22årig mc förare avlider erfter en vild polis jakt nu anklagas polisen.

ghost_boy83 CREW
16 april 2012 · 2 594 Inlägg

personligen tycker jag att 22åringen är den som gör felet? speciellt när han har en passagerare med sig riskerar han ju inte bara sitt eget liv ? vad tycker ni  filmen http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14682153.ab

ekelund88
16 april 2012 · 2 656 Inlägg

ghost_boy83 skrev:
personligen tycker jag att 22åringen är den som gör felet? speciellt när han har en passagerare med sig riskerar han ju inte bara sitt eget liv ? vad tycker ni  filmen http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14682153.ab

är väl typ 1.5 årsen detta hände ?? båda gör ju fel polisen ska avbryta om jakten blir farlig tex men motorcyklisten kör ju tex mot rött

ghost_boy83 CREW
16 april 2012 · 2 594 Inlägg

ekelund88 skrev:

ghost_boy83 skrev:
personligen tycker jag att 22åringen är den som gör felet? speciellt när han har en passagerare med sig riskerar han ju inte bara sitt eget liv ? vad tycker ni  filmen http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14682153.ab

är väl typ 1.5 årsen detta hände ?? båda gör ju fel polisen ska avbryta om jakten blir farlig tex men motorcyklisten kör ju tex mot rött

ja juni 2011 men det är nu mamman till den avlidne gör anmälan efter att filmen läckt ut på nätet.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 april 2012 · 13 742 Inlägg

ekelund88 skrev:

ghost_boy83 skrev:
personligen tycker jag att 22åringen är den som gör felet? speciellt när han har en passagerare med sig riskerar han ju inte bara sitt eget liv ? vad tycker ni  filmen http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14682153.ab

är väl typ 1.5 årsen detta hände ?? båda gör ju fel polisen ska avbryta om jakten blir farlig tex men motorcyklisten kör ju tex mot rött

jo helt klart har föraren av hojen gjort fel

men samtidigt så undrar man om det är så jävla nödvändigt att jaga efter någon när dom vet att dom har små chanser att få tag i honom

det handlade endå om att han kört förfort och utan behörighet

det är strunt brott och polisen var bara säkra på fortkörningen
då är det inte så pass grovt brott att det ska vara försvarbart att jaga livet ur en människa

jag förstår om polisen jagar en som gått in på ett dagis och skjutit i hjäl ett antal barn eller något annat grovt brott men en fortköning och grovvårdlöshet i trafik och utan körkort
är ett strunt brott som kan ge högst 6månaders fängelse
då är det bara idiotiskt av polisen att jaga på det sättet

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Rayya
16 april 2012 · 876 Inlägg

Jävla ediot poliser dem skulle lägga ner samma tid på att lösa andra brått som att leka på vägen !!hur många liv riskerade inte snuten där då under deras körning?och till mamman kämpa på få svinen anmälda!

Volvo V70n "Likeface" (2001)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 april 2012 · 13 742 Inlägg

har inte kollat på filmen förut och det var jhu iallfall inte den polisbilen som jagade honom när han åkte av

så filmen ger jhu inte direkt några ledtrådar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
evilaudio
16 april 2012 · 16 195 Inlägg

snuten gör helt rätt...

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
HayesNine
16 april 2012 · 191 Inlägg

Hade han stannat från början så hade alla varit i liv idag. Gud straffar somliga på en gång...

evilaudio
16 april 2012 · 16 195 Inlägg

HayesNine skrev:
Hade han stannat från början så hade alla varit i liv idag. Gud straffar somliga på en gång...

exakt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
plankan
16 april 2012 ·

evilaudio skrev:
snuten gör helt rätt...

Klart att du tycker det -
för enligt dig gör polisen jo aldrig fel eller hur -
och dom har jo heller aldrig krockat eller riskerat andras säkerhet under några av dessa "vansinne's jakter" roll

Med tanke på att det sitter en oskyldig passagera bak på hojen som inte kan göra ett skit mera än sitta fint kvar på sin plats -
och när han nu ganska uppenbarligen inte vill stanna - vem hettsar då livet på den stackaren......

Nej,polisen har gjord fel här

Har man ett reg nr och kan se att det stämmer på höjen man "jagar" så bör polisen backa.
Sedan kan dom påbörja en utredning söka upp ägaren till hojen och ta det därfrån.

Hade dom gjord det hade säkerligen killen varit i livet idag

evilaudio
16 april 2012 · 16 195 Inlägg

plankan skrev:

evilaudio skrev:
snuten gör helt rätt...

Klart att du tycker det -
för enligt dig gör polisen jo aldrig fel eller hur -
och dom har jo heller aldrig krockat eller riskerat andras säkerhet under några av dessa "vansinne's jakter" roll

Med tanke på att det sitter en oskyldig passagera bak på hojen som inte kan göra ett skit mera än sitta fint kvar på sin plats -
och när han nu ganska uppenbarligen inte vill stanna - vem hettsar då livet på den stackaren......

Nej,polisen har gjord fel här

Har man ett reg nr och kan se att det stämmer på höjen man "jagar" så bör polisen backa.
Sedan kan dom påbörja en utredning söka upp ägaren till hojen och ta det därfrån.

Hade dom gjord det hade säkerligen killen varit i livet idag

fast hade han valt att stanna så hade de ju slutat på ett annat vis...   å vad jag vet så hade han inte ens körkort för motorcykel.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 april 2012 · 13 742 Inlägg

evilaudio skrev:

plankan skrev:

evilaudio skrev:
snuten gör helt rätt...

Klart att du tycker det -
för enligt dig gör polisen jo aldrig fel eller hur -
och dom har jo heller aldrig krockat eller riskerat andras säkerhet under några av dessa "vansinne's jakter" roll

Med tanke på att det sitter en oskyldig passagera bak på hojen som inte kan göra ett skit mera än sitta fint kvar på sin plats -
och när han nu ganska uppenbarligen inte vill stanna - vem hettsar då livet på den stackaren......

Nej,polisen har gjord fel här

Har man ett reg nr och kan se att det stämmer på höjen man "jagar" så bör polisen backa.
Sedan kan dom påbörja en utredning söka upp ägaren till hojen och ta det därfrån.

Hade dom gjord det hade säkerligen killen varit i livet idag

fast hade han valt att stanna så hade de ju slutat på ett annat vis...   å vad jag vet så hade han inte ens körkort för motorcykel.

jag tycker att man ska jaga folk efter vilket brott polisen vet om att dom gjort

så det blir lite relvans i vårdlösa körningen från polisens sida

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
snaku
16 april 2012 · 155 Inlägg

Vet inte om det finns så mycket att gnälla över den där filmen, de gjorde sitt jobb.
Idioten på motorcykeln kunde stannat så hade han levt idag. Beträffande flickvännen där som grinar om att polisen hetsade på mcföraren. Hon borde nog se vad hon själv bidrog med, skulle inte bli förvånad om att hon hetsade mcföraren en del.

Slutligen, tänk på att alltid granska media kritiskt. Speciellt sensationsmedia som aftonbladet. De har en granskning nu av polisen, vilken går ut på att polisen gör ett dåligt jobb. Inget fel i det, verkar ju vara ett missnöje hos de själva och ibland undrar man va de håller på med. Glöm bara inte att aftonbladet inte är en välgörenhet utan de vill tjäna pengar.

När ja läste texten förväntade jag mig något liknande i stil med filmen där en polisbil jagar en MC och verkligen kör farligt. På fel sida i rondellen, 150 km/h på 50 väg i stan och bryter mot order om att avbryta och flera andra grejer. Men filmen är långt ifrån lika extrem som den.

Senast redigerat av snaku (16 april 2012)

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
VLN denkz
16 april 2012 · 323 Inlägg

plankan skrev:

evilaudio skrev:
snuten gör helt rätt...

Klart att du tycker det -
för enligt dig gör polisen jo aldrig fel eller hur -
och dom har jo heller aldrig krockat eller riskerat andras säkerhet under några av dessa "vansinne's jakter" roll

Med tanke på att det sitter en oskyldig passagera bak på hojen som inte kan göra ett skit mera än sitta fint kvar på sin plats -
och när han nu ganska uppenbarligen inte vill stanna - vem hettsar då livet på den stackaren......

Nej,polisen har gjord fel här

Har man ett reg nr och kan se att det stämmer på höjen man "jagar" så bör polisen backa.
Sedan kan dom påbörja en utredning söka upp ägaren till hojen och ta det därfrån.

Hade dom gjord det hade säkerligen killen varit i livet idag

Polisen gör mycket fel, de är ju människor. Men i det här fallet så tycker jag att de gjorde rätt.
Jag tror inte det hade varit första eller sista gången killen körde som han gjorde.
Då vad jag kunde se så hade inte ens hojen regplåt?

Hade killen stannat så hade han ju levt idag. Dessutom hade förmodligen mcn beslagtagits ifrån
honom så han kunde ha levt några år till.

Han är en fara för andra trafikanter när han kör som han gör, att bli omkörd av en mc i över 200blås är inget man direkt väntar sig på en 70väg. Har hänt mig flera gånger och hoppar lika högt varje gång.

Poliserna som man får följa i jakten är ju inte ens där när snubben kör ihjäl sig och enligt den som kommenterar klippet så är det ju bara en helikopter som övervakar?

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
cARLBOM
16 april 2012 · 159 Inlägg

Detta tycker jag är helt sjukt! Självklart är det tråkigt när någon dör, men helt seriöst den där 22åringen gjorde ett val, hade han stannat hade han blivit av med körtkort o lite böter, men han valde att dra och dog på kuppen, det är inte Polisens fel

Och det där med Hets, när Polisen sätter på blåljusen är det ju inte för att dem vill hetsa 22 åringen att köra fortare, alla som har körtkort vet ju att Polisen bara vill att man skall stanna alt köra åt sidan.

viccoA
16 april 2012 · 3 110 Inlägg

Jag tycker inte att poliserna vansinneskör heller, det går fort men det måste det göra om man jagar någon som inte stannar. Tycker inte de äventyrade övriga trafikanters säkerhet.

Rquired Allmänt envis
16 april 2012 · 12 512 Inlägg

Jag tycker inte det finns något att lasta polisen för i det fallet, ser dom en idiot som kör helt omdömeslöst på ett fordon utan identifikation är det självklart att dom skall stoppa den i mina ögon. Förutsatt att något ännu allvarligare inte inträffar, säg ett bankrån, men det är en bedömningsfråga.

Och jag håller inte heller med om att det med facit i hand saknades underlag för att jaga motorcykeln, idag vet vi att föraren saknade körkort och erfarenhet utöver i artikeln och klippet nämnda brott.

I Sverige klagas det ofta på att polisen är för mesig och utomlands har t.ex polisen möjlighet att få tillstånd till att preja motorcyklar av vägen även i relativt höga hastigheter, men i en enskild situation där dom följt efter (Inte prejat!) en motorcykel som till slut kraschade på grund av höga farter och liten erfarenhet då är det helt plötsligt fel?

Ja polisen kunde avbrutit och kanske till och med övervägde att göra så, men felet ligger helt hos föraren i mina ögon och hans flickvän skall vara glad att hon överlevt. Hon hade flera chanser att hoppa av, bland annat vid ett rödljus, men tog dem inte och har därmed även hon sig själv att skylla. Klart det är tragiskt, men det ändrar inte på vem som gjort fel.

Påståenden om att poliserna kört anmärkningsvärt vårdslöst eller "skrattat" åt situationen tycker jag är klassisk Aftonbladet-journalistik, ett efterföljande innebär att man ibland behöver bryta mot reglerna själv och att poliserna inte är gravallvarliga utan kan hålla distans och lugn i situationen ser jag endast som något positivt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
karlitoo
16 april 2012 · 263 Inlägg

Klart som fan att det är han på hojjens fel.. Hur kan det vara någon annans fel att han inte stannade? Lätt att bli övermodig när man sitter på en sån snabb maskin, men det är en annan historia. MEN, viktigt med stora bokstäver, MEN, bara för att mc föraren gjorde fel, och fick betala med sitt liv, så betyder det ju såklart inte att polisen inte gjort något fel :S, vad är det för konstigt argument. Efter 20 min i klippet så kör civilbilen så fort han kan, ända tills jakten tar slut, och jakten är över 1 timme, så i mer än 30 min körde snuten alldeles för fort och farligt, även fast han aldrig var i närheten av hojjen OCH att det fanns fler polisbilar som var närme mcn OCH att det fanns en helikopter som hade koll. Just den civilbilen kunde lugna ner sig och låta andra bilar som är närmre sköta det. Så 240-250 på 90 väg när det är mycket bilar på vägarna, är inte farligt och vårdslöst, bara för att det är en polisbil?

Skulle vilja läsa folks kommentarer om jag ladda upp en bild när jag kör min bil på det sättet och dom hastigheterna, för egentligen är det samma sak, eftersom civilaren var borta ur jakten efter 20 minuter men ändå fortsatte köra som om han var med, i 30 minuter!!

Hoppas ingen får snetändning nu, simma lugnt. Mvh

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
Seth
16 april 2012 · 3 354 Inlägg

Rquired skrev:
Jag tycker inte det finns något att lasta polisen för i det fallet, ser dom en idiot som kör helt omdömeslöst på ett fordon utan identifikation är det självklart att dom skall stoppa den i mina ögon. Förutsatt att något ännu allvarligare inte inträffar, säg ett bankrån, men det är en bedömningsfråga.

Och jag håller inte heller med om att det med facit i hand saknades underlag för att jaga motorcykeln, idag vet vi att föraren saknade körkort och erfarenhet utöver i artikeln och klippet nämnda brott.

I Sverige klagas det ofta på att polisen är för mesig och utomlands har t.ex polisen möjlighet att få tillstånd till att preja motorcyklar av vägen även i relativt höga hastigheter, men i en enskild situation där dom följt efter (Inte prejat!) en motorcykel som till slut kraschade på grund av höga farter och liten erfarenhet då är det helt plötsligt fel?

Ja polisen kunde avbrutit och kanske till och med övervägde att göra så, men felet ligger helt hos föraren i mina ögon och hans flickvän skall vara glad att hon överlevt. Hon hade flera chanser att hoppa av, bland annat vid ett rödljus, men tog dem inte och har därmed även hon sig själv att skylla. Klart det är tragiskt, men det ändrar inte på vem som gjort fel.

Påståenden om att poliserna kört anmärkningsvärt vårdslöst eller "skrattat" åt situationen tycker jag är klassisk Aftonbladet-journalistik, ett efterföljande innebär att man ibland behöver bryta mot reglerna själv och att poliserna inte är gravallvarliga utan kan hålla distans och lugn i situationen ser jag endast som något positivt.

Håller med helt

*sen kan man ju vända på det o säga att motorcyklisten hetsade polisen att köra "vansinnigt" fort med*

Senast redigerat av Seth (16 april 2012)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
davel
16 april 2012 · 347 Inlägg

karlitoo skrev:
Klart som fan att det är han på hojjens fel.. Hur kan det vara någon annans fel att han inte stannade? Lätt att bli övermodig när man sitter på en sån snabb maskin, men det är en annan historia. MEN, viktigt med stora bokstäver, MEN, bara för att mc föraren gjorde fel, och fick betala med sitt liv, så betyder det ju såklart inte att polisen inte gjort något fel :S, vad är det för konstigt argument. Efter 20 min i klippet så kör civilbilen så fort han kan, ända tills jakten tar slut, och jakten är över 1 timme, så i mer än 30 min körde snuten alldeles för fort och farligt, även fast han aldrig var i närheten av hojjen OCH att det fanns fler polisbilar som var närme mcn OCH att det fanns en helikopter som hade koll. Just den civilbilen kunde lugna ner sig och låta andra bilar som är närmre sköta det. Så 240-250 på 90 väg när det är mycket bilar på vägarna, är inte farligt och vårdslöst, bara för att det är en polisbil?

Skulle vilja läsa folks kommentarer om jag ladda upp en bild när jag kör min bil på det sättet och dom hastigheterna, för egentligen är det samma sak, eftersom civilaren var borta ur jakten efter 20 minuter men ändå fortsatte köra som om han var med, i 30 minuter!!

Hoppas ingen får snetändning nu, simma lugnt. Mvh

När det var trafik så gick det ju inte så hiskeligt fort samt att dom använde blåljus och ljustuta. Det dom försökte göra var väl att försöka hamna i position för att kunna hindra motorcykeln om den skulle komma åt deras håll.

Håller med annars att föraren får helt skylla sig själv. Sicken idiot! Med tanke på hur det såg ut när polisen först såg honom så var det ju knappast så att han körde långsammare och mindre farligt innan polisen kom efter honom...

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang