3399
Sök

BMW 328 coupe - ALmo edition

Bilen är TILL SALU!! Se sida 19 för info.. Efter att jag sålt min 325 så var det dags att skaffa nåt lite finare. BMW freak och racing förare som man är, så var en 328 ganska given. Hade siktet inställt på en silvergrå men när... Visa mer

115 075 Visningar
Projektet avslutat 23 augusti 2014
249 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
#341
Min far sa att vi fick hem delarna idag. (Vi är där och mekar..)
Dessvärre var det samma sak.. Så han ringde till dem igen och de konstaterade att vi fått fel svänghjul. neutral
Nu skickar de iaf vad de påstår ska vara rätt.

Tråkigt att man ska behöva vänta till efter helgen bara.. hmm

German Engineering
9 083 Inlägg
1 mars 2014
#342
ALmo skrev:
Min far sa att vi fick hem delarna idag. (Vi är där och mekar..)
Dessvärre var det samma sak.. Så han ringde till dem igen och de konstaterade att vi fått fel svänghjul. neutral
Nu skickar de iaf vad de påstår ska vara rätt.

Tråkigt att man ska behöva vänta till efter helgen bara.. hmm

Jobbigt med all strul hmm Hoppas att det ordnar sig med svänghjulet.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

249 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#343
Här är en bild på den nya kopplingen som ska i bilen.  cool
Fortfarande fel svänghjul med det ser ju likadant ut så, vem bryr sig.. tongue
Till kittet tillhör även urtrampningslager och stödlager.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138941/138941-e5cf8ccb5cec66f1a2904c80af704671.jpg

51 Inlägg
2 mars 2014
#344
hoppas du inte ska fick parkera ofta vid bostad/jobb etc wink kommer du använda bilen mestadels på bana eller blir det en "daily driven" ?


249 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#345
norlingen skrev:
hoppas du inte ska fick parkera ofta vid bostad/jobb etc wink kommer du använda bilen mestadels på bana eller blir det en "daily driven" ?

Nja.. Jag kommer ju att köra den flera gånger i veckan. Med det är nästan bara landsväg och väldigt lite i stad.
Sen är den ju fjädrad så så farligt är det inte.. wink

German Engineering
9 083 Inlägg
2 mars 2014
#346
Nån aning om när du får hem svänghjulet som ska vara av rätt sort? smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

249 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#347
CarpeDiem skrev:
Nån aning om när du får hem svänghjulet som ska vara av rätt sort? smile

Nej nån gång i veckan. Så fort som möjligt hoppas jag! wink

German Engineering
9 083 Inlägg
2 mars 2014
#348
ALmo skrev:
CarpeDiem skrev:
Nån aning om när du får hem svänghjulet som ska vara av rätt sort? smile

Nej nån gång i veckan. Så fort som möjligt hoppas jag! wink

All right smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

249 Inlägg
4 mars 2014
Trådstartare
#349
Kort uppdatering!
Det riktiga svänghjulet kom hem igår och det passade! smile
Så på lördag börjar vi montera ihop bilen.. wink

German Engineering
9 083 Inlägg
4 mars 2014
#350
ALmo skrev:
Kort uppdatering!
Det riktiga svänghjulet kom hem igår och det passade! smile
Så på lördag börjar vi montera ihop bilen.. wink

Härligt big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

249 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#351
Då är första dagen av monteringen avklarad. Blev bara en halv dag då jag hade tenta på förmiddagen.
Bilen är nu hopsatt men står på pallarna fortfarande..
När allt var "klart" så startade vi bilen och direkt kom ett skrikande ljud som bara kan beskrivas som
"rem-gnissel". Dock så misstänker vi att det är nåt med kopplingen.. mad sad sad
Ett annat fel som är kvar är att det är luft i systemet då vi tog bort CD ventilen.

Imorgon så ska vi lufta, sen så ska bilen ner på backen och rullas ut så vi kan felsöka oljudet...

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138941/138941-aa8a2a024bb2ae40cd68fc0136a06a54_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138941/138941-0439ad90cd4d523e1787287ee5260fbf.jpg

51 Inlägg
8 mars 2014
#352
fint! är det bara att montera svänghjul eller måste det moment dras osv ?
tog precis bort min cdv också och de blev en rejäl skillnad faktiskt.


249 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#353
norlingen skrev:
fint! är det bara att montera svänghjul eller måste det moment dras osv ?
tog precis bort min cdv också och de blev en rejäl skillnad faktiskt.

Jag googlade lite snabbt och de flesta sa ca. 120Nm.
Gutt! Jag kan knapp bärga mig till den blir körbar nu! big_smile

51 Inlägg
8 mars 2014
#354
okej smile låste du motorn på något sätt eller händer det inget när du drog bultarna ? smile

EDIT : har du plockat bort insug eller går det att få bort startmotorn skruv från lådan ändå?
Senast redigerat av norlingen (8 mars 2014)


249 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#355
norlingen skrev:
okej smile låste du motorn på något sätt eller händer det inget när du drog bultarna ? smile

EDIT : har du plockat bort insug eller går det att få bort startmotorn skruv från lådan ändå?

Du får hålla fast svänghjulet på något sätt. Finns många varianter... wink

När du ska ta bort v-lådan sitter det 2 bular över lådan som man knappt ser. En på varje sida om blocket.
Sen sitter det 2 st till vänster om dem som håller startmotorn. Alla är gängade i gods och lossas bakifrån med hjälp av ca. 50 cm lång förlängning.

Denna killen beskriver hela proceduren väl wink 
http://www.youtube.com/watch?v=kaM8RgUWmKM

249 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#356
NU är bilen hel och körbar!! lol cool

Som sagt så började vi med att lufta bromsarna. Därefter så ställde vi ner bilen och rullade ut den.
När vi startade så märkte vi att det bara var rem-gnissel. Anledningen till att vi inte hörde vad det var, var för att vi var i ett ganska litet garage med stängda dörrar så ljudet sprider ju sig i hela garaget.
Tur att man slapp plocka sönder bilen igen... smile

Med det åtgärdat så var det bara att tuta och köra!
Det kommer nog ta ett tag för mig att vänja mig vid den nya sinter-kopplingen. Slaget som man använder
i pedalen är typ 2 cm. Sen gillar inte sinterlamellen att man smyger upp kopplingen.. roll

Den är mkt rappare vid torrgasning nu när svänghjul och koppling är lättare också! smile 

Jag är med andra ord väldigt nöjd med hur det blev! big_smile
Skönt att köra riktig bil igen! cool

Måste även tacka "Bakaxeldelar" för att de/ni var så hjälpsamma
när det strulade med delarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138941/138941-2d8b2df3f4663c2d96958ce3dfc52295.jpg

German Engineering
9 083 Inlägg
9 mars 2014
#357
Kul att bilen är hel och körklar nu big_smile Känns det bra med nya kopplingen och annat? smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

51 Inlägg
10 mars 2014
#358
hur mycket vikt sparade du ihop smile ? känns bilen slöare på låga varv ? hört att med lättare svänghjul tappar man vrid.


249 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#359
CarpeDiem skrev:
Kul att bilen är hel och körklar nu big_smile Känns det bra med nya kopplingen och annat? smile

Allt känns asbra! Som jag sa så kommer det att ta ett tag att lära sig köra med sinterlamell. Men jag har ju gjort det förr så tror det ska gå bra. smile

249 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#360
norlingen skrev:
hur mycket vikt sparade du ihop smile ? känns bilen slöare på låga varv ? hört att med lättare svänghjul tappar man vrid.

Vet inte riktigt vad original väger, men 4-5 kg kanske. smile
Har ju inte kört bilen på 5 månader så det vet jag inte.. tongue
Det låter konstigt. Om det nu är på det viset så tror jag nog att du vinner mer effekt vid hjulen än vad du förlorar.
I och med att det väger mindre så får du mindre roterande massa, vilket betyder mindre effekt förluster mellan motor och hjul.. wink cool


Sök