Volvo S70 T5 B5234T3 startar inte efter renovering? (Startspärr???)

Masen_Racing Euro 6 vad e det?
12 mars 2012 · 616 Inlägg

Hejsan..


Som rubriken lyder, så startar inte min Volvo S70 med en B5234T3 motor. Jag och en bekant bytte vevlager osv osv. Och jag nolla vevaxel och kamaxlarna med volvo nollningsverktyg till kammarna. Så det är nog inte detta felet hoppas jag!???

Liksom bensin kommer fram, har dock inte kolla gnista ännu. Den små tänder lite men orkar inte starta.

Helt nya volvo original stift för 700 kr är bytta.
Bensin i tanken finns det.
Nya tändkablar.
Lika så fördelare.


Så hjälp mig tack "AKUT"


Tack på förhand!

Senast redigerat av Masen_Racing (18 mars 2012)

Masen_Racing Euro 6 vad e det?
12 mars 2012 · 616 Inlägg

**Har iaf gnista på alla 5 tändstift.
**Kan kamremmen ha hoppat en kugg tro? Men låter också lite konstigt eftersom jag nolla kamaxlarna och veven????
**Nu tugga jag på startmotorn, och släpper på nyckeln men tänder till lite i ca 1-2 sekunder efter, något som inte händer annars????  :roll:

Har bytt svänghjul till enkelmasse med hål i. Och dubbel verkar ha den med tänder?

Detta hade jag förr, och starta lätt som helst. "Är detta med tänder?"
http://forumbilder.se/images/412201262433Pf9a7.jpg

Enkelmasse ser ut så nu jag har i. Kan det betyda att jag har fel svänghjul, fick reda på att det finns två olika svänghjul. "OBS bilden lånad" OBS OBS OBS!!!!!
http://forumbilder.se/images/302201262545P85b7.jpg

Om någon har en teori hur jag ska gå till väga? Byta svänghjul känns rätt logiskt. Eller går det byta tändgivare till vevaxeln?






Mvh

WIPA
12 mars 2012 · 820 Inlägg

jag använder givare för enkelmasse bara för att det verkade logiskt, bytte från min B5234T5 motor till B5234T4..så flyttade jag allt..small igång direkt. tror att det är olika avstånd på hålen...kan kolla närmare på det så du vet.

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Masen_Racing Euro 6 vad e det?
12 mars 2012 · 616 Inlägg

masseT5R skrev:
jag använder givare för enkelmasse bara för att det verkade logiskt, bytte från min B5234T5 motor till B5234T4..så flyttade jag allt..small igång direkt. tror att det är olika avstånd på hålen...kan kolla närmare på det så du vet.

Aaah tack för tipset. Men himla svårt att se det på lage.se kanske får gå in på volvo!!!

Du menar alltså en vevaxelgivare från enkelmasse "B5234T4" Sedan ska den starta?
Fick även tips att skifta kablarna på givaren, men de funka inte!!!!

Tycker detta låter logiskt jag med......

WIPA
12 mars 2012 · 820 Inlägg

ja asså min T5a la ner, så skaffade jag en v70R motor (T4) och på den satt samma dubbelsväng som du tog bort, så jag flyttade allt från T5 Blocket, och den startade utan nått tjaffs! smile

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
WIPA
12 mars 2012 · 820 Inlägg

men givare kan jag ha liggandes om du vill testa?

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Masen_Racing Euro 6 vad e det?
12 mars 2012 · 616 Inlägg

masseT5R skrev:
men givare kan jag ha liggandes om du vill testa?

Ja det kan jag göra!!  Skriver via PM...

WIPA
12 mars 2012 · 820 Inlägg

yess

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
trollis
13 mars 2012 ·

jag tycker det låtar som att det är kamaxelgivaren

WIPA
13 mars 2012 · 820 Inlägg

trollis skrev:
jag tycker det låtar som att det är kamaxelgivaren

jo tänkte skicka med en sån oxå till han..hade nåra som låg

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
trollis
13 mars 2012 ·

fint smile.. när jag var ute o prov körde min S70 efter renoveringen så hade jag glömt skruva åt kamaxel givarn så jag kunde köra från garaget o 400m bort sen misstände bilen o sendan ville han inte starta,

WIPA
13 mars 2012 · 820 Inlägg

trollis skrev:
fint smile.. när jag var ute o prov körde min S70 efter renoveringen så hade jag glömt skruva åt kamaxel givarn så jag kunde köra från garaget o 400m bort sen misstände bilen o sendan ville han inte starta,

hehhe fan va drygt

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Masen_Racing Euro 6 vad e det?
13 mars 2012 · 616 Inlägg

Kamaxelgivaren sitter åt. Men vet inte om de är fel på denna!

Jag klämde en sådan kabel förr, och då vela den inte heller, jag höll på en hel dag att hitta felet wink

masseT5R du e grym!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! big_smile

WIPA
13 mars 2012 · 820 Inlägg

Masen_Racing skrev:
Kamaxelgivaren sitter åt. Men vet inte om de är fel på denna!

Jag klämde en sådan kabel förr, och då vela den inte heller, jag höll på en hel dag att hitta felet wink

masseT5R du e grym!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! big_smile

ja får inte han vara med å leka med dom andra barnen, så blir det rätt tjurigt i sandlådan.

men ska ha en sån oxå..måste dubbelkolla bara.

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
WIPA
13 mars 2012 · 820 Inlägg

nu har jag skickat bägge givarna, se om det vill vakna till liv nu då! hehe

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
trollis
15 mars 2012 ·

hur har det gått ?big_smile

WIPA
16 mars 2012 · 820 Inlägg

trollis skrev:
hur har det gått ?big_smile

den vägrar, han ska kolla upp timingen igen, måste ha hoppat ett kugg..för soppa verka den få..spotttar till..men vills sig inte.neutral

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Masen_Racing Euro 6 vad e det?
16 mars 2012 · 616 Inlägg

Precis den startar inte ännu sad Men igår blev jag klar med morsans bil "Resultat slirande koppling än" Aja skit samma.

Men igår gjorde jag special verktyg till multiremmens spännare. Så snart ska jag gå ut och nolla om allt igen.
Ska ta av drevet som sitter på vevaxeln och kika om den sitter rätt! Men isf borde det har gått sjukt trögt att få i den. Men de kosta inget att kolla.


Jag återkommer big_smile

WIPA
16 mars 2012 · 820 Inlägg

nä precis..jag bruka lägga lite färg i hacket på drevet..ifall sånt hära skulle hända..kan man bara lysa med en lampa uppifrån å typ ronka till grejjorna. smile

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Masen_Racing Euro 6 vad e det?
16 mars 2012 · 616 Inlägg

Har just nu demontera monter demontera osv osv osv, tre ggr säkert. Men både kamaxlar och vevaxel kugga en kugg sad

Så har nu beställt ny kamrems spännare på Volvo. För jag får inte den riktigt spännd från början, får liksom bryta upp den lite, men kuggar ändå. Men antar det måste vara de felet vrf den inte startar?

Men spännar läcker inte olja, om de är sådant i?

Sen ska man väl spänna in den sakta också har jag hört?

Senast redigerat av Masen_Racing (16 mars 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang