it_mutt skrev:
Prophetman skrev:
caromania skrev:
Det värsta jag vet är alla 18-23 åriga småkillar som tror att de är bättre bilförare än genomsnittet. Min enda tröst är att de flesta vaknar förr eller senare. Själv sover jag djupt.
Det värsta jag vet är alla som tror att vi som är 18-23 år är orsaken till alla olyckor som händer på vägarna. Det finns väldigt många unga som kör riktigt bra, dra inte alla över samma kam.
Det finns idioter i varje åldersgrupp. Jag sitter helre bredvid en 20 åring som har ansträngt sig och lärt sig köra bil, bla inom motorsport som jag och mina vänner, än Bosse, 50, som precis har köpt en Corvette after att ha kört en volvo herrgårdvagn hela sitt liv.
Det är väl inte direkt så att det är någon hemlighet att de "yngre killarna" (herre jä*lar vad gammal jag kände mig där) är ganska så överrepresenterade i olycksstatistiken. Och "20åringen som ansträngt sig och..." är ju snarare undantag än regel.
Ja, och kvinnor är grovt överrepresenterade vad det gäller parkeringsskador därav har kvinnor ofta högre premier då de kostar försäkringsbolag mer pengar också. Men du ser inte en 20åring köra på fel sida motorvägen flera mil i sträck, nä det är bosse 78 som tog körkort när allt man behövde göra var att köra runt på en gårdsplan för att få kortet (och då fick man alla kort) Många olyckor orsaks för att stressade förare (ofta unga) gör dumma omkörningar pga någon ligger och stör trafikrytmen. Killar tar högre risk en tjejer, det är alla väl medvetna om och att vi ligger högre till i statistiken över trafikolyckor också men det är som att säga bara för att en invandrare våldtar så våldtar alla. Dra alla över en kam, det handlar om en annan fråga här bara. Många 20 åringar är bra på att köra bil, de kan ofta vara riktigt bra och kört på bana och har bra bilkontroll men de tar onödiga risker vilket inte är så bra även om de kör bil bättre än många andra. Vettel är 24 år gammal i dagsläget, rätt duktig på att köra inte sant? Rossi tog sin första GP seger vid 22 års ålder så vi kan säkert säga att de vet vad de gör bakom styret/ratten (rossi är även extremt begåvad bilförare ska tilläggas) men unga tar ofta dumma risker som ofta beror på bristande erfarenhet. Men bosse 50 som nyss köpt en corvette och aldrig haft något över 200hk förut är mer skrämmande, även om han kört bil nästan hela sitt liv vet han inte hur lagsystemet ser ut längre (jag har haft körkortet i knappt 3 år och under den tiden har lagarna förändrats) och tror sig vara överlägsen alla yngre förare samtidigt som han kör en bil som har mycket mer kraft än vad han någonsin varit med om tidigare (så är det i många fall) och det är minst lika farligt. Speciellt när mr medelålderskris ska trampa på pedalen och får ställ och inte vet vad han ska göra då. Med lite tur går det sakta och det snurrar runt bara, så blir det oftast men biland går det mycket värre.
Försvarar inte att många unga killar kör som idioter i trafiken, för det är fakta och jag ställer mig helt bakom det, lägger till lite mer fakta bara

De som kör värst enligt mig är inte de unga med sportbilar, de brukar hålla sig till att köra hårt på bana eller tomma vägar/parkeringar, de farliga jävlarna de är ungdommarna med skruttiga bilar (ofta gamla volvos eller liknande) som kör som idioter vart de än är och inte visar någon respekt för övrig trafik.
Jag är för obligatorisk uppkörning minst vart 10e år, är man över 55 så ska det vara var 5e år. Får gärna vara ett teoretiskt prov därtill också för att se hur haj dessa veteraner är på trafikreglerna. I många fall kan det ju vara så att den yngre gör rätt men tvingas till en olycka för den andre föraren inte känner till de korrekta trafiklagarna. Säger inte att fallet är så för det mesta, säger bara att det är möjligt att det händer så ta inte ord ur munnen på mig är ni snälla

Detta är inte en peak mot någon här utan bara lite åsikter.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15056799.ab Jag vet, nazistpressen men vill bara bre på mitt argument om att olyckor händer även äldre människor, speciellt när de har lite vassare bilar.