5412
Sök

Volvo 940 - m50 turbo *2,8l bygge*

Volvo 940 med bmw m50 turbo motor

292 711 Visningar
Projektet avslutat 29 maj 2013
1 574 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#341
Elmersson skrev:
Brago skrev:
Inte kört av en enda drivaxel, bara dåligt svetsade klumpar.

hm okej, har kört svetsat på våran med och säker gjort åt 10 axlar på 1,5 år.

Jo sen har jag ju inte kört många mil nu med den nya axeln ja fick riktigt svetsad. kopplingen pajjade


194 Inlägg
28 augusti 2012
#342
Brago skrev:
Elmersson skrev:
Brago skrev:
Inte kört av en enda drivaxel, bara dåligt svetsade klumpar.

hm okej, har kört svetsat på våran med och säker gjort åt 10 axlar på 1,5 år.

Jo sen har jag ju inte kört många mil nu med den nya axeln ja fick riktigt svetsad. kopplingen pajjade

ah okej, kör inte så mkt med vår heller, går på isen vintertid och lite race mm på sommarn, är på väg m50 ner i den med nu smile

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

1 574 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#343
Elmersson skrev:
Brago skrev:
Elmersson skrev:

hm okej, har kört svetsat på våran med och säker gjort åt 10 axlar på 1,5 år.

Jo sen har jag ju inte kört många mil nu med den nya axeln ja fick riktigt svetsad. kopplingen pajjade

ah okej, kör inte så mkt med vår heller, går på isen vintertid och lite race mm på sommarn, är på väg m50 ner i den med nu smile

Jajust! verkar va lite att ha tur med drivaxlarna å.. dom på förra axeln hade bara vridit sig lite, dock med grundlapp, grundmapp och slitna däck.. haha


194 Inlägg
29 augusti 2012
#344
Brago skrev:
Elmersson skrev:
Brago skrev:

Jo sen har jag ju inte kört många mil nu med den nya axeln ja fick riktigt svetsad. kopplingen pajjade

ah okej, kör inte så mkt med vår heller, går på isen vintertid och lite race mm på sommarn, är på väg m50 ner i den med nu smile

Jajust! verkar va lite att ha tur med drivaxlarna å.. dom på förra axeln hade bara vridit sig lite, dock med grundlapp, grundmapp och slitna däck.. haha

haha okej. Väldigt lätt att få hjulstuds med svetsdiff och det är nog då axlarna ryker:/ Körde av massa på isen med rallydubbade däck. då med ca 230-240 hästar bara hmm lika så verkar han inte gilla 18" super dtm heller, då knäcker man axlar kanska fort, antagligen för att det går så mkt tyngre att dra runt.. plus att belastnngen blir värre vid hjulstuds..

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

1 574 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#345
Elmersson skrev:
Brago skrev:
Elmersson skrev:
ah okej, kör inte så mkt med vår heller, går på isen vintertid och lite race mm på sommarn, är på väg m50 ner i den med nu smile

Jajust! verkar va lite att ha tur med drivaxlarna å.. dom på förra axeln hade bara vridit sig lite, dock med grundlapp, grundmapp och slitna däck.. haha

haha okej. Väldigt lätt att få hjulstuds med svetsdiff och det är nog då axlarna ryker:/ Körde av massa på isen med rallydubbade däck. då med ca 230-240 hästar bara hmm lika så verkar han inte gilla 18" super dtm heller, då knäcker man axlar kanska fort, antagligen för att det går så mkt tyngre att dra runt.. plus att belastnngen blir värre vid hjulstuds..

men hur har ni då med dämpare å fjädrar??
Ja fick nå kenpigt med min strax innan kopplingen la av, lät som hjulstuds men måste varit nå annat kanske.. vette tusan.. men direkt efter ja byggde mitt momentstag & bytte till nya bilstein från 240 så studsa de inte, kunde drifta lätt å åka mycke hjulspinn med bara gaspådrag..
Får se nu med nya kopplingen om fenomenet kvarstår..
Senast redigerat av Brago (30 augusti 2012)


4 287 Inlägg
30 augusti 2012
#346
Min bror hade samma problem med hjulstuds när man sladdade med sin 740 med svetsdiff och sedan aussielocker. Tog inte lång stund innan original momentstaget gick.

Han köpte nytt ifrån bakaxel.se och fick då även med massa polyuretanbussningar till bakvagnen. Efter det bytet så blev det en jävla skillnad! Hjulstudset försvann helt och det känns nästan som att framhjulen ska lyfta när man drar iväg från stillastående.

Och då är hans dämpare bak ändå helt slut, och då menar jag inte slitna utan helt jävla slut. Så ett bättre momentstag gör under för bakvagnen:)

Originalmomentstaget brukar ju inte hålla speciellt länge heller om man kör diffat. Polaren körde sönder sitt med en vanlig GL för inte så längesen så man behöver inte ens speciellt mkt kraft.


1 574 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
#347
zemet skrev:
Min bror hade samma problem med hjulstuds när man sladdade med sin 740 med svetsdiff och sedan aussielocker. Tog inte lång stund innan original momentstaget gick.

Han köpte nytt ifrån bakaxel.se och fick då även med massa polyuretanbussningar till bakvagnen. Efter det bytet så blev det en jävla skillnad! Hjulstudset försvann helt och det känns nästan som att framhjulen ska lyfta när man drar iväg från stillastående.

Och då är hans dämpare bak ändå helt slut, och då menar jag inte slitna utan helt jävla slut. Så ett bättre momentstag gör under för bakvagnen:)

Originalmomentstaget brukar ju inte hålla speciellt länge heller om man kör diffat. Polaren körde sönder sitt med en vanlig GL för inte så längesen så man behöver inte ens speciellt mkt kraft.

Ja men exakt...
Krökte min bakvagn andra provturen med m50 å turbo, första gången va med odiffad axel å då rensa ja diffen.. smile


194 Inlägg
2 september 2012
#348
Brago skrev:
Elmersson skrev:
Brago skrev:

Jajust! verkar va lite att ha tur med drivaxlarna å.. dom på förra axeln hade bara vridit sig lite, dock med grundlapp, grundmapp och slitna däck.. haha

haha okej. Väldigt lätt att få hjulstuds med svetsdiff och det är nog då axlarna ryker:/ Körde av massa på isen med rallydubbade däck. då med ca 230-240 hästar bara hmm lika så verkar han inte gilla 18" super dtm heller, då knäcker man axlar kanska fort, antagligen för att det går så mkt tyngre att dra runt.. plus att belastnngen blir värre vid hjulstuds..

men hur har ni då med dämpare å fjädrar??
Ja fick nå kenpigt med min strax innan kopplingen la av, lät som hjulstuds men måste varit nå annat kanske.. vette tusan.. men direkt efter ja byggde mitt momentstag & bytte till nya bilstein från 240 så studsa de inte, kunde drifta lätt å åka mycke hjulspinn med bara gaspådrag..
Får se nu med nya kopplingen om fenomenet kvarstår..

Sitter hyffast fräscha orginaldämpare och kapade fjädrar bara, men hjulet rör sig i bilens riktning med. Alltså fram och tillbaka, inte så mkt upp och ner. Men får bli lite andra dämpare o fjädrar nu, samt få fast allt ordentligt i bakvagnen sen blir det nog bättre.
Ska bli skoj med m50 iaf, körde m20b23 i han nu i sommar, med hx35a. Gick rätt gött men svårkört då det inte fanns så mkt till botten direkt:P

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

1 574 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#349
Elmersson skrev:
Brago skrev:
Elmersson skrev:

haha okej. Väldigt lätt att få hjulstuds med svetsdiff och det är nog då axlarna ryker:/ Körde av massa på isen med rallydubbade däck. då med ca 230-240 hästar bara hmm lika så verkar han inte gilla 18" super dtm heller, då knäcker man axlar kanska fort, antagligen för att det går så mkt tyngre att dra runt.. plus att belastnngen blir värre vid hjulstuds..

men hur har ni då med dämpare å fjädrar??
Ja fick nå kenpigt med min strax innan kopplingen la av, lät som hjulstuds men måste varit nå annat kanske.. vette tusan.. men direkt efter ja byggde mitt momentstag & bytte till nya bilstein från 240 så studsa de inte, kunde drifta lätt å åka mycke hjulspinn med bara gaspådrag..
Får se nu med nya kopplingen om fenomenet kvarstår..

Sitter hyffast fräscha orginaldämpare och kapade fjädrar bara, men hjulet rör sig i bilens riktning med. Alltså fram och tillbaka, inte så mkt upp och ner. Men får bli lite andra dämpare o fjädrar nu, samt få fast allt ordentligt i bakvagnen sen blir det nog bättre.
Ska bli skoj med m50 iaf, körde m20b23 i han nu i sommar, med hx35a. Gick rätt gött men svårkört då det inte fanns så mkt till botten direkt:P

Ajust!

Bilen står just nu, har fullt upp med att fixa vinterhärken, kommer upp en projekttråd om den snarast också smile


Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
6 september 2012
#350
Länka den tråden här smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

1 574 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#351
Turbo-Fransson skrev:
Länka den tråden här smile

Jorå, de blir när ja fått till nån tråd smile


Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
6 september 2012
#352
Brago skrev:
Turbo-Fransson skrev:
Länka den tråden här smile

Jorå, de blir när ja fått till nån tråd smile

Gytt! big_smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

1 574 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#353
Turbo-Fransson skrev:
Brago skrev:
Turbo-Fransson skrev:
Länka den tråden här smile

Jorå, de blir när ja fått till nån tråd smile

Gytt! big_smile

Kan ju smygberätta lite om den..
Är en 244 från 1990 som levt ett hårt liv som ja köpte billigt då den inte går när den blir varm..
Så tänkte fixa detta och sedan dit med min front från en 77a, dvs runda lysena. sen ska den målas matt militärgrön, Dubbla oldschool takräcken med tillhörande väskor & tillbehör, nå fina fälgar sen en lagomt preppad b230ft under huven som kommer att sprida mycke turbo vin och launch tillfällen wink


Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
6 september 2012
#354
Brago skrev:
Turbo-Fransson skrev:
Brago skrev:

Jorå, de blir när ja fått till nån tråd smile

Gytt! big_smile

Kan ju smygberätta lite om den..
Är en 244 från 1990 som levt ett hårt liv som ja köpte billigt då den inte går när den blir varm..
Så tänkte fixa detta och sedan dit med min front från en 77a, dvs runda lysena. sen ska den målas matt militärgrön, Dubbla oldschool takräcken med tillhörande väskor & tillbehör, nå fina fälgar sen en lagomt preppad b230ft under huven som kommer att sprida mycke turbo vin och launch tillfällen wink

De ja! Har själv funderingar på att min nästa bil får bli en sån, samma årsmodell o samma front o så, men me b230fk ist :p Men man får se hur länge man kommer ha kvar denna idén wink

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

1 574 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#355
Turbo-Fransson skrev:
Brago skrev:
Turbo-Fransson skrev:

Gytt! big_smile

Kan ju smygberätta lite om den..
Är en 244 från 1990 som levt ett hårt liv som ja köpte billigt då den inte går när den blir varm..
Så tänkte fixa detta och sedan dit med min front från en 77a, dvs runda lysena. sen ska den målas matt militärgrön, Dubbla oldschool takräcken med tillhörande väskor & tillbehör, nå fina fälgar sen en lagomt preppad b230ft under huven som kommer att sprida mycke turbo vin och launch tillfällen wink

De ja! Har själv funderingar på att min nästa bil får bli en sån, samma årsmodell o samma front o så, men me b230fk ist :p Men man får se hur länge man kommer ha kvar denna idén wink

Denna bil kommer att få smaka mycke brehäng i vinter! ska i med ett megasquirt så man får lite mer snurr på den också! smile


Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
6 september 2012
#356
Brago skrev:
Turbo-Fransson skrev:
Brago skrev:

Kan ju smygberätta lite om den..
Är en 244 från 1990 som levt ett hårt liv som ja köpte billigt då den inte går när den blir varm..
Så tänkte fixa detta och sedan dit med min front från en 77a, dvs runda lysena. sen ska den målas matt militärgrön, Dubbla oldschool takräcken med tillhörande väskor & tillbehör, nå fina fälgar sen en lagomt preppad b230ft under huven som kommer att sprida mycke turbo vin och launch tillfällen wink

De ja! Har själv funderingar på att min nästa bil får bli en sån, samma årsmodell o samma front o så, men me b230fk ist :p Men man får se hur länge man kommer ha kvar denna idén wink

Denna bil kommer att få smaka mycke brehäng i vinter! ska i med ett megasquirt så man får lite mer snurr på den också! smile

Blir nog jäkla bra! Kommer absolut följa den tråden med! big_smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
6 september 2012
#357
Du har bra driv i dina projekt smile Riktigt fint resultat också! Vad satsar du på för effekt? smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

1 574 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#358
AD_ skrev:
Du har bra driv i dina projekt smile Riktigt fint resultat också! Vad satsar du på för effekt? smile

i 240n så siktar ja på ca 250 på hjulen kanske..
940n kommer att få en liten makeover i vinter också, kommer att få en fin förklädnat, så ja verkligen kan kalla den gubb bilen wink


103 Inlägg
9 september 2012
#359
Tänkte bara slänga in en fråga om svetsdiffen. Är den svetsad med pinne eller? och isf vilken elektrod används? 48.00? smile

Riktigt fint bygge, väldigt bra gjort! Hoppas du kan klämma in några timmar till skruvandet trots jobbtiderna.

1 574 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
#360
holmpa94 skrev:
Tänkte bara slänga in en fråga om svetsdiffen. Är den svetsad med pinne eller? och isf vilken elektrod används? 48.00? smile

Riktigt fint bygge, väldigt bra gjort! Hoppas du kan klämma in några timmar till skruvandet trots jobbtiderna.

Tjena!
Diffen är svetsad med nå speciella elektroder, inga vanliga.. Dom kommer i aluminumförpackning som innehåller 2st pinnar per förpackning lol
Senast redigerat av Brago (9 september 2012)



Sök