3526
Sök

Hittade gamla godingar på vinden (JBL Power GT Series 12")

110 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
Mycket bönder, hehe wink var precis iväg och köpte 19mm mdf smile

682 Inlägg
14 april 2012
tr3mil skrev:
Mycket bönder, hehe wink var precis iväg och köpte 19mm mdf smile

Bönder? Vad ska vi kalla alla andra, stadsfjollor? smile 

Det är bra. Tänk på att stadga upp lådan om den blir för stor. Alla "proffs" verkar dock bygga i spån, hälften så dyrt.. smile

Tänk nu ut alla mått på lådan, och hur mycket plats du vill undvara. 

Sen så ritade jag självklart lådan i Paint eftersom jag inte har tillgång till CAD hemma, och känns ju inte som att man måste göra en låda (i paint) duglig nog för kungen för att förklara hur du räknar ut din egna låda..

2 665 Inlägg
14 april 2012
DanneSundin skrev:
Sen så ritade jag självklart lådan i Paint eftersom jag inte har tillgång till CAD hemma, och känns ju inte som att man måste göra en låda (i paint) duglig nog för kungen för att förklara hur du räknar ut din egna låda..

Testa google sketchup! Gratis o bra, men kräver lite påläsning i början.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

110 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
Kan paint jag också wink http://img835.imageshack.us/img835/43/baaaoos.jpg

Vad tror ni om den? wink
Senast redigerat av tr3mil (14 april 2012)

21 761 Inlägg
14 april 2012
Du glömde portarna. wink

110 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
Ja det var det också!! Vart och hur råder ni mig att sätta portarna? smile

113 Inlägg
15 april 2012
Spån är stenålder att bygga lådor i!smile MDF är det bästa och det ska vara så tjockt som möjligt!
Lätt att jobba med och det blir alltid bäst resultat!

565 Inlägg
15 april 2012
Viggen9-3 skrev:
Spån är stenålder att bygga lådor i!smile MDF är det bästa och det ska vara så tjockt som möjligt!

Det är väl kanske inte helt sant heller. Om han bygger två identiska lådor med spån/mdf (möjligtvis några mm tjockare spån då mdf är lite styvare) så har jag väldigt svårt att tro att mdf-lådan är bättre på något vis!
Senast redigerat av Lillalilja (15 april 2012)

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
15 april 2012
MDF = Bra om man ska lacka &/eller fräsa. Annars så är det et bökigt material som dammar och lätt spricker om man inte förborrar (tar en massa extra tid).

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

682 Inlägg
15 april 2012
ExtraKim skrev:
MDF = Bra om man ska lacka &/eller fräsa. Annars så är det et bökigt material som dammar och lätt spricker om man inte förborrar (tar en massa extra tid).

Det jag hade läst lite om men vågade inte uttala mig riktigt.. smile

Och sen.. undvik att ha slutsteget på lådan.. inte bra med vibrationer. Sätt det på en träskiva som du sen fäster på lämpligt sätt.

Kan nog bli lite bökigt att få plats med basarna där.

Den där lådan blir på cirka 130-40 liter netto. Sen minus 1,9cm eller vad tjockleken blev på ditt material. smile 

Så får du insidevolymen netto.

Enormous Musical Performance
644 Inlägg
15 april 2012
Själv så kör vi med dyckertpistol och MDF = slipper förborra, slipper skruva. Expanderande trälim och tätt blir det :-) Ett plus att man spikar ihop det på 20 min :-P

695 Inlägg
15 april 2012
DanneSundin skrev:
ExtraKim skrev:

Det jag hade läst lite om men vågade inte uttala mig riktigt.. smile

Och sen.. undvik att ha slutsteget på lådan.. inte bra med vibrationer. Sätt det på en träskiva som du sen fäster på lämpligt sätt.

Kan nog bli lite bökigt att få plats med basarna där.

Den där lådan blir på cirka 130-40 liter netto. Sen minus 1,9cm eller vad tjockleken blev på ditt material. smile 

Så får du insidevolymen netto.

Inga problem att montera steget på/i lådan, vibrerar lådan så pass att det kan skada steget är den felbyggd.

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

21 761 Inlägg
15 april 2012
tr3mil skrev:
Ja det var det också!! Vart och hur råder ni mig att sätta portarna? smile

Om du tänker sätta slutsteget mellan basarna så får portarna sättas antingen riktade uppåt eller riktade åt ena sidan. Bruttoinnervolymen med 22 mm material blir ca 89-99 liter om vinkeln på lutande väggen är 65-75 grader, längden på portarna (2 st 4") gör i så fall att de måste sättas i ena sidan av lådan eftersom de annars kommer för nära lådbotten vid montering riktade uppåt. Frågan är om de får plats i lådsidan.

Alternativt kan 1 st 6" port användas om man vill ha rund port, den blir ungefär lika lång för samma avstämning och tar lite mindre plats jämfört med 2 st 4" i bredd.

Du måste bestämma dig för vilken vinkel lådväggen ska ha, då kan man räkna ut den slutliga portlängden. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 april 2012
ExtraKim skrev:

Jo det är ju sant.......om man inte skruvar då?

burning skrev:
Själv så kör vi med dyckertpistol och MDF = slipper förborra, slipper skruva. Expanderande trälim och tätt blir det :-) Ett plus att man spikar ihop det på 20 min :-P

Om man inte använder dyckerts heller då utan tvinnar o limknektar osv?

wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

BASS GLAD
1 382 Inlägg
15 april 2012
Jag föredrar spån före mdf allså för måste borra mdf ju annars spricker skiten . varit för de 2 gånger sen dess la jag ner mdf smile samt är ju spån nästan gratis mot mdf smile

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

113 Inlägg
15 april 2012
MDF är ju obsolut lättats att göra i olika former och det flisar inte upp sig som en spånskiva gör! Samt att har man inte tid att för borra utan det ska gå så enormt fort! Då ska man nog inte ens hålla på att bygga ljud! Bra resultat tar tid!!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
15 april 2012
Viggen9-3 skrev:
MDF är ju obsolut lättats att göra i olika former och det flisar inte upp sig som en spånskiva gör! Samt att har man inte tid att för borra utan det ska gå så enormt fort! Då ska man nog inte ens hålla på att bygga ljud! Bra resultat tar tid!!

Om man som jag, använder ett par tusen skruv per låda så spelar det roll. Dessutom så tog min låda tre veckor att bygga, så så snacka inte om att jag inte lägger tid på det jag bygger. Jag kanske bara bygger lite mer extremt än vad "Svenssons" gör...

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

113 Inlägg
15 april 2012
Ja men nu pratar vi inte om att bygga en låda stor som en friggebod!
Tråden handlade om en låda för två basar som bilden ovan visar!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
15 april 2012
Lillalilja skrev:
Viggen9-3 skrev:

Det är väl kanske inte helt sant heller. Om han bygger två identiska lådor med spån/mdf (möjligtvis några mm tjockare spån då mdf är lite styvare) så har jag väldigt svårt att tro att mdf-lådan är bättre på något vis!

Det blir visst ALLTID bäst resultat med MDF. Förutsatt att man vet hur man jobbar med det.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
15 april 2012
Om det ALLTID blir bäst resultat om man bygger med MDF, så undrar jag varför sveriges/europas högstspelande bil är byggd i stål... wink

MDF är bra till mycket, men att säga att det alltid är bäst är FEL.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

Sök