Blårök från Saab 9-5

Portvakten
11 september 2006 · 29 Inlägg

Hej!

Detta är säkert en tråd som skrivits förut, men jag är ju ny här så hoppas ni har överseende med det.

Har nyligen införskaffat mig en Saab 9-5 kombi 2.0 T-01 (150hk). Vid kallstart så blåryker den nå fruktansvärt en kort stund, som förutom att det är irriterande och också är ganska otrevligt.
Någon som vet i fall detta har något att göra med Saabs kända problem för denna bil, det s.k. "oil sludge", alt. vevhusventilationen. Har förlängd motorgaranti så är på det planet inte oroad, men man undrar ju ändå vad som bidrar till detta.

Något som jag mer upptäckt (har ägt bilen en vecka) är att displayen helt utan anledning visar "bromsljus ur funktion". Dock är allting helt och lyser när det ska. Är det också något känt problem på 9-5:orna?

Tacksam för svar

//Thomas

mrcelica
11 september 2006 · 1 639 Inlägg

Motorbyte på g....

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
olssson Saab nörd
11 september 2006 · 224 Inlägg

In på verkstan o få de kollat.. Kan vara allvarligt.

Saab For Life!
Portvakten
11 september 2006 · 29 Inlägg

Låter inte kul alls... Ska förbi återförsäljaren i morgon omgående så dom får kolla upp det där.

Pepe Ölbryggare
11 september 2006 · 339 Inlägg

Det är ganska troligt att det hänger ihop med saabs lilla problem med T7 motorer..Därmed inte sagt att det är skadligt...Frågan är hur långt du kör varje gång du är ute å åker?
Det är relevant eftersom det problemet tycks uppstå om du endast kör mindre sträckor, runt en mil bara..Men det kan även vara så enkelt som att dina vevhusventialtionsslangar är väldigt igensmetade och behöver bytas eller rengöras. Det första stället som verkar sätta igen sig är banjo skruven på "kobran" ner till turbon. Skruven sitter två decimeter till höger om LMM sett framifrån bilen. Lossa den och se till att de fyra hålen i den är fritt flöde i...
Du kan kolla på www.mitt-eget.se för lite information om problemet och en hel del till...

Att den tror att bromsljuset är trasigt kan bero på att det är olika lampor i bromljuset eller att en börjar bli dålig och har en annan resistans. Det är bara att köpa fyra nya lampor för att vara säker på att problemet inte beror på det.

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Portvakten
14 september 2006 · 29 Inlägg

Hej!

Har inte kört så långt med bilen, har idag (14/9) ägt bilen i två veckor och det har varit frugan som kört mest, då till jobbet och dit är det över 1.5 mil. Men det här som är på bilen har ju varit sen vi hämtade bilen så det är ju något som varit innan vi köpte den.
Efter som jag både har begagnad bilgaranti + Saabs förlängda motorgaranti så väntar jag med att skruva själv. Bilen är på verkstaden i detta nu, så jag hoppas att de ringer i dag eller i morrn för besked.
Dock kan jag kolla bromsljusen själv, det är ju en lätt sak att byta ut samtliga lampor.
Tack för tipset.

precision
14 september 2006 · 2 652 Inlägg

låter som ett turboras är nära för din bil .

hoppas de löser sej

Pepe Ölbryggare
14 september 2006 · 339 Inlägg

Ja det lutar nog faktiskt åt turboras. Men man vet aldrig med dom där T7 snurrorna, syrrans höll på å dumma sig så där utan att dom hittade ngt tyvärr...

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
precision
14 september 2006 · 2 652 Inlägg

ja nu har du ju bilen på verkstad så dom bör väl hitta felet .

jag tror starkt på turboras .

du har ju inte ägt bilen så länge men har du fått fylla på olja ?

skriv gärnas här sen när du fått hem bilen igen

mrcelica
14 september 2006 · 1 639 Inlägg

Inte för att det hör hit men......
Saabägare måste verkligen vara riktigt hängivna sitt märke med tanke på riskerna man tar, det finns ju massor med andra likvärdiga bilar från andra tillverkare som saknar allvarliga problem...
Behöva hålla på att fylla på olja och kontrollera ditt och datt på en relativt ny bil är ju lite off att behöva göra... Visst de är ganska snygga och komfortabla men det är ju många nadra bilar oxå !

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
precision
14 september 2006 · 2 652 Inlägg

mrcelica skrev:
Inte för att det hör hit men......
Saabägare måste verkligen vara riktigt hängivna sitt märke med tanke på riskerna man tar, det finns ju massor med andra likvärdiga bilar från andra tillverkare som saknar allvarliga problem...
Behöva hålla på att fylla på olja och kontrollera ditt och datt på en relativt ny bil är ju lite off att behöva göra... Visst de är ganska snygga och komfortabla men det är ju många nadra bilar oxå !

jag håller med dej helt o hållet .

farsan körde saab ganska mkt förr . sen bytta han till audi och några bmw 5 serie o enligt honom så blir de aldrig mer en saab . '

dock så är service ganska dyrt på en audi \bmw . runt 9000 för en 6000mil service alla filter o oljor .

inte för att de hör hit heller men ändå smile

Pepe Ölbryggare
14 september 2006 · 339 Inlägg

Jag är bara glad att folk tycker illa om dom, för dom är väldigt billiga att köpa å äga...Fel, jo visst är det så..Audi har ju också en del problem med tändmoduler och vevhusvent tyvärr sad

Men som sagt, över 30000 mil utan att motorn har behövts öppnats över huvud taget..Det är glädje det smile

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Portvakten
19 september 2006 · 29 Inlägg

Så där ja, då har man fått tillbaka bilen från verkstaden. Svaret på vad som är fel är - ingen vet! Enligt serviceteknikern har han minst tio bilar till på sin lista med liknande problem, och Saab vet inte vad som är fel. Tekniker från både Södertälje och Trollhättan har varit här och kollat på felet, men de kliar sig bara i huvudet. Turbon är kollad, vevhusventilationen är kollad och allt är ok.
Enda trösten i sammanhanget är att felet går på Saabs förlängda motorgaranti.
Återkommer när jag vet får veta mera.

//Thomas

Pepe Ölbryggare
19 september 2006 · 339 Inlägg

Ja då verkar det som du får leva med det då...för dom har "kliat" sig i huvudet sen 02 då syrrans 01:a började ryka blått vid start...Men man kan ju hoppas dom hittar ngt fel, för det är lite irriterande med det där blå rökmolnet vid start sad

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
mrcelica
19 september 2006 · 1 639 Inlägg

Blårök för osökt tankarna till en gammal slutkörd Escort... smile

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
twin_cam Smålänning
20 september 2006 · 7 877 Inlägg

såna saker ska ju visseligen vara borta på moderna motorer, men bilen kanske bara behöver köras in. vet ju visseligen inte hur långt den gått, men kanske. jag undrar varför dom nya är sådana. dom hade ju nästan aldrig problem med dom gamla trionic-systemen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
jonTe
21 september 2006 · 5 710 Inlägg

twin_cam skrev:
jag undrar varför dom nya är sådana. dom hade ju nästan aldrig problem med dom gamla trionic-systemen.

Läs och lär wink:
http://www.mitt-eget.com/saab/informati … l#bakgrund

MVH Jonas
..............
Redbull Moderator+
21 september 2006 · 1 081 Inlägg

mrcelica skrev:
Inte för att det hör hit men......
Saabägare måste verkligen vara riktigt hängivna sitt märke med tanke på riskerna man tar, det finns ju massor med andra likvärdiga bilar från andra tillverkare som saknar allvarliga problem...
Behöva hålla på att fylla på olja och kontrollera ditt och datt på en relativt ny bil är ju lite off att behöva göra... Visst de är ganska snygga och komfortabla men det är ju många nadra bilar oxå !

Inte för att detta heller hör hit heller men....

