hårdare än förr. Om du har en väldigt lätt bil så är den självklart känsligare för det här, men fortfarande så är det inget man behöver bry sig om så länge man inte planerar att lägga sig på 4-5 bar big_smile

Hur mycket hade du planerat att dra i däcken?

Jag kör med 2.8-3 bar i mina sommardäck och 2.5 bar i vinterdäcken.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
onurxx
22 februari 2012 · 114 Inlägg

Vad mycket lufttryck alla kör med? Jag kör med 3.0 bar i 265/30-20, har för mig att det är desto lägre profil desto högre lufttryck? Om ni kör med 2.8 på 65profil o 15tum låter 4.5bar rimligt för min del då? big_smile Kanske bara jag som har för lågt lufttryck i mina däck då?

F4S4N CAD-konstruktör
22 februari 2012 · 1 392 Inlägg

onurxx skrev:
Vad mycket lufttryck alla kör med? Jag kör med 3.0 bar i 265/30-20, har för mig att det är desto lägre profil desto högre lufttryck? Om ni kör med 2.8 på 65profil o 15tum låter 4.5bar rimligt för min del då? big_smile Kanske bara jag som har för lågt lufttryck i mina däck då?

Alltså du kör ju fortfarande med samma tryck. Har man mer profil så krävs det ju mer luft i däcket för att komma upp i 3bar än vad det gör med ett lågprofilsdäck. Däcken är alltså lika hårda om du känner på dom, för att förklara det enkelt! smile

Jag kör med 3bar för att det rullar bättre, låter mindre och känns sportigare smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
onurxx
22 februari 2012 · 114 Inlägg

F4S4N skrev:

onurxx skrev:
Vad mycket lufttryck alla kör med? Jag kör med 3.0 bar i 265/30-20, har för mig att det är desto lägre profil desto högre lufttryck? Om ni kör med 2.8 på 65profil o 15tum låter 4.5bar rimligt för min del då? big_smile Kanske bara jag som har för lågt lufttryck i mina däck då?

Alltså du kör ju fortfarande med samma tryck. Har man mer profil så krävs det ju mer luft i däcket för att komma upp i 3bar än vad det gör med ett lågprofilsdäck. Däcken är alltså lika hårda om du känner på dom, för att förklara det enkelt! smile

Jag kör med 3bar för att det rullar bättre, låter mindre och känns sportigare smile

Okej då hänger jag med, dvs det behövs mer luft för att fylla ut 3bar på 65profil än 30profil? smile Pappas bil har 195/65-15 och där kör vi med 2.4bar.

Senast redigerat av onurxx (22 februari 2012)

F4S4N CAD-konstruktör
22 februari 2012 · 1 392 Inlägg

onurxx skrev:

F4S4N skrev:

onurxx skrev:
Vad mycket lufttryck alla kör med? Jag kör med 3.0 bar i 265/30-20, har för mig att det är desto lägre profil desto högre lufttryck? Om ni kör med 2.8 på 65profil o 15tum låter 4.5bar rimligt för min del då? big_smile Kanske bara jag som har för lågt lufttryck i mina däck då?

Alltså du kör ju fortfarande med samma tryck. Har man mer profil så krävs det ju mer luft i däcket för att komma upp i 3bar än vad det gör med ett lågprofilsdäck. Däcken är alltså lika hårda om du känner på dom, för att förklara det enkelt! smile

Jag kör med 3bar för att det rullar bättre, låter mindre och känns sportigare smile

Okej då hänger jag med, dvs det behövs mer luft för att fylla ut 3bar på 65profil än 30profil? smile Pappas bil har 195/65-15 och där kör vi med 2.4bar.

Exakt! smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
RD_87 Skrotsamlare
22 februari 2012 · 4 031 Inlägg

Alla däck har ju max tryck/last utskrivet på sidan. T.ex 696kg @ 240kpa vilket betyder att en bil på 2784kg ska ha 2,4 bar om viktfördelningen är 50/50.
Jag brukar räkna lite på detta när jag labbar med tryck, om bilen väger 20% mindre än däckens maxlast så bör ju trycket sänkas lite. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Emeizter Sierrafreaket
22 februari 2012 · 56 Inlägg

2,5bar är generellt ett lagom tryck i ett 15tums hjul.. michellin rekommenderar detta tryck iaf.. vi körde alltid 2,5bar i 15tums hjul på gummiverkstaden där jag jobbade förut, om de inte var ett C däck vill säga.. sen att jag kör med 3,5bar i mina bakhjul på sommaren är ju en annan historia! wink

driving my sierra sideways like its supposed to!
A-Dahlgren Dahlgren
22 februari 2012 · 450 Inlägg

Aero T16 skrev:
Har letat lite men hittat olika fakta.

Slits ett däck i mitten med högt lufttryck?

Vad är max lufttryck till Opel Astra F - 1997 med 185/65-14 och Skoda Octavia - 1998 med 195/65 - 15?

Kör just nu med 2.5 bar i båda bilarna.

rekommenderat är väll 2,2-2,4

max vette tusan!

Senast redigerat av A-Dahlgren (22 februari 2012)

MrStalby Scrape Addict
22 februari 2012 · 128 Inlägg

Jag kör 4-4,5 bar i mina däck när det ska sladdas.. Blir ju halare med för mycket däcktryck. Och de däcken slits ändå jämnt och fint..

Och jag har också, precis som KHRacing, hört att det inte ska slita i mitten på däcken om man kör för högt däcktryck. Så var dock fallet för längesen, däcken har väl utvecklats smile

Senast redigerat av MrStalby (22 februari 2012)

BMW E61 520d "M-Sport" (2009)
Nybergrobin
22 februari 2012 · 2 381 Inlägg

MrStalby skrev:
Jag kör 4-4,5 bar i mina däck när det ska sladdas.. Blir ju halare med för mycket däcktryck. Och de däcken slits ändå jämnt och fint..

Och jag har också, precis som KHRacing, hört att det inte ska slita i mitten på däcken om man kör för högt däcktryck. Så var dock fallet för längesen, däcken har väl utvecklats smile

Då måste jag haft väldigt gamla däck på min audi a4 smile Dem var väldigt rundslitna och jag misstänker starkt att det var pga dåligt tryck då föregående ägare (min faster) är en riktig slarver.

MrStalby Scrape Addict
22 februari 2012 · 128 Inlägg

Nybergrobin skrev:

MrStalby skrev:
Jag kör 4-4,5 bar i mina däck när det ska sladdas.. Blir ju halare med för mycket däcktryck. Och de däcken slits ändå jämnt och fint..

Och jag har också, precis som KHRacing, hört att det inte ska slita i mitten på däcken om man kör för högt däcktryck. Så var dock fallet för längesen, däcken har väl utvecklats smile

Då måste jag haft väldigt gamla däck på min audi a4 smile Dem var väldigt rundslitna och jag misstänker starkt att det var pga dåligt tryck då föregående ägare (min faster) är en riktig slarver.

Men var inte dom slitna på kanterna då? För även moderna däck slits ju ojämnt vid för LÅGT däcktryck smile

BMW E61 520d "M-Sport" (2009)
Nybergrobin
22 februari 2012 · 2 381 Inlägg

MrStalby skrev:

Nybergrobin skrev:

MrStalby skrev:
Jag kör 4-4,5 bar i mina däck när det ska sladdas.. Blir ju halare med för mycket däcktryck. Och de däcken slits ändå jämnt och fint..

Och jag har också, precis som KHRacing, hört att det inte ska slita i mitten på däcken om man kör för högt däcktryck. Så var dock fallet för längesen, däcken har väl utvecklats smile

Då måste jag haft väldigt gamla däck på min audi a4 smile Dem var väldigt rundslitna och jag misstänker starkt att det var pga dåligt tryck då föregående ägare (min faster) är en riktig slarver.

Men var inte dom slitna på kanterna då? För även moderna däck slits ju ojämnt vid för LÅGT däcktryck smile

Det var mycket mönster på mitten och inget på sidorna tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang