2898
Sök

info om polisbilar

★★★★★
455 Inlägg
15 november 2008
#221
Nehe skrev:
Hej,
tänkte bara klargöra lite saker för er som undrar.

1. En polis behöver inte alltid ha på blåljusen bara för att åka snabbt, man har 3olika grader av utryckning (polistaktik vilka det är) Bara den sista av dessa 3 gäller blåljuskörning.

2. Att smita från polisen är kanske lätt, men som sagt det finns kamera i bilen och ditt regnr är det första som skrivs ner. Oftast åker en annan patrull hem till dig för att vänta in dig, kommer du inte samma kväll så kommer man dagen efter och knackar på. Säger du att det inte var du som körde men ändå inte har en vettig förklaring så kan du gripas på misstanke, inte polisens jobb att döma om det var du som körde eller inte utan du hamnar i rättegång.

3. En polisbil är oftast inte trimmande, är inte mycket gjort med dom förutom att bilens fjädring och dylikt är förbättrar eftersom de oftast kör snabbt.

4. Det finns mer än bara volvo och saabar till polisens förfogande, stora städer med mycket "street cars" där detta är ett problem har polisen oftast själva "stylade" bilar (inga värsting bilar men ändå något som smälter in). (spaning - ingripande)

Hoppas detta klargjorde lite iaf..

MVH

är du också såndär låtsas polis????

reggat dej bara för detta inlägg?

687 Inlägg
15 november 2008
#222
Jag vet vad jag är, ser det inte som relevant att skriva här eftersom alla ändå tror vad dem vill.

Det jag skrev är så det är och jag tror jag har mest belägg på att det är rätt än alla andra som skrivit/gissat under 16sidor här.

Nej har alltid gillat att läsa på garagets forum och speciellt dessa gissningstrådar om polisens verksamhet. Men någon gång tar det ju stopp och nu tänkte jag att det kanske vore kul med någon som kunde klargöra lite i vad som gäller och inte gäller.

Sen om ni vill tro mig el inte det får ni göra som ni vill.

205 Inlägg
15 november 2008
#223
jo jag har ochså sett den, det är musen i åtvid som portat toppen på en v70 och jag tror men är inte säker att det är antingen åtvids v70 eller lkpgs.
JapMax skrev:
Här i motala gör de 2.5T.. de lägger sina extrapengar på utrustning hällre än motorpresdanda.

Appropå trimmade snutbilar, minns inte namnet men det finns ju en portare här i landet som har bilder på en topp från en snutbil som han portat smile

Ljutika Motorsports

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
16 november 2008
#224
beror nog lite på vad för årsmodellerna du syftar på på den tiden de hade 940 va de bara 190 hk v70isarna lär ju va t5or vad nu dom har i hk deras saabar e bara crap så antar volvosarna har mer hk=D


3 354 Inlägg
16 november 2008
#225
stämmer det att de flesta polisbilar är spärrade till 200-202 km/h?. vill ha ren fakta.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Mästare
2 947 Inlägg
16 november 2008
#226
Nehe skrev:
Hej,
tänkte bara klargöra lite saker för er som undrar.

1. En polis behöver inte alltid ha på blåljusen bara för att åka snabbt, man har 3olika grader av utryckning

Det är ju helt sjukt, Men det är kanske därför dem körde förbi oss i 150 på 120-sträckan utan saftblandarna på för ett tag sen... Dem skulle alltså på lunch...

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

dARKiE
5 031 Inlägg
16 november 2008
#227
KimVsWorld skrev:
Nehe skrev:
Hej,
tänkte bara klargöra lite saker för er som undrar.

1. En polis behöver inte alltid ha på blåljusen bara för att åka snabbt, man har 3olika grader av utryckning

Det är ju helt sjukt, Men det är kanske därför dem körde förbi oss i 150 på 120-sträckan utan saftblandarna på för ett tag sen... Dem skulle alltså på lunch...

Nåt sånt ja, dem skulle säkert åka till ett gatukök innan lunchkön blev för stor.. big_smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

687 Inlägg
16 november 2008
#228
Seth skrev:
stämmer det att de flesta polisbilar är spärrade till 200-202 km/h?. vill ha ren fakta.

Nej, de är inte spärrade.

326 Inlägg
16 november 2008
#229
Nehe skrev:
Hej,
tänkte bara klargöra lite saker för er som undrar.

1. En polis behöver inte alltid ha på blåljusen bara för att åka snabbt, man har 3olika grader av utryckning

(Polisen rättighet att köra för fort och bryta mot trafikregler delas in i dessa tre klasser, under tjänsteutövning, under brådskande yrkesutövning och i trängande fall. Under vanlig tjänsteutövning får polisen bryta mot "varje lokal trafikföreskrift som innebär inskränkning i rätten att trafikera en viss väg" dvs. polisen får köra på cykelbanor, mot enkelriktat, på gågatan etc. etc. Under brådskande yrkesutövning får polisen bryta mot gällande hastighetsbestämmelser men måste fortfarande stanna vid stopplikt och för rött ljuse. Vid trängande fall får yttre larmanordning (blåljuse och siren) användas. Då skall polisen "iakttaga särskild försiktighet". Det innebär att polismannen kan dömas till ansvar vid i stort sett varje olycka som kan uppkomma, även om den andra bilen brutit mot trafikreglerna. Det är naturligtvis säkrare att ha blåljuse och siren påslagna när man kör fort, men för att skydda sig själva juridiskt vid en eventuell olycka är det vanligt att man, under goda trafikförhållanden slår av blåljusen och siren där det inte behövs, dvs man slår på dem i korsningarna om man får rött.)

2. Att smita från polisen är kanske lätt, men som sagt det finns kamera i bilen och ditt regnr är det första som skrivs ner. Oftast åker en annan patrull hem till dig för att vänta in dig, kommer du inte samma kväll så kommer man dagen efter och knackar på. Säger du att det inte var du som körde men ändå inte har en vettig förklaring så KAN du gripas på misstanke, inte polisens jobb att döma om det var du som körde eller inte utan du hamnar i rättegång.

(Finns heller ingen lag som tvingar dig till att ange vem det är som kört din bil, dock så finns det ett förslag till en lagändring där, och om den går igenom så kan du tvingas uppge vem som kört/du har lånat ut din bil till annars så kommer du hållas ansvarig även när det inte är du som kört.)

3. En polisbil är oftast inte trimmande, är inte mycket gjort med dom förutom att bilens fjädring och dylikt är förbättrar eftersom de oftast kör snabbt.

4. Det finns mer än bara volvo och saabar till polisens förfogande, stora städer med mycket "street cars" där detta är ett problem har polisen oftast själva "stylade" bilar (inga värsting bilar men ändå något som smälter in). (spaning - ingripande)

(Stort Kan, stort oftast menas till att det inte behöver vara så där du bor eller att det alls är så i ditt fall du varit med om)

Hoppas detta klargjorde lite iaf..

MVH

Intressant..

"Sweet Insane Road Maniac"

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
8 mars 2009
#230
Dragonbreath skrev:
Nehe skrev:
Hej,
tänkte bara klargöra lite saker för er som undrar.

1. En polis behöver inte alltid ha på blåljusen bara för att åka snabbt, man har 3olika grader av utryckning

(Polisen rättighet att köra för fort och bryta mot trafikregler delas in i dessa tre klasser, under tjänsteutövning, under brådskande yrkesutövning och i trängande fall. Under vanlig tjänsteutövning får polisen bryta mot "varje lokal trafikföreskrift som innebär inskränkning i rätten att trafikera en viss väg" dvs. polisen får köra på cykelbanor, mot enkelriktat, på gågatan etc. etc. Under brådskande yrkesutövning får polisen bryta mot gällande hastighetsbestämmelser men måste fortfarande stanna vid stopplikt och för rött ljuse. Vid trängande fall får yttre larmanordning (blåljuse och siren) användas. Då skall polisen "iakttaga särskild försiktighet". Det innebär att polismannen kan dömas till ansvar vid i stort sett varje olycka som kan uppkomma, även om den andra bilen brutit mot trafikreglerna. Det är naturligtvis säkrare att ha blåljuse och siren påslagna när man kör fort, men för att skydda sig själva juridiskt vid en eventuell olycka är det vanligt att man, under goda trafikförhållanden slår av blåljusen och siren där det inte behövs, dvs man slår på dem i korsningarna om man får rött.)

2. Att smita från polisen är kanske lätt, men som sagt det finns kamera i bilen och ditt regnr är det första som skrivs ner. Oftast åker en annan patrull hem till dig för att vänta in dig, kommer du inte samma kväll så kommer man dagen efter och knackar på. Säger du att det inte var du som körde men ändå inte har en vettig förklaring så KAN du gripas på misstanke, inte polisens jobb att döma om det var du som körde eller inte utan du hamnar i rättegång.

(Finns heller ingen lag som tvingar dig till att ange vem det är som kört din bil, dock så finns det ett förslag till en lagändring där, och om den går igenom så kan du tvingas uppge vem som kört/du har lånat ut din bil till annars så kommer du hållas ansvarig även när det inte är du som kört.)

3. En polisbil är oftast inte trimmande, är inte mycket gjort med dom förutom att bilens fjädring och dylikt är förbättrar eftersom de oftast kör snabbt.

4. Det finns mer än bara volvo och saabar till polisens förfogande, stora städer med mycket "street cars" där detta är ett problem har polisen oftast själva "stylade" bilar (inga värsting bilar men ändå något som smälter in). (spaning - ingripande)

(Stort Kan, stort oftast menas till att det inte behöver vara så där du bor eller att det alls är så i ditt fall du varit med om)

Hoppas detta klargjorde lite iaf..

MVH

Intressant..

Vääldigt intressant faktiskt smile

Sump Runk Rätt O Slätt!

635 Inlägg
8 mars 2009
#231
HyperSonica skrev:
Dragonbreath skrev:
Nehe skrev:
Hej,
tänkte bara klargöra lite saker för er som undrar.

1. En polis behöver inte alltid ha på blåljusen bara för att åka snabbt, man har 3olika grader av utryckning

(Polisen rättighet att köra för fort och bryta mot trafikregler delas in i dessa tre klasser, under tjänsteutövning, under brådskande yrkesutövning och i trängande fall. Under vanlig tjänsteutövning får polisen bryta mot "varje lokal trafikföreskrift som innebär inskränkning i rätten att trafikera en viss väg" dvs. polisen får köra på cykelbanor, mot enkelriktat, på gågatan etc. etc. Under brådskande yrkesutövning får polisen bryta mot gällande hastighetsbestämmelser men måste fortfarande stanna vid stopplikt och för rött ljuse. Vid trängande fall får yttre larmanordning (blåljuse och siren) användas. Då skall polisen "iakttaga särskild försiktighet". Det innebär att polismannen kan dömas till ansvar vid i stort sett varje olycka som kan uppkomma, även om den andra bilen brutit mot trafikreglerna. Det är naturligtvis säkrare att ha blåljuse och siren påslagna när man kör fort, men för att skydda sig själva juridiskt vid en eventuell olycka är det vanligt att man, under goda trafikförhållanden slår av blåljusen och siren där det inte behövs, dvs man slår på dem i korsningarna om man får rött.)

2. Att smita från polisen är kanske lätt, men som sagt det finns kamera i bilen och ditt regnr är det första som skrivs ner. Oftast åker en annan patrull hem till dig för att vänta in dig, kommer du inte samma kväll så kommer man dagen efter och knackar på. Säger du att det inte var du som körde men ändå inte har en vettig förklaring så KAN du gripas på misstanke, inte polisens jobb att döma om det var du som körde eller inte utan du hamnar i rättegång.

(Finns heller ingen lag som tvingar dig till att ange vem det är som kört din bil, dock så finns det ett förslag till en lagändring där, och om den går igenom så kan du tvingas uppge vem som kört/du har lånat ut din bil till annars så kommer du hållas ansvarig även när det inte är du som kört.)

3. En polisbil är oftast inte trimmande, är inte mycket gjort med dom förutom att bilens fjädring och dylikt är förbättrar eftersom de oftast kör snabbt.

4. Det finns mer än bara volvo och saabar till polisens förfogande, stora städer med mycket "street cars" där detta är ett problem har polisen oftast själva "stylade" bilar (inga värsting bilar men ändå något som smälter in). (spaning - ingripande)

(Stort Kan, stort oftast menas till att det inte behöver vara så där du bor eller att det alls är så i ditt fall du varit med om)

Hoppas detta klargjorde lite iaf..

MVH

Intressant..

Vääldigt intressant faktiskt smile

Stämmer bra det.. det va så polisen sa på TV:n för en tid sen, men skulle polisen krocka, då skulle det svida i skinnet på den polis som orsaka en olycka. big_smile


635 Inlägg
8 mars 2009
#232
ozzy skrev:
Nehe skrev:
Hej,
tänkte bara klargöra lite saker för er som undrar.

1. En polis behöver inte alltid ha på blåljusen bara för att åka snabbt, man har 3olika grader av utryckning (polistaktik vilka det är) Bara den sista av dessa 3 gäller blåljuskörning.

2. Att smita från polisen är kanske lätt, men som sagt det finns kamera i bilen och ditt regnr är det första som skrivs ner. Oftast åker en annan patrull hem till dig för att vänta in dig, kommer du inte samma kväll så kommer man dagen efter och knackar på. Säger du att det inte var du som körde men ändå inte har en vettig förklaring så kan du gripas på misstanke, inte polisens jobb att döma om det var du som körde eller inte utan du hamnar i rättegång.

3. En polisbil är oftast inte trimmande, är inte mycket gjort med dom förutom att bilens fjädring och dylikt är förbättrar eftersom de oftast kör snabbt.

4. Det finns mer än bara volvo och saabar till polisens förfogande, stora städer med mycket "street cars" där detta är ett problem har polisen oftast själva "stylade" bilar (inga värsting bilar men ändå något som smälter in). (spaning - ingripande)

Hoppas detta klargjorde lite iaf..

MVH

är du också såndär låtsas polis????

reggat dej bara för detta inlägg?

Hehe.. låtsas polis, nja det tror jag inte.. tror det är en tvättäkta polis.. eller hur Nehe !! wink


Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
8 mars 2009
#233
VOLVO 240KUNGEN skrev:
HyperSonica skrev:
Dragonbreath skrev:
Intressant..

Vääldigt intressant faktiskt smile

Stämmer bra det.. det va så polisen sa på TV:n för en tid sen, men skulle polisen krocka, då skulle det svida i skinnet på den polis som orsaka en olycka. big_smile

Då vet man va man ska sikta på.. ha ha tongue
Denna bild tog jag sommaren 2006 i Gbg... Så kan de gå tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/63497/588737_couoqi.jpg
Senast redigerat av HyperSonica (8 mars 2009)

Sump Runk Rätt O Slätt!

687 Inlägg
8 mars 2009
#234
suck vad många stavfel det var i mitt inlägg, jag skäms..

38 Inlägg
8 mars 2009
#235
Vet att dom nya "ordningsbilarna" som man ser mest av, är V70 D5 automat,, hundgrupperna brukar ha XC70, de med med D5.

http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml


635 Inlägg
8 mars 2009
#236
Nehe skrev:
suck vad många stavfel det var i mitt inlägg, jag skäms..

Stavfel får man räkna med, specielt om man skriver fort. cool


2 911 Inlägg
8 mars 2009
#237
Om dom nu skulle vara trimmade så går dom inte bättre än en vanlig kombi orginal, då de oftast är ett gäng hundra kilo utrustning därbak.

Avstängd
914 Inlägg
8 mars 2009
#238
Orka..

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 mars 2009
#239
Elda skrev:
vad är det i T6an orginal? 300hk? det är ändå ganska mycket...

272hk i den gamla T6an, före -08. Den nya har väl 280-290hk och lite större cylindervolym

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 911 Inlägg
8 mars 2009
#240
Nya har 285hk.
Bara ta kalkylatorn, dom lär väga 2300-2500kg med 285 kusar, ta en orginal v70 classic på 170 häst och kör ifrån dom (matematiken säger att det går, baserat på hk/kg, dock ej något sagt om acceleration eller reell topphastighet).
Senast redigerat av Decibel (8 mars 2009)


Sök