2212
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 365 Inlägg
18 december 2014
#4241
mopar300 skrev:
jag kör ett tungt fordon och blir omkörd av en bil som håller ca 100 och efter omkörningen 2+1 väg så saktar fanskapet ner å jag tvingas att trappa ner hastigheten,så frågan e varför köra om när men sedan saktra ner från ca 100 till 80 pinn...jävlar va förbannad ja blev,blinkar me heljuset å fanskapet börjar då att bromsa med sitt bromljus,blinka höger å vänster..
vederbörande stannar efter 2 km å jag tutar som f--n när jag kör om denne dumme bilförare....
man ser rätt mkt när en e ute å kör.......
1..folk som ligger i innerfilen å sedan kör rakt ut från en dubbelfilig rondell
2..blinkers e inget för dom som brukar tankeföring
3..högerregeln,bara jag kommer först
4..när man på en påfart skall anpassa dom som kör ut på en motorväg..
5..folk som kör in mellan mig å den som e framför så att avståndet blir extemt litet
6..folk som promt skall om för att sedan svänga höger , jag fattar ej vinken med detta fenomen
7..när man står i en bilkö så e de alltid ngn j***l som skall köra slalomför att hinna hem lite fortare

Jadu.....detta är ett återkommande gissel. Dessa förare tror nog att deras bilar är 7 meter breda och då är det bäst att ta det lugnt så man inte krokar i nåt staket vid sidan av vägen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
18 december 2014
#4242
mopar300 skrev:
jag kör ett tungt fordon och blir omkörd av en bil som håller ca 100 och efter omkörningen 2+1 väg så saktar fanskapet ner å jag tvingas att trappa ner hastigheten,så frågan e varför köra om när men sedan saktra ner från ca 100 till 80 pinn...jävlar va förbannad ja blev,blinkar me heljuset å fanskapet börjar då att bromsa med sitt bromljus,blinka höger å vänster..
vederbörande stannar efter 2 km å jag tutar som f--n när jag kör om denne dumme bilförare....
man ser rätt mkt när en e ute å kör.......
1..folk som ligger i innerfilen å sedan kör rakt ut från en dubbelfilig rondell
2..blinkers e inget för dom som brukar tankeföring
3..högerregeln,bara jag kommer först
4..när man på en påfart skall anpassa dom som kör ut på en motorväg..
5..folk som kör in mellan mig å den som e framför så att avståndet blir extemt litet
6..folk som promt skall om för att sedan svänga höger , jag fattar ej vinken med detta fenomen
7..när man står i en bilkö så e de alltid ngn j***l som skall köra slalomför att hinna hem lite fortare

1. Det är tillåtet att göra så.

3. Hur menar du där?

4. Jag begriper inte meningen.

mopar300
18 december 2014
#4243
Evildan skrev:
mopar300 skrev:
jag kör ett tungt fordon och blir omkörd av en bil som håller ca 100 och efter omkörningen 2+1 väg så saktar fanskapet ner å jag tvingas att trappa ner hastigheten,så frågan e varför köra om när men sedan saktra ner från ca 100 till 80 pinn...jävlar va förbannad ja blev,blinkar me heljuset å fanskapet börjar då att bromsa med sitt bromljus,blinka höger å vänster..
vederbörande stannar efter 2 km å jag tutar som f--n när jag kör om denne dumme bilförare....
man ser rätt mkt när en e ute å kör.......
1..folk som ligger i innerfilen å sedan kör rakt ut från en dubbelfilig rondell
2..blinkers e inget för dom som brukar tankeföring
3..högerregeln,bara jag kommer först
4..när man på en påfart skall anpassa dom som kör ut på en motorväg..
5..folk som kör in mellan mig å den som e framför så att avståndet blir extemt litet
6..folk som promt skall om för att sedan svänga höger , jag fattar ej vinken med detta fenomen
7..när man står i en bilkö så e de alltid ngn j***l som skall köra slalomför att hinna hem lite fortare

1. Det är tillåtet att göra så.

3. Hur menar du där?

4. Jag begriper inte meningen.

de vete faan om de e tilllåtet att köra i innerfilen i en rondell för att sedanvips svänga ur,du måste väll köra till den yttre fien först å sedan köra till nästa utfart i rondellen för at ta dig ur...eller....

blinkers använder inte folk i onödan för dom kör med tankeverksamhet,alltså skall jag veta va bilar skall köra å så.

jag kör på en motorväg å en bil kommer på påfarten och den skall anpassa sig efter bilarna på motorvägen men en del vill ut fort som f**n så man får bromsa för att den som kör ut inte skall hamna i fronten på min ex lastbil.och broms när en har last+ ekipaget på ca 60 ton e inget lätt stycke....

Avstängd
10 388 Inlägg
18 december 2014
#4244
mopar300 skrev:
Evildan skrev:
mopar300 skrev:
jag kör ett tungt fordon och blir omkörd av en bil som håller ca 100 och efter omkörningen 2+1 väg så saktar fanskapet ner å jag tvingas att trappa ner hastigheten,så frågan e varför köra om när men sedan saktra ner från ca 100 till 80 pinn...jävlar va förbannad ja blev,blinkar me heljuset å fanskapet börjar då att bromsa med sitt bromljus,blinka höger å vänster..
vederbörande stannar efter 2 km å jag tutar som f--n när jag kör om denne dumme bilförare....
man ser rätt mkt när en e ute å kör.......
1..folk som ligger i innerfilen å sedan kör rakt ut från en dubbelfilig rondell
2..blinkers e inget för dom som brukar tankeföring
3..högerregeln,bara jag kommer först
4..när man på en påfart skall anpassa dom som kör ut på en motorväg..
5..folk som kör in mellan mig å den som e framför så att avståndet blir extemt litet
6..folk som promt skall om för att sedan svänga höger , jag fattar ej vinken med detta fenomen
7..när man står i en bilkö så e de alltid ngn j***l som skall köra slalomför att hinna hem lite fortare

1. Det är tillåtet att göra så.

3. Hur menar du där?

4. Jag begriper inte meningen.

de vete faan om de e tilllåtet att köra i innerfilen i en rondell för att sedanvips svänga ur,du måste väll köra till den yttre fien först å sedan köra till nästa utfart i rondellen för at ta dig ur...eller....

blinkers använder inte folk i onödan för dom kör med tankeverksamhet,alltså skall jag veta va bilar skall köra å så.

jag kör på en motorväg å en bil kommer på påfarten och den skall anpassa sig efter bilarna på motorvägen men en del vill ut fort som f**n så man får bromsa för att den som kör ut inte skall hamna i fronten på min ex lastbil.och broms när en har last+ ekipaget på ca 60 ton e inget lätt stycke....

Jodå, visst får du gå från "innerfil" och ut ur rondellen, under förutsättning att du "får köra så" enligt markeringarna.

Du har lika mycket skyldighet att underlätta i den mån du kan. Ingen har väjningsplikt här, utan det är samma regler som vid körfältsbyte, och där är ju då grundreglerna;

Du får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra.

När någon annan avser att köra in i ditt körfält är du skyldig att anpassa din hastighet så att du underlättar körfältsbytet.

Ett ömsesidigt hänsynstagande gäller när antalet körfält minskas för färd i samma riktning. Det samma gäller när två körbanor löper samman.

- - Edit - -

Med detta dock inte sagt att det är förbannat irriterande när folk anser sig ha rätten att "kasta sig ut" hur som helst.
Senast redigerat av it_mutt (18 december 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
18 december 2014
#4245
mopar300 skrev:
Evildan skrev:
mopar300 skrev:
jag kör ett tungt fordon och blir omkörd av en bil som håller ca 100 och efter omkörningen 2+1 väg så saktar fanskapet ner å jag tvingas att trappa ner hastigheten,så frågan e varför köra om när men sedan saktra ner från ca 100 till 80 pinn...jävlar va förbannad ja blev,blinkar me heljuset å fanskapet börjar då att bromsa med sitt bromljus,blinka höger å vänster..
vederbörande stannar efter 2 km å jag tutar som f--n när jag kör om denne dumme bilförare....
man ser rätt mkt när en e ute å kör.......
1..folk som ligger i innerfilen å sedan kör rakt ut från en dubbelfilig rondell
2..blinkers e inget för dom som brukar tankeföring
3..högerregeln,bara jag kommer först
4..när man på en påfart skall anpassa dom som kör ut på en motorväg..
5..folk som kör in mellan mig å den som e framför så att avståndet blir extemt litet
6..folk som promt skall om för att sedan svänga höger , jag fattar ej vinken med detta fenomen
7..när man står i en bilkö så e de alltid ngn j***l som skall köra slalomför att hinna hem lite fortare

1. Det är tillåtet att göra så.

3. Hur menar du där?

4. Jag begriper inte meningen.

de vete faan om de e tilllåtet att köra i innerfilen i en rondell för att sedanvips svänga ur,du måste väll köra till den yttre fien först å sedan köra till nästa utfart i rondellen för at ta dig ur...eller....

blinkers använder inte folk i onödan för dom kör med tankeverksamhet,alltså skall jag veta va bilar skall köra å så.

jag kör på en motorväg å en bil kommer på påfarten och den skall anpassa sig efter bilarna på motorvägen men en del vill ut fort som f**n så man får bromsa för att den som kör ut inte skall hamna i fronten på min ex lastbil.och broms när en har last+ ekipaget på ca 60 ton e inget lätt stycke....

1. Det är tillåtet att köra ut ur en cirkulationsplats från den vänstra filen utan att mellanlanda i den högra.
https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
http://www.övningskörning.com/cirkulationsplats/
Två fristående sidor som visar samma sak.

3. Vad menar du nu? Blinkers? Du skrev något om högerregeln underpunkt 3.

4. Då är jag med. Kan upplevas som väldigt irriterande trots att det är ett delat ansvar då den som kör på motorvägen har skyldighet att underlätta för den som vill ut från påfarten.
Senast redigerat av Evildan (18 december 2014)

Evildan
18 december 2014
#4246
it_mutt skrev:
mopar300 skrev:
Evildan skrev:

1. Det är tillåtet att göra så.

3. Hur menar du där?

4. Jag begriper inte meningen.

de vete faan om de e tilllåtet att köra i innerfilen i en rondell för att sedanvips svänga ur,du måste väll köra till den yttre fien först å sedan köra till nästa utfart i rondellen för at ta dig ur...eller....

blinkers använder inte folk i onödan för dom kör med tankeverksamhet,alltså skall jag veta va bilar skall köra å så.

jag kör på en motorväg å en bil kommer på påfarten och den skall anpassa sig efter bilarna på motorvägen men en del vill ut fort som f**n så man får bromsa för att den som kör ut inte skall hamna i fronten på min ex lastbil.och broms när en har last+ ekipaget på ca 60 ton e inget lätt stycke....

Jodå, visst får du gå från "innerfil" och ut ur rondellen, under förutsättning att du "får köra så" enligt markeringarna.

Du har lika mycket skyldighet att underlätta i den mån du kan. Ingen har väjningsplikt här, utan det är samma regler som vid körfältsbyte, och där är ju då grundreglerna;

Du får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra.

När någon annan avser att köra in i ditt körfält är du skyldig att anpassa din hastighet så att du underlättar körfältsbytet.

Ett ömsesidigt hänsynstagande gäller när antalet körfält minskas för färd i samma riktning. Det samma gäller när två körbanor löper samman.

- - Edit - -

Med detta dock inte sagt att det är förbannat irriterande när folk anser sig ha rätten att "kasta sig ut" hur som helst.

MEH du var snabbare, jag letade länkar. Din skitstövel. wink

Avstängd
10 388 Inlägg
18 december 2014
#4247
Evildan skrev:
it_mutt skrev:
mopar300 skrev:

de vete faan om de e tilllåtet att köra i innerfilen i en rondell för att sedanvips svänga ur,du måste väll köra till den yttre fien först å sedan köra till nästa utfart i rondellen för at ta dig ur...eller....

blinkers använder inte folk i onödan för dom kör med tankeverksamhet,alltså skall jag veta va bilar skall köra å så.

jag kör på en motorväg å en bil kommer på påfarten och den skall anpassa sig efter bilarna på motorvägen men en del vill ut fort som f**n så man får bromsa för att den som kör ut inte skall hamna i fronten på min ex lastbil.och broms när en har last+ ekipaget på ca 60 ton e inget lätt stycke....

Jodå, visst får du gå från "innerfil" och ut ur rondellen, under förutsättning att du "får köra så" enligt markeringarna.

Du har lika mycket skyldighet att underlätta i den mån du kan. Ingen har väjningsplikt här, utan det är samma regler som vid körfältsbyte, och där är ju då grundreglerna;

Du får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra.

När någon annan avser att köra in i ditt körfält är du skyldig att anpassa din hastighet så att du underlättar körfältsbytet.

Ett ömsesidigt hänsynstagande gäller när antalet körfält minskas för färd i samma riktning. Det samma gäller när två körbanor löper samman.

- - Edit - -

Med detta dock inte sagt att det är förbannat irriterande när folk anser sig ha rätten att "kasta sig ut" hur som helst.

MEH du var snabbare, jag letade länkar. Din skitstövel. wink

Ja, fast länkar är bra, så, vi delar på den wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
18 december 2014
#4248
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
it_mutt skrev:

Jodå, visst får du gå från "innerfil" och ut ur rondellen, under förutsättning att du "får köra så" enligt markeringarna.

Du har lika mycket skyldighet att underlätta i den mån du kan. Ingen har väjningsplikt här, utan det är samma regler som vid körfältsbyte, och där är ju då grundreglerna;

Du får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra.

När någon annan avser att köra in i ditt körfält är du skyldig att anpassa din hastighet så att du underlättar körfältsbytet.

Ett ömsesidigt hänsynstagande gäller när antalet körfält minskas för färd i samma riktning. Det samma gäller när två körbanor löper samman.

- - Edit - -

Med detta dock inte sagt att det är förbannat irriterande när folk anser sig ha rätten att "kasta sig ut" hur som helst.

MEH du var snabbare, jag letade länkar. Din skitstövel. wink

Ja, fast länkar är bra, så, vi delar på den wink

This is what I call a gentlemen agreement. big_smile

Se och förundras kamrater, se och förundras.

____________________________________
1 340 Inlägg
18 december 2014
#4249
it_mutt skrev:
Jodå, visst får du gå från "innerfil" och ut ur rondellen, under förutsättning att du "får köra så" enligt markeringarna.

Du har lika mycket skyldighet att underlätta i den mån du kan. Ingen har väjningsplikt här, utan det är samma regler som vid körfältsbyte, och där är ju då grundreglerna;

Du får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra.

När någon annan avser att köra in i ditt körfält är du skyldig att anpassa din hastighet så att du underlättar körfältsbytet.

Ett ömsesidigt hänsynstagande gäller när antalet körfält minskas för färd i samma riktning. Det samma gäller när två körbanor löper samman.

Du glömde att man alltid måste ge tecken när man byter körfält, en viktigt grundregel som förutsätts för att andra bilister skall kunna underlätta för körfältsbytet.

Och det är just det som ofta skapar de onödiga hindren och således gör många bilisters färd genom cirkulationsplatser olagliga, så är man tankspridd, dålig på att köra eller allmänt bara en självisk idiot så bör man hålla sig i det högra fältet och låta dem som kan bruka det inre på ett säkert sätt göra det (Menar varken att Du eller Evildan är något av dessa, inte riktat till Er smile)

Värt att nämna är att TS rekommenderar att man ligger i det högra körfältet när man lämnar cirkulationsplatsen.

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Avstängd
10 388 Inlägg
18 december 2014
#4250
RightFront skrev:
it_mutt skrev:
Jodå, visst får du gå från "innerfil" och ut ur rondellen, under förutsättning att du "får köra så" enligt markeringarna.

Du har lika mycket skyldighet att underlätta i den mån du kan. Ingen har väjningsplikt här, utan det är samma regler som vid körfältsbyte, och där är ju då grundreglerna;

Du får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra.

När någon annan avser att köra in i ditt körfält är du skyldig att anpassa din hastighet så att du underlättar körfältsbytet.

Ett ömsesidigt hänsynstagande gäller när antalet körfält minskas för färd i samma riktning. Det samma gäller när två körbanor löper samman.

Du glömde att man alltid måste ge tecken när man byter körfält, en viktigt grundregel som förutsätts för att andra bilister skall kunna underlätta för körfältsbytet.

Och det är just det som ofta skapar de onödiga hindren och således gör många bilisters färd genom cirkulationsplatser olagliga, så är man tankspridd, dålig på att köra eller allmänt bara en självisk idiot så bör man hålla sig i det högra fältet och låta dem som kan bruka det inre på ett säkert sätt göra det (Menar varken att Du eller Evildan är något av dessa, inte riktat till Er smile)

Värt att nämna är att TS rekommenderar att man ligger i det högra körfältet när man lämnar cirkulationsplatsen.

Mnja, då vi pratade om påfarter så är det väl inte så mycket annat att vänta sig egentligen, än att personen planerar att byta körfält s.a.s.

Men, givetvis smile (hell...jag är så så inbiten blinkersanvändare att jag t.o.m. blinkar kl. 02:17 trots att jag inte sett en bil på flera mil när jag kör på 2+1 vägar och lägger mig till höger efter påfarter tongue )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Soppgubbe
900 Inlägg
18 december 2014
#4251
it_mutt skrev:
RightFront skrev:
it_mutt skrev:
Jodå, visst får du gå från "innerfil" och ut ur rondellen, under förutsättning att du "får köra så" enligt markeringarna.

Du har lika mycket skyldighet att underlätta i den mån du kan. Ingen har väjningsplikt här, utan det är samma regler som vid körfältsbyte, och där är ju då grundreglerna;

Du får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra.

När någon annan avser att köra in i ditt körfält är du skyldig att anpassa din hastighet så att du underlättar körfältsbytet.

Ett ömsesidigt hänsynstagande gäller när antalet körfält minskas för färd i samma riktning. Det samma gäller när två körbanor löper samman.

Du glömde att man alltid måste ge tecken när man byter körfält, en viktigt grundregel som förutsätts för att andra bilister skall kunna underlätta för körfältsbytet.

Och det är just det som ofta skapar de onödiga hindren och således gör många bilisters färd genom cirkulationsplatser olagliga, så är man tankspridd, dålig på att köra eller allmänt bara en självisk idiot så bör man hålla sig i det högra fältet och låta dem som kan bruka det inre på ett säkert sätt göra det (Menar varken att Du eller Evildan är något av dessa, inte riktat till Er smile)

Värt att nämna är att TS rekommenderar att man ligger i det högra körfältet när man lämnar cirkulationsplatsen.

Mnja, då vi pratade om påfarter så är det väl inte så mycket annat att vänta sig egentligen, än att personen planerar att byta körfält s.a.s.

Men, givetvis smile (hell...jag är så så inbiten blinkersanvändare att jag t.o.m. blinkar kl. 02:17 trots att jag inte sett en bil på flera mil när jag kör på 2+1 vägar och lägger mig till höger efter påfarter tongue )

Du är inte ensam tongue
Senast redigerat av V70Drive (18 december 2014)

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

1 523 Inlägg
18 december 2014
#4252
V70Drive skrev:
it_mutt skrev:
RightFront skrev:
Du glömde att man alltid måste ge tecken när man byter körfält, en viktigt grundregel som förutsätts för att andra bilister skall kunna underlätta för körfältsbytet.

Och det är just det som ofta skapar de onödiga hindren och således gör många bilisters färd genom cirkulationsplatser olagliga, så är man tankspridd, dålig på att köra eller allmänt bara en självisk idiot så bör man hålla sig i det högra fältet och låta dem som kan bruka det inre på ett säkert sätt göra det (Menar varken att Du eller Evildan är något av dessa, inte riktat till Er smile)

Värt att nämna är att TS rekommenderar att man ligger i det högra körfältet när man lämnar cirkulationsplatsen.

Mnja, då vi pratade om påfarter så är det väl inte så mycket annat att vänta sig egentligen, än att personen planerar att byta körfält s.a.s.

Men, givetvis smile (hell...jag är så så inbiten blinkersanvändare att jag t.o.m. blinkar kl. 02:17 trots att jag inte sett en bil på flera mil när jag kör på 2+1 vägar och lägger mig till höger efter påfarter tongue )

Du är inte ensam tongue

Hehe, jag känner folk som blinkar när dem ska svänga in på parkeringen.. till sitt hus.. längs en öde grusväg.. kl 1 på natten.. tongue

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Forummoderator
26 471 Inlägg
18 december 2014
#4253
trubbelturbo skrev:
V70Drive skrev:
it_mutt skrev:

Mnja, då vi pratade om påfarter så är det väl inte så mycket annat att vänta sig egentligen, än att personen planerar att byta körfält s.a.s.

Men, givetvis smile (hell...jag är så så inbiten blinkersanvändare att jag t.o.m. blinkar kl. 02:17 trots att jag inte sett en bil på flera mil när jag kör på 2+1 vägar och lägger mig till höger efter påfarter tongue )

Du är inte ensam tongue

Hehe, jag känner folk som blinkar när dem ska svänga in på parkeringen.. till sitt hus.. längs en öde grusväg.. kl 1 på natten.. tongue

Haha..jag också..bland annat min farbror gör på detta viset.
Men hellre detta än att folk inte blinkar över huvudtaget, i mitt tycke.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 523 Inlägg
18 december 2014
#4254
Mack skrev:
trubbelturbo skrev:
V70Drive skrev:
Du är inte ensam tongue

Hehe, jag känner folk som blinkar när dem ska svänga in på parkeringen.. till sitt hus.. längs en öde grusväg.. kl 1 på natten.. tongue

Haha..jag också..bland annat min farbror gör på detta viset.
Men hellre detta än att folk inte blinkar över huvudtaget, i mitt tycke.

Absolut, har väl hänt att jag gör detsamma ibland, ser lite lustigt ut bara. smile

Jag brukar alltid använda blinkers, särskilt nu när jag tillfälligt åker Audi, Audiförare brukar ju vara kända för att vara riktiga rövhål i trafiken så man får väl göra sitt bästa för att tvätta bort stämpeln wink

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

329 Inlägg
19 december 2014
#4255
Cracksoup skrev:
Christian S skrev:
Dr_struts skrev:

Den ska nog lysa så man ser kanter osv bättre... Men jo för seg absolut!

det är kurvljus och är för att man ska se bättre när man svänger.
vissa bilmärken har valt den läsningen medans andra har att ljusbilden i halvljuset flyttas, tex volvo har det och jag har den funktionen på min V50 så när man har vridit ratten till ett visst läge så flyttas ljuset så om man svänger vänster så flyttas ljuset i den vänstra strålkastaren och den högra om man svänger till höger.

Fun fact, volvo har fått mycket god kritik för deras lösning på svänghjälp, men det var i själva verket Citroen som kom först med funktionen http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … lights.jpg Lite före sin tid kanske. Detta tog ju inte fart förrän xenon blev stort.

Den funktionen har jag mycket bättre förståelse för. Det ser dessutom väldigt modernt och snyggt ut när hela skenet rör sig.

Rättelse.. tucker kom redan på 40-talet med den funktionen big_smile


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
19 december 2014
#4256
Vad anser ni om folk som promt blinkar i körfält som svänger som antagligen är av heldragen linje eller med kantsten osv så att man inte kan flytta bilen någon annanstans. Ska blinkers användas eller ej om man ligger i ett körfält som svänger undan.  (förutsatt att man legat i körfältet hela tiden innan givetvis.)


1 705 Inlägg
19 december 2014
#4257
Extrazz skrev:
Vad anser ni om folk som promt blinkar i körfält som svänger som antagligen är av heldragen linje eller med kantsten osv så att man inte kan flytta bilen någon annanstans. Ska blinkers användas eller ej om man ligger i ett körfält som svänger undan.  (förutsatt att man legat i körfältet hela tiden innan givetvis.)

På vägen hem till mig så gör vägen en 90-gradig sväng. Det är alltså inte en korsning på något vis, det finns inga avfarter eller något, det är en helt vanlig väg med en fil åt vardera håll som gör en klockren 90-graders sväng.

Jag kan säga att säkerligen 60-70% av alla bilar blinkar i denna kurva. Det är alltså inte en korsning, man gör inget körfältsbyte eller något sådant, det är helt enkelt bara en vanlig kurva (om än 90-gradig) och likförbannat blinkar folk.
Jag brukar svära rätt långa ramsor när man ligger bakom någon som inte blinkar i den rondell som är nån kilometer innan, men som däremot blinkar i denna kurva. Hur fan funkar folk egentligen, är det verkligen så jävla svårt att köra bil och tänka lite logiskt samtidigt?


Avstängd
10 388 Inlägg
19 december 2014
#4258
Personligen ser jag inga problem med att folk blinkar "för mycket" (så länge det inte är "felblinkande").Att folk blinkar för att gå ut på avfarten från motorvägen, och sen fortsätter blinka höger trots att de ligger på avfarten är i mitt tycke inget att bry sig om ex.vis.

Men, som påpekat tidigare ser jag det åtminstone som lite irriterande med folk som inte blinkar alls, eller just "blinkar fel". Med blinkar fel menar jag ex.vis folk som ska rakt fram i en rondell, blinkar vänster och sen helt plötsligt svänger höger ut ur rondellen, fortfarande blinkandes åt vänster.

Samtidigt ska man också komma ihåg att blinka inte på något vis är, som det heter, "lagligt bindande". Kommer bil A på en huvudled och kommer fram till en korsning (där sidovägarna då har väjningsplikt), Bil A blinkar, bil B kör ut, Bil A fortsätter rakt fram, de krockar, så är det fortfarande Bil B som gjort fel.

Men just folks problem att använda blinkers "rätt", gör att jag ex.vis inte kör ut i en rondell, även om bilen som kommer håller på att blinka sig ut ur rondellen, innan jag faktiskt ser att bilisten de facto är på väg ut ur rondellen.

Men att folk inte är konsekventa i trafiken är bara att konstatera. Har blivit omkörd i skymd kurva, med heldragen linje, för att senare behöva sakta ner till 55km/h på 70-väg, för att "omköraren" kommit fram till en fartkamera.
Senast redigerat av it_mutt (19 december 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 705 Inlägg
19 december 2014
#4259
Just det där med att "blinka fel" ser jag som ett större problem än att inte blinka alls faktiskt.

Om jag ser en bil som blinkar åt något håll så förutsätter jag att den kommer att manövrera därefter. När den inte gör det, blir det ett överraskningsmoment som kan leda till oförutsedda situationer.
Ser jag en bil som inte blinkar alls, så drar jag inga som helst slutsatser utan observerar istället bilen för att se var den tar vägen. Överraskningsmomentet uteblir alltså.

Men det bästa är givetvis att använda sig av korrekt signalering i alla lägen, något som tyvärr verkar vara en utdöende konst.


336 Inlägg
19 december 2014
#4260
Såg en nära på splitter ny S60 ligga i uppskattningsvis 40-50 km/h på 110-väg idag. Det regnade, ja. Regnade det mycket? Nej.

Vill ju då påstå att den föraren är farligare i trafiken än de flesta som ligger ~30 km/h över gränsen.

Just turbo power, no real shit.


Sök