2400
Sök

Ford 429 Bigblock i en Edsel Villager Station Wagon 1959

En enkel projekttråd om min lite udda 50-talsjänkare med Bigblock-motor. Den 14/5 blev jag klar med det primära målet att få bilen godkänd på SBP efter att ha byggt fästen till- och renoverat automatlådan, tätat en läckande... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
217 251 Visningar
Uppdaterades senast 1 februari 2013
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#81
Exsicco skrev:
-MATS- skrev:
Enligt manualen jag följer ska man mäta spelet…

…genom att föra turbinen fram och tillbaka. MEN DEN SITTER FAST! yikes

Nu kan jag inte så mycket om automatlådor... men kan det inte vara så att lådan ligger i parkeringsläge och iom det så blir det inget spel?

Njae - bilen låg i N när vi rullade den till lyften för att ta ner växellådan och nu när vi kommit så här långt är växelföraren "frikopplad" och kan inte längre påverka växellägena.

Men jag ringde nyss Mr. Mechanic för andra gången ( roll ) och han sa: "Axalspelet kan du inte mäte där - bare fortsätt och riv!" på bred västgötsk dialekt wink

Så jag går på min första magkänsla = "låtsas som det regnar och fortsätt riva lådan" tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

900 Inlägg
16 april 2012
#82
-MATS- skrev:
Exsicco skrev:
-MATS- skrev:
Enligt manualen jag följer ska man mäta spelet…

…genom att föra turbinen fram och tillbaka. MEN DEN SITTER FAST! yikes

Nu kan jag inte så mycket om automatlådor... men kan det inte vara så att lådan ligger i parkeringsläge och iom det så blir det inget spel?

Njae - bilen låg i N när vi rullade den till lyften för att ta ner växellådan och nu när vi kommit så här långt är växelföraren "frikopplad" och kan inte längre påverka växellägena.

Men jag ringde nyss Mr. Mechanic för andra gången ( roll ) och han sa: "Axalspelet kan du inte mäte där - bare fortsätt och riv!" på bred västgötsk dialekt wink

Så jag går på min första magkänsla = "låtsas som det regnar och fortsätt riva lådan" tongue

he he mm så gör ja jämt....

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

1 125 Inlägg
16 april 2012
#83
Har en C4 som jag rivit och jag har inget spel där heller,var tvungen att kolla när jag såg ditt inlägg,den lådan skall det bara bytas band i så det är inget annat fel


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#84
fadret skrev:
Har en C4 som jag rivit och jag har inget spel där heller,var tvungen att kolla när jag såg ditt inlägg,den lådan skall det bara bytas band i så det är inget annat fel

Då bekräftar ju även din check teorin om att det inte var fel på min låda heller då smile Tack för att du kollade wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#85
Arbetet har återupptagits efter att ha legat nere under helgen…

(Idag använder jag skyddshandskar wink men det blev visst lite taskig bildkvalité p.g.a. att jag använt min mobilkamera…)

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-7c2db751c1fbfba103e8032aad2330e2.jpg
Främre pumphuset lossas från växellådshuset

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-10437ef7ea024c6dc6d40065265b0036.jpg
Avståndet mellan bromsbanden mäts upp (52mm) för referens vid återmonteringen av lådan

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-0e0886f6d86efb233e881945fd22cbe1.jpg
Ingående axeln tas ur. Här gäller det att vara observant på att det är exakt samma splinesdelning i båda ändar – men de kortare ska gå framåt mot momentomvandlaren wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-db7871c60e7ec407c9d7fdc67184bf41.jpg
Enligt beskrivningen skulle man bända ut turbinerna med en skruvmejsel roll … men det gick inte att rubba innan jag tog fram en kofot tongue !

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-62e2e107786750d128b1856f0fb40774.jpg
Pumphuset kommer ut

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-a598ab0d4ed5f3df22b05729066d0837.jpg
Bromsbandsspänningen lossas för att kunna få ut lamellhusen

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-5cd626009b363ba140381676e3c0b7ff.jpg
Bromsbanden sitter uppspända med två olika sorters kilar

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b81bdd7fdb58d0ceba6a568511aeb8fd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-7b1d0b8a524fa889f7eaf5bd4acb889a.jpg
Bromsbanden plockas ut

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b3a398320a5455ac5eec48f359320dcd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-8af227ce4eaddda95cda1601aeda0ffe.jpg
Närbild på lamellhusen

Det jag tidigare kallat ”oidentifierat oljerör” visar sig gå till en vacuumklocka…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-77b244b9b5507e71730827003e076e6d.jpg
…som lossas

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-3ded6086aec1c7cd78068cb3a8795fc9.jpg
Inne i klockan sitter en liten stång som trillar bort väldigt lätt hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-54123711addd176084877ba77ac34fa4.jpg
Lådan ställs på högkant och ännu mer olja rinner ut, jag låter den stå så över natten…

Och i morgon: Ny dag – nya tag – SO STAY TUNED! cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Självlärd
3 083 Inlägg
17 april 2012
#86
Du vet hur man fyller på olja på en automatlåda va? big_smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

5 071 Inlägg
17 april 2012
#87
Det är synd att man bara har manuella lådor, annars hade man passat på att renovera nu big_smile


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#88
Volvo142_73a skrev:
Du vet hur man fyller på olja på en automatlåda va? big_smile

wink

Eller, vänta!? Är detta en kuggfråga eller?? tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#89
JohnWayne skrev:
Det är synd att man bara har manuella lådor, annars hade man passat på att renovera nu big_smile

big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
17 april 2012
#90
Nice renovering. Den där vacuumklockan finns ju som ställbar.

Lev livet, det kan ta slut fort

2 164 Inlägg
17 april 2012
#92
noterade att ni använder er utan broms rengörning, den råkar inte vara köpt på gekås? wink tänkte eftersom att ni bor nära + att den är billigast där smile (vad jag vet..)

Jag vill oxå passa på och säga att du/ni är en inspirations källa för mig, säkert många fler oxå! smile

"Life´s too short to drive a boring car"

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#93
darkwizard skrev:
Nice renovering. Den där vacuumklockan finns ju som ställbar.

Tack smile

Ställbar? Nu blev jag ställd (...) hur och varför?? - please, TEACH ME MORE! tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#94
Big_JN skrev:
Nice med en tråd till ifrån dig man kan följa! big_smile

Underbart!

big_smile

Visst är det wink !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#95
dadde skrev:
noterade att ni använder er utan broms rengörning, den råkar inte vara köpt på gekås? wink tänkte eftersom att ni bor nära + att den är billigast där smile (vad jag vet..)

Jag vill oxå passa på och säga att du/ni är en inspirations källa för mig, säkert många fler oxå! smile

Troligen köpt där wink

Tack cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#96
Det blev tyvärr inte många minuters mekning idag hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-a1875d166b8e981ea155d97acc6e60bf.jpg
Delning av främre pumpen

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-f7eb8d5905e831aa2c7fb7b4c229dd46.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-817bb7c62939a659e69b16ca743854ea.jpg
Dreven måste tas ur

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-0a24c7c36fd1c6360ce9a86d831a3a2b.jpg
Dreven har en liten knappt synlig avfasning mot momentomvandlare så det gäller att inte vända dem fel vid återmonteringen wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-994cb110766c7bb9f49f4221cf9bc431.jpg
Som avslutning vänder jag lådan ännu en gång, och ytterligare olja sipprar ut. Det verkar vara mycket drygt att få ut all olja roll

I morgon har jag någon timme på mig att ta isär lamellhusen – och hinner kanske till och med tvätta lite smile

Spänningen stiger tongueSO STAY TUNED! big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#97
Idag har jag attackerat lammelhusen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-629aba15419443fc1b3604caa426b537.jpg
Det främsta lamellhuset (”Reverse-High Clutch Assembly”) angrips med skruvmejslar…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-7981fc891860c433695a66984f1369c4.jpg
…och här ligger alla ringar, distanser och lameller uttagna smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-7aabd4f96bbabb31bf94b21d8615d730.jpg
Nästa hus (”Forward Clutch Assembly”) består av två större enheter

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e2669a871844bb75d49639b64810597e.jpg
Här kan man se alla lamellerna inuti cylindern…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-88a6b2e3a83782355b7a6f5b03488389.jpg
…som delas…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-8baca3d8dfe964c62e3ad875f9d88c96.jpg
…och innanför ännu en låsring roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-278358dfc273b35c14ffbda9c7fe2824.jpg
Så var steg två avklarat big_smile !

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-6a71a047f386ed1bfa7c3222d411e61a.jpg
Även den tredje sektionen består av flera mindre bitar (”Forward Planet Ring” och ”Sun Gear”)

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-0370ce14b32ebfe9ad2fc8b216dc59cb.jpg
Givetvis med låsring wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-d8c0b7db27aa3dd688e669127e46b8c5.jpg
Det känns nästan som att kika in i en ”rysk docka” smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-32a43936296a15e4fb861e08275d7bf8.jpg
Tredje sektionen demonterad

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-ee0dca6d7af114a23d223ffc4a8ac57d_large.jpg
Här ligger hela härligheten utspridd hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-d8e4bd0092086266a960f489e13018e4.jpg
Bara att sätta igång att tvätta allt nu då tongue

Jag har fortfarande lameller kvar i bakkant av lådan som måste demonteras och rengöras– men jag vill inte plocka ner mer just nu, jag får helt enkelt inte plats med allting utspritt yikes

STAY TUNED! cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Alfista
438 Inlägg
18 april 2012
#98
Du är överallt du! (jag med roll cool )
"Fin ordning och reda! Automatlåda klar på freda?" lol

Dock måste jag säga att du/ni jobbar på bra duktigt med allt. *Berömmer*

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

2 126 Inlägg
Fordonstekniker
1 740 Inlägg
18 april 2012
#100
-MATS- skrev:
darkwizard skrev:
Nice renovering. Den där vacuumklockan finns ju som ställbar.

Tack smile

Ställbar? Nu blev jag ställd (...) hur och varför?? - please, TEACH ME MORE! tongue

Med det jag mena, är du kan ställa växlingarna på din låda, så att det tar kan dra längre på växeln. Den som nu sitter där är nog en standard, men ställbar brukar man skaffa när plockar i ett shiftkit för att få hårdare växlingar.

Lev livet, det kan ta slut fort


Sök