Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk

Renovering av en Volvo 740 (745) Herrgårdsvagn -86
  • 386 Följare
  • 935 100 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 maj 2019
Djo
11 november 2014 · 10 157 Inlägg

Ser bra ut smile

Är ju plast tank då ska det finnas mellanrum plast tankar sväller på sommaren av värme smile Precis som en reservdunk av plast.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
BlueScreeen
11 november 2014 · 2 030 Inlägg

Stiligt! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Chrrille
23 december 2014 · 1 011 Inlägg

Hej!

Sitter och lägger ihop en stor beställning nu till motorrenoveringen och jag hade tänkt köpa ett par nya strålkastarinsatser till USA-Fronten också.

Har hittills alltid plocka bort USA-fronten vid besiktning då jag har H4 insatser för vänstertrafik och har nu tröttnat på detta.

Är det någon som vet om man kan besiktiga med insatser "sealed beam" i Sverige? Eller blir det massa problem?
Obs! Bilen är ej import.
Tacksam för svar! smile

Senast redigerat av Chrrille (23 december 2014)

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569
Volvo S60 D3 "R-design" (2011)
Volvo 740 GLE "Herrgårdsvagn" (1986)
Djo
23 december 2014 · 10 157 Inlägg

Köp riktiga med h4 och h7. om det är h7 minns ej nu.

sealed beam kan amerikanarna få hålla sig med.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
NissenVonShabo Man ska vara seriös!
23 december 2014 · 560 Inlägg

Chrrille skrev:
Hej!

Sitter och lägger ihop en stor beställning nu till motorrenoveringen och jag hade tänkt köpa ett par nya strålkastarinsatser till USA-Fronten också.

Har hittills alltid plocka bort USA-fronten vid besiktning då jag har H4 insatser för vänstertrafik och har nu tröttnat på detta.

Är det någon som vet om man kan besiktiga med insatser "sealed beam" i Sverige? Eller blir det massa problem?
Obs! Bilen är ej import.
Tacksam för svar! smile

Jag besiktigar alltid med USA fronten på min ej importerade 744 med Seald beam strålkastare.
Dom frågar alltid varför ljusbilden är rak, då får man förklara att det är seald beam och absolut inga problem för mig, men en del andra verkar ha detta, vissa kanske är kinkiga med ljusbilden men så länge den inte är över gräns värdet är de väll okey smile.

Har 8st reserv seald beam strålkastare hemma utifall någon skulle gå sönder så man kan byta snabbt och enkelt smile.

Besiktiga min förra 744 utan problem med samma stålkastare, no problemo smile.

Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös.
Man skall var seriös!
Volvo 744 GLE "USA OZ Cromodora Wheels" (1986)
Volvo 945 (1996)
Chrrille
23 december 2014 · 1 011 Inlägg

Djo skrev:
Köp riktiga med h4 och h7. om det är h7 minns ej nu.

sealed beam kan amerikanarna få hålla sig med.

Har letat som en tok efter H4 insatser men jag hittar inte det någonstans. yikes

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569
Volvo 740 GLE "Herrgårdsvagn" (1986)
Volvo S60 D3 "R-design" (2011)
Chrrille
23 december 2014 · 1 011 Inlägg

NissenVonShabo skrev:

Chrrille skrev:
Hej!

Sitter och lägger ihop en stor beställning nu till motorrenoveringen och jag hade tänkt köpa ett par nya strålkastarinsatser till USA-Fronten också.

Har hittills alltid plocka bort USA-fronten vid besiktning då jag har H4 insatser för vänstertrafik och har nu tröttnat på detta.

Är det någon som vet om man kan besiktiga med insatser "sealed beam" i Sverige? Eller blir det massa problem?
Obs! Bilen är ej import.
Tacksam för svar! smile

Jag besiktigar alltid med USA fronten på min ej importerade 744 med Seald beam strålkastare.
Dom frågar alltid varför ljusbilden är rak, då får man förklara att det är seald beam och absolut inga problem för mig, men en del andra verkar ha detta, vissa kanske är kinkiga med ljusbilden men så länge den inte är över gräns värdet är de väll okey smile.

Har 8st reserv seald beam strålkastare hemma utifall någon skulle gå sönder så man kan byta snabbt och enkelt smile.

Besiktiga min förra 744 utan problem med samma stålkastare, no problemo smile.

Okej smile
Jag får helt enkelt köpa hem och prova.
Annars kan man ju dra det klassiska vid besiktningen "Det har ju aldrig varit något problem innan att besiktiga med dessa lampor" big_smile

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569
Volvo S60 D3 "R-design" (2011)
Volvo 740 GLE "Herrgårdsvagn" (1986)
Djo
23 december 2014 · 10 157 Inlägg

Chrrille skrev:

Djo skrev:
Köp riktiga med h4 och h7. om det är h7 minns ej nu.

sealed beam kan amerikanarna få hålla sig med.

Har letat som en tok efter H4 insatser men jag hittar inte det någonstans. yikes

hm borde ju gå att hitta men jag kommer ej på vart just nu tyvärr.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
NissenVonShabo Man ska vara seriös!
23 december 2014 · 560 Inlägg

Chrrille skrev:

NissenVonShabo skrev:

Chrrille skrev:
Hej!

Sitter och lägger ihop en stor beställning nu till motorrenoveringen och jag hade tänkt köpa ett par nya strålkastarinsatser till USA-Fronten också.

Har hittills alltid plocka bort USA-fronten vid besiktning då jag har H4 insatser för vänstertrafik och har nu tröttnat på detta.

Är det någon som vet om man kan besiktiga med insatser "sealed beam" i Sverige? Eller blir det massa problem?
Obs! Bilen är ej import.
Tacksam för svar! smile

Jag besiktigar alltid med USA fronten på min ej importerade 744 med Seald beam strålkastare.
Dom frågar alltid varför ljusbilden är rak, då får man förklara att det är seald beam och absolut inga problem för mig, men en del andra verkar ha detta, vissa kanske är kinkiga med ljusbilden men så länge den inte är över gräns värdet är de väll okey smile.

Har 8st reserv seald beam strålkastare hemma utifall någon skulle gå sönder så man kan byta snabbt och enkelt smile.

Besiktiga min förra 744 utan problem med samma stålkastare, no problemo smile.

Okej smile
Jag får helt enkelt köpa hem och prova.
Annars kan man ju dra det klassiska vid besiktningen "Det har ju aldrig varit något problem innan att besiktiga med dessa lampor" big_smile

HAha ja de kan gå.

Angående ej seald beam utan med H4 insats
Tror jag dessa ska passa:
http://www.sbvab.se/jeep/cherokee-xj/be … -glas.html

Lamptyp: H4 
Bredd [mm]: 167 mm
Höjd [mm]: 107 mm
Ljusöppning [mm.]: 164 x 103 mm

Art nr på KGKs hemsida.
1AB 003 177 001

De uppger du till auto experten eller till någon volvo återförsälja så kan dom lösa hem de åt dig,
Kostar väll runt 6-700/st

Seald beam lamporna kostar ca 180st på autoepxerten.

Har själv köpt seald beam pga priset, men självklart bättre ljus med H4 lamporna smile.

Hoppas ni blir lite klokare smile.

Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös.
Man skall var seriös!
Volvo 744 GLE "USA OZ Cromodora Wheels" (1986)
Volvo 945 (1996)
einar-
23 december 2014 · 326 Inlägg

Biltema tror jag har H4 insatser

aXLe
24 december 2014 · 183 Inlägg

Det är ju Hella insatser. Kostar ca 500kr styck.
Mekonomen, Autoexperten, AdCenter, Mecka etc kan fixa H4-insatser utan problem. Finns med och utan P-ljus.

H4-insats utan p-ljus: 1AB 003.177-001

Chrrille
4 januari 2015 · 1 011 Inlägg

Nu var det dags för diverse renovering av motor. big_smile

Tänkte tvätta av det värsta skiten från motorn innan demontering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-34a6942c1de97a205338bc51e3a7ca1d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-0ac7f7ef6a7d47ff5b33871a3f6316e3.jpg

Usch för skit & olja.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-fb7b681db9e830e636590acbe5d240fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-87017a0911260924726a5ef89c3d771e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-11e9a5568fca84a4ce1b4547b8201748.jpg

Indränkt i avfettning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-7d84a5af7bcea90dfa6d796c22d57ea8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-21f61a074a31b49ed0285be94efb2994.jpg

Glömde ta bild på efter att den var tvättad & uppe i stativet.


Insug borta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-a3b29f95d71867960a8842cdd0244693.jpg

Kommer bli vacker med ny lack smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-114fbe55e1221d2757cb3e3187f9f90c.jpg

Även insprutningen väck. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-bf0397c6fd271826d9de14d86ecee0cb.jpg

Insprutningen. Tycker det var ovanligt mycket olja i gummibälgen samt runt hävarmen som syns på bilden. Vad kan felet vara som gör att det blir så? Vevhusventilationen skulle ju kunna vara en orsak till detta då huvudledningen från vevhuset går in i insprutningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-3e59ecfe5d3802b15c23aed8c3926adb.jpg
Alla packningarna till banjokopplingarna ska bytas ut. Någon som vet vilken moment dessa bultar ska dras i?

Allt för idag smile

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569
Volvo S60 D3 "R-design" (2011)
Volvo 740 GLE "Herrgårdsvagn" (1986)
einar-
4 januari 2015 · 326 Inlägg

Vevhusventen är det enda som kan kasta in olja där så antagligen är motorn sliten i loppen.

Banjobultar drar man med känsla så det blir lite lagom smile Det är inga extrema tryck det handlar om så dra tills de bottnar med handkraft sen nyper du till så håller det tätt. Tänk på att bultarna är ihåliga och ganska skör så de får inte dras för hårt

Chrrille
4 januari 2015 · 1 011 Inlägg

einar- skrev:
Vevhusventen är det enda som kan kasta in olja där så antagligen är motorn sliten i loppen.

Banjobultar drar man med känsla så det blir lite lagom smile Det är inga extrema tryck det handlar om så dra tills de bottnar med handkraft sen nyper du till så håller det tätt. Tänk på att bultarna är ihåliga och ganska skör så de får inte dras för hårt

Loppen? Vill du specificera det lite? tongue

Men är det inte 3 bars bränsletryck? Fast det kanske enbart är fram till Tryckackumulatorn.
Var mest orolig över läckage då banjokopplingarna tätas med kopparbrickor.

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569
Volvo 740 GLE "Herrgårdsvagn" (1986)
Volvo S60 D3 "R-design" (2011)
einar-
4 januari 2015 · 326 Inlägg

Ja slitna kolvringar/cylinderlopp så kompression smiter ner i tråget eller en igensatt oljefälla. Normalt ska det komma gaser och inte följa med någon olja dit.

Det är väl mellan 3-5 bars bränsletryck på k-jet och det tycker jag är lite när jag normalt jobbar med 2-400 bars systemtryck (hydraulik) smile

Har du nya kopparbrickor ska det inte vara någon fara för läckage. Skulle det ändå läcka är det bara att dra lite till.
Du känner ju på ett ungefär hur mycket kraft det går åt att lossa på bultarna nu

Henkix
5 januari 2015 · 6 737 Inlägg

spännande! big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
BmwJimmy Tüsk / JDM
6 januari 2015 · 262 Inlägg

Då har man läst igenom alla 60 sidor! Satan vilket jobb! Nyligen köpt mig en 745 '90 som förhoppningsvis ska få sig en renovering. Kommer garanterat följa!

BMW E91 320D "Diesel Doris" (2009)
Svensssooon
6 januari 2015 · 10 Inlägg

Bra att någon tar hand om dässa underbara volvo 740is smile Det börjar bli ont av sånna i nyskick/orginal sad
Prem lagd smile

Volvo 264 (1979)
Chrrille
7 januari 2015 · 1 011 Inlägg

Idag kom första beställningen hem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-8436ecea580ccd3d0aedc8e1c5925998.jpg

Nya motorkuddar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-73e5ab72995ee7c8ee3264c8c7d7e03d.jpg

Oljefilter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-3d8d9b53a03b7eea2768788759572b5b.jpg

Luftfilter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-24f4180cf62450f51c14d7befee3ef96.jpg

Kamrem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-bfafd12229b6f20d8d6a04dd23006fdd.jpg

Packningssats till insprutningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-18546b0c78f19a09a09c10fca9a64460.jpg

Kompletteringssats
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-d682936b8e3c8e7e2c342ae98f3a9ed6.jpg

Sotningssats
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-24b49676d9bb7a508e22502049dca486.jpg

Ny tempgivare samt oljetrycksgivare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122449/122449-45855bb2dba086dd037620a0045d3537.jpg

Nu väntar jag bara på resten, dock var det beställningsvara på en del vara så det dröjer väl lite till innan det kommer.

Men ikväll blir det att riva ner lite mera på motorn.
Allt för idag. smile

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569
Volvo S60 D3 "R-design" (2011)
Volvo 740 GLE "Herrgårdsvagn" (1986)
Chrrille
7 januari 2015 · 1 011 Inlägg

BmwJimmy skrev:
Då har man läst igenom alla 60 sidor! Satan vilket jobb! Nyligen köpt mig en 745 '90 som förhoppningsvis ska få sig en renovering. Kommer garanterat följa!

Trevligt med ännu en följare smile

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569
Volvo 740 GLE "Herrgårdsvagn" (1986)
Volvo S60 D3 "R-design" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang