Renovering av bil, börja på insidan?

xXSammy
31 mars 2012 · 6 566 Inlägg

Känner att det är dags att påbörja fixa till min variomatic. Kollade till den för några helger sen och såg då att klädseln kände för att börja mögla, snyft. Hann inte göra så mycket mer än att slänga in något luktdödande/tar bort fukt tjafs..

Verkar bäst då att börja med riva ut inredningen sen kolla över ifall rosten börjat komma på insidan? Tänker ändå inte plocka isär hela drivlinan..Dont fix it if it works.

Är det någon ide att montera tillbaka inredningen sen då? Allt kommer ändå gås igenom men ni som renoverat. Tar ni inredningen sist? Kommer troligen omlackeras så..

De/Dem
MoeD
19 januari 2019 · 1 Inlägg

Hej, Jag vet att de är konstig att jag svara så sent men jag har samma fråga som du har och undrar om du fick svar så du kan hjälpa mig med det smile

xXSammy
19 januari 2019 · 6 566 Inlägg

hjälp, minns inte detta inlägg ens.
Bilen finns kvar i typ.. samma skick.
Låtit bli pga hälsan.

Tror frågan gällde vart jag skulle börja med renovering.. Svar på detta idag så säger jag, börja inte med allt på en gång, lätt att ta på sig för mycket.

De/Dem
torsen
19 januari 2019 · 7 189 Inlägg

Har erfarenhet av några "garagefynd" och bilar som stått under tät presenning några år och möglat.
Riv ut allt, t o m innertak.
Tvätta noggrant.
Måla om allt invändigt.
Därefter andra nya eller begagnade säten, dörr- och andra klädslar, innertak, golvmattor etc.
Problemet är instrumentbrädan och instrumenten, som är besvärligast att byta.
Här gäller skrubba skrubba skrubba med starka rengörningsmedel och ev måla om det går att göra snyggt.
I bland kan man göra ett "enhetspris" på en krockad bil hos någon plockbilsskrot och ta "allt".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang