Civic Type R - Behöver råd angående "wheel hop" vid acceleration

Gloom
12 april 2012 · 90 Inlägg

Hej.
Jag gillar min bil, Honda Civic Type R '05, men jag har problem med att få den att hålla sig kvar på backen utan att framhjulen studsar när jag accelererar någorlunda hårt i ettan och tvåan.

Jag måste slira väldigt mycket med kopplingen för att inte hjulen ska hoppa. Även om jag släpper upp kopplingen vid så låga som 1000 rpm slirar den alltså om jag gasar någorlunda fullt ut och i vått väglag är den helt omöjlig när det gäller detta.

Jag har efter rekommendationer monterat energy suspension inlägg i motorfästen samt powerflex inlägg i växellådsfästet. Har även monterat en krängningshämmare i fram och satt på helt nya däck och fälg.
Ni kan se min profil för exakta specs på bilen.

Har beställt en Engine Torqe Damper och hoppas den hjälper...

De bilar jag haft innan har inte alls haft detta problem. Min Lancer Ralliart med närmare 300hk hade inge problem alls men då var det fyrhjulsdrift och differential osv, men endå.
Även på den framjulsdriva Nissan Qashqai jag hade med bara ca 110hk kunde jag bränna gummi utan att hjulen hoppade.

Varför är det ett sådant problem på just denna bilen?

reacha Team Radioactive
12 april 2012 · 166 Inlägg

Ingall´s stiffy engine mount, värt o skaffa med, som håller motorn på plats avsevärt mycket mer än något annat.
http://www.lightningmotorsports.com/ing … 60061.aspx

Åka rakt fram fort, då är det inte en höjdare o köra med krängningshämmare ;< den gör att kraften får däcken o studsa mera efter vad jag har läst på US forums ang wheelhop.

släpp ut lite luft ur däcken o testa, så du inte kör på max pumpade, jag fick bort det mesta av mitt wheelhop med enbart energy suspension mounts + nya R däck smile Kan få wheelhop om det inte är 100% torrt ute, eftersom bilfan inte får grepp då! smile

Team Radioactive
Nissan 200SX "200sx sr20" (1990)
reacha Team Radioactive
12 april 2012 · 166 Inlägg

Traction bar är det enda som man får bort wheelhop med till 100%.

kostar skjortan, hittar inga som tillverkar dem till våra bilar så bygg själv eller få dem custom built av nån som vet vad dom gör smile

men allt det andra hjälper som du gjort smile

Team Radioactive
Nissan 200SX "200sx sr20" (1990)
Gloom
17 april 2012 · 90 Inlägg

Engine torque dampern kom igår och sitter i bilen nu. Det är exakt samma konstruktion som Ingalls du postade. Den hoppar mindre nu men är fortfarande kvar om man gasar på ordentligt från stopp.

Problemet nu är ju att jag fått ännu mer extra vibrationer och man går i tankarna om det är värt det.
Försöker lokalisera områden inne i bilen som vibrerar mest och det verkar vara dörrarna och bakom panelerna.
Är rätt kraftig vibration i själva ratten som vibrerar rätt tydligt om man inte håller ratten med två händer.
Alltså även när bilen står still. Behövs ingen hjulinställning.
Sedan låter det väldigt mycket om avgaset i baksätet märkte jag när jag provade sitta där och jag har original. Väldigt djupt dånande. Vet inte om det är normalt, inte tänkt på det innan jag började leta missljud.

Det jävliga är väl att om jag tar bort dessa moddar, kommer bilen kännas mindre stabil och mindre kul att köra.
Är svårt att välja då det är en bruksbil dessutom men jag gillar ju att modda den.

Senast redigerat av Gloom (17 april 2012)

reacha Team Radioactive
17 april 2012 · 166 Inlägg

mm det  blir ju svårt att ta det valet, inredningen i min är bortplockad helt och dämpad, men jag hör en jävla massa konstiga ljud hela tiden, är bara o bita ihop o försöka att bortse från det även om det är _omöjligt_ att göra det!

men som sakt, traction bar´s är det som får bort wheel hop till 100%.
vi har nog några på lut som kanske kan fixa sådana till våra bilar, jag hör av mig ang det när jag vet mer.

Team Radioactive
Nissan 200SX "200sx sr20" (1990)
tommen23
17 april 2012 · 46 Inlägg

jag skulle inte köra med Engine torque dampern. får bara motorn att vrida sig runt dom andra fästena på ett inte så lyckat vis.

Honda Civic ek4 "Hello Kitty" (1998)
Gloom
17 april 2012 · 90 Inlägg

Hur menar du då?
Själva konstruktionen om man tittar på mojängen, verkar tillåta viss rörlighet upp/ner och i sidleds men dämpar bak och fram rörelserna. Det värsta som kan hända är att själva ETD:n går av om den är felinställd vad jag läst.

tommen23 skrev:
jag skulle inte köra med Engine torque dampern. får bara motorn att vrida sig runt dom andra fästena på ett inte så lyckat vis.

Gloom
17 april 2012 · 90 Inlägg

Mmm för min del bryr jag mig inte men frugan kör den ju också men man får inte vara för bekväm ellerhur, har ju en fet stereo i bilen också att dränka ljud med cool

http://www.ebay.co.uk/itm/120813802637? … 1436.l2649

Den kommer inte hjälpa något tror du eller är det bara kurvtagning?

reacha skrev:
mm det  blir ju svårt att ta det valet, inredningen i min är bortplockad helt och dämpad, men jag hör en jävla massa konstiga ljud hela tiden, är bara o bita ihop o försöka att bortse från det även om det är _omöjligt_ att göra det!

men som sakt, traction bar´s är det som får bort wheel hop till 100%.
vi har nog några på lut som kanske kan fixa sådana till våra bilar, jag hör av mig ang det när jag vet mer.

tommen23
17 april 2012 · 46 Inlägg

efter som att motorn bla vilar på fyra fästen/kuddar under. och dämparen sitter fast på ena sidan av motorn. en motor ska röra sig framåt och bakåt vid gaspådrag, men man kan byta till styvare kuddar/fästen. men när man använder sig av en sådan dämpare, som bara "håller" i ett hörn, så vrider sig motorn på ett konstigt sätt, och sabbar kuddarna, vilket gör det svårare att få i växlar och är inte hälsosamt för din växellåda.

Gloom skrev:
Hur menar du då?
Själva konstruktionen om man tittar på mojängen, verkar tillåta viss rörlighet upp/ner och i sidleds men dämpar bak och fram rörelserna. Det värsta som kan hända är att själva ETD:n går av om den är felinställd vad jag läst.

tommen23 skrev:
jag skulle inte köra med Engine torque dampern. får bara motorn att vrida sig runt dom andra fästena på ett inte så lyckat vis.

Honda Civic ek4 "Hello Kitty" (1998)
reacha Team Radioactive
17 april 2012 · 166 Inlägg

Den hjälper bara till att styva upp chassit, dvs väghållning.

Traction bar är the only way!

ot: 3 st motorkuddar är det som är av vikt på bilen, inte 4.
2 sidor övre och en sidan nedtill. tourqe dampern sitter på motsatt sida mot den undre kudden, så jo, det blir bättre hållning i motorn. och som gloom säger, den tillåter rörelse! smile

Ingen fara o köra med den alls.
min har suttit på i 1k mil o jag kör inte som en dagisfröken direkt smile

Team Radioactive
Nissan 200SX "200sx sr20" (1990)
reacha Team Radioactive
17 april 2012 · 166 Inlägg

http://www.full-race.com/store/traction … -bars.html

där har du traction bar´s dock inte till våran ;(

Team Radioactive
Nissan 200SX "200sx sr20" (1990)
Mattias_Vejdeland
17 april 2012 · 329 Inlägg

Jag skulle nog ha kollat upp diverse bussningar i framvagn samt stötdämpare till att börja med om min bil skulle hålla på så

Saab 900R (1996)
Volvo XC70 (2001)
Gloom
18 april 2012 · 90 Inlägg

Jo det är ett bra tips och jag ska kolla upp det, dock verkar det som många har samma problem med just denna bilen men vem vet, kanske är åldern. Har ju bytt länkarmarna i bak för att bussningarna var slut men då gav det sig till känna på ett mycket mer uppenbart vis, ett högt knackande när bilen var lastad och man körde lite snabbt i kurvor osv.
Stötdämpare är ju ingen billig historia och har precis servat ACn men om det behövs bytas blir det nog coilovers i framtiden.
Svårt för att tro att det är något stort fel med dom som jag kör i kurvor ibland utan några missljud men..

Mattias_Vejdeland skrev:
Jag skulle nog ha kollat upp diverse bussningar i framvagn samt stötdämpare till att börja med om min bil skulle hålla på så

Senast redigerat av Gloom (18 april 2012)

Stefan Varberg Supraman
18 april 2012 · 2 300 Inlägg

Testa annan startteknik också.
Dra inte på ettan, den växeln e bara att komma igång med.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
reacha Team Radioactive
18 april 2012 · 166 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Testa annan startteknik också.
Dra inte på ettan, den växeln e bara att komma igång med.

Asså va? om du gasar upp till 10-20 på ettan o lägger i 2an så hamnar du bra många meter bakom en me likadan bil som växlar till 2an vid 60-70km/h istället.

dumt förslag imo, killen vill ju kunna dra på stenhårt utan o få wheelhop.

Team Radioactive
Nissan 200SX "200sx sr20" (1990)
Takashi Got VTEC?
18 april 2012 · 1 593 Inlägg

EP3:or har problem med hjulhopp ja, i stort sett alla får hjulhopp vid rivstarter. Det går att undvika (original eller inte) om man kör på rätt sätt men ligger mycket träning o känsla bakom detta. Hur som helst, att montera ES-inlägg i motorfästena brukar lösa de flestas problem med starter. Du som redan gjort detta bör kanske kolla över dina däck o din körteknik till att börja med. Vad sitter det för däck på?

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
Arnie
18 april 2012 · 295 Inlägg

skippa motordämparn och fixa ES inserts.

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?
Nissan 350Z (2003)
Gloom
18 april 2012 · 90 Inlägg

Känslan och körteknik har jag inge problem med, dock jämför jag med andra bilar jag kört och därav kommer funderingarna. Jag jämför nog för mycket med min fyrhjulsdrivna lancer ralliart jag hade som var en fantastisk bil.
Det är ju inga fantastiska däck på men endå inte kassa. 205/55-16 KUMHO ECSTA SPT KU31 VR

Ville mest veta om det kunde vara något fel med just min bil men jag tror jag helt enkelt upplever gränsen för vad bilen klarar just nu när det gäller detta. Det har ju blivit bättre med inläggen men inte så mycket som jag trodde. Har inte kört denna bil på sommaren ännu och längtar tills klimatet blir torrare. Tror det kommer visa sig mer då.

Kul endå att ni kommer med förslag, det är jag tacksam för!

Takashi skrev:
EP3:or har problem med hjulhopp ja, i stort sett alla får hjulhopp vid rivstarter. Det går att undvika (original eller inte) om man kör på rätt sätt men ligger mycket träning o känsla bakom detta. Hur som helst, att montera ES-inlägg i motorfästena brukar lösa de flestas problem med starter. Du som redan gjort detta bör kanske kolla över dina däck o din körteknik till att börja med. Vad sitter det för däck på?

Gloom
18 april 2012 · 90 Inlägg

Jag ska även prova att tillfälligt montera bort fjäderbensstaget jag satte dit förrut och se om den kan ha negativ påverkan på just detta. Måste endå göra det då ett AC rör sitter lite i kläm och måste flyttas en bit.

reacha Team Radioactive
19 april 2012 · 166 Inlägg

detta är väldigt vanligt inom FWD bilar, min saab 9-5a gör likadant vid extremt gaspådrag, men man får känna lite med gasen hur man kör som sagt, man lär sig o komma förbi wheelhoppet totalt sedan smile

Team Radioactive
Nissan 200SX "200sx sr20" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang