Etanolkonvertera, förlust eller vinst?

HeavyBass
13 mars 2012 · 318 Inlägg

Hejsan,

Har suttit och räknat lite på om man skulle tjänat på att etanolkonvertera sin bil.
Jag vet inte om mina beräkningar stämmer.

Låt säga att jag tankar för 100kr.

Bensin (95 oktan) kostar i dagsläget 15.38kr/l
Entanol kostar i dagsläget 10.13kr/l

Detta är bara utgångsläget för att se om ni räknar på samma sätt.

Jag har kommit fram till att etanolkonvertering skulle löna sig men jag är osäker på att jag räknat rätt så vill inte bli dumförklarad wink.

Hur lyder era beräkningar? Skulle vilja se hur ni räknar och se ifall jag kommit fram till samma.

Mvh

EDIT: Jag räknade på att min bil drar cirka 1,5 milen (och då skojjar jag inte..).
Jag letade runt lite på internet och kom fram till att den drar runt 20-30% mer med etanol. Så räknade på 1.9

Senast redigerat av HeavyBass (13 mars 2012)

LeafBox Lat Perfektionist
13 mars 2012 · 6 359 Inlägg

Jag körde min Audi Coupé på etanol förut, och jag räknade då ut att om bilen drog 1L/milen + den ökade förbrukningen som blir utav etanol, så skulle jag fortfarande tjäna ca 4:-/L

Men tänk på att om du inte gör det rätt, och vet vilka problem som kan uppstå, så kommer du få motor-problem efter ett tag.
Nu hade jag turen med mej att ha en vältestad motor som folk ofta konverterar. Och den har lite mindre datorer.

Så smartaste(ända?) lösningen i din bil är nog ett etanol-chipp

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
it_mutt Avstängd
13 mars 2012 · 10 388 Inlägg

HeavyBass skrev:
Hejsan,

Har suttit och räknat lite på om man skulle tjänat på att etanolkonvertera sin bil.
Jag vet inte om mina beräkningar stämmer.

Låt säga att jag tankar för 100kr.

Bensin (95 oktan) kostar i dagsläget 15.38kr/l
Entanol kostar i dagsläget 10.13kr/l

Detta är bara utgångsläget för att se om ni räknar på samma sätt.

Jag har kommit fram till att etanolkonvertering skulle löna sig men jag är osäker på att jag räknat rätt så vill inte bli dumförklarad wink.

Hur lyder era beräkningar? Skulle vilja se hur ni räknar och se ifall jag kommit fram till samma.

Mvh

EDIT: Jag räknade på att min bil drar cirka 1,5 milen (och då skojjar jag inte..).
Jag letade runt lite på internet och kom fram till att den drar runt 20-30% mer med etanol. Så räknade på 1.9

Ja;

[nuvarande milförbrukning] * priset på bensin = X/mil på bensin
[beräknad milförbrukning] * priset på etanol = X/mil på etanol

[Bensinkostnad per mil] - [etanolkostnad per mil] = sparad slant / mil


Med dina siffror

1,5 * 15,38 = 23,07/mil
1,9 * 10,13 = 19,247/mil

23,07-19,247 = 3,823 . .

Så med dina siffror skulle du ju, idag spara ca 4:50kr/mil

(eller så missuppfattade jag bara vad du ville ha "hjälp" med)

- - Edit - -

Rätträknat ska det ju givetvis också vara...

Senast redigerat av it_mutt (13 mars 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
HeavyBass
13 mars 2012 · 318 Inlägg

LeafBox skrev:
Jag körde min Audi Coupé på etanol förut, och jag räknade då ut att om bilen drog 1L/milen + den ökade förbrukningen som blir utav etanol, så skulle jag fortfarande tjäna ca 4:-/L

Men tänk på att om du inte gör det rätt, och vet vilka problem som kan uppstå, så kommer du få motor-problem efter ett tag.
Nu hade jag turen med mej att ha en vältestad motor som folk ofta konverterar. Och den har lite mindre datorer.

Så smartaste(ända?) lösningen i din bil är nog ett etanol-chipp

Okej men det låter ju lovande smile
Tror du det kan bli några motorproblem på en halvtrött b20 som gått strax över 34000 mil? wink haha.

Menar du att det bara behövs bytas till ett etanol-chip, eller måste man byta spridare med?

it_mutt skrev:
Ja;

[nuvarande milförbrukning] * priset på bensin = X/mil på bensin
[beräknad milförbrukning] * priset på etanol = X/mil på etanol

[Bensinkostnad per mil] - [etanolkostnad per mil] = sparad slant / mil


Med dina siffror

1,5 * 15,38 = 23,07/mil
1,9 * 10,13 = 19,247/mil

23,07-19,247 = 4,453 . .

Så med dina siffror skulle du ju, idag spara ca 4:50kr/mil

(eller så missuppfattade jag bara vad du ville ha "hjälp" med)

Tack så mycket. Ville bara veta hur jag räknat, och om det var en rimlig/rätt beräkning.
Och om det verkligen lönar sig att göra såhär.. Jag menar bensinpriset vet man ju aldrig om det kommer höjas mer eller inte.
Vad tror ni?

LeafBox Lat Perfektionist
13 mars 2012 · 6 359 Inlägg

HeavyBass skrev:

LeafBox skrev:
Jag körde min Audi Coupé på etanol förut, och jag räknade då ut att om bilen drog 1L/milen + den ökade förbrukningen som blir utav etanol, så skulle jag fortfarande tjäna ca 4:-/L

Men tänk på att om du inte gör det rätt, och vet vilka problem som kan uppstå, så kommer du få motor-problem efter ett tag.
Nu hade jag turen med mej att ha en vältestad motor som folk ofta konverterar. Och den har lite mindre datorer.

Så smartaste(ända?) lösningen i din bil är nog ett etanol-chipp

Okej men det låter ju lovande smile
Tror du det kan bli några motorproblem på en halvtrött b20 som gått strax över 34000 mil? wink haha.

Menar du att det bara behövs bytas till ett etanol-chip, eller måste man byta spridare med?

Jaha, en B20. Jag läste inte riktigt och trodde du hade en 850.
Då är det nog lite större toleranser tongue

Senast redigerat av LeafBox (13 mars 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
it_mutt Avstängd
13 mars 2012 · 10 388 Inlägg

Bensinpriset lär nog fortsätta stiga. Frågan är vad som händer med etanolpriset.

Vet inte hur det är på Volvo, på Audi, iaf nyare, så är det ju (vad jag fått för mig) nya spridare som gäller o "bättre" pump (om jag inte har fel för mig, och ja, etanolchip då) Men, det är Audi det.

Så ja, förutsatt att man ska behålla bilen "länge nog" så kan det nog löna sig trots omkostnaderna.

Senast redigerat av it_mutt (13 mars 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Wallander
13 mars 2012 · 117 Inlägg

it_mutt skrev:

HeavyBass skrev:
Hejsan,

Har suttit och räknat lite på om man skulle tjänat på att etanolkonvertera sin bil.
Jag vet inte om mina beräkningar stämmer.

Låt säga att jag tankar för 100kr.

Bensin (95 oktan) kostar i dagsläget 15.38kr/l
Entanol kostar i dagsläget 10.13kr/l

Detta är bara utgångsläget för att se om ni räknar på samma sätt.

Jag har kommit fram till att etanolkonvertering skulle löna sig men jag är osäker på att jag räknat rätt så vill inte bli dumförklarad wink.

Hur lyder era beräkningar? Skulle vilja se hur ni räknar och se ifall jag kommit fram till samma.

Mvh

EDIT: Jag räknade på att min bil drar cirka 1,5 milen (och då skojjar jag inte..).
Jag letade runt lite på internet och kom fram till att den drar runt 20-30% mer med etanol. Så räknade på 1.9

Ja;

[nuvarande milförbrukning] * priset på bensin = X/mil på bensin
[beräknad milförbrukning] * priset på etanol = X/mil på etanol

[Bensinkostnad per mil] - [etanolkostnad per mil] = sparad slant / mil


Med dina siffror

1,5 * 15,38 = 23,07/mil
1,9 * 10,13 = 19,247/mil

23,07-19,247 = 4,453 . .

Så med dina siffror skulle du ju, idag spara ca 4:50kr/mil

(eller så missuppfattade jag bara vad du ville ha "hjälp" med)

23,07-19,247 är väl lika med 3,823 eller räknar jag fel nu?

Senast redigerat av Wallander (13 mars 2012)

it_mutt Avstängd
13 mars 2012 · 10 388 Inlägg

Wallander skrev:

it_mutt skrev:

HeavyBass skrev:
Hejsan,

Har suttit och räknat lite på om man skulle tjänat på att etanolkonvertera sin bil.
Jag vet inte om mina beräkningar stämmer.

Låt säga att jag tankar för 100kr.

Bensin (95 oktan) kostar i dagsläget 15.38kr/l
Entanol kostar i dagsläget 10.13kr/l

Detta är bara utgångsläget för att se om ni räknar på samma sätt.

Jag har kommit fram till att etanolkonvertering skulle löna sig men jag är osäker på att jag räknat rätt så vill inte bli dumförklarad wink.

Hur lyder era beräkningar? Skulle vilja se hur ni räknar och se ifall jag kommit fram till samma.

Mvh

EDIT: Jag räknade på att min bil drar cirka 1,5 milen (och då skojjar jag inte..).
Jag letade runt lite på internet och kom fram till att den drar runt 20-30% mer med etanol. Så räknade på 1.9

Ja;

[nuvarande milförbrukning] * priset på bensin = X/mil på bensin
[beräknad milförbrukning] * priset på etanol = X/mil på etanol

[Bensinkostnad per mil] - [etanolkostnad per mil] = sparad slant / mil


Med dina siffror

1,5 * 15,38 = 23,07/mil
1,9 * 10,13 = 19,247/mil

23,07-19,247 = 4,453 . .

Så med dina siffror skulle du ju, idag spara ca 4:50kr/mil

(eller så missuppfattade jag bara vad du ville ha "hjälp" med)

23,07-19,247 är väl lika med 3,823 eller räknar jag fel nu?

Absolut inte. Jag som räknade fel, 3,823:-/milen i sparade slantar stämmer alldeles utmärkt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
holsta
13 mars 2012 · 44 Inlägg

Du har inte b20, du har b230f maskin smile

dojan Skruvad
13 mars 2012 · 99 Inlägg

Det man också bör tänka på är att när man kör på etanol så bör man göra service ca dubbelt så ofta...
dvs. olja + oljefilter varje halv serviceintervall förutom vanlig service..

asdf
Suzuki Swift Sport "Swirre" (2015)
mats757
13 mars 2012 · 915 Inlägg

Du tjänar mer på att sänka bensinförbrukningen på motorn som den är. Från 1,5 till kanske 1,0-1,1 liter milen.

Mats

HeavyBass
13 mars 2012 · 318 Inlägg

mats757 skrev:
Du tjänar mer på att sänka bensinförbrukningen på motorn som den är. Från 1,5 till kanske 1,0-1,1 liter milen.

Mats

Hur gör jag detta lättast?

LeafBox Lat Perfektionist
13 mars 2012 · 6 359 Inlägg

HeavyBass skrev:

mats757 skrev:
Du tjänar mer på att sänka bensinförbrukningen på motorn som den är. Från 1,5 till kanske 1,0-1,1 liter milen.

Mats

Hur gör jag detta lättast?

Lär dej köra ekonomiskt, true story

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
HeavyBass
13 mars 2012 · 318 Inlägg

LeafBox skrev:

HeavyBass skrev:

mats757 skrev:
Du tjänar mer på att sänka bensinförbrukningen på motorn som den är. Från 1,5 till kanske 1,0-1,1 liter milen.

Mats

Hur gör jag detta lättast?

Lär dej köra ekonomiskt, true story

Tänkte mer på om man kan ställa om motorn på något sätt..

LeafBox Lat Perfektionist
13 mars 2012 · 6 359 Inlägg

HeavyBass skrev:

LeafBox skrev:

HeavyBass skrev:

Hur gör jag detta lättast?

Lär dej köra ekonomiskt, true story

Tänkte mer på om man kan ställa om motorn på något sätt..

Allmänt bra skick.
Rena filter och rätt intsällning. Men man tjänar ändå mest på att vara lätt på foten

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
HeavyBass
14 mars 2012 · 318 Inlägg

LeafBox skrev:

HeavyBass skrev:

LeafBox skrev:

Lär dej köra ekonomiskt, true story

Tänkte mer på om man kan ställa om motorn på något sätt..

Allmänt bra skick.
Rena filter och rätt intsällning. Men man tjänar ändå mest på att vara lätt på foten

Okej!
Lätt på foten brukar jag vara så de är rätt lugnt, brukar tänka på bensinpriserna när jag kör wink

HeavyBass
14 mars 2012 · 318 Inlägg

Det är ju en automat med och har för mig att de drar betydligt mer än en manuell.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 mars 2012 · 13 749 Inlägg

LeafBox skrev:

HeavyBass skrev:

mats757 skrev:
Du tjänar mer på att sänka bensinförbrukningen på motorn som den är. Från 1,5 till kanske 1,0-1,1 liter milen.

Mats

Hur gör jag detta lättast?

Lär dej köra ekonomiskt, true story

fast hur skoj är det?
då kan man lika gärna parkera bilen och gå istället smile

ecodriving är för tråkmånsar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mats757
14 mars 2012 · 915 Inlägg

Parkera och gå är faktiskt ett riktigt bra sätt. Vilket fall köra så lite som möjligt.
Tycker man att det är roligt att köra bil, så är det bara att betala och se glad ut!

Mins själv när jag var ung, då gorde man många resor helt i onödan, bara för att det var kul. Men det övervägde priset för bensin. Det ska tilläggas att jag fick jobba betydligt fler timmar för att få ihop till en tank bensin för 20 år sedan. Så jag anser inte att bensinen har blivit dyrare.

Mats

LeafBox Lat Perfektionist
14 mars 2012 · 6 359 Inlägg

Growe skrev:

LeafBox skrev:

HeavyBass skrev:

Hur gör jag detta lättast?

Lär dej köra ekonomiskt, true story

fast hur skoj är det?
då kan man lika gärna parkera bilen och gå istället smile

ecodriving är för tråkmånsar

Fast det var ju inte frågan

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang