Det mekades en del med lådan i helgen, men jag hann aldrig posta. Därför kommer uppdateringen nu:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-d0b75e662006d49f1063695f4c0bd125.jpg]()
Vacuumklockan till bromsbanden rengjord och med nya packningar
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-ed34db0a4dfc9bed154c740ce62e313b.jpg]()
Jag tänker klistra papperspackningarna för att vara säker på att förhindra läckage, men jag upptäcker att innehållet är stelt på grund av kylan

Hur löser jag detta nu?
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-01a36f5968dfe0100b7a9a1ae9f29d80.jpg]()
Jo, jag värmer helt enkelt upp innehållet innanför gallret i bygglampan jag riggat upp över arbetsbänken

!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e3c97b9c29d26e0981810becd253bfe3.jpg]()
Klart

![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-3381e0524d352055577a36b41cdf8007.jpg]()
Jag vänder på växellådshuset och packningsrester skrapas bort, och en slutlig rengöring av innanmätet sker också.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-806f9e5a3c7b53ae3260b89646e50d7f.jpg]()
Dags att förbereda främre ”locket”
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-945df5f9bbf3f84248e5ea4211bb1a5c.jpg]()
Dreven smörjs upp och återmonteras. OBS – den lilla avfasningen på kuggarna måste ligga neråt

![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-79ef23b6df19837ab5a22927d49502bb.jpg]()
Demontering och rengöring görs hela tiden succesivt för minimal risk att glömma/missa delar och hur dessa sitter
Nu när lådan ska ihop är det många skruvar som måste dras med momentnyckel. Min nyckel är kaputt sedan mina söner ”undersökte” den när de var yngre och plockade ner den i molekyler

. Därför har jag lånat min svågers digitala momentnyckel …
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-8d26e755bf076ecc70b89567cc0d8075.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-238fc32d581fadd8988ec73c4ebf72bb.jpg]()
Nu är fronten klar

För att få in det MYCKET TUNGA lamellpaketet utan att riskera att det delar på sig, har jag fått tips av min kompis Janne (vilken renoverat flera Chrysler-automater, men tyvärr säger sig vara ”allergisk” mot Fordprylar

) att försöka ställa lådan upprätt och låta gravitationen sätta delarna på plats

![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-179ca05b656f95c8b8f9efbcd0c48b6d.jpg]()
Lådan ställs alltså på högkant
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-70277fc1e39264d38c785da7a9b95dc2.jpg]()
Lammelhuset sätts på plats, men vill inte glida ner

Min son tillkallas och vi ruckar på lamellhus och låda – och klick – AJ – jag klämmer mina fingrar

. Snabbt in med en kofot för att bända loss min näve

![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-172ce416a0ae68de6c6fd34a1d021c01.jpg]()
Efter denna mindre fadäs sitter allt snyggt på plats
Bromsbandet monteras nu (ingen bild)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-0481b3dac758d74b29b038fdee02d6a1.jpg]()
På med locket
Nu lyfts den betydligt tyngre lådan upp på bänken igen (tur vi lagt den på lyften

!! )
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-05eab3d762be3beacc0734e03a6fcf17.jpg]()
”Valve Body” monteras
Jag behandlar nu tråget med ”Smedjans rostlösning” liksom…
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-2b8853d54ba9151d0b9ff89e1efa2907.jpg]()
…växellådsbalken
Ännu är jag inte klar, men jag börjar ’se ljuset i tunneln’ –
SO STAY TUNED! 