Personligen ser jag inga problem med att folk blinkar "för mycket" (så länge det inte är "felblinkande").Att folk blinkar för att gå ut på avfarten från motorvägen, och sen fortsätter blinka höger trots att de ligger på avfarten är i mitt tycke inget att bry sig om ex.vis.
Men, som påpekat tidigare ser jag det åtminstone som lite irriterande med folk som inte blinkar alls, eller just "blinkar fel". Med blinkar fel menar jag ex.vis folk som ska rakt fram i en rondell, blinkar vänster och sen helt plötsligt svänger höger ut ur rondellen, fortfarande blinkandes åt vänster.
Samtidigt ska man också komma ihåg att blinka inte på något vis är, som det heter, "lagligt bindande". Kommer bil A på en huvudled och kommer fram till en korsning (där sidovägarna då har väjningsplikt), Bil A blinkar, bil B kör ut, Bil A fortsätter rakt fram, de krockar, så är det fortfarande Bil B som gjort fel.
Men just folks problem att använda blinkers "rätt", gör att jag ex.vis inte kör ut i en rondell, även om bilen som kommer håller på att blinka sig ut ur rondellen, innan jag faktiskt ser att bilisten de facto är på väg ut ur rondellen.
Men att folk inte är konsekventa i trafiken är bara att konstatera. Har blivit omkörd i skymd kurva, med heldragen linje, för att senare behöva sakta ner till 55km/h på 70-väg, för att "omköraren" kommit fram till en fartkamera.
Senast redigerat av it_mutt (19 december 2014)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!