10387
Sök

Hur bra räcker ~100 HK i en VW Golf Variant 1,6?

9 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
Hej,

Jag ska köpa min första bil och har lagt budget kring 100000 sek. Kan gå upp 30000 sek om bilen är ekonomisk nog i drift. Jag hör att VW i allmänhet är bra så jag letat efter VW Golf Passat och Variant. Den enda jag hittade under 130000 sek som inte hade gått så många mil var t.ex. följande:
http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/ … D5IYAKFoA!

Den verkar vara en bra familj bil om man ska ha bilbarnstol, osv men mina kompisar sa att 1600 cc och 103 HK är lite för klen motor i en så stor bil. Hur ska man tänka här? Är motorn svag ifall man vill ta långa bil resor eller betyder det att om bilen är full lastad så kommer bilen inte gå så bra eller betyder det helt enkelt att man inte kan accelerera så kraftigt på landsväg. Hur stor motor borde det vara i en sådan bil?

Tack på förhand.

1 938 Inlägg
26 februari 2012
Vist, ingen räser, men en hyffsat billig vardagsbil sett ur driftskostnadssynpunkt.
Har lite svårt att veta vad jag skall jämföra prestandan med, när jag inte vet vad du har kört innan.
Men en golf 4 1.6 är prestandamässigt som en volvo 740 gl, ungefär, och dom tuffar ju på framåt trots allt.
Så att slutsumering, fungerar skitbra så länge du inte ska sätta några 402 meters tider smile

6 558 Inlägg
26 februari 2012
har barn själv å ja anser att golfen e förliten om man har barn  ... ja ha 125hk i min å de funkar rätt bra om ja ska vara ärlig fast 100hk till skulle vart skoj tongue  men ja risken finns att 100hk e för klent  ..inget fart vidunder det ...men för  dom pengarna du har att lägga varför inte köpa en passat 1.8turbo för ist  rymligare ..säkrare  å billigt går dom

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

1 498 Inlägg
26 februari 2012
Kör själv en 09a golf variant diesel och visst den är trött men funkar som famlijekärra.
Hade nog kollat efter en diesel om jag hade varit dig och inte stirra sig blind på låga mil.

30 Inlägg
26 februari 2012
Vi hade en Toyota Carina E 1.8 -97, om jag inte är helt ute och cyklar tror jag den hade 107 hk, och det var ett jäkla drag i den bilen ända upp till 4500 varv ungefär. Riktigt pigg och upplevdes som väldigt stark.

"The Ultimate Driving Machine"
The shit!

Fri fart för ett fritt folk!
15 089 Inlägg
26 februari 2012
racer-putte skrev:
har barn själv å ja anser att golfen e förliten om man har barn  ... ja ha 125hk i min å de funkar rätt bra om ja ska vara ärlig fast 100hk till skulle vart skoj tongue  men ja risken finns att 100hk e för klent  ..inget fart vidunder det ...men för  dom pengarna du har att lägga varför inte köpa en passat 1.8turbo för ist  rymligare ..säkrare  å billigt går dom

äh har aldrig haft problem

åkte min mk2:a när min dotter var 2år och grabben var 5bast och det var aldrig några som helst problem

när grabben var nyfödd hade vi en fiat uno inte heller det var några som helst problem förutom att barnvagnen fick stanna hemma för jag vägrade plocka ur baslådan
men det gick bra endå smile

att ha något större handlar bara om ren skär bekvämlighet

ingen av mina ungar har klagat på att åka i en liten bil

Kör fort så hinner inget hända...

6 558 Inlägg
26 februari 2012
Growe skrev:
racer-putte skrev:

äh har aldrig haft problem

åkte min mk2:a när min dotter var 2år och grabben var 5bast och det var aldrig några som helst problem

när grabben var nyfödd hade vi en fiat uno inte heller det var några som helst problem förutom att barnvagnen fick stanna hemma för jag vägrade plocka ur baslådan
men det gick bra endå smile

att ha något större handlar bara om ren skär bekvämlighet

ingen av mina ungar har klagat på att åka i en liten bil

kan jue finnas en anledning till att ja tycker golf e liten ....inte är det pga att ja e bekväm iaf  .... mina töser har långa ben  5 å 7år gamla .... så ja skulle säga  pga av säkerhet jag  ..å eftersom barnen har långa ben så slutar det med att vi större ifram får sitta längre fram för barnens skull  .. å då sitter ju  vi ifram inte så jävla kanon heller .... så ditt snack om bekvämlighet  köper ja inte för 5öre smile ha haft stor bil haft v70n i 6år  å den e sämra  för min familj än va nya bilen är  en a4a avant  ... den e mindre än v70in lr ??? varför den e bättre jooo ... a4an har kortare sittdel i baksätet vilket resulterar i att barnen sitter bättre i sina stolar ibak  å benen hamnar i rätt läge som dom ska vara i v70in så är det längre sittdel å då blev det att barnen satt med benen  snett i ryggstödet  å det e jue inte bra varesig för dom lr oss ifram  smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

9 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
ascona-tic skrev:
Kör själv en 09a golf variant diesel och visst den är trött men funkar som famlijekärra.
Hade nog kollat efter en diesel om jag hade varit dig och inte stirra sig blind på låga mil.

Intressant tanke. Jag har sökt upp diesel bilar och just avfärdat dem pga höga mil. Men då vet ju inte jag vad höga mil är. T.ex. En VW passat diesel som nedan kostar ju 138 000 sek trots den gått 12770 mil. Är inte det för hög pris för den eller? Kanske är det så att den har fortfarande 8 - 10000 mil kvar i livet minst och då kanske det är ett bra pris eller hur tänker man.

http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/ … E8OD5IYA_!

9 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
racer-putte skrev:

Är lite förvirrad. Länken jag la upp var ju för en VW Golf Variant och inte en liten VW Golf. Golf Variant är ju minst så stora som en passat om inte större. eller ?

474 Inlägg
26 februari 2012
det är ju samma motor som många w.a.g bilar kör, mycket golfar, golf variant, skoda octavia, octavia kombi osv..
motorerna är w.a.g 's stollthet! nästan aldrig nå problem med dom. går hyffsat, drar rätt lite. Men gillar du att köra rödljus race så köp något annat.  smile

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
26 februari 2012
Har 1,6 bensinaren i min Roomster med 105 hk, duger fullgott. Även med fullsatt bil. smile

1 498 Inlägg
26 februari 2012
galloper skrev:
ascona-tic skrev:

Intressant tanke. Jag har sökt upp diesel bilar och just avfärdat dem pga höga mil. Men då vet ju inte jag vad höga mil är. T.ex. En VW passat diesel som nedan kostar ju 138 000 sek trots den gått 12770 mil. Är inte det för hög pris för den eller? Kanske är det så att den har fortfarande 8 - 10000 mil kvar i livet minst och då kanske det är ett bra pris eller hur tänker man.

http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/ … E8OD5IYA_!

Tänk på att en diesel rullar på mycket lägre varvtal än en bensinare så 20-22k mil är inget ting för en modern diesel bil idag.

9 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
Är ju snart en familj man så nej inga rödljus för mig smile ... kanske några omkörningar på landsväg då och då. På er allihopa låter det som att en stor VW Golf Variant 1,6 med 104 HK räcker bra både för stadskörning för personliga ärenden och bilsemester för familjen.... så länge man inte tävlar på andra bilar på vägen.

och det låter på några av er också att motorer i VW är rätt bra och man kan förvänta sig relativ mindre problem än några andra bilar i samma storleksklass.

Jag undrar nu om jag ska tänka på några diesel alternativ som gått många fler mil. Är priser på följande bilar acceptabla eller ska jag hålla mig till vilar som gått under 5000 mil.

VW Passat http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/ … E8OD5IYA_!

