2321
Sök

Ford 429 Bigblock i en Edsel Villager Station Wagon 1959

En enkel projekttråd om min lite udda 50-talsjänkare med Bigblock-motor. Den 14/5 blev jag klar med det primära målet att få bilen godkänd på SBP efter att ha byggt fästen till- och renoverat automatlådan, tätat en läckande... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
217 280 Visningar
Uppdaterades senast 1 februari 2013
443 Inlägg
20 april 2012
#121
-MATS- skrev:
reeLay skrev:
Ja, så halkade jag in här till slut ändå, jag vet inte riktigt varför jag har hållit mig undan innan...
Du nämnde att en sån här (inte) rullar i Svärdsjö, vet du var ägaren heter? Jag känner nämligen mycket "jänke" folk där.

Du är så välkommen smile

Det bor en kille där som mekar mycket med Edsel - Mårten heter han?! wink

Nä, någon Mårten känner jag inte, synd.

Jag fattar inte hur du har tid till allt skruvande? En annan hinner ju inte alls mycket när man kommer hem.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#122
reeLay skrev:
Nä, någon Mårten känner jag inte, synd.

Jag fattar inte hur du har tid till allt skruvande? En annan hinner ju inte alls mycket när man kommer hem.

Mårten Östlund - men det kan ju vara en 'doldis' wink

Det är bara någon timme om dan - mer på helgen, så sååå mycket är det ju inte. Men det är klart - jag tar ju rätt många bilder tongue ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#123
Idag bytte jag tillfälligt arbetsplats. Jag tog med mig de delar som skulle byta packbox till min grabbs arbetsplats. Jag tänkte att det var klokt eftersom han arbetar på bilverkstad wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-66e36d915ee4df1c2f7682fd589ace1c.jpg
Främre packboxen var ingen match att avlägsna

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-01cedffed6dbaee480b1a44431b2cbb7.jpg
Jag lade fett på insidan för att inte riskera att fjäderringen trillar ur när packboxen knackas på plats (sånt har hänt roll )

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-aa1bb6e277a621d2260772419e554fdc.jpg
I verkstaden fanns ett passande dorn…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-43059294243a4a1adfd5a789b21b82ae.jpg
…och packboxen knackades smidigt på plats med hjälp av en handslägga

Den bakre packboxen har inte riktigt samma utseende i renoveringssatsen som på lådan. Det sitter ett dammskydd på lådan nämligen neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b3cc002e1b23510f62998ff60800da8e.jpg
Gummit släpper dock utan att ta skada, och jag tänker spara det för att limma fast i den på den nya packboxen senare wink

Den bakre packboxen sitter dock fast som berget och det tar 20 minuter med testning av olika tekniker innan…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-cb897dc97bc414f00f0e3d0355024231_large.jpg
…den svårt misshandlade ringen lossnar hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-1556ca93948bedeeea1b813cbd65bb6a.jpg
Även här hittade jag ett rör i passande storlek…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-fa921a77066af6db487a9795a985aa28.jpg
…och efter en stund var allt klart! smile

Sen var det också det här med lamellhuset:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-76de872f538280a5be1ca90714501c38.jpg
Det ska INTE vara någon springa vid pilen – alltså ligger något fel inuti mad Men vad??

Bara till att gå på’t igen i morgon … SO STAY TUNED! cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

443 Inlägg
20 april 2012
#124
-MATS- skrev:
Mårten Östlund - men det kan ju vara en 'doldis' wink

Det är bara någon timme om dan - mer på helgen, så sååå mycket är det ju inte. Men det är klart - jag tar ju rätt många bilder tongue ...

Jasså en Östlund, dom känner jag, men inte just Mårten. Men Svärdsjö med omnejd kryllar ju av Östlund, och alla håller ju på med jänkare så.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#125
Detta med glipan som inte ska vara där upplever jag som så pass irriterande, att jag efter maten återvände ut till växellådan och bara stirrade på den medan jag funderade på vad som kunde vara galet …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-013634107cab3308fc6dc490e6dcd243_large.jpg
Jag öppnade ”en kall” under tiden jag funderade, och medan jag ruckade lite förstrött sjönk plötsligt ena sidan ner yikes ?!?!

Och plötsligt kom jag på att jag kanske skulle kolla en av distansringarna med hakar. Hakarna kan ju bygga ca 5mm om de inte träffat spåren i nästa del av lådan, och…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-0ef79ba2776c128dcdf3df820e67503e.jpg
…mycket riktigt låg där en ring med 4 hakar som inte hamnat i sitt rätta läge roll

Efter denna upptäckt tog det bara ett par minuter så…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-9ddc3ac4e4c706af6c96466fc2cccedd.jpg
YES! Allt på plats och KVÄLLEN ÄR RÄDDAD!! big_smile big_smile big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
#126
Nästa objekt för rengöring:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-484ea1aa4b6465781a56fb29f887759a.jpg
”Valve Body” – själva hjärnan i automaten. Den är täckt av en svartsotig film både på undersidan…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b0b8560181cb262f3c7db826330732ec.jpg
…och på ovansidan.

Jag vill ogärna dela på denna komplicerade konstruktion utan väljer en genväg genom att bara spreja in den i Bräkleen och torka/blåsa rent.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e372164e0d5123da3df8671ac962ba21.jpg
Dock lossar jag på sumpen – tvättar och sätter dit en ny fräsch packning smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c83ec6465c49883dea7f6bf99c5c1fda.jpg
Även det buckliga oljetråget tvättas och riktas

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-cb38aa49dd0bfbbda17a0c1f8d7a99d5.jpg
Gamla rester av packningsklister smärglas bort

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-3ee2a5b0cf7847a674459c367d0517ea.jpg
Här ligger bottendelen av lådan rengjord och klar för återsmörjning och montering wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-6870db37542d3ec31240b57b4f791ffa.jpg
Även bromsbandsmekanismens utvändiga del med fjäder och membran lossas för välbehövlig rengöring

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-826b08bc5c9ca1f755f1624690228ca8.jpg
Fullt av avlagringar hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b83a2c0c8fc920965a5895ad99f6ff4c.jpg
Membranet

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-101911314cebe761719a0f06c8ba73a0.jpg
Hålet glänsande blankt efter rengöring big_smile

I morgon tänker jag sätta samman hela härligheten – SO STAY TUNED! cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 071 Inlägg
22 april 2012
#128
Ett av problemen med automatlådorna är att få dem att hålla tätt. Detta gäller i synnerhet bilar som inte används under vinterhalvåret. Packningarna torkar, men att trågen inte är riktigt plan är också en orsak. Vanligtvis spänn också bultarna allt för hårt.

Jag hoppas du slipper detta störande problem smile


2 164 Inlägg
22 april 2012
#129
Norrlands custom tar inte så mycket för ett nytt tråg annars, det köpte jag till våran smile

"Life´s too short to drive a boring car"

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#130
Big_JN skrev:
Helt absolut glänsande tongue
Kommer bli bra detta!

tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#131
JohnWayne skrev:
Ett av problemen med automatlådorna är att få dem att hålla tätt. Detta gäller i synnerhet bilar som inte används under vinterhalvåret. Packningarna torkar, men att trågen inte är riktigt plan är också en orsak. Vanligtvis spänn också bultarna allt för hårt.

Jag hoppas du slipper detta störande problem smile

Tack för tipset smile !

Jag tänker klistra papperspackningarna och använda momentnyckel även när jag drar tråget, så jag hoppas det räcker för att slippa läckage big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#132
dadde skrev:
Norrlands custom tar inte så mycket för ett nytt tråg annars, det köpte jag till våran smile

Aha - det hade kanske varit en god idé om jag hade tänkt på detta innan, men nu får jag testa att sätta tillbaka befintligt tråg eftersom det börjar bli lite bråttom hmm ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#133
Det mekades en del med lådan i helgen, men jag hann aldrig posta. Därför kommer uppdateringen nu:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-d0b75e662006d49f1063695f4c0bd125.jpg
Vacuumklockan till bromsbanden rengjord och med nya packningar

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-ed34db0a4dfc9bed154c740ce62e313b.jpg
Jag tänker klistra papperspackningarna för att vara säker på att förhindra läckage, men jag upptäcker att innehållet är stelt på grund av kylan sad

Hur löser jag detta nu?

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-01a36f5968dfe0100b7a9a1ae9f29d80.jpg
Jo, jag värmer helt enkelt upp innehållet innanför gallret i bygglampan jag riggat upp över arbetsbänken wink !

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e3c97b9c29d26e0981810becd253bfe3.jpg
Klart big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-3381e0524d352055577a36b41cdf8007.jpg
Jag vänder på växellådshuset och packningsrester skrapas bort, och en slutlig rengöring av innanmätet sker också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-806f9e5a3c7b53ae3260b89646e50d7f.jpg
Dags att förbereda främre ”locket”

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-945df5f9bbf3f84248e5ea4211bb1a5c.jpg
Dreven smörjs upp och återmonteras. OBS – den lilla avfasningen på kuggarna måste ligga neråt wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-79ef23b6df19837ab5a22927d49502bb.jpg
Demontering och rengöring görs hela tiden succesivt för minimal risk att glömma/missa delar och hur dessa sitter

Nu när lådan ska ihop är det många skruvar som måste dras med momentnyckel. Min nyckel är kaputt sedan mina söner ”undersökte” den när de var yngre och plockade ner den i molekyler roll . Därför har jag lånat min svågers digitala momentnyckel …

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-8d26e755bf076ecc70b89567cc0d8075.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-238fc32d581fadd8988ec73c4ebf72bb.jpg
Nu är fronten klar smile

För att få in det MYCKET TUNGA lamellpaketet utan att riskera att det delar på sig, har jag fått tips av min kompis Janne (vilken renoverat flera Chrysler-automater, men tyvärr säger sig vara ”allergisk” mot Fordprylar roll ) att försöka ställa lådan upprätt och låta gravitationen sätta delarna på plats cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-179ca05b656f95c8b8f9efbcd0c48b6d.jpg
Lådan ställs alltså på högkant

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-70277fc1e39264d38c785da7a9b95dc2.jpg
Lammelhuset sätts på plats, men vill inte glida ner hmm

Min son tillkallas och vi ruckar på lamellhus och låda – och klick – AJ – jag klämmer mina fingrar mad . Snabbt in med en kofot för att bända loss min näve roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-172ce416a0ae68de6c6fd34a1d021c01.jpg
Efter denna mindre fadäs sitter allt snyggt på plats

Bromsbandet monteras nu (ingen bild)

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-0481b3dac758d74b29b038fdee02d6a1.jpg
På med locket

Nu lyfts den betydligt tyngre lådan upp på bänken igen (tur vi lagt den på lyften wink !! )

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-05eab3d762be3beacc0734e03a6fcf17.jpg
”Valve Body” monteras

Jag behandlar nu tråget med ”Smedjans rostlösning” liksom…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-2b8853d54ba9151d0b9ff89e1efa2907.jpg
…växellådsbalken

Ännu är jag inte klar, men jag börjar ’se ljuset i tunneln’ – SO STAY TUNED! smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#134
Vill även passa på och puffa lite för en lokal marknad på Kristi Himmelfärd:

http://www.usabil.nu/message/bilder/20120421_144033.JPG

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=3219668

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 071 Inlägg
23 april 2012
#135
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
Ett av problemen med automatlådorna är att få dem att hålla tätt. Detta gäller i synnerhet bilar som inte används under vinterhalvåret. Packningarna torkar, men att trågen inte är riktigt plan är också en orsak. Vanligtvis spänn också bultarna allt för hårt.

Jag hoppas du slipper detta störande problem smile

Tack för tipset smile !

Jag tänker klistra papperspackningarna och använda momentnyckel även när jag drar tråget, så jag hoppas det räcker för att slippa läckage big_smile

Kolla också så att tråget är plant. I värsta fall kan det behövas planas.


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#136
JohnWayne skrev:
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
Ett av problemen med automatlådorna är att få dem att hålla tätt. Detta gäller i synnerhet bilar som inte används under vinterhalvåret. Packningarna torkar, men att trågen inte är riktigt plan är också en orsak. Vanligtvis spänn också bultarna allt för hårt.

Jag hoppas du slipper detta störande problem smile

Tack för tipset smile !

Jag tänker klistra papperspackningarna och använda momentnyckel även när jag drar tråget, så jag hoppas det räcker för att slippa läckage big_smile

Kolla också så att tråget är plant. I värsta fall kan det behövas planas.

CHECK smile ! (Tack för tipset)

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 125 Inlägg
23 april 2012
#137
Jag brukar alltid ta en kulhammare och en lämplig hysa och knacka tillbaka hålen lite,bara lite alltså,det har alltid funkat för mej.


2 788 Inlägg
23 april 2012
#138
Riktigt roligt projekt du håller på med, växellådsdemonteringen lär man få mardrömmar av tongue

Lycka till med allt! smile


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#139
_Fredrik skrev:
Riktigt roligt projekt du håller på med, växellådsdemonteringen lär man få mardrömmar av tongue

Lycka till med allt! smile

Tack big_smile !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#140
Arbetet har fortsatt men timmen är sen, så det får bli en bildkavalkad utan utförlig text wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-d34139f7df24dbba1294a2ff935f9be3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-156e2c31dc8ed85c5ac2c6536aab3760.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-ed598377137de51f8aac88b80f71730f.jpg

Jag har även målat växellådshuset smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-327e830351ac03d9b7f9750f34da2e5d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-59a479442909c980137a6a8f7913c555.jpg

Lite GULDFÄRG piffar alltid upp wink !

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-5562bfe0b098d29f2efe7ffbcd1a05db.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-109a64f542c22ae4c5d9a65aef6298d1.jpg
Tråget tätas med gammal hederlig korkpackning smile

Även momentomvandlaren måste rengöras…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-09e9b2ffea10c00de883d5272361c69d.jpg
Fräsch olja häls på och jag skakar runt oljan en god stund (puh … den är TUNG roll )

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-31d7ca2d42c1a1dd24bccf60aab73048.jpg
Här får den hänga och dränera sig

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-6a5d72070b47d411964d46e2d67d52c5.jpg
Under tiden körs Edseln fram till lyften igen eftersom…

…i morgon ska jag rengöra underredet efter allt söl från växellådan – SO STAY TUNED! hmm

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>


Sök