it_mutt skrev:Jag sitter på huk 5m från bilen (fel objektiv med mig) på en marknivå som är ungefär 1m lägre än bilen, förvånande att det bländar? Nej kanske inte
På plan mark så träffar ljuskäglan marken ungefär 2-2½m framför bilen, så nej, de bländar ingen mötande trafikant. Och, det ger i sin tur ungefär den 1%iga sänkning som det ska vara. Så...ägd? Inte det minsta.
Sen kan vi ju tillägga att det inte alls är första bilden man möts av på min sida (mest bara för att vara petiga).
Måste ställa mig bakom dig här också, man ser klart och tydligt att bilden är tagen från en vinkel som är under bilen och med en vinkel på bilen som är svagt nedåt så om dimljuset "bländar" kameran (vilket det inte gör btw, för hade det bländat linsen hade inte resten av bilen blivit så bra och färgstark, det som är att linsen får en reflektion av ljus från dimljuset i sig och inte en centrerad bländning, kanske hade varit det i en annan vinkel men tvekis då vinkeln på kameran är ganska rätt på. Dessutom så skulle man aldrig bli bländad av det där irl, blir du bländad av det så blir du ju bländad när någon bytt sin skyldbelysning till diodditon också. Sedan står bilen stilla och som sagt, man använder ofta dimljusen för att det är snyggare så konstigt att man gör samma sak vid en fotosession? Bilen står stilla så ser inte det ägda. Så även om it_mutt hade felinställda dimljus på sin gamle audi (som han inte har kvar uppenbarligen, men det spelar ju ingen roll att ta upp gammal skit för folk förändras ju aldrig, Sahlin kallas ju fortfarande toblerone så är ju samma sak) För er som inte fattade *IRONI*. så går det inte att se på den där bilden då lutningen på både kameran och bilen förvränger ljusbilden så det inte går att se om de är felinställt. Men det kan det mycket väl vara men kan inte avgöra det på den där bilden. Skulle kunna avgöra det på en plan bild. Men det är fortfarande för ljust ute på den där bilden för att kunna bli bländad, även om det skulle vara felinställt.
Som jag sa i ett tidigare inlägg om den som bländade mig, det var extremt lätt att se då det ena dimljuset pekade uppåt och bländade rätt bra medans den andra pekade lite snett och rakt fram ungefär, också svagt bländande men inte som helljus direkt.
Skärp er. Bilprovningen ska dessutom kolla dimljusen vid bes så de inte bländar, kommer man igenom så ska inte dimljusen blända heller, men det är klart att saker kan gå sönder under besiktningstiderna. Glöm inte heller att det är helt lagligt att åka med dim och p-ljus under dagtid. Blir du stoppad av besiktningsbuss och du har felinställda dimljus kan du åka på besiktning igen dock men det är en helt annan femma
Blir ni bländade av dimljus dagtid så kanske ni inte borde köra bil, för det är betydligt större chans att bli bländad av solen och tro mig, blir ni bländade av dimljus under dagtid så kommer ni få svetsblinken av att bli bländade av solen och då är ni trafikfaror
Ska man klaga över ljus så klaga över att man blir bländad av lastbilschafförer som har 6st feta lightforce 24v 100w xenon på taket som man möter över ett krön och eftersom de sitter på taket så vet ju inte herr lastbil om att det är dags att blända av innan hytten väl kommer upp och föraren sedan reagerar några sek senare och bländar av (lastbilschaffisar brukar vara rätt bra på att blända av, men vad hjälper det när de inte vet när de ska blända av?) och då är man bländad och blind för en sträcka framöver. Ge fan i att sätt extraljus på taket och om ni väl ska göra det så sätt en separat switch till dessa på taket från de som ni har i grillen, för de som har flera st på taket har oftast flera st till i grillen också så slipper ni blända folk på riktiga vägar. Förstår på skogsvägar att ni vill ha god sikt men dra en gräns, bara onödigt med så mycket ljus. Det är något som är betydligt värre än att möta någon med dimljus på.. Var inte så jävla mörkrädda. Det främsta argumentet för chaffisar är att de vill se om det kommer vilt, men vilt drar sig ju till ljus också så varför åka runt med en ljusbomb isåfall? Skaffa IR kamera om ni verkligen är oroliga, då kan ni se vilten inne i skogen också istället för att blända halva Sverige
0
0
0
0