Mack
Forum- och sitemoderator
18 mars 2012
· 26 176 Inlägg
Hittade detta på Biltemas hemsida;
"Montering:
Varvräknaren är avsedd för fristående montering på
lämplig plats.
Elektrisk inkoppling:
Röd kabel anslutes till en anslutning/säkring som endast
är strömförande då tändningen är tillslagen.
Svart kabel anslutes till minus (-) jord i bilens chassi.
Grön kabel anslutes till bilens RPM signalkabel. Lokalisera
kabeln i bilens kabelnät/elschema.
OBS: Denna kabel får EJ anslutas till (vidröra) någon
positiv (+) anslutning.
Vit kabel anslutes till bilens 12 V instrumentbelysning.
RPM signalkabel:
På äldre bilar hämtar vanligtvis varvräknaren sin signal
(grön) från tändspolens minus (-) sida. Detta gäller bilar
med traditionell enkel tändspole (gäller nästan alla fram till
ca. 1999). På nyare bilar måste man leta efter en signalkabel
i bilens elsystem (se bilens elschema). Finns det redan
en befintlig varvräknare i bilen så kan man kanske där hitta
en lämplig anslutning.
Cylinderomkopplare:
Varvräknaren är omkopplingsbar för att passa bilar både
med 4, 6 eller 8 cylindrar. Omkopplaren är placerad på
baksidan av varvräknaren. Ställ omkopplaren mitt för den
siffra som motsvarar det antal cylindrar din bilmotor har."
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.