5451
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

9 150 Inlägg
31 juli 2012
Vettemannen skrev:
Andromeda skrev:
Winterdrift skrev:

Låter som du har råkat ut för en snål entrepenör som är rädd om slitstålen :p

I Västerås pratade jag med en på Tekniska förvaltningen om det. Inför vintern 09/10 införde man nya regler för ersättningar till entreprenörer. Tidigare kunde entreprenörerna få betalt utefter hur många stål de slet ut, det var bara att fakturera så länge det var inom rimliga gränser, och plogningen på cykelbanor etc var riktigt bra.

Men kommunen tyckte visst att det skulle vara billigare att betala sjukskrivningsrelaterade kostnader för sina anställda på grund av halkolyckor, så man övergick till att räkna på schabloner. T ex entreprenör X som har område Y bör göra av med Z stål. Givetvis räknade man mycket snålt, och vips så körde alla med plogen en decimeter över backen, livrädda att slita ut stålen. Dumsnålt är bara förnamnet mad

Så har det tyvärr blivit på många håll är jag rädd!

/Benny

Har bott ute på landsbyggden i stort sett hela mitt liv. Kommer väl ihåg när snöröjningen gick ut på entreprenad. Bonden som fick det gick å köpte en helt ny traktor och körde jämt, vägarna var helt soprena och alltid sandade.
Numera kan det ligga 20-30 cm snö i flera timmar, sen dessutom får man själv skotta bort en vall på 50-60 cm framför uppfarten.

Vettemannen
31 juli 2012
Putteliten skrev:
Vettemannen skrev:
Andromeda skrev:

I Västerås pratade jag med en på Tekniska förvaltningen om det. Inför vintern 09/10 införde man nya regler för ersättningar till entreprenörer. Tidigare kunde entreprenörerna få betalt utefter hur många stål de slet ut, det var bara att fakturera så länge det var inom rimliga gränser, och plogningen på cykelbanor etc var riktigt bra.

Men kommunen tyckte visst att det skulle vara billigare att betala sjukskrivningsrelaterade kostnader för sina anställda på grund av halkolyckor, så man övergick till att räkna på schabloner. T ex entreprenör X som har område Y bör göra av med Z stål. Givetvis räknade man mycket snålt, och vips så körde alla med plogen en decimeter över backen, livrädda att slita ut stålen. Dumsnålt är bara förnamnet mad

Så har det tyvärr blivit på många håll är jag rädd!

/Benny

Har bott ute på landsbyggden i stort sett hela mitt liv. Kommer väl ihåg när snöröjningen gick ut på entreprenad. Bonden som fick det gick å köpte en helt ny traktor och körde jämt, vägarna var helt soprena och alltid sandade.
Numera kan det ligga 20-30 cm snö i flera timmar, sen dessutom får man själv skotta bort en vall på 50-60 cm framför uppfarten.

Det fick vi oxå göra under dom åren jag bodde i stan. Innan det så fällde de ner ett blad så att alla garagenerfarter blev rena från snö men helt flötsligt gav dom helt enkelt fan i det. Ibland när det snöade som värst så fick man skotta rent nerfarten tre (3) gånger på ett dygn. Fyfan!!!!! Nu på landet så tycker jag inte det är bra men bättre än i stan, vi har en egen vägförening hos oss.

/Benny

7 543 Inlägg
31 juli 2012
cepax skrev:
granadadr skrev:
eller Skellefteå som hellre lägger 20 mille på att renovera en jävla ishhall å DRA NER på plogningen för den var så dyr i fjolvinter,, sånt gör mig vansinnig,, sorry för lite offtopic

Men nu kan man ju åka skridskor till och från ishallen med! big_smile

nja,, hällre SKIDOR,, inte så mkt is,, men väldigt djup snö på våra vägar å gator här uppe, har hänt att jag fastnat i NEDFÖRSBACKAR

430 Inlägg
31 juli 2012
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91657/91657-33e0ef811972a509d57a4be58279269c.jpg
poliser ligger ivägen överallt....mycket irriterande...

Mopar or no car!

7 543 Inlägg
31 juli 2012
oops,, kanske skulle behöva en förarkurs i vinterkörning wink

offtopic,,
en gång i tiden var min våta dröm att få snuthäng på vintern wink

jag hade en 350 hk sierra Cosworth 4x4 då
Senast redigerat av granadadr (31 juli 2012)

2 763 Inlägg
31 juli 2012
Dirtymike skrev:
BOLIN_ skrev:
Dirtymike skrev:

Jag o tjejen ska ha vårt första barn i september och då jag är snöröjare så vet jag hur det går till. Därför köpte jag en Explorer nu som familjebil. Den är relativt säker o tar sig fram bra. Sverige sugerb när det kommer till all form av vägunderhåll.

Ja, för mig gäller i princip bara AWD nu, även om jag bara har en V70XC så tycker jag att det är gött och veta att man har drivning på alla hjulen! Grattis till ungen i förskott!

Idagens Sverige så måste man nästa ha en 4wd i varje hushåll när vintern kommer. Sen finns det ju vissa som tror att bara för man har det så kan man köra som fan i snö vilket är helt fel. Tack sån mkt ska bli kul me barn "host" hoppas på en son tongue

Jo, bara för att man har AWD så slipper man u inte att använda huvudet! smile Då får vi hoppas att det blir en son och att du delar med dig lite bilintresse till honom! smile

Volvo - For Life

1 532 Inlägg
31 juli 2012
BOLIN_ skrev:
Dirtymike skrev:
BOLIN_ skrev:

Ja, för mig gäller i princip bara AWD nu, även om jag bara har en V70XC så tycker jag att det är gött och veta att man har drivning på alla hjulen! Grattis till ungen i förskott!

Idagens Sverige så måste man nästa ha en 4wd i varje hushåll när vintern kommer. Sen finns det ju vissa som tror att bara för man har det så kan man köra som fan i snö vilket är helt fel. Tack sån mkt ska bli kul me barn "host" hoppas på en son tongue

Jo, bara för att man har AWD så slipper man u inte att använda huvudet! smile Då får vi hoppas att det blir en son och att du delar med dig lite bilintresse till honom! smile

Min Excursion är tung o 4wd ed vinterdäck på vintern fast den är C-reggad men för de håller jag igen me högern. Ser åtskilliga andra som öser i modd o is o tror att det är lungt...... många ber även om hjälp när dom är på sidan om vägen tongue Ja de kommer det bli kanske även om det blir en tös. Inge data sittande ialla fall.

2 763 Inlägg
31 juli 2012
Dirtymike skrev:
BOLIN_ skrev:
Dirtymike skrev:

Min Excursion är tung o 4wd ed vinterdäck på vintern fast den är C-reggad men för de håller jag igen me högern. Ser åtskilliga andra som öser i modd o is o tror att det är lungt...... många ber även om hjälp när dom är på sidan om vägen tongue Ja de kommer det bli kanske även om det blir en tös. Inge data sittande ialla fall.

Har varit av med min en gång i vintras, men då väjde jag för djur. Tur att det var 1 meter snö i diket så blev knappt nåt på bilen tongue Ja, det är skoj med bilintresserade tjejer också! smile

Volvo - For Life

1 532 Inlägg
31 juli 2012
BOLIN_ skrev:
Dirtymike skrev:
BOLIN_ skrev:

Har varit av med min en gång i vintras, men då väjde jag för djur. Tur att det var 1 meter snö i diket så blev knappt nåt på bilen tongue Ja, det är skoj med bilintresserade tjejer också! smile

Oki hehe. Du kanske ska va den första med winch på V70 wink Finns pengar o tjäna hehe. Ja det äre hehe smile

2 763 Inlägg
31 juli 2012
Dirtymike skrev:
BOLIN_ skrev:
Dirtymike skrev:

Oki hehe. Du kanske ska va den första med winch på V70 wink Finns pengar o tjäna hehe. Ja det äre hehe smile

Hade varit fränt med winch, dock vet jag inte riktigt var man ska fästa den på en XC tongue

Volvo - For Life

1 532 Inlägg
31 juli 2012
Polara skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/92/91657/91657-33e0ef811972a509d57a4be58279269c.jpg
poliser ligger ivägen överallt....mycket irriterande...

Hur mkt jag än inte tycker om dom så har jag hjälpt några st på vintern. Hehe

1 532 Inlägg
31 juli 2012
BOLIN_ skrev:
Dirtymike skrev:
BOLIN_ skrev:

Hade varit fränt med winch, dock vet jag inte riktigt var man ska fästa den på en XC tongue

Baa kirra winch platta i fronten eller därbak hehe tongue

2 763 Inlägg
31 juli 2012
Dirtymike skrev:
BOLIN_ skrev:
Dirtymike skrev:

Hade varit sjukt fränt big_smile Tror att många skulle bli förvånade faktiskt wink

Volvo - For Life

Forummoderator
26 581 Inlägg
31 juli 2012
BOLIN_ skrev:
Dirtymike skrev:
BOLIN_ skrev:

Hade varit sjukt fränt big_smile Tror att många skulle bli förvånade faktiskt wink

Annars så har man ju bogserlina med sig i bilen..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 763 Inlägg
31 juli 2012
Mack skrev:
BOLIN_ skrev:
Dirtymike skrev:

Annars så har man ju bogserlina med sig i bilen..

Bogserlina har jag redan i bilen Mack wink Men hade varit lite fränt med vinsch på XC:n smile

Volvo - For Life

Handledare
1 481 Inlägg
4 augusti 2012
Big_JN skrev:
Hatar lastbilschaufförer som blint lyder GPS:en och hamnar vilse som F-N lol
En polack som lyckats sätta både trailer och dragare i varsitt dike på varsin sida om vägen
http://www1.garaget.org/gallery/archive/28713/601307_dysopd.jpg

Annars hatar jag folk som ägnar all sin uppmärksamhet med att prata i mobilen istället för att köra bil! roll

Jo, Öststatare som kör efter GPS.en är fint.... Var väl en i vintras som lyckades trassla sig in på en vägsträcka där svenska rallyt brukar köras på i närheten av Fredriksberg. Den vägen är INTE bred. Han blev sittande flera veckor för ingen ville bärga honom.

1 171 Inlägg
6 augusti 2012
När en husvagn ska ligga och blockera båda körfälten när det är kö på 2+1-väg så att kön blir en halvmil längre bakom.

1 436 Inlägg
6 augusti 2012
zoopåse skrev:
När en husvagn ska ligga och blockera båda körfälten när det är kö på 2+1-väg så att kön blir en halvmil längre bakom.

Det där får du förklara närmare, låter ju som om de behöver ordentligt med stryk om de går ut och blockar utan anledning?!?

/C

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Caffe skrev:
zoopåse skrev:

Det där får du förklara närmare, låter ju som om de behöver ordentligt med stryk om de går ut och blockar utan anledning?!?

/C

Jag tolkar det som att det är stillastående/långsamtgående kö, och husvagnen blockerar båda körfälten för att förhindra att folk tränger sig?

Ett vanligt fenomen i Sommarsverige

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

1 436 Inlägg
6 augusti 2012
RightFront skrev:
Caffe skrev:
zoopåse skrev:

/C

Jag tolkar det som att det är stillastående/långsamtgående kö, och husvagnen blockerar båda körfälten för att förhindra att folk tränger sig?

Ett vanligt fenomen i Sommarsverige

Ahh, okej. Då kanske de slipper stryk. tongue Trodde det var trafik i mer rörelse.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Sök