4502
Sök

BMW 328 coupe - ALmo edition

Bilen är TILL SALU!! Se sida 19 för info.. Efter att jag sålt min 325 så var det dags att skaffa nåt lite finare. BMW freak och racing förare som man är, så var en 328 ganska given. Hade siktet inställt på en silvergrå men när... Visa mer

115 215 Visningar
Projektet avslutat 23 augusti 2014
249 Inlägg
23 december 2013
Trådstartare
CarpeDiem skrev:
Ett tag sen det skrevs i projekttråden, hur har det gått annars? smile

Bilen står just nu i garaget med en trasig koppling. Detta är väl planerat att åtgärdas i mitten av januari. Efter alla tentor, inlämningar och skit jag har efter nyår. Så då kommer det komma lite intressanta bilder och uppdateringar igen. wink

German Engineering
9 083 Inlägg
23 december 2013
ALmo skrev:
CarpeDiem skrev:

Bilen står just nu i garaget med en trasig koppling. Detta är väl planerat att åtgärdas i mitten av januari. Efter alla tentor, inlämningar och skit jag har efter nyår. Så då kommer det komma lite intressanta bilder och uppdateringar igen. wink

Tråkigt med kopplingen sad Hur gick den sönder? Håller tummarna för dig smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

249 Inlägg
23 december 2013
Trådstartare
CarpeDiem skrev:
ALmo skrev:
CarpeDiem skrev:

Vet inte än.. Men jag gissar på att lamellerna är helt nedslitna.. hmm

German Engineering
9 083 Inlägg
23 december 2013
ALmo skrev:
CarpeDiem skrev:
ALmo skrev:

Om jag minns rätt så bytte du koppling för 1½ år sen ungefär. Slits lamellerna så fort? hmm
Senast redigerat av CarpeDiem (23 december 2013)

249 Inlägg
23 december 2013
Trådstartare
CarpeDiem skrev:
ALmo skrev:
CarpeDiem skrev:

Om jag minns rätt så bytte du koppling för 1½ år sen ungefär. Slits lamellerna så fort? hmm

Nja, svänghjulet var blankslitet och blåfärgat då så även om lamellerna och tryckplattan var ny så slirade ändå kopplingen lite. Men denna gången ska det åtgärdas! smile

German Engineering
9 083 Inlägg
24 december 2013
ALmo skrev:
CarpeDiem skrev:
ALmo skrev:

Nja, svänghjulet var blankslitet och blåfärgat då så även om lamellerna och tryckplattan var ny så slirade ändå kopplingen lite. Men denna gången ska det åtgärdas! smile

Ok, då är jag med på noterna smile

51 Inlägg
30 december 2013
ALmo skrev:
Jag kan säga att jag får sämre siffror utan tvekan. Hur mkt vet jag dock inte, men skulle tro runt 10 hk i min motor.
Då jämför jag ju med ett Simons system som är ett fullflödessystem.. Ta technix dämparen har ju lite små "stålbitar" i rören (sida 14) och sen är det kammare i ljuddämparen. Där av hk förlusten.. Anledningen till "stålbitarna" är för att få till ljudet. smile

om man jämnför med orginal ljuddämpare skulle det bli effekt förlust då med ? känns onödigt att köpa ljuddämpare för de lilla ljudets skull när man vill vinna extra hk.
vart fick du tag på simons fullflödes då ?

249 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
norlingen skrev:
ALmo skrev:
Jag kan säga att jag får sämre siffror utan tvekan. Hur mkt vet jag dock inte, men skulle tro runt 10 hk i min motor.
Då jämför jag ju med ett Simons system som är ett fullflödessystem.. Ta technix dämparen har ju lite små "stålbitar" i rören (sida 14) och sen är det kammare i ljuddämparen. Där av hk förlusten.. Anledningen till "stålbitarna" är för att få till ljudet. smile

om man jämnför med orginal ljuddämpare skulle det bli effekt förlust då med ? känns onödigt att köpa ljuddämpare för de lilla ljudets skull när man vill vinna extra hk.
vart fick du tag på simons fullflödes då ?

