2111
Sök

740 GL , drar sjukt mycket bensin?!

103 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
Tjena!

Har en 740 GL -88 som drar sinnessjukt mycket bensin.
Tänkte inte mycket på det till en början (skaffade bilen för en månad sen), men när jag sedan kom ca 16 mil på lite mer än halv tank så började jag fundera.

Det är inget gjort med motor eller avgassystem.

Kan absolut nada om bilar, grym på o köra sönder dom dock. Enda "defekten" som finns just nu är att jag tydligen måste byta grenrörspackning. Kan det vara boven i det hela? hmm

Tack på förhand.

Forummoderator
26 474 Inlägg
29 februari 2012
Jag hade undersökt om kamremmen har kuggat över.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 februari 2012
Kass grenrörspackning kan vara boven. Det kan lura lambdasonden att motorn går magert och därmed ge hög förbrukning, så jag skulle börja där.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

103 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
RD_87 skrev:
Kass grenrörspackning kan vara boven. Det kan lura lambdasonden att motorn går magert och därmed ge hög förbrukning, så jag skulle börja där.

Ska byta skiten i helgen nu o se om det gör någon skillnad.

Vart ska man annars börja leta om detta inte är problemet?

103 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
Kan också tillägga att bilen är förbannat jävla slö av någon anledning med.
Inte för att GL är någon Nascar bil för övrigt alltså, men den här är katastrof.

562 Inlägg
1 mars 2012
Som tidigare nämnde, kamrem står efter alla markeringar? I övrigt, i vilket skick är tändsystemet..? Blir bilen varm ordentligt - dvs. är termostaten ok? Inga anliggande bromsar och välservad bil i övrigt? Många bäckar små..

Jag skulle dock börjat med att täta avgasläckaget som tidigare nämnde..

9-5 Aero Sedan -05

Svanken skrev:
men när jag sedan kom ca 16 mil på lite mer än halv tank så började jag fundera..

Du utgick inte från tankmätaren? för 740<89 brukar sällan ha en fungerande mätare, så om du räknat ut bensinförbrukningen utifrån just hur mycket mätaren står på kan det bli väldigt fel smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

103 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
micke-opel skrev:
Som tidigare nämnde, kamrem står efter alla markeringar? I övrigt, i vilket skick är tändsystemet..? Blir bilen varm ordentligt - dvs. är termostaten ok? Inga anliggande bromsar och välservad bil i övrigt? Många bäckar små..

Jag skulle dock börjat med att täta avgasläckaget som tidigare nämnde..

Får kolla kamrem. Inte en aning om hur skicket är på tändsystemet eller något egentligen.
Haft bilen i snart 1 månad, så har inte hunnit kika så mycket på den.

Inga bromsar ligger på, servad upp till 25 000 mil iaf. smile

103 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
RightFront skrev:
Svanken skrev:
men när jag sedan kom ca 16 mil på lite mer än halv tank så började jag fundera..

Du utgick inte från tankmätaren? för 740<89 brukar sällan ha en fungerande mätare, så om du räknat ut bensinförbrukningen utifrån just hur mycket mätaren står på kan det bli väldigt fel smile

Den här fungerar ju så utgick från den iallafall ;D Sen om den stämmer eller inte är ju en annan fråga men det antar jag att den gör .

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
2 mars 2012
Svanken skrev:
RightFront skrev:
Svanken skrev:

Den här fungerar ju så utgick från den iallafall ;D Sen om den stämmer eller inte är ju en annan fråga men det antar jag att den gör .

på gammla volvos är de sista man ska lita på soppa mätaren.
skulle tippa på att du har mer soppa kvar än du tror.

kör den gammla hederliga metoden tanka fullt åk några mil åk och tanka igen räkna ut hur många liter på så mil du åkt

103 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
MrEricsson skrev:
Svanken skrev:
RightFront skrev:

kör den gammla hederliga metoden tanka fullt åk några mil åk och tanka igen räkna ut hur många liter på så mil du åkt

Jag trodde antingen att tankmätaren var stendöd på 740, eller så funka det helt enkelt. Skulle bli en aning glad om jag hade full tank!

Forummoderator
26 474 Inlägg
2 mars 2012
Svanken skrev:
MrEricsson skrev:
Svanken skrev:

Jag trodde antingen att tankmätaren var stendöd på 740, eller så funka det helt enkelt. Skulle bli en aning glad om jag hade full tank!

Nja. Har sett fenomen där det finns mellanlägen också, dvs att den varken visar helt fel eller helt rätt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

103 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Svanken skrev:
MrEricsson skrev:

Nja. Har sett fenomen där det finns mellanlägen också, dvs att den varken visar helt fel eller helt rätt.

Ganska svårt o veta om den visar rätt eller inte... Är la bara o tanka o vänta tills den slår ifrån !

1 353 Inlägg
2 mars 2012
säger som dom andra, tanka fullt och kör 10 mil, tanka fullt igen och kolla hur många liter du får i smile

på min nuvarande vinterbil, en 740 så kommer jag också typ 16-20 mil på halv tank, men den visar fel!

testade köra tills jag fick soppatorsk och då hade den visat på tom i 25 mil smile så ifrån fullt tank ---> tom tank på mätaren var typ ifrån full tank --> halv tank i verkligheten smile

There's no replacement for displacement

103 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
Batta skrev:
säger som dom andra, tanka fullt och kör 10 mil, tanka fullt igen och kolla hur många liter du får i smile

på min nuvarande vinterbil, en 740 så kommer jag också typ 16-20 mil på halv tank, men den visar fel!

testade köra tills jag fick soppatorsk och då hade den visat på tom i 25 mil smile så ifrån fullt tank ---> tom tank på mätaren var typ ifrån full tank --> halv tank i verkligheten smile

Har ju visserligen kört jävligt länge på reserven nu, och går gör den fortfarande. Men det dyker upp problem lite här o var nu. Drar tjuvström nu också .

Sök