Icke SAAB-ägare måste verkligen vara blåögda då dom verkar tro att SAABs motorproblem är något som är helt unikt för SAAB. (gör en googling på oil sludge och läs lite...)
Toyota är btw ett märke som har haft stora problem med saken, men det kanske inte hör hit iofs.

Dessutom, det är långt ifrån ett problem som drabbar alla vilket många verkar tro. Jag förnekar inte att problemen finns bland SAABs motorer, men att köpa någon annan bil av nyare modell för ett problemfritt ägande är då svårt.

Mvh

Vem jag?
Sasj
21 september 2006 · 31 Inlägg

Redbull skrev:

mrcelica skrev:
Inte för att det hör hit men......
Saabägare måste verkligen vara riktigt hängivna sitt märke med tanke på riskerna man tar, det finns ju massor med andra likvärdiga bilar från andra tillverkare som saknar allvarliga problem...
Behöva hålla på att fylla på olja och kontrollera ditt och datt på en relativt ny bil är ju lite off att behöva göra... Visst de är ganska snygga och komfortabla men det är ju många nadra bilar oxå !

Inte för att detta heller hör hit heller men....

Icke SAAB-ägare måste verkligen vara blåögda då dom verkar tro att SAABs motorproblem är något som är helt unikt för SAAB. (gör en googling på oil sludge och läs lite...)
Toyota är btw ett märke som har haft stora problem med saken, men det kanske inte hör hit iofs.

Dessutom, det är långt ifrån ett problem som drabbar alla vilket många verkar tro. Jag förnekar inte att problemen finns bland SAABs motorer, men att köpa någon annan bil av nyare modell för ett problemfritt ägande är då svårt.

Mvh

Helt rätt, håller fullständigt med.

Dessutom verkar det som om att 9 3 drabbas väldigt mkt mer sällan än 9 5. Varför vet jag inte, men så verkar det vara. Kanske är det så att 9 3 är en lättare bil och motorerna (turboaggregaten) inte behöver slita lika hårt.

Många märken har samma problem, men det framgår inte lika ofta i media och andra sammanhang. T.ex. är jag VÄLDIGT nyfiken på varför alla Audis 2,4 liters V6:or drar enorma mängder olja... VAG:s populära 1,8T motorer har ju exempelvis ganska stora problem med turboaggregaten som får alltför dålig smörjing och havererar titt som tätt.

Nä Saabs problem finns, men det är överdrivet med tanke på att samma problem finns hos måååånga motortillverkare

Redbull Moderator+
21 september 2006 · 1 081 Inlägg

Sasj skrev:
Helt rätt, håller fullständigt med.

Dessutom verkar det som om att 9 3 drabbas väldigt mkt mer sällan än 9 5. Varför vet jag inte, men så verkar det vara. Kanske är det så att 9 3 är en lättare bil och motorerna (turboaggregaten) inte behöver slita lika hårt.

Många märken har samma problem, men det framgår inte lika ofta i media och andra sammanhang. T.ex. är jag VÄLDIGT nyfiken på varför alla Audis 2,4 liters V6:or drar enorma mängder olja... VAG:s populära 1,8T motorer har ju exempelvis ganska stora problem med turboaggregaten som får alltför dålig smörjing och havererar titt som tätt.

Nä Saabs problem finns, men det är överdrivet med tanke på att samma problem finns hos måååånga motortillverkare

Skoj att man inte är helt ensam om att resonera så och jo det stämmer att gamla 9-3 med Trionic7 är mindre drabbade än 9-5, varför vet jag inte. Vissa hävdar att det beror på katalysatorns placering tex.

Angående VAGs 1.8T
Läs detta: http://www.autosafety.org/VWOilSludge.pdf

We are writing to inform you that Volkswagen is providing a warranty extension covering certain "oil
sludge" related repairs on 1998 - 2004 model year Volkswagen Passat equipped with 1.8L Turbo
engines.

Jag vet dock inte vilka marknader detta var för, eller om det var hela världen? Hur som helst är det exakt likadan garanti som SAAB har på sina b2x5 motorer.

Mvh

Vem jag?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang