4980
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

9 150 Inlägg
26 juli 2012
Om man är infödd 08, så får man väl lära sig redan från barnsben att det är kö överallt morgon och eftermiddag? Så varför stressa upp sig??

164 Inlägg
26 juli 2012
Putteliten skrev:
Om man är infödd 08, så får man väl lära sig redan från barnsben att det är kö överallt morgon och eftermiddag? Så varför stressa upp sig??

Så vadå, barnen i Afrika får leva med att de inte har någon mat för att det är så de är uppväxta? Jag är född i Sthlm men jag blir ändå stressad när man ska hem och sitter i köer.

sthlm

Evildan
26 juli 2012
Malheus skrev:
Andromeda skrev:
PhR34k skrev:
Man kunde ju nästa tro att ni inte bodde i Sthlm som tycker jag ska "ta det lugnt". Bosätt er i sthlm i ett par år och skaffa er ett jobb där ni måste åka bil fram och tillbaks till jobbet så ska vi se vad ni tycker om detta sen. Muppar

Haha, ditt freak lol

Undrar vem det är som är muppen egentligen. Den här tråden handlar väl om att man ska visa hänsyn i trafiken, och det gör inte du.

Grejen är att i Stockholm "är" 50 vägar 70, 70 vägar 90 och 90 vägar 110.

Beroende på bredd och antal bilar varierar hastigheten.
Sen råder "Frifart", nästan. Vid morgonrusningen.

Jag är antagligen riktigt "hatad" på essingen, blev tagen för fortkörning när jag följde trafikrytmen en torsdagsnatt runt 23.30.
Jag blev omkörd flertalet gånger och låg bakom framförvarande bil på behörigt avstånd i 92km/h på 70km/h sträcka, då har tydligen en traffipax 850 rullat bakom mig i några kilometer, dom slår på sina lampor jag kör av första avfart och får då böter för fortkörning trots då att flertalet fordon passerat förbi mig i betydligt högre hastigheter.
Jag ifrågasatte detta och fick till svar "men nu var det dig vi tog".
Med detta i ständig åtanke när jag kör i fjollträsk följer jag härmed alltid utsatt hastighet på essingen och skapar långa köer bakom mig...det kan ni tacka den ********* trafikpolisen i sthlm för.

Visserligen skötte han sitt arbete till punkt och pricka och jag har mig själv att skylla då jag körde för fort och visste om risken med detta, jag gnäller inte på ngt vis över fortkörningsboten, bara hur märkligt dom gjorde urvalet när flertalet passerade i uppskattningsvis en bra bit över 120km/h.
Senast redigerat av Evildan (26 juli 2012)

527 Inlägg
26 juli 2012
I indien där finns ingen stress...inga trafikregler...mycket människor på liten yta...knappt någon samhällsservice att tala om.....men finns något positivare än människor från indien..neutral

My car Brings Me Women

9 150 Inlägg
26 juli 2012
PhR34k skrev:
Putteliten skrev:

Så vadå, barnen i Afrika får leva med att de inte har någon mat för att det är så de är uppväxta? Jag är född i Sthlm men jag blir ändå stressad när man ska hem och sitter i köer.

Är ju ganska stor skillnad mellan dig och barnen i Afrika då. Du har råd och möjligheter att flytta på dig till en annan del av Sverige eller världen, det har inte ett fattigt gatubarn i Afrika!

7 543 Inlägg
26 juli 2012
är det inte dags att lägga ner diskutionen om lastbilen å dess hatare?? jag håller inte på mågon av er wink

12 Inlägg
26 juli 2012
Sommargäster (08:or).. kan inte blinka, pallnitar, kör som allmänna dårar.. helt omöjligt att köra i en liten byhåla.. haha

1 422 Inlägg
26 juli 2012
PhR34k skrev:
Putteliten skrev:

Förmodligen den sämsta och värsta jämförelsen jag någonsin hört... Dessutom är de barnen rätt vana med att det finns dåligt med mat och blir inte så förbannade som du verkar bli över trafiken och är förmodligen väldigt mycket mer tacksamma när det väl finns mat än vad du är när det är lätt trafik.

Vet du att den där lastbilen kommer där varje dag vid samma tid så åk 10 minuter tidigare bara så är problemet löst. Det ser ju inte ut som det är i rusningen du åker direkt då det knappt är några andra bilar där. Förstår att det är irriterande och jag kan också störa mig på såna saker men till den grad som du blir irriterad är ju inte nyttigt och framförallt trafikfarligt då du verkar bli riktigt förbannad. Gnälltråd som detta är måste man ju få ta upp att man ogillar folk som inte visar hänsyn i trafiken och det verkar du inte göra, simple as that. Sedan kan det ju mycket väl vara så att du överdrev lite i ditt första utlägg där men tycker det är väldigt lite att bli så upphetsad över. Är ju inte direkt så Stockholm är den mest trafikerade staden i världen även om jag håller med om att trafiken där är väldigt jobbig ibland.

Men måste säga att jag tycker att stockholmare generellt är bättre på blixtlåsprincipen och sån körning än folk i mindre städer, det är ju mycket för att de är mer vana vid att använda det så det är en väldigt positiv egenskap man kan märka om man kör i stockholm att man blir framsläppt och man kör på ett schysst vis. Vad det gäller blinkers kan jag inte riktigt säga att några är sämre än andra då det slarvas överallt med det tycker jag, har inte upplevt det värre i Stockholm än i t ex Sundsvall eller Göteborg.

Trucker
2 710 Inlägg
26 juli 2012
Finns väldig många som inte förstår o aldrig kommer förstå hur det är att sitta bakom ratten och framföra 24meters 30tonnare i trafiken bland alla rattfulla, nyachaufförer, rally förare etcetcetc.. Jag begär heller inte att alla ska förstå de, då det inte ligger i allas intresse!

Jag begär dock att folk INTE ska komma o säga "idioten kör för seg, han kan ju fan köra 90, han ligger bara i 80".
Det han inte vet är att, även om jag kan köra dom där 10km/h fortare, så skulle jag kunna bli bötfälld om polisen tog mig i 90. För att just DU vill att jag kör så..

Got my point?? Syftar mot en viss person här..

Fart missbrukare

9 150 Inlägg
26 juli 2012
trippelturbo skrev:
Finns väldig många som inte förstår o aldrig kommer förstå hur det är att sitta bakom ratten och framföra 24meters 30tonnare i trafiken bland alla rattfulla, nyachaufförer, rally förare etcetcetc.. Jag begär heller inte att alla ska förstå de, då det inte ligger i allas intresse!

Jag begär dock att folk INTE ska komma o säga "idioten kör för seg, han kan ju fan köra 90, han ligger bara i 80".
Det han inte vet är att, även om jag kan köra dom där 10km/h fortare, så skulle jag kunna bli bötfälld om polisen tog mig i 90. För att just DU vill att jag kör så..

Got my point?? Syftar mot en viss person här..

Bra skrivet! Kan ärligt säga att jag tidigare bemött lastbilar som alla andra bilar, men efter att ett par polare och en kusin tog kortet och började köra och hört deras historier, så har jag faktiskt börjat visa lite mera hänsyn till lasbilarna numera.

2 763 Inlägg
26 juli 2012
Jag har aldrig riktigt blivit irriterad på lastbilar då jag åkt med en polare flera gånger i hans lastbil redan innan jag tog körkort så man blev van över hur andra blev när de låg bakom lastbilar, de gjorde riktiga idiotomkörningar ibland! yikes

Volvo - For Life

Handledare
1 481 Inlägg
26 juli 2012
gurragas skrev:
PhR34k skrev:
gurragas skrev:
Ursäkta, men lille vän, här sitter du och är förbannad på en lastbil eller bussar som kör lagligt, om såna stressballar som du körde som folk i Stockholmstrafiken så skulle allt flyta på bättre, det är såna som du, som sitter och fladdrar i filerna, använder bussfilen och som överhuvudtaget missat att man kan planera sin körning längre än 50 meter innan man skall svänga av som stoppar upp och korkar igen.

Ta bara norra länken ut mot västberga, där sitter såna djävla puckon i vänsterfilen, sen kommer dom på att dom skall upp mot essingen, då ställer sig de dumma djävla asen stilla och blinkar höger varvid hela djävla tunneln får stanna.

Och sedan måste jag fråga, vad vet du om en lastbil egentligen, vikter, bromsträckor etc etc?

Tror du man vill ligga i nittio med säg 50 ton som skjuter på och sedan är det en dåre som byter fil och lägger sig 10 meter framför dig för att sedan tvärnita för att han kommer på att han skall byta fil igen men där ligger det redan en bil, vad tror du bromsträckan på lastbilen kontra bilen är??

Att jag vill köra olagligt är eran påhitt, jag vill hålla 100 om det är max 100.
Enligt er så får en lastbil köra 90 men ni kör 80 pga ekonomi och säkerthet. Men sen har ni bråttom då kan ni köra i 90, vad hände med säkerheten då?

Är det en nyare lastbil (efter sjuttiotalet) så är den spärrad till 88 km/h och det är mätarfart, då mätaren alltid har en felmarginal neråt så är den verkliga spärren ca: 82-85 km/h beroende på märket på lastbilen, scania brukar hålla sig runt 85 medan volvo flaxar mellan 83-86.

Och bil får framföras i 90 på motorväg eller motortrafikled annars är det 80 som gäller, bil och släp är 80.

Men om jag sitter och kör bil och släp, jag kör aldrig fortare än 80 och kör mjukt och fint, då spar jag dels djävligt mycket på miljön men även däck och bromsar, kör jag på sagda sätt kanske jag får ut 2-3000 mil extra på däcken, ett däck kostar ca: 7000 spänn, på bil och släp så sitter det 24 däck om du inte har dubbelmontage även på boggeyn, då är 26, säg 24x7000=168000, så om kör mjukt och 80 istället för 90 så kanske ett åkeri med tiotalet bilar spar ett byte per år, det är alltså 1.680 000...

Hrrm.  Hur kommer det sig då att man ser tradare som ligger på 100km/h (GPS-fart) ?? Det kan väl, hemska tanke, inte vara så att spärren är urkopplad?? Och jo, svenskreggade bilar.
Senast redigerat av saab_sonett (26 juli 2012)

809 Inlägg
26 juli 2012
saab_sonett skrev:
gurragas skrev:
PhR34k skrev:
Att jag vill köra olagligt är eran påhitt, jag vill hålla 100 om det är max 100.
Enligt er så får en lastbil köra 90 men ni kör 80 pga ekonomi och säkerthet. Men sen har ni bråttom då kan ni köra i 90, vad hände med säkerheten då?

Är det en nyare lastbil (efter sjuttiotalet) så är den spärrad till 88 km/h och det är mätarfart, då mätaren alltid har en felmarginal neråt så är den verkliga spärren ca: 82-85 km/h beroende på märket på lastbilen, scania brukar hålla sig runt 85 medan volvo flaxar mellan 83-86.

Och bil får framföras i 90 på motorväg eller motortrafikled annars är det 80 som gäller, bil och släp är 80.

Men om jag sitter och kör bil och släp, jag kör aldrig fortare än 80 och kör mjukt och fint, då spar jag dels djävligt mycket på miljön men även däck och bromsar, kör jag på sagda sätt kanske jag får ut 2-3000 mil extra på däcken, ett däck kostar ca: 7000 spänn, på bil och släp så sitter det 24 däck om du inte har dubbelmontage även på boggeyn, då är 26, säg 24x7000=168000, så om kör mjukt och 80 istället för 90 så kanske ett åkeri med tiotalet bilar spar ett byte per år, det är alltså 1.680 000...

Hrrm.  Hur kommer det sig då att man ser tradare som ligger på 100km/h (GPS-fart) ?? Det kan väl, hemska tanke, inte vara så att spärren är urkopplad?? Och jo, svenskreggade bilar.

som sagt väldigt många som fuskar med det där. tid är pengar tar många på blodigt allvar
Senast redigerat av 744GLT (26 juli 2012)

269 Inlägg
26 juli 2012
saab_sonett skrev:
gurragas skrev:
PhR34k skrev:

Jodå, en årsmodell av scania så kunde man rycka ur tolvans säkring, då försvann spärren, och som ovanstående påpekar, sånt existerar tyvärr..

Mopar or no car:)

1 422 Inlägg
27 juli 2012
saab_sonett skrev:
gurragas skrev:
PhR34k skrev:

Finns gör det ju men inte så många, dels för att bränslekostnaden stiger väldigt mycket på bara dedär sista 10-15Km/h och för att allting numer loggas, ligger du i över 90 i runt 1 minut så kommer det tjuta till i loggen och den informationen sparas sedan på ditt förarkort som polisen sedan kan läsa av, den sparar information i runt 1 månad ungefär (begränsat minne så den kan inte spara längre) och då kan du bli tagen för fortkörning om polisen tar dig, även om det är flera dagar efter och de kollar din digitala logg. Är ganska mycket restriktioner på lastbilschaffisar idag. Självklart finns det de som går förbi spärren men de flesta vet och förstår att det inte är någon mening med det, helt onödigt och dessutom farligt. Tyvärr så syns ju minoriteten av idioter mer än majoriteten av de vettiga.

Som åkeri sparar man inte direkt något på att låta lastbilarna gå ospärrade utan snarare tvärt om då däcken slits mer, det drar mycket mer bränsle och allt övrigt slitage så som bromsar etc. Att man kan se tradare i runt 100 i backar är inte ovanligt då de rullar på snabbare i backar om man inte står på bromsen. Åkte med en kompis så sent som idag och vi var uppe i 100 i en tom backe med avgasbromsen på, dvs inte friläge, just ett kort tag innan han bromsade ner till ~85 som alla lastbilarna på det åkeriet f.ö är spärrade till då det som sagt loggas om man kör fortare en längre tid. Är någon stans mellan 30sek och 1min.

1 436 Inlägg
27 juli 2012
En sak jag inte fattar är folk som skall ligga och trycka 5cm från baklämmen när man ligger något över hastighetsgränsen (dvs håller farten uppe utan att böterna blir dyra) men när man kommer till en sträcka där det går att köra om och man går ut för att underlätta omkörning då saktar de ner och lägger sig 500m bakom... När det är trångt igen är de i baken och nosar igen, går man ut när det blir fritt backar de undan igen...

Fattar inte, varför gör man så? Jag hade farthållare så det var inte att jag höll ojämn hastighet.
Var nyare tyska "premium"bilar, kanske något mellanchefssyndrom?

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

36 Inlägg
27 juli 2012
Skriver bara en sak, MALMÖ, de som kör här dagligen vet nog vad jag menar wink Blinkers är tillval på bilar köpta i skåne!

Trucker
2 710 Inlägg
27 juli 2012
cepax skrev:
Skriver bara en sak, MALMÖ, de som kör här dagligen vet nog vad jag menar wink Blinkers är tillval på bilar köpta i skåne!

Och ett otroligt dyrt tillval. Lite överallt i landet.

Fart missbrukare

Avstängd
10 388 Inlägg
27 juli 2012
cepax skrev:

Det är tillval långt ifrån bara i skåne

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 422 Inlägg
27 juli 2012
Caffe skrev:
En sak jag inte fattar är folk som skall ligga och trycka 5cm från baklämmen när man ligger något över hastighetsgränsen (dvs håller farten uppe utan att böterna blir dyra) men när man kommer till en sträcka där det går att köra om och man går ut för att underlätta omkörning då saktar de ner och lägger sig 500m bakom... När det är trångt igen är de i baken och nosar igen, går man ut när det blir fritt backar de undan igen...

Fattar inte, varför gör man så? Jag hade farthållare så det var inte att jag höll ojämn hastighet.
Var nyare tyska "premium"bilar, kanske något mellanchefssyndrom?

Låter väldigt skumt, stört beteende. I min erfarenhet så brukar det ofta vara så att bilar kan ligga i runt 110 på 2+1 väg och när det blir enfiligt så tror de helt plötsigt att bilen blir bredare och det går inte mer än 80-90. Sedan accelererar de upp till 110 igen när det blir tvåfiligt, det är sjukt störande så brukar alltid köra om de som beter sig så när det är 2+1 väg. Bättre att hålla en jämn hastighet..

Sök