Skulle rekommendera Simons ljuddämparen om du vill ha lite mer knuff. Den köper du på Meca. wink

249 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
Idag ringde ja till min far och pratade lite.
Jag hade tänkt börja med bilen till helgen men han kunde inte hålla tassarna i styr.. smile
Så om några dagar så kommer det nog en rapport om fel och lämplig åtgärd.

Jag och farsan gnuggade våra geniknölar tillsammans förra veckan och kom fram
till att det som skulle kunna vara fel är svänghjulet. I och med att lamellerna byttes
nyligen så känns det som ett troligare alternativ.. Men den som lever får se! tongue cool

German Engineering
9 083 Inlägg
15 januari 2014
Löst sig med kopplingen? smile

249 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
CarpeDiem skrev:

Ska skriva en tenta till på fre. Sen ska lådan bort på lördag.
Alla bultar är borta, det är bara lite svårt att göra själv.
Så jag svarar på din fråga på löradag eftermiddag/kväll. wink

German Engineering
9 083 Inlägg
15 januari 2014
ALmo skrev:
CarpeDiem skrev:

Ska skriva en tenta till på fre. Sen ska lådan bort på lördag.
Alla bultar är borta, det är bara lite svårt att göra själv.
Så jag svarar på din fråga på löradag eftermiddag/kväll. wink

Jo, det är rätt svårt att få bort lådan helt själv. De väger en hel del tongue
All right smile

709 Inlägg
15 januari 2014
fruktansvärt fin bil... hatar när man förstår såhär fina bilar med "stance" smile såhär ska dem se ut. hade dock föredragit ett par orginal lyktor med led angeleyes i. tycker de klår alla former av styling lyktor, men de är bara jag de wink

249 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
XorcessX skrev:
fruktansvärt fin bil... hatar när man förstår såhär fina bilar med "stance" smile såhär ska dem se ut. hade dock föredragit ett par orginal lyktor med led angeleyes i. tycker de klår alla former av styling lyktor, men de är bara jag de wink

Tack så mycket! big_smile Nej, stance faller mig inte i smaken.. Lagom är bäst! cool
Övervägde faktiskt det för de flesta oneblock e inte snygga, men dessa föll jag för! wink 
Rösta gärna wink

249 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
Ok så nu är det rivet. Vi kom fram till att det var tryckplattan som hade havererat..
Men vi tog bort svänghjulet iaf. Efter att ha känt lite på det så kunde vi konstatera
att det är ett glapp i rotationsriktning på ca 7mm innan det började "svikta". Det
sviktade även lite väl mkt tyckte vi så nu återstår bara att ta reda på om det ska
vara så l om jag måste skaffa nytt svänghjul också.. hmm .... smile

249 Inlägg
25 februari 2014
Trådstartare
Hej hopp! big_smile

Nu är det dags för en uppdatering! Jag har inte skrivit något för jag har inte riktigt haft koll på vad som skulle köpas..

Förra veckan fick jag hem ett enkelmassa svänghjul från "bakaxeldelar". Dessvärre var det som jag befarade, nämligen att original tryckplatta inte passade. Så det blev ett samtal till dem och berättade om situationen. Han föreslog att jag skulle köpa en fjädrad sinterlamell och en förstärkt tryckplatta samt urtrampninglager. Lite overkill??
Jo, men det andra alternativet var ett konverteringskitt från autoexperten som motsvarar original, till samma pris!

Så förstärkta prylar fick det bli!! big_smile cool
Nu kommer det iaf vara en kompetent koppling på bilen!

Bilder kommer när grejerna ska moteras.. wink

192 Inlägg
25 februari 2014
Trevlig projekttråd!, kolla gärna in min!.

249 Inlägg
25 februari 2014
Trådstartare
Man tackar! absolut.. wink

German Engineering
9 083 Inlägg
25 februari 2014
Riktigt bra med förstärkt koppling big_smile

249 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
CarpeDiem skrev:
Riktigt bra med förstärkt koppling big_smile

Ja jag tyckte det! wink

Sök