Audi A6 Avant http://www.bytbil.com/bilar/audi/a6/fve … E8OD5IYA_!

Snälla, vägled mig här om hur man ska avgöra om priser är bra på dessa bilar.

Tack igen.
http://www.bytbil.com/bilar/audi/a6/fve … E8OD5IYA_!

1 498 Inlägg
26 februari 2012
galloper skrev:
racer-putte skrev:

Är lite förvirrad. Länken jag la upp var ju för en VW Golf Variant och inte en liten VW Golf. Golf Variant är ju minst så stora som en passat om inte större. eller ?

Varianten är lika stor som en golf om man inte sitter i bagaget för då vinner varianten!

1 498 Inlägg
26 februari 2012
Tänk på också kolla skatt för det kan ju skilja ett par tusen om året mellan dom olika bilarna,

474 Inlägg
26 februari 2012
jag skulle ha valt golfen smile jag har också 1,6an i min golf:) funkar utmärkt i mitt dagliga bruk!

2 337 Inlägg
26 februari 2012
Har du bestämt dig för VW, eller är du öppen för andra märken? Du får en Kia Cee'd SW 1.6 CRDi (kombi + diesel) med under 10000 mil på mätaren för under 100'000 kr. Går du upp mot 130'000 kr har du en hel del att välja på.

Annars så räcker ~100 hk som vardagsbil tycker jag, men det kan bli lite segt med full last.

1 498 Inlägg
26 februari 2012
Sarge skrev:
Har du bestämt dig för VW, eller är du öppen för andra märken? Du får en Kia Cee'd SW 1.6 CRDi (kombi + diesel) med under 10000 mil på mätaren för under 100'000 kr. Går du upp mot 130'000 kr har du en hel del att välja på.

Annars så räcker ~100 hk som vardagsbil tycker jag, men det kan bli lite segt med full last.

Helt klart vettigt alternativ! men andrahansvärdet är väl sådär,

Forummoderator
18 502 Inlägg
26 februari 2012
Allt är relativt. Jag har 128Hk i jobbsläden, En gammal Hyundai, den går friskt. Min sommarbil en 300C har 193Hk men är rätt trög. Den väger ju 2 ton... Den maskinen räcker väl till för Er vill jag påstå. Ligger man i 110-120 km/h på motorvägen är det ok men fortare vill man nog inte köra då den börjar varva lite mer. Är man rädd om ungarna kör man ju inte fortare än det heller.

Givetvis kan man hitta en likvärdig bil för dessa pengar som i de flesta fall är bättre men vill man ha en Golf så kör i vind.

Ubåtsingenjör
7 384 Inlägg
26 februari 2012
galloper skrev:
Är ju snart en familj man så nej inga rödljus för mig smile ... kanske några omkörningar på landsväg då och då. På er allihopa låter det som att en stor VW Golf Variant 1,6 med 104 HK räcker bra både för stadskörning för personliga ärenden och bilsemester för familjen.... så länge man inte tävlar på andra bilar på vägen.

och det låter på några av er också att motorer i VW är rätt bra och man kan förvänta sig relativ mindre problem än några andra bilar i samma storleksklass.

Jag undrar nu om jag ska tänka på några diesel alternativ som gått många fler mil. Är priser på följande bilar acceptabla eller ska jag hålla mig till vilar som gått under 5000 mil.

VW Passat http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/ … E8OD5IYA_!

Audi A6 Avant http://www.bytbil.com/bilar/audi/a6/fve … E8OD5IYA_!

Snälla, vägled mig här om hur man ska avgöra om priser är bra på dessa bilar.

Tack igen.
http://www.bytbil.com/bilar/audi/a6/fve … E8OD5IYA_!

tycker du kollar allt för mycket på miltal ... en väl omhändetagen bil rullar lätt 50 000 mil och fortsätter tuffa på efter det ! Hade jag varit dig hade jag kollat efter en passat diesel, då passaten är lite större än golfarna sen går dieselen billigt

Sök