Syftet med detta projektet är att bygga en Duett som Volvo kunde ha byggt men aldrig gjorde! Den kommer att förses med Volvos egen V8 (b36b), alla delar kommer att vara Volvo prylar som fanns på 60 och tidigt 70tal.
Är det placering av snäckan (rambredd) som gör att längden blir fel ?
Ska jag va ärlig så är det nog så att parallellstaget kanske kommer från en Amazon! Har en bunke blandade framvagnsdelar och försöker använda det jag har. Antagligen hade ett 140 stag passat direkt
Har en hög me stag liggande. Kan mäta & kolla om minnet är med, nog för att din skarv säkert håller men de känns väl tryggare & ha en oskarvad. ?
Ett oskarvat hade klart varit det bästa, kommer just nu inte ihåg hur långt staget blev kanske 520mm får kolla i morgon
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
9 november 2014
#702
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
stingray-ragge skrev:
Ska jag va ärlig så är det nog så att parallellstaget kanske kommer från en Amazon! Har en bunke blandade framvagnsdelar och försöker använda det jag har. Antagligen hade ett 140 stag passat direkt
Har en hög me stag liggande. Kan mäta & kolla om minnet är med, nog för att din skarv säkert håller men de känns väl tryggare & ha en oskarvad. ?
Ett oskarvat hade klart varit det bästa, kommer just nu inte ihåg hur långt staget blev kanske 520mm får kolla i morgon
Kolla vad du har för gänga på kulbultarna med, utifall de skiljer.
Kör med det skarvade parallellstaget så länge, får se om jag hittar ett som passar sen
Borrade ett genomgående hål på varje sida om förlängningen, klonade hålet för att få bättre svets och stoppa i en 4mm stång som tigas på båda sidor
Blästrade parallellstaget och armarna, armarna har varit blästrade och lackade innan men fick värma dem lite för att få en vinkel där de inte krocka med krängningshämmaren, så bara till att blästra och lacka igen
Skulle behöva lite hjälp, kanske någon här som vet Som Stefan-L skrev på sidan 26 så kommer nog inte min överväxel att hålla för b36'an Har letat lite efter M41 lådor från 140 med typ-J OD med de växer inte på träd precis Så nu till min fråga, undrar om någon vet om en OD typ-J från en 240 M46 passar på M41 lådan? Alltså om huvudaxeln i M46 lådan är av samma diameter och har samma typ av splines som M41 lådan? Eftersom tidiga M46 lådor är mycket lättare att hitta så hade det varit enkelt att bara flytta över ODn om det hade passat
Tror du att det blir ett problem då? Du lär ju inte göra fullgasaccelerationer med ODn inkopplad. Den petar du ju i när du väl kommit upp i hastighet för att reducera varvtalet.
Tror du att det blir ett problem då? Du lär ju inte göra fullgasaccelerationer med ODn inkopplad. Den petar du ju i när du väl kommit upp i hastighet för att reducera varvtalet.
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
22 november 2014
#719
Problem med överväxeln brukar oftast vara dåliga tätningar på kolvarna (vilket bara är vanliga o-ringar) enda gången jag sett en havererad pga hög effekt då var det axeln mellan Od&låda som gick av ;-) dock har jag inget svar på din fråga men har nån isärplockad M46 hemma som jag kan fota/mäta om du vill ?
Tycker du ska köra med m41 lådan, Du kommer inte ju inte precis trampa plattan i mattan när du har OD igång, Ända gången jag har sett en m41 gått sönder är när planetväxeln inte hade olja.