Launch Control

PerfectionR Japanese Engineering
5 mars 2012 · 690 Inlägg

Man behöver ingen launch control i en V70 med Volvo orginal 2.4 T! Kanske varv-stopp eller liknande men ingen launch control.

Launch control är mer än bara varvtal!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
granadadr
5 mars 2012 · 7 290 Inlägg

PerfectionR skrev:
Man behöver ingen launch control i en V70 med Volvo orginal 2.4 T! Kanske varv-stopp eller liknande men ingen launch control.

Launch control är mer än bara varvtal!

oja, på en rejsbil är det behövligt,, jag ska ha det på min wink men som sagt behövs ju bara på strippen wink
som jag läst tidigare i tråden en fwd med ca 300 hk lönar det sig INTE å ha launch på gatan,, då den spinner nog illa som det är wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
PerfectionR Japanese Engineering
5 mars 2012 · 690 Inlägg

granadadr skrev:

PerfectionR skrev:
Man behöver ingen launch control i en V70 med Volvo orginal 2.4 T! Kanske varv-stopp eller liknande men ingen launch control.

Launch control är mer än bara varvtal!

oja, på en rejsbil är det behövligt,, jag ska ha det på min wink men som sagt behövs ju bara på strippen wink
som jag läst tidigare i tråden en fwd med ca 300 hk lönar det sig INTE å ha launch på gatan,, då den spinner nog illa som det är wink

Precis det jag försöker säga är att många svenskar tror att launch control bara är något du "slänger på" och så kör du streetrace med ditt Volvo skåp och tar alla. Men sanningen är: DU KOMMER BARA SPINNA! smile

Senast redigerat av PerfectionR (5 mars 2012)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
granadadr
5 mars 2012 · 7 290 Inlägg

då kanske jag ska förklara vad en launch gör smile en launch kontroller kan man för det första INTE bara koppla dit utan bilen styrsystem måste vara kompatibelt, ex vems insprut haltech, osv,, en launch ställer om tändningen så det kommer ut oförbänt bränsle  in i grenröret så det andtänds där, då får de extra gaserna fart på turbon så den laddar innan man belastar motorn, detta ger då en mkt snabbare respons från startplattan, men detta är inte bara fördelar, då turbo å motor går varmt pga extra värmen som bildas, så rekomenderas detta enbart när det behövs, vid riktiga race meo,

man kan oxå leka med nitro å få ungefär samma effekt,, men betydligt farligare att mixtra med,

Senast redigerat av granadadr (5 mars 2012)

PerfectionR Japanese Engineering
5 mars 2012 · 690 Inlägg

granadadr skrev:
då kanske jag ska förklara vad en launch gör smile en launch kontroller kan man för det första INTE bara koppla dit utan bilen styrsystem måste vara kompatibelt, ex vems insprut haltech, osv,, en launch ställer om tändningen så det kommer ut oförbänt bränsle  in i grenröret så det andtänds där, då får de extra gaserna fart på turbon så den laddar innan man belastar motorn, detta ger då en mkt snabbare respons från startplattan, men detta är inte bara fördelar, då turbo å motor går varmt pga extra värmen som bildas, så rekomenderas detta enbart när det behövs, vid riktiga race meo,

man kan oxå leka med nitro å få ungefär samma effekt,, men betydligt farligare att mixtra med,

Kunde inte sagt det bättre själv (eller jo, jag kan förklara lite bättre smile)

Grym förklaring, mod kan låsa tråden smile

Senast redigerat av PerfectionR (5 mars 2012)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Mideskog
5 mars 2012 · 126 Inlägg

F4S4N skrev:

Mideskog skrev:
4wd då? är vell allrabäst med LC då?smile hehe

http://www.youtube.com/watch?v=U2AR5zL_voI

Hell yeah! wink

haha skönt klipp:)cool

Audi A3 8p "Nelly" (2008)
myran Foto/Bilnörd
5 mars 2012 · 1 541 Inlägg

FL3JM skrev:

myran skrev:
Själv har jag eftermarknads sprut och launch med respons inbyggt i styrsystemet. Bygger 0.25bar stillastående på 3500rpm på trekvars gas..
Helt värdelöst då det enbart resulterar i oändliga burnouts.

Tycker alla framhjulsdrivna bilar resulterar i oändliga burnouts. tongue wink

Åker bakhjulsdrivet med 225 breda slicks...



Övrigt kan jag säga att finns inget bättre sätt att döda katalysatorer och drivlinan än o köra med respons/launch

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
cpu1337
5 mars 2012 · 766 Inlägg

Ja som trodde alla a-traktorer hade launch:-P

granadadr
5 mars 2012 · 7 290 Inlägg

cpu1337 skrev:
Ja som trodde alla a-traktorer hade launch:-P

nää de har LUNCH

cpu1337
5 mars 2012 · 766 Inlägg

granadadr skrev:

cpu1337 skrev:
Ja som trodde alla a-traktorer hade launch:-P

nää de har LUNCH

Hur mycke ladd tror du man får upp i en 740gl med varvtalsregulator på 3500rpm läckande avgasrör och biltema super racing luftfilter?:-P

Fuzzer SMR | SM Racing
7 mars 2012 · 651 Inlägg

cpu1337 skrev:

granadadr skrev:

cpu1337 skrev:
Ja som trodde alla a-traktorer hade launch:-P

nää de har LUNCH

Hur mycke ladd tror du man får upp i en 740gl med varvtalsregulator på 3500rpm läckande avgasrör och biltema super racing luftfilter?:-P

-0.7 bar? lol

SM Racing
BMW E30 325 "Touring" (1990)
cpu1337
7 mars 2012 · 766 Inlägg

Fuzzer skrev:

cpu1337 skrev:

granadadr skrev:

nää de har LUNCH

Hur mycke ladd tror du man får upp i en 740gl med varvtalsregulator på 3500rpm läckande avgasrör och biltema super racing luftfilter?:-P

-0.7 bar? lol

Borde väll räcka till en hög 9a iaf?;-)

Quirkz
19 mars 2012 · 52 Inlägg

Det ska va 2.5 t 410nm 280 h

jolle-volvo
22 september 2012 · 214 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Biltema säljer väl Launch Control såg jag. 499:- kostar det enligt deras nya sommar/höst katalog.

vad ska man söka på för att hitta på hemsidan ?

Volvo pv831 "Droska" (1954)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang