Jonas, Det ser vi fram emot! Grillchips, Jajjemen, hon e inte så dum Micke, Där sa du något Kanske bättre att ha de lite tunnt med kommentarer än en massa skitsnack Ohfyfan så ballt! Ja, jag är väl glad om ja får åka nånting i sommar
Har sovit länge idag, så kom inte ut i garaget förens 13 typ. Då höll jag på med en strålkastare till jobbet i nåra timmar.. Gick inge vidare.
Till slut fick ja ordning på den och kunde börja förbereda lite inför morgondagens topp-ihopmontering Slipade lite, fixade lite bultar osv.. Packboxen till veven kom idag också tror ja , får se om den ligger på köksbordet imorn
Hade lite knappt om tid i garaget idag för att ja skulle iväg till Uppsala o få hjälp av Showit med en hjulinställning på den andra 16v-turbon ja har .. Den får vara med på ett hörn iaf
Allt för mig idag. Imorn borde jag plocka ihop toppen, men de visar sig
Hållt på lite me toppen idag. Alltid bra med en reservdelstopp att kika på och ta kammarna ifrån
Turbokammarna som inte ska användas.
Hängde dit vattenpumpen, och nya packboxen till vevaxeln.
Provar ARP-bultarna
Lade på toppen för att se att bultarna räckte osv ..
Loctitade bultarna och slog i centringshylsorna till toppen
Toppen och kammarna klara för att läggas på imorn eller nått
Var tvungen att hänga på Turbon för att få lite perspektiv på bygget och att få drömma sig bort litegrann.. Ser ju faktiskt ut som att jag kanske hinner köra lite i sommar om jag har tur
Streeetkadett skrev: nu börjar de likna något:D var är kvar innan du kan dra fast toppen då?
Tackar!
Njaa ingenting tror ja Tänkte göra de imorn Men de kommer över en kompis o ville ha lite hjälp med ljud i en s60, får se hur lång tid de tar Har lite funderingar kring det svarta plaströret som går från vevhusvent-burken. Behöver man det tror du ?
Streeetkadett skrev: nu börjar de likna något:D var är kvar innan du kan dra fast toppen då?
Tackar!
Njaa ingenting tror ja Tänkte göra de imorn Men de kommer över en kompis o ville ha lite hjälp med ljud i en s60, får se hur lång tid de tar Har lite funderingar kring det svarta plaströret som går från vevhusvent-burken. Behöver man det tror du ?
som sitter under burken och går ner i blocket? den svara?
Exakt den, har några sånna. Men dom är ju lite småtorra och stela. Ska man sätta dit en torr, köpa en ny eller skita i de helt ?
Tackar! Idag har toppen kommit på plats, kammar och grejer också. Så nu är det mesta ihop skulle man kunna säga. Har även städat lite i snickarboa där jag skruvar och så stått ute i det fina vädret och kopplad ljud i en s60 Underbar dag! Glömde dock sladden till telefon i garaget så det blir inga bilder..
Som sagt, toppen på plats! Känns riktigt bra, nu är det ju snart dags att ta in bilen det ska sitta i
Bonus: Har kopplat lite ljud i min s40 också. Vårkänslorna tog över så var tvungen att åka o införskaffa mig en liten boombox.
Aah annars har det inte hänt mycket .. Tänkte väl försöka lacka kugghjulen till motorn imorn, o så kasta på kamremmen. Sen får vi se vad som händer, kanske dags att kasta ut Chevan som står i garaget och rulla in Volvon istället
Robin, kul att du gillart! Jag ska göra mitt bästa för att ni ska få se en småfrän 142a sen
Sawander, låter lovande Oringningen i blocket ska ju håla i en del också. Håller det inte som jag tänkt mig blir det kopparpac´kning istället
Andreas, Dåså Då ska de hålla Jag vill ha de sprängsäkert,överdimmensionerat eller säga vad man säga vill . Men jag vill kunna ladda på med fetare topp,grenrör o turbo utan att plocka isär o byta grejer i blocket. Bygger man rätt från början slipper man göra om, och köpa samma saker flera gånger, det är det jag hoppas slippa .
Jag limmade med en mekaniksilikon/lim som jag fick dit med roller. Blev en tunn,jämn och fin yta Jag hoppas att det inte åkt ner nått i oljekanalerna
Bytt bromsrör o grejer på den mattsvarta 140in, håller på med handbromsen bak nu som inte ens fanns. Som tur är så har jag en reservdelsaxel liggandes med kompletta handbromsgrejer. Får fortsätta med dedär imorn.
Lackat kugghjulen mattsvarta. Kanske kastar dit dom imorn. Beror på väder och humör
I måndags gick hela dagen åt till att åka runt o köpa grejer. Tack för mig!
Tjabba Idag blev det bara en kortis hos motorn. Satte dit oljesticka, rör till vevhusvent och vevhusvent. Även lite småtjaffs. Blev tyvärr taskiga bilder. Iphonen verkar vara lite ur form ;P
Sen skulle jag hänga dit remmen. Upptäckte då att tidigare ägare till toppen dragit gängpaj i hålet där remspännarn ska sitta. Sen har han borrat upp det till 14mm och kastat i en helecoil-gänga som gör den till 12mm. Men spännarn ska ha 10mm. Jäääääla skiiiiit tänkte ja då. Hängde dit remmen bara så att ni ska se hur det kommer se ut när jag löst problemet. Är osäker på att jag kan dra en helecoil-gänga i helecoilen som sitter där. Får nog lösa det på något annat sätt. Får se om det går att hitta nån gänga som går från 14mm till 10, det vore optimalt.
För övrigt så kom året första regn idag, känns helt perfekt. Då rinner saltet av vägarna och alla balla bilar rullar ut Nu ska jag väl ut i regnet och hämta en bakaxel, sen sätta mig i det andra garaget och skruva 142a.
_RaggarN skrev: Sen skulle jag hänga dit remmen. Upptäckte då att tidigare ägare till toppen dragit gängpaj i hålet där remspännarn ska sitta. Sen har han borrat upp det till 14mm och kastat i en helecoil-gänga som gör den till 12mm. Men spännarn ska ha 10mm. Jäääääla skiiiiit tänkte ja då. Hängde dit remmen bara så att ni ska se hur det kommer se ut när jag löst problemet. Är osäker på att jag kan dra en helecoil-gänga i helecoilen som sitter där. Får nog lösa det på något annat sätt. Får se om det går att hitta nån gänga som går från 14mm till 10, det vore optimalt.
dra i en sådan här * och sen borra ur till 10 mm? kanske kan funka?
Bra tips! Om den inte är för hårt härdad borde det fungera. Om inte annat kan man ta en sån och så svetsa igen hålet och borra ett nytt i den. Istället för att svetsa i toppen. Ska undersök detta
Meckarmicke, helt klart tänktvärt. Kanske får dra till järnhandeln o se vad dom har Sawander, Tror de är från en diesel-opel eller vw. 146-kuggar 24mm bred iaf Spännaren är från en VW iaf. VW-Andreas, nått sånt är de
Det har nu visat sig att hålet till remspännarn inte bara är för stort utan även snett.. Fan att jag inte såg det innan jag skruvade dit skiten. Toppen ska in på mekanisk verkstad och borras ur (rakt) och få en insatshylsa. Det jobbiga är att jag inte tänkt plocka isär toppen igen, så jag får lämna in hela motorn. Har ingen pickis heller så de kan bli drygt, men löser det nog. Ska till firman som ska göra det nu o se hur vi löser det smidigast. Ni får veta det först !