Hjälp med lättlastbil till flyttfirma !

kalsup
5 mars 2012 · 1 Inlägg

Hej
Jag undrar om det finns någon där ute som kan ge mig lite tips på lätta lastbilar som skulle kunna fungera till en liten flyttfirma.


Tack på förhand

Mvh Kalsup

sleepyoh
5 mars 2012 · 1 319 Inlägg

Kika lite på vad Iveco har att erbjuda!

_----------'
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
5 mars 2012 · 1 778 Inlägg

Mercedes lätta lastbilar är väl bra, stora skåp och dom fungerar bra.
Farsan jobbar på EM och dom har haft en sån i 4år som hittills rullat varje dag utan några problem.

Senast redigerat av marwin_of_sweden (5 mars 2012)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Mercedes_entusiast Skogshuggar och merca tokig
28 mars 2012 · 93 Inlägg

renault är då det sista jag skulle köpa, hade bara klater med dom vi hade på firman som sluta med att de skar, framhjulsdrivna tycker ja är väl dåliga överlag i den branchen. sprintern vet jag går som ett helvette men det gör även nissan har ja för mig.
VW å merca är väl föresten samma bil mer el mindre iaf lt35:an, därimot har ja ingen kör erfarenhet av vw har bara skruvat i dem,
så mercedes el nissan är väl mitt tips.

Pertan the one!
-Det första en vis man tänker är det sista en dum jävel gör!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 mars 2012 · 13 644 Inlägg

sleepyoh skrev:
Kika lite på vad Iveco har att erbjuda!

Amen! dom är trevliga att köra och finns i mängder av olika storlekar

allt från 3500kg till 6.5ton i samma grund
och är trevliga att köra man sitter okej i dom och allt är enkelt och verkar fungera mer än väl
deras 6växlade låda är trevlig och stabil

har kört lite olika bussar som är byggd på 5ton och 6.5ton chassina och dom är riktigt trevliga att köra
förutom att den sistnämda är förbannat trött men den har samma maskin som 5tonaren som är på 140hk lite i underlag för en 6.5tons buss även om man kan köra i 100 med den så känns det lite ansträngt

5tonaren har bättre utväxling och 110-120 har inte varit några som helst problem att ligga
fast den har dubbelmontage

försök dock att välja den lite vassare motorn
om du kollar på 3.5tons flyttskåpen
så du inte väljer en 95hk maskin
dom nya motorerna på 2.3liter är nog trevligare än dom 2.5 jag kört
126hk och 320nm borde vara mer än trevlig att köra
på ett lätt bygge

dom nyaste 146hk med 350nm är väll det vättigaste att välja om man tror att man ska köra en hel del inne istan är den garanterat bortkastad

sen finns dom som 3liters vet inte hur ekonomin ser ut med en sån maskin men då finns det gott med mos iallfall


har inte haft några större problem med våra bussar båda har orginal kopplingar lådor och motorer
tror dock att en högtryckspump och en kolv gått på ena..självklart är det samma fordon
denna har oxå gått med för mycket olja så jag misstänker att det hör ihop

har kört dom rejält hårt den som haft motorproblem är den som är byggd på ett 6.5tons chassi och man får åka fullt ös och dra långt in på varvmätaren för att den ska palla med så den körs alltid fullt ös och full belastning


saker som är posetiva mot dom mesta andra skåpen är rosten..dessa rostar inte nämndvärt inte alls som rosthögarna från merca mfl

Senast redigerat av Growe (28 mars 2012)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mercedes_entusiast Skogshuggar och merca tokig
28 mars 2012 · 93 Inlägg

ja inte har då våra skåp nån rost som är att nämna iaf, beror väl på lite vars de har gått och vilka årsmodeller vi pratar om.  min chef va så mesig att när han köpte den nya mercan med 180ha motorn så provkörde han den en längre bit, och vart så fart blind i den så han bad dem spärra den på 100 knyck. skit kul när man ska köra 120 mil.

Pertan the one!
-Det första en vis man tänker är det sista en dum jävel gör!
Caffe
28 mars 2012 · 1 436 Inlägg

Tänk på lastvikten också!

Ett ställe jag jobbade på köpte in en Sprinter med påbyggnadsskåp, automat, stort som fan, allt man kan önska sig. Enda problemet var att när skåpet var lastat till hälften var maxlasten uppnådd och när det var fullastat stod den med bakhjulen lååångt in i skärmarna så det gick ju inte att dölja överlasten heller. tongue

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 mars 2012 · 13 644 Inlägg

Mercedes_entusiast skrev:
ja inte har då våra skåp nån rost som är att nämna iaf, beror väl på lite vars de har gått och vilka årsmodeller vi pratar om.  min chef va så mesig att när han köpte den nya mercan med 180ha motorn så provkörde han den en längre bit, och vart så fart blind i den så han bad dem spärra den på 100 knyck. skit kul när man ska köra 120 mil.

har hållt på med merca sprintar och aldrig sätt någon som varit direkt rostfri
eller ens i närheten

men rent allmänt var väll rostskyddet uruselt på mercor runt dom åren jag hölls mest med dom

men ivecosarna har jag inte märkt någon rost alls som inte berott på att man fått stenskott som rostat

både merca och vw kan rosta utan skador mitt på lacken

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Dennir
13 augusti 2020 · 5 Inlägg

Hej! Själv hittade jag knappt en vanlig flyttfirma i Stockholm. Jag var en gång tvungen att flytta utställningarna från Museet, i slutändan misslyckades bilen och vi uppfyllde inte tidsfristen. När vi flyttade till en ny lägenhet, och det var nödvändigt att flytta saker, beställde vi en annan lasttransport. Tidigare kom vi överens om mängden arbete och antalet saker via telefon och beställde movers. Nästa dag, vid exakt den överenskomna tiden, kom bilen, alla saker var kompakt laddade, jag blev redan förvånad över hur allt passar in i det. Också korrekt saker lossades till den nya lägenheten.

Senast redigerat av Dennir (13 augusti 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang