4257
Sök

Volvo XC70 modifiera drivlina

3 292 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Jag kan inte mycket om dessa bilars drivlina, skulle det vara möjligt att plocka bort drivaxlarna fram och bara köra med bakhjulsdrift på en XC70 och andra liknande Volvo med samma typ av drivlina ? Eller tvärt om, bara köra framhjulsdrivet och plocka bort kardanrör till bakaxel.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

443 Inlägg
7 mars 2012
Det kommer kanske fungera. Vad jag vet har inte Volvo någon permanent fyrhjulsdrift, det kommer innebära att all kraft skickas till de hjulen som går lättast, i det här fallet där du har plockat drivaxlarna. Det kommer ju innebära att bilen inte kommer gå.

3 292 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Ja jag tänkte åxå på det.. men om det gick att modifiera på nåt sätt så kanske man skulle kunna köra med bara bakhjulsdrift tex..

Rejsa ?
2 959 Inlägg
7 mars 2012
På viscoversionerna går det att plocka axlar/kardan.
Plockar du drivaxlarna så kommer det dock inte hålla länge om du ska leka.
Att ta kardan är lungt, många som åker omkring med bara FWD med trasig hylsa mellan växellåda/vinkelväxel.
Detta gäller alltså inte Haldexsystemet så det regleras elektroniskt och kommer troligen inte alls fungera.

Autotech

3 292 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Jasså går det att plocka bort på vissa modeller.. vilka modeller har visco ?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
8 mars 2012
Danne_1977 skrev:
Jasså går det att plocka bort på vissa modeller.. vilka modeller har visco ?

850 AWD
S/V70 AWD
V70, V70XC AWD 2001-2002

Autotech

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Men om man tänker tvärt om då.. plocka bort drivaxlar fram och bara köra på bakhjulsdrift.. funkar det åxå då ?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
8 mars 2012
Danne_1977 skrev:
Men om man tänker tvärt om då.. plocka bort drivaxlar fram och bara köra på bakhjulsdrift.. funkar det åxå då ?

Som jag skrev, ja det går men all kraft går ju den vägen och drivlinan är inte byggd för det så det kommer inte hålla speciellt bra och framförallt inte länge om du leker lite tongue

Autotech

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Men det skulle vara fullt möjligt om man inte leker och inte kör så fort ? alltså jag menar i hastigheter som man normalt sett kanske inte kör..

Rejsa ?
2 959 Inlägg
8 mars 2012
Danne_1977 skrev:
Men det skulle vara fullt möjligt om man inte leker och inte kör så fort ? alltså jag menar i hastigheter som man normalt sett kanske inte kör..

Fullt möjligt japp men vågar inte spekulera i hur länge det håller...

Autotech

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Rätt intressant ämne detta.. fordonet ska inte brukar som bil.. det ska registreras som ett fordon som är bannlyst på denna sajten.. vågar inte ens säga ordet.. :S  Nedväxlingsannordning så borde det kunna funka.. ?

2 046 Inlägg
8 mars 2012
Danne_1977 skrev:
Rätt intressant ämne detta.. fordonet ska inte brukar som bil.. det ska registreras som ett fordon som är bannlyst på denna sajten.. vågar inte ens säga ordet.. :S  Nedväxlingsannordning så borde det kunna funka.. ?

om du tänkte säga traktor så e de ju redan en wink

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
kannebanne skrev:
Danne_1977 skrev:

om du tänkte säga traktor så e de ju redan en wink

lol
Sant som det är sagt

443 Inlägg
8 mars 2012
Om du nu tänker bygga ett fordon som går i 30 måste jag fråga hur du hade tänkt bygga nedväxlingen, motorn är väl snedställd så det är väl inte bara att bygga dubbla växellådor?
Senast redigerat av reeLay (8 mars 2012)

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
AWD - FWD = RWD... alltså måste det gå att montera nedväxling på kardan som går till bakaxeln, antingen extra växellådor eller nån form av planetväxel men lagom utväxling eller nåt liknande.

Är som sagt inte helt hundra på detta om det kommer funka, men en liten idé är det iaf.

443 Inlägg
8 mars 2012
Jo, på nåt sätt lär det ju gå, frågan är ju bara hur mycket tid och pengar man har lust att lägga ner på det.
Jag vet inte hur drivlinan ser ut på en xc70, har försökt hitta bilder på internet men inte lyckats.

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Har åxå försökt kolla lite mer ingående men verkar inte finnas en enda bild tagen underifrån på en V70 AWD eller XC70 eller nåt liknande.. går det att lösa på ett vettigt sätt så får man ju räkna på det.

443 Inlägg
8 mars 2012
Hm, antagligen ser det ut nånting såhär
http://www.gkndriveline.com/drivelinecms/export/sites/driveline/images/segments/component-viewer/components/awd-chassis.png
Dock tror jag inte det kommer hålla i längden oavsett hur du gör om du börjar pilla med fyrhjulsdriften. Då tror jag det är bättre att försöka ändra i växellådan, kolla runt med andra som byggt på bilar med snedställda motorer.

3 292 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Jag har inte direkt hittat nån info om hur dom gjort, har kollat på några typ traktorforum men dom vet inte vad dom snackar om överhuvudtaget så det gav inget.. det kommer att vara automat och jag tror inte utväxlingen går att fiffla med i en sån.. då blir det nog nån form av planetväxel eller nåt..

Skulle ju vara kanon om man kunde plocka bort drivaxlarna fram och köra på nedväxling till bakhjulen på nåt sätt.. med automat blir det då två tex M40 lådor på kardan till bakhjulen.

2 046 Inlägg
8 mars 2012
Eller så tar man bara och köper en riktig bil och ingen traktor? big_smile

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Sök